Saturday, December 24, 2011

Masakan Dalam Pantang : Nasi Lemak Sambal Bilis

Oleh kerana dapat lampu hijau dari mak cik tukang urut jadi kali ini kita lebihkan santan dalam badan. Nama pun dah berlemak, nasi lemak dengan sambal bilis.

Nasi lemak dulu.

Bahan-bahannya:
1 ulas bawang besar dikisar
Lebih kurang 10 butir lada hitam
Halia di hiris
Santan seringgit ( kadar nilai semasa )
3 helai daun pandan di simpul
Garam
Minyak
2 kole beras ( kole kat rumah aku )
Air

Cara-cara :
- Tumis bawang dengan lada, jangan terlalu lama.
- Masukkan bahan tumisan kedalam beras ( beras tu basuh lah dulu dan diletakkan dalam periuk )
- Masukkan santan, daun pandan ( daun pandan nie tanam sikit dalam nasi ), hirisan halia dan sedikit garam kedalam beras
- Masukkan air secukupnya dan masak.

Sambal Bilis.

Bahan-bahan :
3 ulas bawang besar dikisar
3 sudu besar cabai kering dikisar
Ikan bilis
Gula
Air
2 keping asam keping
Garam

Cara-cara:
- Tumis cabai kering. Tumis sampai garing.
- Masukkan sedikit gula
- Masukkan bawang besar, tambah sedikit air dan masak sehingga naik bau.
- Masukkan asam keping dan garam
- Masukkan ikan bilis
- Tambah air jika perlu dan masak sehingga mendapat kepekatan yang dikehendaki.

Dah siap. Boleh hidang. Sambal bilis yang aku buat nie tak berapa jadi sebab cabai kering tumis tak cukup lama. Sepatutnya tumis sampai macam nak hangit tuuu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...