Pulau Pangkor ~ Motivasi 1

Kali ni cerita berkursus lagi. Kursus motivasi. Bila sebut motivasi mestilah yang dapat tenangkan fikiran, tak mahu fikir mengenai kerja ~ bagi akulah. Tenang-tenangkan fikiran di Pulau Pangkor pula bersama rakan setugas pada bulan Disember tahun lepas.

Seperti biasa perjalanan dengan bas bermula awal pagi ~ tak lah pagi sangat. Perjalanan seperti biasa ke Jeti Lumut. Sampai di Lumut sudah tengahari. Oleh itu sebelum naik bot cari tempat makan dulu. Mana tahu jem di jeti. Bukan aku cari, driver bas yang cari.

Sampai disuatu lokasi bas berhenti. Aku tak tau tempatnya. Tapi pengunjung boleh tahan ramai. Kalau setakat bas atau van pelancong (macam kami) boleh jadi driver dapat komisyen tetapi kenderaan persendirian pun banyak. Jadi disimpulkan restoran ini sedaplah. Apa-apa pun kita makan dulu baru tahu. Layan gambar kat bawah nie
P_20151211_141806
Restoran D Warisan ~ masakan kampung dan ala thai.
Masuk kedalam pengunjung boleh tahan ramai ditambah dengan kumpulan kami. Lihat deretan lauk pauk memang banyak. Berbagai masakan kampung bersama ulam-ulaman. Aku pun tak tahu nak pilih yang mana. Pusing dua tiga kali baru ambil lauk.

P_20151211_140359
P_20151211_133303
Ikan bakar, ayam bakar pun ada.
P_20151211_133311
P_20151211_133345
P_20151211_133252
Ulam pun berbagai pilihan.
P_20151211_134154
Air ambil sendiri.
Alhamdulillah kenyang. Ini sedikit maklumat dan lokasi kepada sesiapa yang terasa nak makan di sini.

Restoran D'Warisan
Lumut

GPS :
4.208994, 100.622485
4°12'32.4"N 100°37'20.9"E


Perjalanan diteruskan ke Jeti Lumut. Sampai saja orang memang ramai. Kalau nak beli tiket jenuh beratur tapi alhamdulillah kami disambut dengan staf dari Coral Bay Resort (tempat kami akan menginap di sana). Beliau telah sediakan tiket pergi balik dan diedarkan kepada kami. Harga tiket dewasa pergi balik RM 10.00 dan kanak-kanak RM6.00.
P_20151211_144123
Orang boleh tahan ramai mungkin sebab ketika ini cuti sekolah dan juga hari Jumaat. Ramailah yang nak bersantai dan juga balik kampung.

Nak naik bot bukan ikut giliran, penumpang akan beratur dan akan dibahagikan dalam beberapa kumpulan yang akan bergerak kearah bot. jadi kalau nak duduk dalam group yang sama kena pandai-pandai aturlah. Staf dari Coral Bay adjust dengan penjaga jeti supaya kami naik satu group.
P_20151211_151117_BF
DSC_8951

Sampai di Jeti Pulau Pangkor pakat-pakat naik teksi/van pink ke hotel. Memandangkan jarak jeti dengan Hotel Coral View tak berapa jauh, pemandu van macam tak  berapa suka (bayaran sikit la). Tapi nak buat macam mana, mereka ikut sistem giliran. Jadi bawa sajalah kami walau menyampah.
P_20151211_155045
Tunggu giliran naik van pink.
Sampai sini kena buat gaya ala-ala pelancong ~ kena pakai baju bunga-bunga dengan topi besar. Check in hotel dan bermulalah acara yang dirancang. Tak payahlah aku tulis disini.
P_20151212_190913
Coral Bay Resort
P_20151211_161059

Rehat sekejap, acara pun bermula. Oklah tak payah tulis lah. Sambung esok pula.

Hari kedua, acara pagi tamat awal jadi ada masa terluang sebelum makan tengahari. Dapatlah melayan kedai-kedai berhampiran hotel dan melayan keindahan Pantai Pasir Bogak. Tak jauh, jalan kaki sahaja. Layan gambar dibawah.
P_20151212_185127
Kedai menjual hasil laut bersebelahan Coral Bay.
P_20151212_115628
P_20151212_120630
P_20151212_120837
P_20151212_121425
Pantai Pasir Bogak
OKlah dah panjang sangat. Nanti sambung acara tengahari dan esok di post yang akan datang.

[ Pautan jalan-jalan ke Pulau Pangkor 11-13/12/2015]

1. Pulau Pangkor 1
2. Pulau Pangkor 2


Restoran Kak Norli Kota Kuala Muda

Yang ini bukan jalan-jalan cari makan seperti yang selalu aku update. Tetapi terjadi ketika menziarah jenazah arwah emak kawan aku di Kota Kuala Muda (semoga roh beliau ditempatkan bersama orang-orang beriman). Selesai ziarah jam telah menunjukkan tengahari, bos ajak pi makan dulu.

Jadi menurut kawan-kawan yang biasa di kawasan ini,  ada sebuah restoran yang sedap dekat Pasar Bisik Kota Kuala Muda. Apa lagi kami kami satu bas terjah kesana.
P_20151012_134133_HDR
Restoran Kak Norli Kota Kuala Muda
Boleh tahan juga jalan disini sebab sedikit sempit. Bas masuk pun kena hati-hati. Ini dia Restoran Kak Norli. Sebuah restoran yang berada betul-betul ditepi pantai menghadap laut Selat Melaka.
P_20151012_130657
Tempat makan yang selesa dan bersih sambil menikmati pemandangan Selat Melaka.
Restoran ini menyediakan masakan ala kampung untuk makan tengahari. Berbagai jenis lauk ada seperti ikan, sotong, udang, siput yang dibuat berbagai masakan ala kampung. Ada juga berbagai sayur, kerabu dan ulam-ulaman. Aku sampai rambang mata, tak tau nak pilih yang mana. Layan gambar makanan yang ada disini.
P_20151012_132130
Tuuu... dia macam-macam ada. Rambang mata nak pilih, macam nak cuba semua sekali.
P_20151012_125946
Berbagai ikan , sotong bakar, paih ikan.
P_20151012_130120
Lala masak pedas
P_20151012_130622
Ketam pun ada.

P_20151012_130024
P_20151012_130307
Kari, pajeri, sup, goreng dan berbagai lagi ada.

P_20151012_130012
Yang bestnya makan disini ialah dapat menikmati udara dan pemandangan Selat Melaka dan dapatlah lihat bot-bot nelayan yang pergi balik untuk ke Pasar Bisik.
P_20151012_131822_HDR
Aku lupa ambil gambar air ~ air minuman la. Air buah disini memang murah, sejug kecil RM5..00 besar RM7.00. Keseluruhan makan disini memang sedap tapi aku tak tahu berapa harganya sebab BOS yang belanja. Terima kasih BOS, moga panjang umur murah rezeki.

Restoran ini memang bersih dan selesa. Kepada yang nak makan sambil layan pemandangan laut atau nak ke Pasar Bisik bolehlah ke Restoran Kak Norli. Dulu-dulu menurut Kak Norli, restoran ini dibuka dari pagi hingga ke malam. Tapi oleh kerana beliau tak berapa sihat, buat masa sekarang beliau cuma buka dari jam 7 pagi hingga 3 petang sahaja.

Restoran Kak Norli
Kg Tepi Sungai
Kota Kuala Kedah

Telefon: 011-10667040

Waktu operasi setiap hari dan cuti Selasa dari jam 7 pagi hingga 3 petang.

GPS :  5.580429, 100.339030
           5°34'49.5"N 100°20'20.5"E

Nak mudah lihat Google Map kat bawah.


Harumanis nak jadi Harumahal pula

Terbaca akhbar hari nie harumanis berkemungkinan akan meningkat harga disebabkan jangkaan pengeluaran yang berkurangan musim ini.

Pengeluaran yang berkurangan disebabkan ada ladang-ladang yang pokoknya masih tidak berbunga berkemungkinan faktor cuaca~ el-nino.

Nampaknya tahun nie payah lagilah nak merasa mempelam harumanis. Ditambah pula peningkatan eksport maklumlah tak ada halangan lagi nak eksport ke negara-negara yang tandatangan TPPA.

Alhamdulillah rezeki untuk peladang di Perlis.

Keratan akhbar Utusan Malaysia - 15hb Mac 2016.



Singapura Haram Produk Rokok Dipamer

Di Malaysia kalau masuk kedai runcit apa yang dapat dilihat di belakang juruwang selain dari minyak angin, bateri, ubat dan k****m? Dah tentu satu rak rokok berbagai jenama.

Malah kedai di stesyen minyak yang melarang menghisap rokok pun meletak rak rokok yang besar di kaunter. Janji untung.
Gambar hiasan Utusan Malaysia

Singapura telah mengambil tindakan yang selangkah kehadapan dengan mengharamkan produk berasaskan tembakau seperti rokok dipamerkan di kedai. Rang undang-unsang untuk rokok elektronik pun masih dikekalkan.

Adakah Malaysia juga mampu lakukan perkara yang sama selain dari menaikkan harga rokok setiap kali belanjawan?

Kalaulah dapat dilakukan, jangan pula peniaga-peniaga Melayu berpiket mengatakan kerajaan menutup periuk nasi mereka.

Petikan dari : Berita Mediacorp Singapore

SINGAPURA: Kedai-kedai di sini akan diharamkan daripada mempamerkan produk-produk tembakau, berkuatkuasa tahun depan.

Ini selepas Parlimen meluluskan pindaan terhadap Rang Undang-Undang Tembakau (Kawalan Iklan dan Penjualan) hari ini (14 Mac).

Langkah ini bertujuan mencegah penggunaan tembakau, dan supaya golongan yang tidak merokok, terutama belia, kurang terdedah kepada kesan pengiklanan daripada produk-produk tembakau yang dipamerkan, kata Menteri Negara Kanan Kesihatan, Dr Amy Khor di Parlimen.

Larangan itu akan dikuatkuasakan terhadap semua produk tembakau, termasuk rokok, cerut, beedi (rokok tipis yang dibungkus dengan daun), dan rokok gulung.

Di bawah peraturan baru, para peruncit tembakau akan dikehendaki menggunakan kaedah-kaedah tertentu bagi menyimpan produk tembakau yang dijual, agar tidak dapat dilihat secara langsung oleh para pelanggan.

Dr Khor menambah bahawa negara-negara yang berjaya menguatkuasakan larangan seperti itu termasuk Australia, Kanada, Iceland, New Zealand, Thailand dan Britain.

Dengan pindaan tersebut, para peruncit perlu menggunakan senarai harga yang tertera dengan teks sahaja, untuk menunjukkan kepada pelanggan produk-produk tembakau yang dijualnya....
Berita lanjut klik link di atas.


Cara mengerjakan Solat Sunat Gerhana Matahari dan Bulan

Esok 9hb Mac 2016 kita boleh lihar gerhana matahari separa bermula dari jam 7.25 pagi hingga berakhir 9.30 pagi. Jom ramai-ramai ke masjid mengerjakan solat sunat Gerhana Matahari.

Dibawah aku cut and paste dari Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu panduan mengerjakan solat sunat tersebut.
Gerhana Matahari: gambar dari internet.

PANDUAN SOLAT SUNAT GERHANA BULAN/MATAHARI

HUKUM SOLAT GERHANA

Sunat Muakkad ( مـؤكـدة )

CARA-CARA SOLAT

Dua (2) rakaat seperti sembahyang sunat yang lain. Cuma bezanya sebagaimana yang masyhur ia mempunyai 2 kali ruku’ dan 2 kali qiam di dalam satu rakaat. Ianya sunat ditunaikan secara berjemaah di Masjid/Surau dan boleh juga secara bersendirian.

CARA-CARA PELAKSANAANNYA

Solat gerhana matahari dan bulan ini boleh dilakukan dengan 3 cara :

Bagi gerhana matahari, bacaan dalam solat dibaca dengan diperlahankan suara ; adapun bagi gerhana bulan bacaan hendaklah dibaca dengan diangkat suara seperti mana-mana solat malam.

Cara Pertama : Cara yang paling ringkas. Iaitu hendaklah ditunaikan dengan dua rakaat sepertimana solat sunat zuhur atau mana-mana solat sunat.

Cara Kedua : Disebut dengan “ الكمال أدنى ” iaitu hendaklah ditunaikan dengan dua rakaat, dengan dua kali qiam dan dua ruku’ pada tiap-tiap satu rakaat, disertai dengan bacaan al-Fatihah dan surah dalam tiap-tiap qiam itu.

Bagi kita di Malaysia ini, cara yang kedua inilah yang paling mudah dilaksanakan. Selepas takbir, dibaca doa iftitah dan al-Fatihah. Selepas selesai al-Fatihah, dibaca surah (mana-mana surah yang mampu). Kemudian ruku’ dan bangkit semula (qiam kedua). Di dalam qiam kedua ini dibaca al-Fatihah dan juga surah. Kemudian ruku’ semula (dipanggil ruku’ kedua). Apabila bangkit I’tidal, terus sujud sebanyak dua kali. Apabila selesai sahaja dari sujud kedua dan bangkit barulah selesai rakaat yang pertama. Begitulah caranya bagi rakaat yang kedua.

Cara Ketiga : Cara yang paling sempurna. Caranya adalah seperti juga yang kedua akan tetapi dalam rakaat yang pertama dan qiam yang pertama hendaklah dibaca surah al-Baqarah ataupun mana-mana surah yang sama panjang dengannya. Di dalam rakaat yang pertama juga tetapi qiam yang kedua dibaca surah ali-Imran. Dalam rakaat yang kedua qiam yang pertama hendaklah dibaca surah al-Nisa’, dan dalam qiam yang kedua pada rakaat kedua dibaca surah al-Maaidah. Kemudian hendaklah bertasbih dalam ruku’ yang pertama dengan kadar bacaan 100 ayat, dalam ruku’ yang kedua 80 ayat, ruku’ ketiga 70 ayat dan ruku’ yang keempat 50 ayat.

Waktunya

Waktu bagi solat gerhana matahari dan bulan ialah bermula dari ketika berlakunya gerhana sehinggalah selesai.

Tempat Solat Solat gerhana sunat dilakukan di masjid atau surau atau mana-mana tempat yang biasa dilakukan solat berjemaah.

ATURAN SOLAT GERHANA

1. Disunatkan mandi sebelum solat.

2. Bilal Menyeru : " الص ـلة جامـ عة "

3. Berdiri lurus mengadap kiblat.

4. Berniat mengerjakan solat gerhana.

1. Lafaz niat untuk gerhana bulan 
أُصَلِّيْ سُنَّةَ لِخُسُوْفِ الْقَمَرِ رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَى
 “ Sahaja aku solat sunat gerhana bulan dua rakaat makmum kerana Allah Ta’ala”.

2. Lafaz niat untuk gerhana matahari
 أُصَلِّيْ سُنَّةَ لِكُسُوْفِ الشَّمسِ رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَى
 " Sahaja aku solat sunat gerhana matahari dua rakaat makmum kerana Allah Ta’ala”.

5. Takbiratul Ihram. Doa Iftitah, Bacaan Al-Fatihah dan Surah.

6. Ruku’ serta tasbihnya dan qiam semula.

7. Baca al-Fatihah dan Surah.

8. Ruku’, I’tidal kemudian sujud 2 kali (seperti biasa).

9. Kemudian qiam semula untuk mengerjakan rakaat kedua.

10. Baca al-Fatihah dan Surah.

11. Ruku’ berserta tasbihnya dan qiam semula.

12. Baca al-Fatihah lagi dan Surah.

13. Kemudian ruku’ I’tidal dan sujud 2 kali, baca tasyahhud akhir dan salam.

14. Selepas itu dibacakan khutbah khas sempena gerhana. Dua kali khutbah (seperti khutbah Hari Raya).

INGATAN :

1. Makmum yang tertinggal ruku’ yang pertama samada dalam rakaat pertama atau rakaat kedua, adalah dikira tidak mendapat rakaat itu dan dia hendaklah menyempurnakan rakaat yang luput itu selepas Imam memberi salam.

2. Maklumat lanjut sila ruju’ kitab Sabilal Muhtadin, karangan Sheikh Mohd Arshad bin Abdullah Al-Banjari, (Juz. 2 Hal. 58-60).

3. Sembahyang sunat gerhana matahari, segala bacaannya dilakukan dengan suara perlahan ( سر) , manakala bagi sembahyang sunat gerhana bulan, segala bacaannya dilakukan dengan suara yang nyaring ( جـهر).

Disediakan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu.

Kuliah Ilmu Mac 2016

Selamat hari Jumaat. Jom ke kuliah agama Mac 2016 sekitar Bertam Kepala Batas.


Masjid Abdullah Fahim Kepala Batas, SPU:



Masjid At Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:




Surau Al-Muttaqin Bandar Putra Bertam:



Surau Al Husna Bertam Perdana:



Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.


Penang : Asia Camera Museum

Selapas berada di Muzium Coklat & Kopi, masa masih panjang. Kami terjah satu lagi muzium.  Banyak betul muzium di Penang. Kali ini kami ke Jalan Burma. Ada dua buah muzium berdekatan di situ. Glass Museum Penang dan Asia Camera Museum. Semasa kami sampai Muzium Kaca dah nak tutup. Kami terus ke Asia Camera Museum. Tengok masa operasi masih boleh masuk. Jom tengok apa yang ada dalam tu??
Asia Camera Museum

Sebuah rumah dua tingkat zaman kolonial. Masuk kedalam tak nampak seperti muzium pun. Yang ada cuma barangan untuk jualan Canon seperti printer, mesin fotostat dan kamera sahaja. Penjaga kaunter cakap muzium di atas. Kami naik tangga ke atas.
Asia Camera Museum
Bayat tiket dulu.
Ohhh.. disini muziumnya. Kali ini muzium berbayar, bukan free lagi. Kami disambut oleh seorang lelaki Cina disitu, kalau tak silap En Steven Tan. Selepas bayar tiket En Tan bawa kami melawat disekitar muzium sambil dia bercerita tentang koleksi kamera yang ada di situ. Sungguh ramah.

Alatan yang dipamerkan diceritakan satu persatu dari segi sejarah dan fungsinya. Ada barangan kamera yang boleh di pegang dan di cuba dan ada yang boleh lihat saja.
Asia Camera Museum
Asia Camera Museum
Asia Camera Museum
Teropong apa tu Firas? Diletakkan dua jenis lens 500mm dan 1000mm untuk dicuba. Boleh test power berapa jauh lens itu boleh sampai.
Asia Camera Museum
En Tan sedang menerangkan gambar 3D yang dilihat menerusi spekmata khas dan bagaimana gambar animasi dilakukan oleh zoetrope .
Asia Camera Museum
Nak jadi tukang repair kamera pun boleh.

Dah nama muzium Kamera maka dipamerkan beratus-ratus kamera berbagai jenis dan jenama dan ada juga dipamerkan berbagai alatan visual lain seperti slide projector lama. Setiap kamera diletakkan penerangan yang jelas. Disamping itu En Tan juga mengkisahkan perihal kamera tersebut serba sedikit.
Asia Camera Museum
Kamera antik. Maklumat kamera di letakkan bersama.
Asia Camera Museum
Slide projektor.
Asia Camera Museum
Slide projektor.
Asia Camera Museum
Kamera dulu-dulu yang boleh mengambil gambar panorama. Sekarang kamera handphone pun dah boleh lakukan.
Asia Camera Museum
Benda apa pula ini? Abaikan gambar refleksitu tapi tumpukan kepada kotak hitam dalam bingkai. Itu adalah sekeping negatif kaca (galss negative). Pada negatif tu terdapat gambar Graduasi Sekolah Chung Ling tahun 1965. Nak jelas kena lawat sendiri muzium ini.

Asia Camera Museum
Tracer. Inilah alat yang digunakan untuk menekap gambar. Cahaya yang dipantulkan keatas kertas akan di lukis semula.

Yang menarik disini dibuat satu ruang seperti sebuah kedai gambar lama. Ruang ini dihiasi dengan barangan dari sebuah kedai gambar lama yang pernah ujud di Pulau Pinang suatu ketika dahulu dari tahun 1954 hngga 2014. Kedai gambar Siow Seong Studio. Tetapi ketika ini telah tutup memandangkan tiada waris yang ingin menjalankan perniagaan tersebut. Alatan dan perabut telah diletakkan di muzium ini untuk tatapan.
Asia Camera Museum
Kedai gambar Siow Seong Studio.
Orang-orang lama Pulau Pinang pasti biasa dengan kedai ini. Dibahagian ini diletakan berbagai alatan dan perabot dari kedai tersebut seperti gambar-gambar lama, rak-rak kecil tempat menyimpan negatif dan sebagainya.
Asia Camera Museum
Kalau tak silap tempat nak adjust gambar atau negatif filem.

Sebuah model bilik gelap juga ada. Kanak-kanak zaman sekarang pasti tidak tahu bagaimana dari negatif filem sehingga menjadi sekeping gambar. Penerangan yang diberi oleh En Tan memang menarik dan mudah difahami.
Asia Camera Museum

Bagi aku Asia Camera Museum ini memang berbaloi untuk dikunjungi bukan sekadar diletakkan kamera-kamera lama sahaja tetapi juga ada pembantu kedai yang berpengetahuan dalam selok belok kamera dan juga alatan-alatan lain yang dipamerkan dan dapat memberi penerangan yang menarik ~ tak bosan.
Asia Camera Museum
Kepada yang berminat nak datang, dibawah aku letakkan maklumat muzium ini.

Asia Camera Museum
No 10 Jalan Burmah, Penang

Telefon: 012-4740123, 04-262 3191

Muzium dibuka setiap hari dari jam 11 pagi hingga 7 malam.

Harga tiket (Untuk warganegara):
Dewasa : RM 20.00
Pelajar / Warga emas : RM 10.00

Lokasi GPS:
5.417626, 100.329181
5°25'03.5"N 100°19'45.0"E

Lokasi dari Google Map.



[ Pautan jalan-jalan ke Penang 26/9/2015]

1. Big Bad Wolf Penang dan Muzium Coklat dan Kopi
2. Asia Camera Museum Penang