Monday, January 30, 2012

Alor Setar - Hari 1 : I-City

Perghhhhh.... Alor Setar ada I-City.  Pokok-pokok lampu taklah banyak seperti Shah Alam Cuma mini I-City, OKlah percuma, boleh lepak-lepak. Balik kampung selama 2 hari nie sempena Tahun Baru Cina nak jalan-jalan kat sini. Jadi malam Gong Xi Fa Chai kami sekeluarga keluar lepak-lepak kat I-City nie. Abang aku pun nak datang juga lepak-lepak.

Kat sini dipanggil I-City juga ka? atau ada nama lain yang aku tak tau. Dok search internet tak jumpa pun nama kawasan nie. Tak apalah guna ja nama I-City. Bukan Siti Nurhaliza sudah. Kawasan ini mulanya dihisi dengan lampu bersempena dengan Hari Keputeraan Sultan Kedah yang ke-83 tapi dilanjutkan atas permintaan ramai.

Masa kami datang orang memang ramai. Mungkin bersempena cuti Gong Xi Fa Chai. Ramai juga yang dok berniaga mainan yang ada lampu. Menguntungkan. Masa aku datang ni pokok-pokok besar yang di gantung dengan lampu banyak yang dah rosak jadi kurang menarik sikit la. Kalau tidak akan nampak macam ada hujan api turun dari pokok.

Empat beradik di I-City Alor Setar
Walau gelap sikit kawasan nie, tapi rasa selamat sebab nampak kebanyakan muka Malaysia. Sebelum datang ke sini, tengok berita kat TV, di tunjuk Kuala Lumpur telah ditawan oleh warga asing. Bersepah, ramainya warga asing. Bas pun kena bergerak perlahan sebab warga asing nie dok jalan atas jalanraya, macam kat negara mereka. Selamba saja. Kalau mereka kata kemajuan dan pembangunan Malaysia mereka yang tolong, aku percaya. Kalau tak ada mereka nie sapa nak buat bangunan, buat putrajaya ? Cuba cakap.

Mini I-City Alor Setar ini terletak di kawasan yang cukup terkenal sebab dikelilingi bangunan yang menyimpan berbagai sejara. Ia terletak di dataran yang di kelilingi oleh Masjid Zahir, Balai Nobat, Balai Besar, Menara Jam dan Galeri Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah. Lihat dalam peta google dibawah.

View I-City Alor Setar in a larger map

Friday, January 27, 2012

Bulatan Teluk Wanjah : Dalam Kenangan

Tahun Baru Cina yang baru lepas kami balik kampung, Alor Setar. Adalah satu hari tu kami jalan-jalan dan terperasan Bulatan Teluk Wanjah atau Bulatan Rukun Negara dah tak ada. Sekarang dalam pembinaan jejambat ( fly over) melalui atas bekas bulatan tersebut di sebabkan projek laluan rel berkembar di Jalan Teluk Wanjah.

Bulatan Telok Wanjah yang terletak di tengah-tengah bandar Alor Setar merupakan sebuah mercu tanda yang terdapat di daerah Kota Setar. Bulatan ini mempunyai 5 bulatan air terjun di mana di sekeliling bulatan tersebut ditulis dengan Rukun Negara.

Monumen ini telah dirasmikan oleh KDYMM Tuanku Sultan Kedah pada 25 Januari 1973. Bulatan ini lebih indah dilihat pada sebelah malam dengan pancutan air yang berwarna-warni di samping lampu neon yang terdapat di sekelilingnya.

Mungkin generasi akan datang dah tak tau dimana lokasi sebenar bulatan ini. Mana tahu kalau keluar dalam SPM atau PMR soalan " Di manakah letaknya Bulatan Teluk Wanjah ?" Haaa nie dia jawapannya. Bulatan ini menjadi penghubung antara Jalan Teluk Wanjah, Jalan Stadium dan Jalan Sultan Badlishah. Peta kat bawah nie.

Kalau poster atau gambar yang menunjukkan Alor Setar, imej Bulatan Teluk Wanjah ini menjadi ikon yang amat dikenali. Seperti Eiffel tower kat Paris. Bukan setakat tu sahaja, ada juga cerita sesetengah orang membayar nazar dengan mandi air kolam bulatan ini.

Ini gambar terkini kerja-kerja menaik taraf jalan untuk memberi laluan kepada pembinaan rel berkembar dimana dibina fly over diatas lokasi Bulatan Teluk wanjah.
Untuk mengekalkan nostalgia bulatan air pancut ini, maka ia telah di pindahkan ke pintu masuk Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim, Kepala Batas. Tapi rasanya tak sama seperti sebelum ini. Sebab yang lama banyak kenangan. Sekarang ini Menara Alor Setar menjadi mercutanda baru daerah Kota Setar disamping beberapa struktur sajarah yang lain seperti Masjid Zahir, Balai Nobat, Menara Jam dan Balai Besar.

Oleh kerana bulatan tu dah tiada, aku search internet gambar-gambar Bulatan Teluk Wanjah untuk di letakkan dalam blog nie. Semua gambar adalah hak milik pemetik kamera. Mohon pinjam untuk ditampal dalam blog nie. Dari maklumat dalam internet bulatan tersebut telah di robohkan di hujung 2010 ( betul ka nie? nampak sangat aku jarang ke pekan Alor Setar ).

Tuesday, January 24, 2012

Setelah Dapat Pekerjaan Bagus Boleh Rehat ?

Perjalanan hari-hari anak aku yang bersekolah.

Hari Sekolah:
   6.10 pagi - Bangun pagi mandi, gosok gigi, sembahyang, makan pagi
   7.00 pagi - Pergi sekolah
   2.00 tengahari - pulang dari sekolah ke transit guna van
   3.00 tengahari - sampai lokasi transit / tadika, mandi, makan dan belajar Al-Quran.
   6.00 Petang - Balik rumah, mandi, main, makan, buat kerja rumah.
   8.30 Malam - Buat kerja rumah, nonton TV
   10.00 Malam -  Tidor

Hari Cuti
   Sabtu dan Ahad seperti diatas juga cuma tak ke sekolah @ transit tetapi ke tuisyen.

Begitulah rutin harian seorang pelajar.

Kita selalu cakap kepada anak-anak "Sekarang belajar sungguh-sungguh nanti besar dapat kerja baik-baik, haaaaa masa tulah boleh rehat, nak jalan sana nak jalan sini. Ibu dan ayah bekorban masa dan wang ringgit supaya kamu belajar pandai-pandai" .
Gambar dari Google
Tapi ketika budak itu sudah besar dan pandai dan mendapat pekerjaan yang bagus. Bolehkah dia nak bersenang-senang, jalan-jalan sesuka hati. Ketika itu seperti kita sekarang ini juga kena kerja dan jika dah bekeluarga banyak di luangkan masa untuk keluarga. Dia akan berkata kepada anak-anaknya seperti apa yang kita katakan kepada mereka suatu ketika dulu.

Nasihat ini supaya anak-anak belajar bersungguh-sungguh supaya di kemudian hari dapat mencari rezeki, mengurus diri sendiri dan juga dapat berbakti kepada ibu bapa dan masyarakat dan juga menjadi anak-anak yang soleh/solehah.

Jadi bila yang sebenar-benarnya masa berehat dan bersenang-senang ??

Sebenarnya masa berehat ialah setelah kita mati. Segala pengalaman dan amalan yang di habiskan di dunia ini akan di himpunkan dalam satu resume yang akan menentukan keselesaan di SANA.

Selamat beramal....

Friday, January 20, 2012

Juruwang Pasar Raya Teraniaya

Rujuk kepada aduan oleh Juruwang Teraniaya dalam Utusan Malaysia ( petikan ada kat bawah sekali ). Pertama kali tahniah kepada pelapor sebab berani membuat pendedahan. Semoga pihak-pihak berwajib membuat tindakan segera supaya pekerja-pekerja Islam tidak tertindas.

Kita harus pandang kes ini bukan mengenai pekerja Islam pasar raya tersebut sahaja tetapi pelanggan Islam yang mengunjung ke pasar raya juga.
Gambar hiasan dari Google
Cuba bayangkan kita  ( ugama Islam lah) sedang beratur di kaunter. Di hadapan kita ada seorang pelanggan beragama lain yang salah satu barang yang hendak di beli ialah daging babi. Sampai di kaunter, barang-barangnya di letakkan atas kaunter. Si Juruwang telah mengambil  barang-barang pelanggan tadi dengan tangan tak berlapik untuk kiraan dan di masukkan ke dalam plastik beg dan urusniaga selesai. Si Juruwang tadi laplah tangannya dengan tuala lebih kurang.

Kini sampai giliran kita pula. Kita pun letaklah semua barang yang hendak di beli atas kaunter yang sama dan Si Juruwang tadi pun kiralah semuanya dan urusniaga selesai.

Apa yang nampak ketika ini ? Kaunter yang digunakan telah di cemari dengan sisa-sisa babi ( mungkin bekas daging babi itu basah ) dan juga tangan Juruwang tadi pun masih belum suci ( tidak samak) dan berkemungkinan lembap. Apa yang berlaku setiap barang yang ada atas kaunter yang terkena sisa babi akan jadi najis ( kena samak lah) dan juga setiap barang yang di pegang oleh juruwang akan jadi najis juga. Kita bawa balik barang tersebut masuk dalam kereta dan di punggah kat rumah. Berapa banyak lokasi yang barang tu akan sentuh ?? Fikir-fikirkan...

Cadangan akulah supaya pasaraya yang menjual apa-apa yang haram seperti daging babi, di buka satu kaunter khas untuk mereka dan di jaga oleh orang bukan Islam. Lebih baik lagi bahagian jualan benda ni di buat di luar pasaraya atau tak di jual terus.

Kalau Pengurus pasar raya masih berkeras mahu pekerja Islam buat seperti laporan ini. Pakat semua piket kat depan pasar raya supaya pelanggan Islam boikot pasar raya tu. Atau semua pekerja Islam letak jawatan. Insyallah banyak lagi ruang rezeki kat tempat lain.

** Petikan dari Utusan Malaysia 19hb Januari 2012 **

Juruwang disuruh pegang daging babi tanpa lapik

SAYA adalah salah seorang juruwang (cashier) yang bekerja di sebuah pasar raya di Kamunting, Taiping. Pada tarikh 11.01.2012, lebih kurang pukul 3 petang, pihak pengurusan telah membuat mesyuarat di antara semua juruwang.

Di dalam mesyuarat tersebut, pengurus kami menyatakan ada seorang pelanggan bukan Islam telah membuat aduan kepada pihak atasan mempertikaikan mengapa juruwang Melayu Islam memegang daging babi beralaskan plastik seolah-olah menghina makanannya.

Apa yang membuat kami semua terkejut, pengurus kami telah berkata, "Kenapa perlu berlapik? Jijik sangatkah? Geli sangatkah? Jangan terlalu ikutkan adat sangat. Yang bermasalah ini adalah juruwang Melayu.

Kalau sudah tak boleh nak pegang, lebih baik saya mengambil pekerja bukan Melayu. Selepas ini, saya tak mahu lagi kamu semua pegang barang-barang itu beralaskan plastik. Saya mahu kamu semua pegang dengan tangan sahaja.

Jika saya dapati kamu semua buat sekali lagi, saya akan tukarkan kamu semua ke bahagian lain."

Bukan niat kami hendak menghina makanan orang bukan Islam. Menurut ajaran dan hukum Islam, daging itu adalah haram disisi agama Islam bukan setakat memakanya, malah menyentuhnya pun tak boleh. Jika tersentuh biarpun bekasnya sekali pun, ia perlu disamak.

Pengurus kami dan orang atasan kami bukan Islam. Tidakkah mereka tahu orang Islam amat sensitif dengan daging babi. Bahasanya seolah-olah mempersendakan agama Islam dan berbau perkauman. Mentang-mentanglah kami ini semuanya perempuan, tidak pandai hendak memberontak, senang benar mereka hendak mempersendakannya.

Saya cuba untuk berpakat dengan rakan-rakan kerja Melayu saya untuk melaporkan perkara ini di pejabat agama atau pihak berkuasa yang lain, tetapi mereka enggan untuk berpakat kerana takut ditukarkan atau kehilangan kerja.

Inilah sifat kakitangan Melayu yang beragama Islam di sini. Hanya dengan ugutan mereka sangup menggadaikan agama demi wang.

Kita sebagai orang Islam sepatutnya mempertahankan kesucian agama kita. Tahukah mereka perkara ini tidak boleh dipandang remeh kerana membabitkan kesucian diri untuk beribadat kepada Allah SWT. Saya kecewa dengan sikap segelintir bangsa Melayu yang beragama Islam ini.

Sepatutnya pihak pengurusan pasar raya tempat saya bekerja mengadakan kaunter 'Tidak Halal' untuk scan barang-barang tidak halal dan dijaga oleh juruwang bukan Islam.

Kadangkala saya terfikir, bekas diletakkan barang tidak halal di kaunter ini, kemudiannya diletakkan pula barang-barang yang dibeli pelanggan lain beragama Islam. Bagaimana tahap kesuciannya?

Saya ingin mengadukan perkara ini kepada jabatan agama atau pihak berkuasa lain, tetapi saya tidak pandai untuk membuat sendirian.

Tolonglah sesiapa yang membaca artikel ini, bantulah kami orang Islam yang ditindas di pasar raya ini, juga pelanggan Islam yang mengunjungi pasar raya ini. :- Utusan

JURUWANG TERANIAYA
Taiping, Perak

Thursday, January 19, 2012

Ratu Cantik VS Renang

Dalam tulisan aku yang lepas mengenai Pertandingan Ratu Cantik Borneo 2011. Mengenai beberapa orang Islam yang menyertai petandingan di beri nasihat oleh Majlis Agama supaya menarik diri dari memasuki pertandingan sebab pakaian yang digunakan tak sesuai dan menjolok mata.

Begitu juga dalam bersukan, jika cara berpakaian tak bersesuaian dengan acara maka akan ditegur. Jadi terjadilah seperti berita dalam Utusan Malysia hari ini. Jika sesuatu acara itu mengkehendaki peserta separuh bogel maka kena buatlah, baru boleh sertai acara. Walau diberi sedikit modifiksi supaya menutup aurat, tetap tidak diterima sebab tidak mematuhi syarat.
Gambar hiasan dari Google

Apa yang difikirkan antara dua senario ini, pertandinga ratu cantik di haramkan umat Islam menyertainya sebab membuka aurat manakala acara sukan yang mengkehendaki peserta seperuh bogel boleh pula.

Fikir-fikirkan....

** Petikan dari Utusan Online 19hb Januari 2012 **

Larang sut renang muslimah

Oleh AZIAN AZIZ
pengarang@utusan.com.my


SHAH ALAM 18 Jan. - Seorang pengendali sebuah sekolah tahfiz kesal dengan tindakan Persatuan Renang Amatur Selangor yang didakwa tidak membenarkan 10 peserta termasuk empat pelajarnya menyertai hari terakhir pertandingan renang sempena Sukan Selangor (Sukses) atas alasan pakaian mereka tidak mematuhi syarat ditetapkan.

Pengendali Sekolah Anak-Anak Yatim dan Tahfiz Al-Ijabah, Muhamad Abdullah mendakwa ketika pertandingan itu berlangsung di Pusat Akuatik bermula Sabtu lalu, kesemua peserta terlibat memakai pakaian renang muslim dan muslimah.

“Pada hari Sabtu, para peserta termasuk empat pelajar saya yang menyertai pertandingan yang dianjurkan bersama Majlis Sukan Negeri Selangor (MSNS) atas nama Kelab Anak Air dan Kelab Ombak, dibenarkan berenang.

“Tetapi pada hari Ahad, mereka yang berjaya mara ke peringkat seterusnya tidak dibenarkan meneruskan pertandingan atas alasan pakaian renang tidak mematuhi syarat.

“Saya kesal dengan pihak penganjur kerana bersikap berat sebelah sedangkan peserta terlibat termasuk pelajar saya bukan tidak memakai pakaian renang, tetapi pakaian mereka menutup aurat,” kata beliau ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Muhamad memberitahu, insiden tersebut dimaklumkan oleh guru renang sekolahnya, Mohd. Bukhari Ibrahima yang berada bersama pelajar di Pusat Akuatik.

“Saya juga kesal kerana ada ibu bapa peserta renang bawah 12 tahun terpaksa membelikan anak masing-masing pakaian renang biasa yang tidak menutup aurat kerana kasihan mendengar tangisan mereka yang telah bersungguh-sungguh berlatih untuk pertandingan itu,” ujarnya.

Sehubungan itu, beliau berharap pihak penganjur dan kerajaan negeri termasuk pemimpin beragama Islam bersikap sensitif dan terbuka berhubung tatacara berpakaian untuk pertandingan renang lebih-lebih lagi melibatkan peserta beragama Islam.

Katanya, sebagai negara Islam, umat Islam sewajarnya diberi kebebasan untuk berpakaian menutup aurat tetapi sesuai dalam menyertai pertandingan dan acara sukan.

“Saya berharap agar peserta yang berpakaian renang muslim dan muslimah tidak dianaktirikan selepas ini kerana sebagai negara Islam, umat Islam perlu diberikan kebebasan untuk mengekalkan dan mempertahankan lunas-lunas agama dalam cara berpakaian,” ujarnya.

Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam MSNS, Rohaya Yahya ketika dihubungi berkata, pihaknya akan menyiasat dakwaan Muhamad dan akan mengeluarkan kenyataan rasmi selepas memperolehi maklumat mengenai kejadian itu.

Wednesday, January 18, 2012

Eain Ikan Bakar, Sungai Petani

Lama tak tulis jalan-jalan pi makan. Tapi yang ini dah lama kami ke sana sebelum isteri aku bersalin lagi. Sekarang baru nak tulis. Kali ini kat Sungai Petani lebih tepat lagi Kawasan Perindustrian Tikam Batu. Eain Ikan Bakar.
Eain Ikan Bakar, Tikam Batu
Kedai makan Eain Ikan Bakar nie terletak di tepi jalan yang bertentangan Kawasan Perindustrian Tikam Batu. Kat kawasan nie banyak kedai makan, tetapi yang nie yang aku rasa sedap, sebab dah lama dok pi makan kat kedai ni.
Tokey kedai ( betul ka nie ? ) tengah cedok kepala ikan.

Kedai ini menyediakan masakan kampung seperti ikan bakar, daging bakar, kari, kurma, sup, berbagai jenis gorengan seperti ikan masin, ikan, ayam, ulam-ulaman, sambal belacan, air asam, sup dan banyak lagi lah. Nak tau mai makan dulu.
Ulam-ulama dah nak habis
Kedai nie boleh kata bersih dan selesa juga lah, kipas diletakkan di beberapa tempat. Meja-meja disusun di luar kedai yang berbumbung sahaja. Kedai dikelilingi pokok-pokok besar, jadi suasana tak berapa panas.

Makanan yang disediakan bagi aku memang sedap dan banyak pilihan. Makan layan diri, air sahaja kena oder. Harga pun boleh tahanlah, tak mahal sangat. Kadai dibuka setiap hari untuk makan tengahari. Bila datang jangan lewat nanti tinggal kuah ja terutama hari kerja sebab ramai pekerja kilang-kilang disitu akan serbu. Senarai menu yang ada kat kedai ditulis ringkas ja.
Klik kalau nak lihat besar sikit.
Parking tak susah. Parking sahaja di bahu jalan atau tempat-tempat yang rasa-rasa ok sekitar kedai tu. Lokasi yang aku tag dalam Google map kat bawah nie cuma agak-agak sahaja, tak lari banyak dari lokasi sebenar.


View Eain Ikan Bakar in a larger map

Saturday, January 14, 2012

Kenapa Tulis Blog ?

Kenapa Tulis Blog ? tak kisah la dalam blog free seperti Blogspot dan Worspress atau blog berbayar atau laman sosial yang lain, aku namakan saja sebagai blog.
Gambar dari Google
Mesti ada sebab untuk kita menulis. Takkan macam cerita dulu-dulu, pada suatu hari ada seorang yang berbaju putih datang terbongkok-bonkok dalam mimpi yang menyuruh aku menulis blog. Yang dapat aku fikirkan ialah:

1) Mengetengahkan ide-ide
Yaaa.... seperti ilmu-ilmuan yang tersohor jadi kita pun nak juga mengetengahkan ide-ide kita supaya orang dapat baca. Ide-ide atau ilmu yang ada dalam otak tak boleh buat apa jadi kita akan menulis walau tak di minta.  Untuk menulis dalam jurnal-jurnal atau buku orang tak terima, maklumlah di awal nama hanya ada ENCIK atau CIK atau PUAN sahaja. Kalau di awal nama ada DOKTOR atau PROFESOR atau TAN SRI lainlah, itu pun jika bersangkutan dengan kepakarannya. Jadi lapangan blog menjadi wadah untuk melepaskan apa yang terpendam dalam otak dan untuk dikongsikan. Mana tahu apa yang ditulis amat berguna dan di cari-cari.

2) Meluahkan perasaan
Kasihannnn.... manusia-manusia kecil melukut di tepi gantang nak meluahkan perasaan kat mana? lainlah kalau artis, ahli politik, ahli sukan sebut saja, nahhh.... kat dalam media massa seperti TV, suratkhabar semua akan paparkan. Manusia-manusia kecil nie mahu kah media massa paparkan ?? Blog akan jadi wadah untuk melepaskan perasaan. Kalau marah kat bos, tulislah kat blog, bos mana tahu, hantam cukup-cukup. Walau kita sahaja membacanya tetapi terasa puas dapat menyebarkan permasalahan yang ditanggung. Harap-harap ada yang membaca dan prihatin untuk mengambil tindakan. Ada juga meluahkan perasasaan di blog atau lama sosial lain sebab zaman nie kawan kita hanyalah internet.

3) Mendapat keuntungan
Yang ini banyak. Boleh di bahagikan kepada dua kategori.

a) Pendapatan dari blog : Hari-hari cari ide-ide untuk ditulis. Tak kiralah ide sendiri atau ide yang di cedok sana cedok sini, tampal sana tampal sini, tambah sana buang sini. Janji ada benda baru ditulis supaya blog sentiasa dikemaskini . Cari maklumat atau keyword yang boleh mendapat pengunjung yang banyak. Bangun pagi ja buka blog, berapa orang dah masuk. Lihat pula rating dalam Alexa, kat nombor mana blog kita. Mengharapkan ramai pengunjung yang klik. Nuffnang dan Adsense antara ajen pengiklan yang biasa di letakkan dalam blog. Cari pengiklan-pengiklan lain yang sudi mempromosi di blog. Kalau blog yang ramai orang masuk dan mempunyai ramai pengikut, pengiklan akan suka. Walau kerja tulis blog saja tetapi pendapatan memang berbaloi kadang-kadang boleh jadi terkenal.

b) Jual produk : Yang nie pun banyak, blog dijadikan sebagai tempat untuk mempromosi produk jualan seperti pakaian, kek, hiasan, cenderamat, ubat, jam dan entah apa-apa lagi. Blog sentiasa di kemaskini untuk memperkenalkan produk terbaru. Keuntungan bergantung kepada hasil jualan produk.

4) Menunjuk kehidupan sendiri
Yang nie pun ada. Tulis lah mengenai kehidupan sendiri. Ceritalah kehebatan diri. Beli barang itu beli barang ini, siap ada gambar tag harga lagi. Melancong sana melancong sini. Supaya orang nampak kehebatan dan kekayaan kita. Itu dari segi negatif. Yang positif pula, ada juga yang mengisahkan kehidupan diri untuk menjadi panduan kepada pembaca. Diselitkan nasihat, amalan yang baik, panduan dan lain-lain. Banyak manfaat kepada pembaca.

5) Tunjuk pandai
Yang nie pun banyak juga. Komplen sana komplen sini. Yang itu salah yang ini salah. Habis yang mana betul?? Apa-apa saja yang sealiran dengan aku lah yang betul. Nak tunjuk pandai depan kawan, nanti kena hentam balik. Jadi tulis la ide-ide tu dalam blog. Masuk blog ini kena berfikiran terbuka. Boleh baca, tetapi kena berwaspada.

6) Mencari kenalan yang mempunyai citrasa yang sama.
Laman sosial inilah yang akan menjadi penghubung kepada peminat-peminat seperti pemilik motor besar, pengumpul setem, barangan antik, resepi masakan, melancong dan sebagainya. Oleh itu kita menulis laman yang mengetengahkan minat kita, diharap ada yang mempunyai minat yang sama. Bolehlah kongsi-kongsi ilmu dan bertukar pendapat disamping mendapat kawan baru.

7) Menghasut
Yang ini bahaya. Blog yang mesti di block. Inilah blog yang boleh menyimpangkan akhidah dan merosakkan umat. Jangan terpengaruh. Minta admin block blog nie.

8) Suka menulis
Ini untuk mat-mat dan minah-minah yang suka menulis. Tak kira lah apa yang nak di tulis. Dari cerita diri sendiri samaai cerita merapu. Janji tulis.

9) Sebagai dairi
Zaman dah maju, dairi pun pembekal dah tak bagi ( yang diberi hanya kalendar ). Haaaa blog la tempat mencatit kisah hidup, suka-duka. Lebih menarik boleh letakkan gambar. Blog menjadi sentimentol value dalam perjalanan kehidupan. Kalau kena hack, boleh teriak nie.

10) Mengetengahkan bakat
Nie satu fenomena baru. Laman-laman sosial digunakan untuk mengetengahkan bakat yang terpendam. Antara bakat yang selalu kita lihat ialah miming , bernyanyi, bermain alat muzik, berlakon, bertukang dan sebgainya. Mereka ini ada peminat yang tersendiri dalam internet. Jika kebolehan mereka ini di cungkil oleh yang berkenaan, bakat ini boleh diketengahkan. Mesti berani menunjukkan kelainan.

Nie antara yang aku terfikir. Renung-renungkan....

Friday, January 13, 2012

Penguatkuasaan Halal APD 2011

Alhamdulillah, mulai 1 Januari 2012, Parlimen telah meluluskan Akta Perihal Dagangan 2011 ( APD 2011 ) yang memberi hak hanya kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia ( JAKIM ) dan Majlis Agama Islam Negeri-negeri ( MAIN ) untuk memberi status halal. Akta itu memberi kekuatan baru kepada JAKIM kerana ia memberi kuasa penuh kepada badan penguatkuasa agama tertinggi itu menguatkuasakan penggunaan dan mengeluarkan logo halal.  Ia juga membolehkan JAKIM memantau dan mengambil tindakan undang-undang ke atas mana-mana individu, syarikat swasta atau syarikat luar yang memalsukan pengeluaran sijil dan logo halal.

Sekarang nie umat Islam boleh masuk kedai-kedai makan yang ada tanda halal JAKIM tanpa was-was. Sebelum ini aku ada tulis mengenai logo halal yang banyak mengelirukan " Logo Halal Mana Pilihan Qalbu " kini terjawab lah sudah.

Dulu sebelum masuk kedai makan kita akan:

1- Cari logo halal. Entah apa-apa bentuk janji kat pintu ada tulis halal, maka kedai itu halal.
2- Lihat pekerja dalam kedai tu. Kalau banyak yang Islam / betudung secara automatik kedai tu halal.
3- Lihat pelanggan kedai tu. Kalau ada orang Islam masuk atau makan secara automatik kedai tu halal.

Jadi dah selesai isu logo halal mana yang boleh digunakan. Sekarang nie nak masuk kedai makan yang was-was cari logo halal JAKIM. Insyaallah selamat. Layari laman web JAKIM nie untuk maklumat lanjut.

JAKIM juga telah menguatkuasa penggunaan logo, nombor standard dan nombor rujukan pada label pembungkusan produk. Ini logo halal standard.

Terima kasih dan tahniah kepada JAKIM dan MAIN. Semoga usaha untuk mempertahankan hak orang Islam dapat dilaksanakan dengan baik dan sempurna.

P/s: Boleh cadang satu lagi ? Kalau boleh letakkan bar kod yang boleh scan kat pasaraya untuk memudahkan pengguna kenalpasti status halalnya palsu atau dah tamat tempoh.

Thursday, January 12, 2012

Hari Pertama Ke SK Bertam Perdana

Setelah menjalani orientasi pada 31/12/2011 yang lalu. Hari nie Rabu, 4hb Januari 2012 Muhammad Ammar akan melangkah ke alam persekolahan yang betul bukan main-main punya. SK Bertam Perdana, depan rumah ja.

Setelah balik dari Tahfiz di CIKAL, rehat sebentar selepas tu makan. Sungguh selera, maklumlah nak masuk darjah satu.
Habis ja makan, pi bersiap. Haaaa dah siap. Untuk hari pertama dan kedua aku ambil cuti, nak hantar dia ke sekolah dan selesaikan apa yang patut terutama buku tulis yang masih belum dapat sepenuhnya.
Bersemangat
Keluar dari rumah dalam jam satu petang. Kelas mula 1.10 petang.

Semua murid berkumpul di dewan terbuka sekolah. Sebok guru-guru kepong pelajar. Tahun satu, ramai yang tak paham bahasa lagi. Murid-murid diminta berbaris mengikut warna seperti hari orientasi.
Dah semua sedia, murid-murid dibawa ke kelas masing-masing. Kami ibu bapa pun ikut sama dari belakang. Tengok mereka masuk kelas.
Setakat nie tak ada yang teriak nak balik. Semua bergumbira dengan kawan-kawan baru.
Dah mula belajar
Aku tunggu sat kat depan kelas, tengok Ammar dah ada kawan, aku pun balik.

Rehat jam 3.40 petang. Dalam 3.30 aku sampai ke sekolah tunggu bunyi loceng rehat. Tak lama Ammar dah turun dengan geng-geng dia. Tunjuk serba sedikit cara nak membeli-belah. Suruh dia tanya dulu harga baru bayar dan jangan lupa ambil baki kalau ada. OK lah boleh buat sendiri.

Sungguh berselera

Nie antara telatah pelajar ketika waktu rehat
Nie dia nasi dengan ayam seketul RM 1.00. Nasi dengan sosej pun RM 1.00.
Sepinggan nasi & ayam RM 1.00
Lepas ja makan, pelajaran jasmani yang tak ada dalam jadual bermula. Berlari kat tengah padang dengan kawan-kawan. OKlah dah ada geng.
Tengah buat k-pop

Pukul 4.00 petang lebih cikgu panggil untuk beratur naik ke kelas semula. Sekali lagi jenuh mengepung, tapi tak lah macam tengahari tadi, semua dah cerdik sikit. Aku bagi tau Ammar, balik sendiri ikut pintu kecil macam datang tadi.
Berpeluh
6.30 petang lebih kami tunggu kat depan rumah tengok dia balik. Alhamdulillah selamat balik. Selesailah satu hari menempuh darjah satu.

Hari ini Muhammad Ammar memulakan darjah satu dan kakaknya Siti Sarah masuk darjah empat. Semoga mereka belajar bersungguh-sungguh dan cemerlang di dunia dan akhirat, amin.

Friday, January 6, 2012

Orientasi Tahun Satu SK Bertam Perdana 2012

Mulalah hari baru perjalanan hidup Muhammad Amnmar. Hari orientasi tahun satu Sek Keb Bertam Perdana pada Sabtu, 31 Disember 2011. Macam biasa bangun awal pagi. Tapi tak kalut maklumlah sekolah depan rumah. Sarapan lebih kurang dan siap untuk ke sekolah.
Bersama kakak dan adik. Sekolah kat belakang tuuu

Ke sekolah bersama Angry Birds, kegilaan zaman ini.
Aku dengan Siti Sarah saja hantar Ammar. Maknya dok kat rumah, jaga dua si kecil Firas ngan Fatini.
Perjalan beribu batu bermula dari langkah pertama
Sampai ja kat sekolah, orang dah ramai. Daftar masuk bilik darjah. Daftar nama pelajar di bahagikan kepada enam kumpulan yang diberi dengan enam warna antaranya merah, biru, kuning dan sebagainya. Aku dua tiga kali semak senarai nama pelajar yang ditampal kat dinding, nama Muhammad Ammar tak ada. Apa lagi tanya cikgu yang jaga kaunter, dia suruh ke pejabat.

Aku ke pejabat di tingkat satu. Jumpa PK Pn Nor Hidayah, lalu di periksa buku pendaftaran. Nama Ammar memang di daftarkan. Adalah sedikit kesilapan teknikal menyebabkan namanya tak dimasukkan dalam senarai. Lalu Ammar diletakkan dalam darjah Biru. Darjah-darjah yang dibahagi ketika ini adalah bilik darjah sementara. Nanti akan ada ujian khas untuk menentukan kelas sebenar.

Selesai mendaftar, murid-murid diminta berbaris mengikut warna masing-masing. Aku nampak tak ada yang menangis masuk ke alam persekolahan. Kebanyakan ceria berlaka.


Muhammad Ammar menanti arahan seterusnya.
Pink tetap menjadi pilihan pelajar perempuan
Ben 10, Transformer, Spider Man dan macam-amacam super hero
menjadi pilihan pelajar lelaki.
Selepas berbaris ikut warna masing-masing mereka di bawa ke bilik darjah. Tak taulah apa berlaku selepas itu.

Ibu bapa pula berhimpun di dewan terbuka, ruang legar bawah sekolah untuk di perkenalkan dengan barisan orang kuat SK Bertam Perdana.
Barisan orang kuat SK Bertam Perdana
Majlis dimulai dengan doa dan disusuli dengan ucapan oleh Guru Besar, Cikgu Abdul Halim. Antara yang diperkatakan ialah sistem baru yang akan diperkenalkan iaitu KSSR . Sistem baru ini mempunyai 10 waktu, sebelum ini 8 waktu sahaja. sistem ini juga akan memperkasakan Bahasa Melayu dalam pelajaran. Matematik dan Sains akan dijalankan dalam bahasa ibunda semula. Seperti sireh pulang ke gagang.

Guru Besar, Cikgu Abdul Halim
Beliau juga menerangkan kenapa tahun satu dan dua di jadikan sesi petang. Ini disebabkan pertambahan murid yang menyebabkan pertambahan penggunaan kelas untuk setiap tahuh, dari tahun satu sehingga tahun enam. Tahun satu sahaja mempunyai 240 orang murid. Guru juga ditambah  sebanyak 11 orang menjadikan 56 orang guru. Sebab itu juga yang menyebabkan buku tulis yang dijual di Kedai Buku Sekolah tidak mencukupi.

Berhubung dengan pembentangan belanjawan tahun ini, yuran sebanyak RM 30.20 dimansuhkan dan bantuan persekolahan sebanyak RM 100.00 akan diberikan pada bulan Februari.


Ucapan kedua disampaikan oleh YDP PIBG, En Abd Latif. Dah yang berucap YDP PIBG mestilah memberitahu peranan PIBG iaitu secara ringkasnya membantu pihak sekolah. Tahun 2012 SK Bertam Perdana akan mengeluarkan pelajar pertama yang mengambil UPSR. Beliau meminta ibu bapa mengambil berat pelajaran anak-anak, jangan melepaskan tanggungjawab mendidik kepada guru-guru sahaja.
YDP PIBG En Abd Latif
Oleh kerana orentasi ini berjalan serentak untuk Pra Sekolah juga, maka beliau menerangkan serba sedikit tentang kriteria pemilihan kemasukan pelajar ke Pra Sekolah ini supaya yang tak dapat tak berkecil hati pula.

Beliau juga menasihati ibu bapa yang ada masalah berhubung dengan sekolah supaya berbincang secara baik dengan pihak sekolah. Ibu bapa juga di ingatkan memberi sumbangan untuk PIBG supaya PIBG dapat membantu sekolah dalam aktiviti-aktiviti anak-anak seperti Hari Kokurikulum dan Hari Sukan.

Selesai YDP PIBG, naik pula Cikgu Muhamad, PK. Beliau memberitahu waktu pembelajaran pelajar ( boleh lihat risalah yang diberi semasa pendaftaran ) dan juga pelajar-pelajar akan dibawa bersembahyang dibawah bimbingan cikgu-cikgu.

Selepas itu PK HEM Cikgu Nor Hidayah, PK HEM pula memberi taklimat. Beliau banyak menyentuh mengenai pemakaian pelajar-pelajar terutama pelajar perempuan. Tudung yang dipakai hendaklah putih dan tak ada corak-corak dan tak ada intan berlian. Barang kemas juga dilarang di pakai ke sekolah.  Kalau yang tak pakai tudung tu boleh pakai cekak dan cekak tu mestilah hitam atau putih sahaja. Tudung ada awning boleh dipakai janji putih. Peraturan-peraturan lain ada tertulis dalam risalah peraturan sekolah yang diedarkan semasa pendaftaran.

Cikgu Zamzuri PK Kokurikulum mengambil tempat pula. Beliau memberitahu untuk tahun satu dan dua, pelajar hanya boleh mengambil bahagian dalam sukan sahaja manakala untuk tahun tiga sehingga enam, mereka boleh menyertai acara sukan dan kokurikulum.

Taklimat terakhir disampaikan oleh cikgu Siti Aisyah Ayub, PK Petang memberi nasihat kepada ibu bapa supaya buku-buku, kasut, baju ditulis nama anak supaya senang dicari.

Sebelum majlis berakhir, Cikgu Saliha membuat pengumuman bahawa buku teks boleh diambil di kaunter untuk pelajar-pelajar yang telah mendaftar di SK Bertam Perdana sahaja. Kepada pelajar yang membuat rayuan masuk ke SKBP buku teks akan diberi kemudian. Ini disebabkan buku teks yang diberi oleh kementerian mengikut jumlah asal yang mendaftar ke SKBP tak termasuk kes rayuan.

Sesi taklimat tu memang bagus untuk didengar oleh ibu bapa tetapi sistem bunyi tak berapa power, jadi sesiapa yang berada di belakang atau tengah dengar tak berapa jelas.
Selesai sahaja majlis, Orang terlalu ramai di kaunter buku teks jadi aku ke bilik darjah ambil Ammar dulu.
Bersama kawan baru

Dalam darjah bersama belon

Ambil sahaja Ammar kami ke kaunter untuk mengambil buku teks, malang sekali disebabkan nama Ammar tidak di masukkan dalam senarai jadi tak dapatlah lagi buku. Kena tunggu ( harap jangan jadi macam buku kat Kedai Buku Sekolah, buku tak cukup  ). 

Harap guru-guru bila mengajar tu sedar bahawa tak semua pelajar dapat buku teks dan buku aktiviti lagi. Jangan laju-laju sangat.

Berbaris mendapatkan buku teks
Semua dah dapat ?
Berakhirlah orientasi tahun satu. Ini baru penganalan kepada Muhammad Ammar yang akan memulakan sesi persekolahan pada 4 Januari 2012. Selamat menempuh alam baru dalam kehidupan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...