Selamat Tahun Baru 2012

Selamat tahun baru 2012. Untuk individu seperti biasa akan di buat azam. Kepada bos-bos akan ditetapkan target untuk di capai memenuhi KPI.Buatlah apa yang patut.

Pasti hujung tahun nie ramai dah dapat kalendar baru dari pembekal-pembekal atau yang ada hubungan perniagaan. Berbagai bentuk kalendar yang diberi. Besar, kecil, jenis gantung, letak atas meja dan entah apa-apa lagi.

Pastinya yang menjadi permintaan tertinggi ialah kalendar cina atau kalendar kuda. Kenapa ?? Sebab kalendar nie merupakan antara yang terlengkap sebab dalam kalendar tu dimasukkan cuti sekolah, cuti-cuti umum, tarikh tahun hijrah, tahun cina ( harimau, naga, tikus dan lain-lain ) dan yang utama tarikh lumba kuda. Ibu bapa mudah buat perancangan sebab mengetahui bila anak-anak cuti sekolah, bila cuti-cuti umum. Tak macam kalendar lain, harap cantik ja tapi tak ada maklumat.


Kalendar Cina original ada tarikh lumba kuda
Sekarang nie kalendar cina nie telah di hijrahkan. Semenjak banyak syarikat orang Islam dah maju dan berupaya memberi cenderahati kalendar kepada pelanggan maka tarikh lumba kuda dan tahun cina dah di padam. Di ganti dengan waktu solat. Sekarang syarikat bukan bumiputra pun dah ikut membuat kalendar seperti ini. Maklumlah kebanyakan pelanggan mereka orang Islam. Lagi pun dah ada kesedaran judi tak bawa kemana.

p/s: kalau tak dapat kalendar cina, rasa ada kekurangan bila masuk tahun baru.

No comments:

Post a Comment