Posts

Showing posts from March, 2016

Pulau Pangkor ~ Motivasi 1

Image
Kali ni cerita berkursus lagi. Kursus motivasi. Bila sebut motivasi mestilah yang dapat tenangkan fikiran, tak mahu fikir mengenai kerja ~ bagi akulah. Tenang-tenangkan fikiran di Pulau Pangkor pula bersama rakan setugas pada bulan Disember tahun lepas.

Seperti biasa perjalanan dengan bas bermula awal pagi ~ tak lah pagi sangat. Perjalanan seperti biasa ke Jeti Lumut. Sampai di Lumut sudah tengahari. Oleh itu sebelum naik bot cari tempat makan dulu. Mana tahu jem di jeti. Bukan aku cari, driver bas yang cari.

Sampai disuatu lokasi bas berhenti. Aku tak tau tempatnya. Tapi pengunjung boleh tahan ramai. Kalau setakat bas atau van pelancong (macam kami) boleh jadi driver dapat komisyen tetapi kenderaan persendirian pun banyak. Jadi disimpulkan restoran ini sedaplah. Apa-apa pun kita makan dulu baru tahu. Layan gambar kat bawah nie
Masuk kedalam pengunjung boleh tahan ramai ditambah dengan kumpulan kami. Lihat deretan lauk pauk memang banyak. Berbagai masakan kampung bersama ulam-ulaman. …

Restoran Kak Norli Kota Kuala Muda

Image
Yang ini bukan jalan-jalan cari makan seperti yang selalu aku update. Tetapi terjadi ketika menziarah jenazah arwah emak kawan aku di Kota Kuala Muda (semoga roh beliau ditempatkan bersama orang-orang beriman). Selesai ziarah jam telah menunjukkan tengahari, bos ajak pi makan dulu.

Jadi menurut kawan-kawan yang biasa di kawasan ini,  ada sebuah restoran yang sedap dekat Pasar Bisik Kota Kuala Muda. Apa lagi kami kami satu bas terjah kesana.
Boleh tahan juga jalan disini sebab sedikit sempit. Bas masuk pun kena hati-hati. Ini dia Restoran Kak Norli. Sebuah restoran yang berada betul-betul ditepi pantai menghadap laut Selat Melaka.
Restoran ini menyediakan masakan ala kampung untuk makan tengahari. Berbagai jenis lauk ada seperti ikan, sotong, udang, siput yang dibuat berbagai masakan ala kampung. Ada juga berbagai sayur, kerabu dan ulam-ulaman. Aku sampai rambang mata, tak tau nak pilih yang mana. Layan gambar makanan yang ada disini.


Yang bestnya makan disini ialah dapat menikmati u…

Harumanis nak jadi Harumahal pula

Image
Terbaca akhbar hari nie harumanis berkemungkinan akan meningkat harga disebabkan jangkaan pengeluaran yang berkurangan musim ini.

Pengeluaran yang berkurangan disebabkan ada ladang-ladang yang pokoknya masih tidak berbunga berkemungkinan faktor cuaca~ el-nino.

Nampaknya tahun nie payah lagilah nak merasa mempelam harumanis. Ditambah pula peningkatan eksport maklumlah tak ada halangan lagi nak eksport ke negara-negara yang tandatangan TPPA.

Alhamdulillah rezeki untuk peladang di Perlis.

Keratan akhbar Utusan Malaysia - 15hb Mac 2016.



Singapura Haram Produk Rokok Dipamer

Image
Di Malaysia kalau masuk kedai runcit apa yang dapat dilihat di belakang juruwang selain dari minyak angin, bateri, ubat dan k****m? Dah tentu satu rak rokok berbagai jenama.

Malah kedai di stesyen minyak yang melarang menghisap rokok pun meletak rak rokok yang besar di kaunter. Janji untung.

Singapura telah mengambil tindakan yang selangkah kehadapan dengan mengharamkan produk berasaskan tembakau seperti rokok dipamerkan di kedai. Rang undang-unsang untuk rokok elektronik pun masih dikekalkan.

Adakah Malaysia juga mampu lakukan perkara yang sama selain dari menaikkan harga rokok setiap kali belanjawan?

Kalaulah dapat dilakukan, jangan pula peniaga-peniaga Melayu berpiket mengatakan kerajaan menutup periuk nasi mereka.

Petikan dari : Berita Mediacorp Singapore

SINGAPURA: Kedai-kedai di sini akan diharamkan daripada mempamerkan produk-produk tembakau, berkuatkuasa tahun depan.

Ini selepas Parlimen meluluskan pindaan terhadap Rang Undang-Undang Tembakau (Kawalan Iklan dan Penjualan) hari…

Cara mengerjakan Solat Sunat Gerhana Matahari dan Bulan

Image
Esok 9hb Mac 2016 kita boleh lihar gerhana matahari separa bermula dari jam 7.25 pagi hingga berakhir 9.30 pagi. Jom ramai-ramai ke masjid mengerjakan solat sunat Gerhana Matahari.

Dibawah aku cut and paste dari Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu panduan mengerjakan solat sunat tersebut.

PANDUAN SOLAT SUNAT GERHANA BULAN/MATAHARI

HUKUM SOLAT GERHANA

Sunat Muakkad ( مـؤكـدة )

CARA-CARA SOLAT

Dua (2) rakaat seperti sembahyang sunat yang lain. Cuma bezanya sebagaimana yang masyhur ia mempunyai 2 kali ruku’ dan 2 kali qiam di dalam satu rakaat. Ianya sunat ditunaikan secara berjemaah di Masjid/Surau dan boleh juga secara bersendirian.

CARA-CARA PELAKSANAANNYA

Solat gerhana matahari dan bulan ini boleh dilakukan dengan 3 cara :

Bagi gerhana matahari, bacaan dalam solat dibaca dengan diperlahankan suara ; adapun bagi gerhana bulan bacaan hendaklah dibaca dengan diangkat suara seperti mana-mana solat malam.

Cara Pertama : Cara yang paling ringkas. Iaitu hendaklah ditunaikan dengan dua rakaat sepe…

Kuliah Ilmu Mac 2016

Selamat hari Jumaat. Jom ke kuliah agama Mac 2016 sekitar Bertam Kepala Batas.


Masjid Abdullah Fahim Kepala Batas, SPU:

Posted by Masjid Abdullah Fahim SPU on Tuesday, March 1, 2016

Masjid At Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:


Posted by Masjid At-Taqwa, Taman Bertam Indah,SPU on Monday, March 7, 2016

Surau Al-Muttaqin Bandar Putra Bertam:

Posted by Surau Al-Muttaqin Bandar Putra Bertam on Monday, February 29, 2016

Surau Al Husna Bertam Perdana:

Posted by Muhammad Izzad on Wednesday, March 2, 2016

Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.


Penang : Asia Camera Museum

Image
Selapas berada di Muzium Coklat & Kopi, masa masih panjang. Kami terjah satu lagi muzium.  Banyak betul muzium di Penang. Kali ini kami ke Jalan Burma. Ada dua buah muzium berdekatan di situ. Glass Museum Penang dan Asia Camera Museum. Semasa kami sampai Muzium Kaca dah nak tutup. Kami terus ke Asia Camera Museum. Tengok masa operasi masih boleh masuk. Jom tengok apa yang ada dalam tu??

Sebuah rumah dua tingkat zaman kolonial. Masuk kedalam tak nampak seperti muzium pun. Yang ada cuma barangan untuk jualan Canon seperti printer, mesin fotostat dan kamera sahaja. Penjaga kaunter cakap muzium di atas. Kami naik tangga ke atas.
Ohhh.. disini muziumnya. Kali ini muzium berbayar, bukan free lagi. Kami disambut oleh seorang lelaki Cina disitu, kalau tak silap En Steven Tan. Selepas bayar tiket En Tan bawa kami melawat disekitar muzium sambil dia bercerita tentang koleksi kamera yang ada di situ. Sungguh ramah.

Alatan yang dipamerkan diceritakan satu persatu dari segi sejarah dan fungsi…