Selamat datang EUROPA


Selamat datang EUROPA OvenMate Valencia 688E, table top oven, mengantikan oven ELBA yang telah berkhidmat sekian lama. Oven ELBA merupakan hadiah kawin aku ( hadiah yang isteri aku dapat ) depa nak bagi hadiah oven kat aku nak buat apa, buat keringkan stokin boleh la. Dah banyak kali berjasa untuk isteri aku buat kek jualan dan ada beberapa kali meragam, timer tak berfungsi menjadikan ter 'over cook'. Kini dan tarikh ini oven ini akan di rehatkan sementara sebagai back-up oven jika yang baru meragam ( harap jangan ).

Oven Valencia OvenMate Valencia 688E ini dibeli setelah dibuat kaji selidik oleh isteri aku (ala-ala R&D) dengan bertanya kepada sifu-sifu pakar membakar kek. Maka diambil keputusan untuk mendapatkan sebiji. Dibeli di Nyan Elektrik S/B di Komplek Kailan, Kepala Batas dengan harga RM 1150.00 (setelah tawar-menawar + berlakon sikit), murah ka mahal aku tak pasti, tapi rasa-rasa OK kot dengan zaman harga barang naik, hujan saja turun ni.

Kelebihan oven ini ialah dia mempunyai 2 heating elements ( atas dan bawah) serta Jet Cook system ( ada kipas dalam oven dengan bahasa yang lebih mudah) untuk memberi kepanasan yang sekata, serta pelbagai kawalan disediakan samaada heating elements atau kipas. Oven ELBA yang lama hanya mempunyai 1 heating elements sahaja (diatas) dan kepanasan akan disebarkan keseluruhan oven melalui kipas yang sentiasa berpusing (tak boleh off). Menurut kata pakar-pakar membuat kek, kipas yang dalam oven tidak sesuai untuk membakar kek ( kek mudah kering )

VALENCIA 688E
- Dimensions : 675 (H) x 500 (W) x 575 (D) mm
- Electric Oven
- Electric Grill
- Thermostat Control
- Bell Timer
- Oven Lamp
- Jet Cook System
- Oven Sliding Grille : 2 Sets
- Oven Capacity : 52 litres

Maka bermulalah production house...lihat hasilnya.........Yan's Cakes

36 comments:

  1. Hi,

    Tumpang tanya, oven europa jetcook ni, kalau nak bakar kek dan biskut kena guna api atas bawah dan kipas? atau api atas bawah dah cukup? macam mana pula temperature?Perlu 180 atau kurang?

    Salam,
    Sharifah

    ReplyDelete
  2. Sharifah TQ lawat blog ni. Saya makan tau la kalau mengenai oven nie boleh email wife saya peknga@yahoo.com

    ReplyDelete
  3. size oven blh bgtau xbrp?pnjg kali lebar

    ReplyDelete
  4. size oven blh bgtau xbrp?pnjg kali lebar

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuu kat atas saya dah tulis...nie ukuran yg saya ukur dalam inci lebar 19.5 x tinggi 26.5 x dalam 22

      Delete
  5. saya dah pakai oven selama tiga tahun. Baru baru ini ada problem. - semasa baking tiba-tiba tiada power lagi , mati sahaja. Besok hari macam itu sahaja - boleh hidup tapi lepas sejam lebih mati pula, Saya dah tukar plug tapi macam itu juga. Ada pernah mengalami problem ini kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. oven kami tak pernah jadi cam tu lagi. Mungkin heat sensor dia dah rosak kot.

      Delete
    2. Thermostat rosak. buka penutup atas..lihat sambungan kabel pada thermostat. Kdg2 wayar tercabut... Thermostat disambung pada suis pemilih elemen pemanas.

      Delete
  6. Nk tny..oven nie boleh built in jgk kan..then kaki yg bawah tu boleh bukak x ye?? Walau model ni dah lama tp ramai cakap ok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat reply... baru check tadi... kaki tu screw saja...boleh buka

      Delete
  7. Salam,
    nak tanya. oven ni made in mana yaaa ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak silap buatan malaysia... syarikat Kee Huat

      Delete
  8. Saya ada jugak oven ni. Tp nk kepastian oven ni memang ada function api atas/bwh sahaja. Dia memang kena guna api atas bwh terus yer. Sb kdg tu resepi kek atau roti memerlukan guna api atas /bwh sahaja. Habis mcmana tu?

    ReplyDelete
  9. Oven ni sesuai tak untuk masak pizza?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pernah masak piza kat dalam tu... kebnayakan buat kek ja... tapi rasanya OK kot sebab ada api atas dan bawah

      Delete
  10. Salam tuan,
    nak tanya oven ni boleh guna 3 pin plug biasa atau kena buat wiring khas guna plug mcm aircond tu sebab saya baru beli tapi tiada plug... harap dapat membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.. saya sambung ke plug point yg ada kat dindind biasa saja.

      Delete
    2. Tq tuan.. kalau tak keberatan saya nak tanya.. masa beli dulu siap plug atau pasang sendiri.. dari 2009-kini ada masalah? Bil letrik naik tak... minta tips penggunaan/penjagaan oven ini... maaf ye banyak tanya sebab saya baru nak belajar... tq tuan

      Delete
    3. Seingat saya masa beli dah ada plug.. tak pasti plug tu asal atau tokey kedai pasang. Sekarang kami jarang guna oven tu kecuali time baru beli saja. Guna barang yang keluar haba memang bil akan naik, tapi tak pastilah berapa... tak check pun. tip penjagaan... tak retilah nak bagi... tapi kalau letak oven tu pastikan ada ruang udara disekitar oven supaya luaran tak terlampau panas.

      Delete
  11. di masa boleh saya daptkan light bulb lamp... saya punya terbakar pulak

    ReplyDelete
  12. Dimana boleh saya nak dapat kan dryer europa yg 6 kg.and and lagi 3 biji nak repair..pls contact me at 0125743386 asap

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum...puan tahu mana2 teknisyen yg boleh baiki oven ini sekitar selangor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.. Maaf tak rahu.. kami dok belah utara. Kalau ada sesiapa tahu boleh bantu. Tq

      Delete
  14. hello nk tnya parts heater oven nie ada x jual

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti la.. Boleh cari kat website dia.

      Delete
  15. En. Harizam repair area mana? Kalau di Penang buat x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pernah repair lagi.. Boleh tanya kat kedai repair elektrik.

      Delete
  16. I own one europa jet cook system oven. Problem baking cake. The cake did not turn out as wanted. Seem like the bottom heater is not functioning correctly. Please advise.

    ReplyDelete
  17. Where can I locate an europa oven repair center in KL.

    ReplyDelete
  18. May i know where is the repair service centre in Perak.

    ReplyDelete
  19. Replies
    1. Pengeluaran model ni dah ditutup. Kilang yang buat pun dah tutup. Tidak dinafikan memang bagus tapi bila dah rosak memang sukar nak cari alat ganti

      Delete
  20. MAAF MANA NAK CARI COIL EUROPA MODEL 328 E

    ReplyDelete