Posts

Showing posts from January, 2012

Alor Setar - Hari 1 : I-City

Image
Perghhhhh.... Alor Setar ada I-City.  Pokok-pokok lampu taklah banyak seperti Shah Alam Cuma mini I-City, OKlah percuma, boleh lepak-lepak. Balik kampung selama 2 hari nie sempena Tahun Baru Cina nak jalan-jalan kat sini. Jadi malam Gong Xi Fa Chai kami sekeluarga keluar lepak-lepak kat I-City nie. Abang aku pun nak datang juga lepak-lepak.

Kat sini dipanggil I-City juga ka? atau ada nama lain yang aku tak tau. Dok search internet tak jumpa pun nama kawasan nie. Tak apalah guna ja nama I-City. Bukan Siti Nurhaliza sudah. Kawasan ini mulanya dihisi dengan lampu bersempena dengan Hari Keputeraan Sultan Kedah yang ke-83 tapi dilanjutkan atas permintaan ramai.

Masa kami datang orang memang ramai. Mungkin bersempena cuti Gong Xi Fa Chai. Ramai juga yang dok berniaga mainan yang ada lampu. Menguntungkan. Masa aku datang ni pokok-pokok besar yang di gantung dengan lampu banyak yang dah rosak jadi kurang menarik sikit la. Kalau tidak akan nampak macam ada hujan api turun dari pokok.

Walau gel…

Bulatan Teluk Wanjah : Dalam Kenangan

Image
Tahun Baru Cina yang baru lepas kami balik kampung, Alor Setar. Adalah satu hari tu kami jalan-jalan dan terperasan Bulatan Teluk Wanjah atau Bulatan Rukun Negara dah tak ada. Sekarang dalam pembinaan jejambat ( fly over) melalui atas bekas bulatan tersebut di sebabkan projek laluan rel berkembar di Jalan Teluk Wanjah.

Bulatan Telok Wanjah yang terletak di tengah-tengah bandar Alor Setar merupakan sebuah mercu tanda yang terdapat di daerah Kota Setar. Bulatan ini mempunyai 5 bulatan air terjun di mana di sekeliling bulatan tersebut ditulis dengan Rukun Negara.

Monumen ini telah dirasmikan oleh KDYMM Tuanku Sultan Kedah pada 25 Januari 1973. Bulatan ini lebih indah dilihat pada sebelah malam dengan pancutan air yang berwarna-warni di samping lampu neon yang terdapat di sekelilingnya.

Mungkin generasi akan datang dah tak tau dimana lokasi sebenar bulatan ini. Mana tahu kalau keluar dalam SPM atau PMR soalan " Di manakah letaknya Bulatan Teluk Wanjah ?" Haaa nie dia jawapannya.…

Setelah Dapat Pekerjaan Bagus Boleh Rehat ?

Image
Perjalanan hari-hari anak aku yang bersekolah.

Hari Sekolah:
   6.10 pagi - Bangun pagi mandi, gosok gigi, sembahyang, makan pagi
   7.00 pagi - Pergi sekolah
   2.00 tengahari - pulang dari sekolah ke transit guna van
   3.00 tengahari - sampai lokasi transit / tadika, mandi, makan dan belajar Al-Quran.
   6.00 Petang - Balik rumah, mandi, main, makan, buat kerja rumah.
   8.30 Malam - Buat kerja rumah, nonton TV
   10.00 Malam -  Tidor

Hari Cuti
   Sabtu dan Ahad seperti diatas juga cuma tak ke sekolah @ transit tetapi ke tuisyen.

Begitulah rutin harian seorang pelajar.

Kita selalu cakap kepada anak-anak "Sekarang belajar sungguh-sungguh nanti besar dapat kerja baik-baik, haaaaa masa tulah boleh rehat, nak jalan sana nak jalan sini. Ibu dan ayah bekorban masa dan wang ringgit supaya kamu belajar pandai-pandai" .
Tapi ketika budak itu sudah besar dan pandai dan mendapat pekerjaan yang bagus. Bolehkah dia nak bersenang-senang, jalan-jalan sesuka hati. Ketika itu seperti ki…

Juruwang Pasar Raya Teraniaya

Image
Rujuk kepada aduan oleh Juruwang Teraniaya dalam Utusan Malaysia ( petikan ada kat bawah sekali ). Pertama kali tahniah kepada pelapor sebab berani membuat pendedahan. Semoga pihak-pihak berwajib membuat tindakan segera supaya pekerja-pekerja Islam tidak tertindas.

Kita harus pandang kes ini bukan mengenai pekerja Islam pasar raya tersebut sahaja tetapi pelanggan Islam yang mengunjung ke pasar raya juga.
Cuba bayangkan kita  ( ugama Islam lah) sedang beratur di kaunter. Di hadapan kita ada seorang pelanggan beragama lain yang salah satu barang yang hendak di beli ialah daging babi. Sampai di kaunter, barang-barangnya di letakkan atas kaunter. Si Juruwang telah mengambil  barang-barang pelanggan tadi dengan tangan tak berlapik untuk kiraan dan di masukkan ke dalam plastik beg dan urusniaga selesai. Si Juruwang tadi laplah tangannya dengan tuala lebih kurang.

Kini sampai giliran kita pula. Kita pun letaklah semua barang yang hendak di beli atas kaunter yang sama dan Si Juruwang tadi pun…

Ratu Cantik VS Renang

Image
Dalam tulisan aku yang lepas mengenai Pertandingan Ratu Cantik Borneo 2011. Mengenai beberapa orang Islam yang menyertai petandingan di beri nasihat oleh Majlis Agama supaya menarik diri dari memasuki pertandingan sebab pakaian yang digunakan tak sesuai dan menjolok mata.

Begitu juga dalam bersukan, jika cara berpakaian tak bersesuaian dengan acara maka akan ditegur. Jadi terjadilah seperti berita dalam Utusan Malysia hari ini. Jika sesuatu acara itu mengkehendaki peserta separuh bogel maka kena buatlah, baru boleh sertai acara. Walau diberi sedikit modifiksi supaya menutup aurat, tetap tidak diterima sebab tidak mematuhi syarat.

Apa yang difikirkan antara dua senario ini, pertandinga ratu cantik di haramkan umat Islam menyertainya sebab membuka aurat manakala acara sukan yang mengkehendaki peserta seperuh bogel boleh pula.

Fikir-fikirkan....

** Petikan dari Utusan Online 19hb Januari 2012 **

Larang sut renang muslimah

Oleh AZIAN AZIZ
pengarang@utusan.com.my


SHAH AL…

Eain Ikan Bakar, Sungai Petani

Image
Lama tak tulis jalan-jalan pi makan. Tapi yang ini dah lama kami ke sana sebelum isteri aku bersalin lagi. Sekarang baru nak tulis. Kali ini kat Sungai Petani lebih tepat lagi Kawasan Perindustrian Tikam Batu. Eain Ikan Bakar.
Kedai makan Eain Ikan Bakar nie terletak di tepi jalan yang bertentangan Kawasan Perindustrian Tikam Batu. Kat kawasan nie banyak kedai makan, tetapi yang nie yang aku rasa sedap, sebab dah lama dok pi makan kat kedai ni.

Kedai ini menyediakan masakan kampung seperti ikan bakar, daging bakar, kari, kurma, sup, berbagai jenis gorengan seperti ikan masin, ikan, ayam, ulam-ulaman, sambal belacan, air asam, sup dan banyak lagi lah. Nak tau mai makan dulu.
Kedai nie boleh kata bersih dan selesa juga lah, kipas diletakkan di beberapa tempat. Meja-meja disusun di luar kedai yang berbumbung sahaja. Kedai dikelilingi pokok-pokok besar, jadi suasana tak berapa panas.
Makanan yang disediakan bagi aku memang sedap dan banyak pilihan. Makan layan diri, air sahaja kena oder…

Kenapa Tulis Blog ?

Image
Kenapa Tulis Blog ? tak kisah la dalam blog free seperti Blogspot dan Worspress atau blog berbayar atau laman sosial yang lain, aku namakan saja sebagai blog.
Mesti ada sebab untuk kita menulis. Takkan macam cerita dulu-dulu, pada suatu hari ada seorang yang berbaju putih datang terbongkok-bonkok dalam mimpi yang menyuruh aku menulis blog. Yang dapat aku fikirkan ialah:

1) Mengetengahkan ide-ide
Yaaa.... seperti ilmu-ilmuan yang tersohor jadi kita pun nak juga mengetengahkan ide-ide kita supaya orang dapat baca. Ide-ide atau ilmu yang ada dalam otak tak boleh buat apa jadi kita akan menulis walau tak di minta.  Untuk menulis dalam jurnal-jurnal atau buku orang tak terima, maklumlah di awal nama hanya ada ENCIK atau CIK atau PUAN sahaja. Kalau di awal nama ada DOKTOR atau PROFESOR atau TAN SRI lainlah, itu pun jika bersangkutan dengan kepakarannya. Jadi lapangan blog menjadi wadah untuk melepaskan apa yang terpendam dalam otak dan untuk dikongsikan. Mana tahu apa yang ditulis amat bergu…

Penguatkuasaan Halal APD 2011

Image
Alhamdulillah, mulai 1 Januari 2012, Parlimen telah meluluskan Akta Perihal Dagangan 2011 ( APD 2011 ) yang memberi hak hanya kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia ( JAKIM ) dan Majlis Agama Islam Negeri-negeri ( MAIN ) untuk memberi status halal. Akta itu memberi kekuatan baru kepada JAKIM kerana ia memberi kuasa penuh kepada badan penguatkuasa agama tertinggi itu menguatkuasakan penggunaan dan mengeluarkan logo halal.  Ia juga membolehkan JAKIM memantau dan mengambil tindakan undang-undang ke atas mana-mana individu, syarikat swasta atau syarikat luar yang memalsukan pengeluaran sijil dan logo halal.

Sekarang nie umat Islam boleh masuk kedai-kedai makan yang ada tanda halal JAKIM tanpa was-was. Sebelum ini aku ada tulis mengenai logo halal yang banyak mengelirukan " Logo Halal Mana Pilihan Qalbu " kini terjawab lah sudah.

Dulu sebelum masuk kedai makan kita akan:

1- Cari logo halal. Entah apa-apa bentuk janji kat pintu ada tulis halal, maka kedai itu halal.
2- Lihat peker…

Hari Pertama Ke SK Bertam Perdana

Image
Setelah menjalani orientasi pada 31/12/2011 yang lalu. Hari nie Rabu, 4hb Januari 2012 Muhammad Ammar akan melangkah ke alam persekolahan yang betul bukan main-main punya. SK Bertam Perdana, depan rumah ja.

Setelah balik dari Tahfiz di CIKAL, rehat sebentar selepas tu makan. Sungguh selera, maklumlah nak masuk darjah satu.
Habis ja makan, pi bersiap. Haaaa dah siap. Untuk hari pertama dan kedua aku ambil cuti, nak hantar dia ke sekolah dan selesaikan apa yang patut terutama buku tulis yang masih belum dapat sepenuhnya.
Keluar dari rumah dalam jam satu petang. Kelas mula 1.10 petang.

Semua murid berkumpul di dewan terbuka sekolah. Sebok guru-guru kepong pelajar. Tahun satu, ramai yang tak paham bahasa lagi. Murid-murid diminta berbaris mengikut warna seperti hari orientasi.
Dah semua sedia, murid-murid dibawa ke kelas masing-masing. Kami ibu bapa pun ikut sama dari belakang. Tengok mereka masuk kelas.
Setakat nie tak ada yang teriak nak balik. Semua bergumbira dengan kawan-kawan baru…

Orientasi Tahun Satu SK Bertam Perdana 2012

Image
Mulalah hari baru perjalanan hidup Muhammad Amnmar. Hari orientasi tahun satu Sek Keb Bertam Perdana pada Sabtu, 31 Disember 2011. Macam biasa bangun awal pagi. Tapi tak kalut maklumlah sekolah depan rumah. Sarapan lebih kurang dan siap untuk ke sekolah.

Aku dengan Siti Sarah saja hantar Ammar. Maknya dok kat rumah, jaga dua si kecil Firas ngan Fatini.
Sampai ja kat sekolah, orang dah ramai. Daftar masuk bilik darjah. Daftar nama pelajar di bahagikan kepada enam kumpulan yang diberi dengan enam warna antaranya merah, biru, kuning dan sebagainya. Aku dua tiga kali semak senarai nama pelajar yang ditampal kat dinding, nama Muhammad Ammar tak ada. Apa lagi tanya cikgu yang jaga kaunter, dia suruh ke pejabat.

Aku ke pejabat di tingkat satu. Jumpa PK Pn Nor Hidayah, lalu di periksa buku pendaftaran. Nama Ammar memang di daftarkan. Adalah sedikit kesilapan teknikal menyebabkan namanya tak dimasukkan dalam senarai. Lalu Ammar diletakkan dalam darjah Biru. Darjah-darjah yang dibahagi ketika …