Wednesday, June 14, 2017

Melaka - Hari 3 : Ikan Bakar Terapung Umbai

Dah puas menyelam kali ini kita naik ke atas pulak. Selesai di Klebang kita ke Bnadar Hilir pula. Hari dah beransur senja. Destinasi seterusnya ke Menara Taming Sari. Ini merupakan kali kedua kami naik. Tak ada bezanya dari dulu.

Menara Taming Sari

DSC_0737
Tuuu dia beratur nak masuk ke Taming Sari.
DSC_0754

Tak payah tulis panjang-panjang sebab boleh kata semua orang tahu. Aku bagi harga tiket untuk tahun 2016 sudahlah.

Dewasa: RM17.00
Kanak-kanak (umur 2 - 12 tahun) : RM11.00
Warga Emas (umur 55 Tahun keatas) : RM9.00
OKU : RM8.00

Dah puas di Bandar Hilir, hari pun dah hampir malam. Dalam perjalanan balik ke Homestay kami singgah di Umbai. Tempat ini seperti Medan Selera yang dibina atas air menghadap Selat Melaka.

Ikan Bakar Klasik Terapung Umbai

Tertera di gerbang masuk Ikan Bakar Klasik Terapung Umbai. Tapi didalam bangunan tertulis pula Perkampungan Ikan Bakar Terapung. Entahlah yang mana satu namanya.
DSC_0784
Medan Selera Ikan Bakar Klasik Terapung Umbai atau Perkampungan Ikan Bakar Terapung.
Tempat ini seperti tempat untuk pelancong sebab sebelum sampai ke medan ikan bakar akan lalui kedai-kedai yang menjual cenderamata dan juga satu dataran yang luas ditengah-tengahnya. Budak-budak sampai sini memang seronok berlari.
DSC_0783
DSC_0782
Macam-macam cenderahati ada.

Disekitar sini terdapat banyak gerai tetapi ketika kami sampai rasanya dalam dua buah kedai makan sahaja yang buka. Kami pilih yang di hujung sekali, Shima Cafe. Pengunjung juga ramai disini. Sampai sini susun meja dahulu maklumlah ramai rakyat jelata.
DSC_0759
Ada dataran yang luas mungkin untuk aktiviti-aktivi jika ada. Disekeliling dataran ada terdapat banyak lot-lot kedai makan. Tetapi kalau tak silap cuma dua sahaja kedai makan yang di buka.
DSC_0764
Shima Cafe

Seperti tempat-tempat makan di Melaka ini, akan ada otak-otak yang dihidang dahulu sementara menu utama sampai. Tak berapa lama hidangan pun sampai. Yang lain sikit ialah nasi putih tidak sampai tapi dihidang dengan nasi lemak bungkus. Nasi lamak ini dah ada sambal dan telur. Di Melaka mungkin kebiasaan makan ikan bakar dengan nasi lemak bungkus sebab kebanyakan kedai berbuat demikian. Layan hidangan yang dipesan.
DSC_0774
Nasi lemak daun pisang. Yang ini aku suka tak payah tambah lauk lain pun sedap.
DSC_0765
Siakap entah berapa rasa aku pun dah lupa.
DSC_0767
Pari bakar.
DSC_0768
Siput.
DSC_0766
Udang buter.
DSC_0772
Sotong celup tepung.
DSC_0773
DSC_0777
Kerang bakar (kalau tak silap)

Alhamdulillah memang sedap masakan di Shima Cafe. Harga jangan tanya sebab abang ipar aku yang sponser. Gambar menu pun aku tak ambil.
DSC_0775
Gambar terakhir sebelum meja dilicinkan..
Medan Selera ini dibina diatas air, jadi bolehlah layan pemandangan laut dan kepada yang datang waktu petang bolehlah melihat matahari terbenam disini dan disediakan sebuah menara pemerhati. Aku sampai dah malam jadi boleh cerita sahajalah.
DSC_0761
Medan selera dibina atas air menghadap Selat Melaka. Bolehlah menghirup udara laut.

Medan Selera Perkampunga Ikan Bakar Terapung ini dari pemerhatian aku sangat selesa sebab luas dan bersih. Tempat parking pun banyak. Kepada yang nak datang Shima Cafe atau gerai makan lain disini, dibawah aku letakkan sedikit maklumat.


Perkampunga Ikan Bakar Terapung
Umbai Melaka

Shima Cafe
Telefon: 012-7413331 / 019-6812882 / 019-2497369

GPS:
2°09'17.8"N 102°20'16.6"E
2.154955, 102.337935

Lokasi dari Google Map:



Tuesday, June 6, 2017

Melaka - Hari 3 : Muzium Kapal Selam Klebang

Hari ke tiga di Melaka. Macam biasa waktu pagi bersiram dalam kolam sampai kecut sehingga tengahari. Makan tengahari di rumah cheewahhh macam bapak aku punya homestay. Masak sendiri apa yang ada.

Coconut Shake Klebang

Waktu petang baru pakat reramai ke Klebang. Kalau sampai Klebang pasti ramai yang dah tahu, mesti pekena Coconut Shake yang terkenal tu. Memang sedap pekena coconut Shake waktu petang tambahan pula panas terik.
DSC_0658
Coconut Shake Klebang
DSC_0648

Tak perlu cerita panjang Coconut Shake Klebang nie memang dah femes. Harga minum dikedai untuk Coconut Shake Biasa RM1.90 dan Spesial RM2.40. Jadi apa yang menarik lagi berdekatan Klebang? Dalam 3KM dari coconut shake ini terdapat sebuah Muzium Kapal Selam yang terletak di Dataran 1Malaysia Klebang.

Muzium Kapal Selam

Kapal selam ini didatangkan dari Perancis ke Melaka untuk dijadikan muzium. Hubung kait kapal ini dengan sejarah negara ialah ia menjadi tempat latihan kru kapal selam pertama Malaysia dan juga kos yang tinggi dan teknologi digunakan untuk membawa kapal selam ini. Nak tahu sejarahnya klik sini.

Jom kita lihat apa ada dalam Muzium ini. Layan saja gambar kat bawah.
DSC_0674
Muzium Kapal Selam
DSC_0679
DSC_0681

Dari luar dapat dilihat bertapa besar kapal ini tetapi tak semua tempat boleh dilawati. Ada beberapa tempat yang di tutup, dapat lihat dari jauh sahaja.
DSC_0687
DSC_0690
DSC_0702


Disebelah Kapa Selam ada dua buah jet yang dipamerkan. Jet ini tak boleh masuk, tengok dari luar sajalah.

DSC_0677
DSC_0670

Kepada yang hendak berkunjung kesini dibawah aku letakkan sedikit info.

Bayaran Masuk:
Dewasa : RM5.00
Kanak-kanak (bawah 12 tahun) : RM2.00
Kanak-kanak (bawah 6 tahun) : Percuma

Waktu lawatan:
Isnin - Khamis : 9.00 pagi hingga 5.00 petang
Jumaat - Ahad : 9.00 pagi hingga 6.30 petang
Hari Jumaat rehat antara jam 12.15 tengahari - 2.45 petang

GPS:
2°12'38.0"N 102°11'50.8"E
2.210564, 102.197431

Lokasi dari Google Map:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...