Monday, December 31, 2012

Sabah : Perjalanan Pergi

[ 2hb Disember 2012, Ahad ]

Ini merupakan percutian keluarga belah isteri aku ke Sabah pada 2 Disember 2012. Perjalanan bermula dengan bertolak ke KLIA. Hampir jam 9 malam kami telah berkumpul di KLIA untuk penerbangan jam 10 malam.

Dah bersedia
Penerbangan lewat sikit, hampir jam 11 baru berlepas. Tempat duduk boleh kata penuh, mungkin perwakilan UMNO yang menghadiri Perhimpunan Agung UMNO balik kampung masing-masing selepas berkampung di PWTC selama 4 hari.

Ketika penerbangan semua OK kecuali sikecil Nur Fatini tak boleh dok diam, teriak jaa. Jenuh pujuk tak boleh-boleh. Sampai ada penumpang yang beri minyak angin suruh sapu kat perut, mungkin kembung ( terima kasih kepada yang membantu ). Tukar pempes. Tapi tak OK gak. Mungkin telinga rasa berdengung dan sakit akibat ketinggian.
Nur Fatini
Hampir jam 2 pagi kami sampai ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu. Penerbangan ambil masa lebih kurang 3 jam. Sampai ja Nur fatini OK. Gayat kot.
Dah sampai ke Lapangan Terbang Antarabangsa KK. Beg banyak serupa nak pindah terus ke KK.
Van yang akan menjadi kederaan kami selama berada di Sabah dah sampai.
Agenda awal pagi nie yang utama ialah bawa kami ke hotel dan check-in di Hotel Le Meridien Kota Kinabalu.

Mata dah susah nak buka, apa lagi lending timeeee. Esok bermulalah agenda menjelajah Sabah.

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan ke Sabah pada 2 - 9hb Disember 2012: ]

1: Sabah : Perjalanan Pergi
2: Sabah - Hari 1 : Lok Kawi Wildlife Park
3: Sabah - Hari 1 : Muzium dan Heritage Village KK
4: Sabah - Hari 1 : Ocean Seafood Village KK
5: Sabah - Hari 1 : Pasar Malam Sinsuran
6: Sabah - Hari 2 : View Dari Tingkat 7
7: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 1
8: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 2
9: Sabah - Hari 3 : Rumah Terbalik Tamparuli
10: Sabah - Hari 3 : Jambatan Tamparuli
11: Sabah - Hari 3 : Pekan Nabalu
12: Sabah - Hari 3 dan 4 : Celyn Resort Ranau
13: Sabah - Hari 4 : SPA Ikan di Sg Moroli
14: Sabah - Hari 4 : Sabah Tea Plantation
15: Sabah - Hari 4 : Desa Cattle Dairy Farm ala New Zealand
16: Sabah - Hari 4 : Kinabalu Park
17: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 1
18: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 2
19: Sabah - Hari 5 : Taman Buaya Tuaran
20: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan KK
21: Sabah - Hari 6 : Pasar Besar KK
22: Sabah - Hari 6 : Pasar lagi
23: Sabah - Hari 6 : Pasar Buah-Buahan dan Pasar Kraftangan KK
24: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan Masin KK ~ Selamat Tinggal Sabah

Thursday, December 27, 2012

Galaksi Puteri Bola-bola : Pengisian Tengahari

Walau dah berkali-kali makan kat sini tapi baru kali nie bawa kemera. Jadi baru boleh tulis. Sebab apa dah berkali-kali makan kat sini? Tak tau ka? Tentulah sedap.

Dulu aku ada tulis makan kat tempat nie, tapi masa tu waktu malam. Malam tempat nie menyediakankan makan goreng-goreng, ala-thai dan western. Nak tau lawat sini. Kali nie aku datang siang pula untuk makan tengahari. Siang menu bertukar ke ala-kampung.
Macam-macam menu ada, gulai, kari, asam pedas, masak cabai, ayam/ikan goreng, bakar, sup, ulam, sambal, air asam dan macam-macam lagilah. Dengan kata mudah banyak pilihanlah.

Yang boleh kata pasti, setiap kali datang kat sini mesti ambil daging bakar, air asam dan sup daging. Daging bakar, boleh kata lembut juga tapi yang mabeles rasa rempahnya memang terbaik.
Daging bakar telah digunting
Jangan lupa cicah dengan air asam.
Sup daging pula yang syoknya dalam sup ada tulang dan juga urat. Aku kalau sup setakat ada daging ja, tak boleh pi. Dia kena ada daging urat dengan lemak dan tulang baru mabeles. Memang kena dengan selera aku.
Sup daging
Parking luas kat depan kedai. Walau parking luas jangan cucuk kereta tak tentu hala. Susun la elok-elok orang lain pun nak parking gak.

Dibuka setiap hari untuk makan tengahari. Lokasi seperti kat bawah.

View Puteri Bola-Bola in a larger map

Saturday, December 22, 2012

Dah Terasa Kehangatan Ke Sekolah 2013

Persiapan untuk kembali kesekolah 2013 dah terasa. Tadi ke kedai buku sekolah SK Bertam Perdana, alhamdulillah cara penjualan buku telah di buat perubahan. Boleh kata semua buku ada dan pantas.

Tahun nie buku-buku sekolah yang perlu dibeli telah di bungkus dalam beg plastik mengikut tahun. Mudah, beritahu tahun apa, nahhh ambik kau sebeg dan nahhh ambik kau duit. Tak macam dulu..... ishhh.... tak perlulah di ulang lagi.

Terima kasih kepada pengurusan sekolah SK Bertam Perdana dan juga kedai buku yang telah membuat perubahan untuk memudahkan ibu bapa.

Thursday, December 20, 2012

Masjid Abdullah Fahim : Forum Perdana Ehwal Islam

Forum Perdana Ehwal Islam
Maklumat :

Forum Perdana di Masjid Abdullah Fahim
Tajuk: "73 Jalan" Sesat? Kafir? Selamat?
Panel:
           1) PM Dr Abdul Aziz Habafi, Dekan Kuliah Syariah KUIN
           2) Tn Syeikh Fisol B. Hj Omar, Pegawai Agama Daerah Kubang Pasu
Moderator :
           Ustaz Khairul Anuar B. Hj Musa, Pengetua SABK Al-Khariah Pokok Sena

Tarikh: 22 disember 2012 (Sabtu) - Selepas solat Isyak

Diperpanjangkan dari : http://masjidabdullahfahim.blogspot.com/

Wednesday, December 19, 2012

Siti Sarah : Selamat Hari Jadi Ke-10M

Selamat Hari Jadi untuk anak aku Siti Sarah yang ke 10M.

Aku cut paste ayat dari FB ibunya:

Alhamdulillah....hari niee genap 10 tahun umur kakak Siti Sarah...semoga kakak semakin tabah dan matang dalam menempuh dugaan dan cabaran yang bakal kakak tempuhi tahun depan dalam pembelajaran dan kehidupan....doa ibu sentiasa buat kakak sampai akhir hayat ibu...tak pernah putus dan tak pernah kurang....perbaiki segala kekurangan yang ada semoga kehidupan kakak sentiasa di berkatiNYA....aminn..
gambar pun ibunya yang buatkan.
Ayah pun doakan begitu juga.

Sunday, December 16, 2012

Masjid Abdullah Fahim : Majlis Lantunan Mahabbah 2

MASJID ABDULLAH FAHIM BERSAMA PAKSI DAN JABATAN MUFTI PULAU PINANG AKAN MENGANJURKAN PROGRAM LANTUNAN MAHABBAH SEPERTI DI POSTER DI BAWAH. MUSLIMIN DAN MUSLIMAT DIJEMPUT HADIR BERAMAI RAMAI.

Lantunan Mahabbah Rasulillah 2 :
20 Disember 2012 (Khamis), mula 7 malam.
- Solat Maghrib berjemaah, solat hajat, tahlil, solat Isyak berjemaah.
- Alunan Qasidah Darul Hadis, Tausihah Syeikh Zainul Asri.
- Alunan Qasidah, Tausihah Syeikh Usamah Sae'edan Abu Anas Ad-Damsyiqi

( Digalak berpakaian putih)

Maklumat diatas di perpanjangkan dari : http://masjidabdullahfahim.blogspot.com/
Semoga sama-sama dapat manfaat.

Friday, December 14, 2012

Durian Crepe : Macam sedap

Makanan nie tetiba saja femes terutama disebelah Kuala Lumpur. Aku yang dok di utara susah nak cari benda nie. Alhamdulillah dua minggu lepas dapat merasa. Ada dah orang belah sini yang buat. Durian crepe dijual dalam pek enam biji RM10.

Durian crepe
Durian crepe nie kena simpan dalam peti ais sebab digunakan isi durian segar, tak dimasak.

Setelah di CSI
Setelah makan, secara peribadi mengikut citarasa lidah aku maka disimpulkan bolehlahhh. Kulit rasa tawar, krim rasa lemak-lemak dan durian rasa durian lah. Kalau disuruh beli lagi rasanya cukuplah kott.

Wednesday, December 12, 2012

Masjid Abdullah Fahim : Pengajian Umum Disember 2012

Kuliah agama bulan Disember 2012 di Masjid Abdullah Fahim Bertam Kepala Batas.


Maklumat lanjut : http://masjidabdullahfahim.blogspot.com/

Tuesday, December 4, 2012

Gerai Makanan Maj - Capati Terbaik

Gerai Makanan dan Minuman Maj ~ terkenal dengan capati. Terletak di deretan bangunan lama. Waktu pagi boleh kata orang datang tak putus-putus terutama pekerja-pekerja sekitar dan pelancong pun ramai datang maklumlah dah femes, kadang-kadang kena tunggu meja kosong.
Gerai Makanan MAJ
Kalau datang pagi kat sini jangan dok oder roti canai, tosei atau roti bakar memang tak ada. 100% yang datang pagi semua makan capati. Ia datang bersama kuah biasa atau boleh pilih sama ada sardin, kari kambing atau kima daging atau dalca.
2 keping capati dengan kambing
Disini capati di masak atas dua dapur gas. Mula-mula selepas doh dicanai ia akan di letak atas dapur pertama dan kemudia diubah ke dapur kedua dan dibalik-balikkan. Tak pasti kenapa. Kerja masak nie memang pantas rasanya setiap roti ambil masa setengah minit saja.
Dua dapur gas

Orang kuat Kedai Maj. Yang pakai baju hijau pelayan yang ceria.
Capati memang lembut. Aku kalau sampai mesti oder capati dengan kari kambing. Daging lembut dengan kuah yang mantap. Kalau pemakan capati tegar, kena oder lebih sebab kalau nak tambah selepas tu mungkin lambat, orang ramai. Harga biasalah standard kedai mamak. Tapi memang berbaloi.
Menu Gerai Maj
Gerai Makanan Maj nie merupakan sebuah gerai yang boleh kata usang jugalah dicelah-celah bangunan lama di Pulau Pinang. Ia terdiri dari satu kedai dan di buat tambahan bumbung disebelahnya untuk tempat makan.

Sentiasa penuh
Lebuh Ah Quee
Dibuka dari 7 pagi hingga 6 petang setiap hari kecuali Ahad. Pagi capati dan tengahari nasi kandar ( dengar cerita nasi kandar dia pun sedap juga ~ tak pernah cuba lagi ).

Lokasi terletak bersebelahan Tokong Kew Leong Tong dan betul-betul di persimpangan Lebuh Ah Quee dan lorong Pitt. Dihadapanya terdapat Hotel Tower Budget. Senang lihat Google Map ket bawah.


View Gerai Makanan Maj in a larger map

Thursday, November 29, 2012

Bangunan Loke Thye Kee

Dalam perjalanan ke parking saja tangkap gambar beberapa bangunan lama yang ada sekitar bandar Georgetown KOMTAR Penang. Banyak bangunan yang dulunya terbiar usang telah dibaikpulih dengan mengekalkan senibina asal.

Di persimpangan Jalan Burma dan Jalan Penang terletak sebuah bangunan yang dulunya sangat usang. Zaman dulu-dulu masa aku dok kat Penang, bangunan ini ada beberapa kedai kat bawah, seingat aku sebuah kedai gambar. Tingkat atas aku tak perasan pula. Dulu bangunan ni dinding warna merah dan kebanyakan tingkap di tingkat atas sudah rosak. Cari kat internet, bangunan ini asalnya sebuah restoran, Loke Thye Kee Restaurant.
Loke Thye Kee lama - gambar dari http://lokethyekee.com/

Sekarang berwajah baru setelah di baikpulih. Bangunan ini disewakan untuk mengadakan aktiviti ( terbaca kat baner yang di pasang kat situ ).
Bangunan Loke Thye Kee setelah dibaikpulih

Dipersimpangan Jalan Burma dan Jalan Penang
Tile dan struktur yang masih asli
Kaki lima berwajah baru.

Loke Thye Kee bersama KOMTAR
Sedikit sejarah yang aku ambil dari internet:

Bangunan Restoran Loke Thye Kee dibina oleh Khoo Sian Ewe dan dibuka pada tahun1929. Ia diusahakan oleh  dua tukang masak Hainan, Loy Kok Boon dan Loy Kok Tai. Restoran itu bertahan sehingga beberapa generasi sehingga pada tahun 1996 dimana cuma tingkat bawah di usahakan dengan berbagai perniagaan seperti kedai gambar. Tingkat atas terbiar. Pada pertengahan tahun 2012 restoran ini mula dibaikpulih dan siap pada September 2012. Nak tahu lebih lanjut klik link kat bawah.

View Larger Map

Tuesday, November 27, 2012

Masjid Abdullah Fahim : Ceramah Ustaz Hassan Din Al-Hafiz

Bersempena dengan sambutan Maal Hijrah 1434, Masjid Abdullah Fahim, Kepala Batas membawa Ceramah Perdana Maal Hijrah oleh Ustaz Hassan Din Al-Hafiz bertajuk " Falsafah Hijrah" pada 28hb November 2012 (Rabu) selepas Isyak.

Muslimin dan muslimat jommm mai ramai-ramai.

http://masjidabdullahfahim.blogspot.com/

Saturday, November 24, 2012

Betul ka G4S nie ?

Dalam dok baca laman inminds ternampak beberapa artikel mengenai G4S. Bila terlihat logo G4S nie teringat van yang selalu dok ambil dan tambah duit dalam mesin ATM dan mesin deposit bank dekat tempat kerja aku. Logo dia sama.
Adakah G4S yang memberi servis kepada bank-bank nie juga terlibat memberi perkhidmatan ke penjara-penjara yang dikuasai oleh Israel?
 
Sedikit mengenai artikel (terjemah guna Google Translate yang kadang-kadang lari makna) yang aku baca dari inminds mengenai G4S:

G4S Terlibat Dalam Penderaan Kanak-kanak

Jumaat, Oktober 12 menyaksikan aktivis hak asasi Palestin berpiket di pintu masuk ibu pejabat G4S firma keselamatan di London untuk membantah penglibatan syarikat dalam penyeksaan dan mengurung kanak-kanak Palestin.
Firma keselamatan British Denmark G4S menyediakan sistem keselamatan untuk membantu Israel dalam penjara dan pusat soal siasat kedua-dua di Tebing Barat dan di Israel di mana kanak-kanak Palestin sedang dikurung dan diseksa.

Ini termasuk penjara Ofer dalam wilayah yang diduduki dimana G4S menyediakan sistem perimeter pertahanan dan bilik kawalan sepusat untuk keseluruhan kemudahan, dan pusat soal siasat terkenal Al Jalame di utara Israel dengan Cell 36 untuk Tahanan Kanak-kanak Antarabangsa, dilaporkan kanak-kanak dikurung didalam sel-sel kecil dan kotor seorang diri, sesetengahnya selama 65 hari, mereka cuma dapat keluar untuk ke bilik soal siasat dengan tangan dan kaki bergari ke kerusi dan didera kadang-kadang berjam-jam. G4S menyediakan sistem keselamatan untuk melaksanakan penyeksaan ini.
------------------------------------

Nak tau lebih lanjut pi kelaman inminds. Banyak maklumat berguna dalam laman tu. Terutamanya mengenai barangan yang mempunyai hubungkait dengan Zionis. Sekarang aku lihat ramai yang menampalkan poster boikot produk Israel yang dah tak relevan. Mungkin diambil dari poster-poster yang lepas. Sebab ada syarikat-syarikat yang dulunya menyokong Zionis telah tidak berbuat demikian dan mungkin ada syarikat baru yang menyokong. Dalam laman nie maklumat tu boleh didapati.

Friday, November 23, 2012

Boikot McD Pun Nak Bertelagah

Semenjak rejim haram zionis menyerang bumi Palestin berbagai usaha dibuat untuk mengekang kebiadapan rejim haram itu. Lalu dibuatlah berbagai bangkangan dari tunjuk perasaan sehingga tak buat apa-apa langsung.

Yang seronoknya dalam membuat berbagai bangkangan ini pun umat Islam boleh bertelagah. Bertelagah untuk mencapai kebaikan tak apa, ini bertelagah nak tunjuk pandai. Bahawa dia punya cara yang terbaik. Dalam isu boikot produk yang dananya disumbang ke rejim haram zionis yang terhebat diboikot ialah McDonalds. Berbagai versi ada.

Berbagai pihak melancarkan pemboikotannya. Disebalik itu ada juga pihak-pihak yang memperkecilkan usaha ini. Dijawab, awak saja yang boikot orang lain tak buat pun. Setakat memboikot McD tak dak kesan pun keatas Zionis. Kalau nak boikot buang saja komputer kat rumah tu, buang saja handphone, buang saja apa-apa barang yang ada nama yahudi dan lain-lain.

Ada yang jawab kalau boikot dan tetiba Mc Donalds tutup bagaimana dengan lebih kurang 8,000 pekerja McD yang akan diberhentikan. Apa yang mereka akan makan. Ishhh... apa yang dia pikir. Rezeki yang turun tu datangnya dari McD ka?

Ada dijawab tak perlu boikot, cuma penuhkan masjid berjemaah solat subuh seperti ramainya yang bersembahyang Jumaat sebab ketika itu bangsa yahudi akan tewas. Ayat nie bukan datang dari al-Quran atau hadith nabi cuma kata-kata seorang pemimpin yahudi. Jadi sementara nak penuhkan masjid tak perlu buat apa-apa kot?

Ada juga yang jawab, buat apa kita kesah. Biarlah mereka urus sendiri negara mereka. Kita urus negara kita. Ramai lagi orang kat sini perlukan bantuan.

Kenapa McDonalds menjadi sasaran utama pemboikotan?? ini bukan sebab ia menyumbang obesiti atau burger dia tak sedap tapi sebab mereka menjadi penyumbang kepada Isarel baca sini http://www.inminds.com/boycott-mcdonalds.php. Bukan saja-saja nak boikot. Atau boleh tengok penjelasan oleh Dr Hafidzi Mohd Nor kat bawah kenapa boikot McDonalds.

Itulah kadang-kadang usaha yang dilakukan dahlah tak mendapat sokongan, nie diperkecilkan pula. Jika ada ide yang lebih baik cuba ketengahkan dengan tak perlu kondem pendapat orang lain. Sebab boleh kata semua umat Islam sedaya upaya ingin membantu sahabat di Gaza cuma ingin mencari kaedah yang terbaik untuk mengekang kejahatan rejim haram zionis ini.

Bantulah dengan penuh keikhlasan walau sekecil mana dari tak berbuat apa-apa. Perjalanan beribu batu bermula dengan langkah pertama ~ falsafah Cina.

Thursday, November 22, 2012

Pernah Touch iPhone Guna Kaki ?

Biasa kalau nak guna iPhone mesti guna jari. Ada sesiapa pernah cuba guna dengan  kaki atau tengok orang buat?

Cuba sentuh iPhone 5 yang baru dibeli tu guna kaki, ada berani.  Haaaa turun kebawah kalau nak tengok...
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
turun lagi
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
turun lagi
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tak tipu punya boleh guna dengan kaki
p/s: saja tak tau apa nak tulis dah.

Tuesday, November 20, 2012

McDonalds : Terima Kasih Rakyat Malaysia

Terima kasih tak terhingga kepada rakyat Malaysia tak kiralah bangsa apa pun dan agama apa pun yang telah memberi sokongan yang tak berbelah bahagi kepada rangkaian McDonalds. Pagi, 19 Nov dapat beratur depan McDonalds untuk mendapatkan sarapan burger percuma. Mulakan pagi anda dengan dengan McMuffin, jangan lupa baca bismillah.
Promosi burger percuma.
Dah berakhir pagi yang sungguh meriangkan untuk pemakan burger, maklumlah dah beratur panjang dan dapat makan McMuffin percuma yang di tawarkan oleh McDonalds pagi tadi.
Beratur untuk burger
Harap semua berpuas hati. Sekarang kita lihat pula gambar-gambar kekejaman rejim Zionis Israel yang telah mengegarkan secara besar-besaran bumi Palestin pula.

Masih sedapkah McMuffin tu. Adakah kita akan terasa seperti memakan daging saudara-saudara kita di nun di jauh sana? Adakah kita menghayati setiap kunyahan seperti letupan di bumi saudara kita ? Kita dapat beratur panjang untuk mendapat burger percuma, saudara kita berlari kesana-kesini mencari perlindungan. Masih sedapkah seketul burger percuma tu.

Boikotlah semampu mungkin dan jika McMuffin tu saja makanan yang kita boleh jamah untuk hari ini, makanlah.

Jangan mengharap orang lain akan berubah, perubahan bermula dari diri sendiri.

Dalam dok memboikot nie tak dak pula sesiapa yang membangkitkan boikot ROKOK. Rasanya inilah antara sumbangan terbesar. Semua tahu rokok merbahaya dan difatwakan haram oleh beberapa negeri. Dah ada fatwa pun masih dok hisap dan dah dinaikkan harga pun masih dok beli. Macam mana nak boikot. Lainlah McD sebab ada Halal JAKIM.

Fikir-fikirkan...

**Gambar-gambar diatas aku ambil dari internet. Terima kasih kepada jurugambar yang dapat memberi gambaran lebih dekat kemusnahan yang dilakukan rejim haram zionis keatas bumi dan rakyat Palestin.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...