Umrah dan Ziarah 2017 - Ziarah Sekitar Masjid Nabawi

Awal pagi Jumaat Penghulu Segala Hari yang dingin, 1hb Disember 2017. Hari ini istimewa bukan disebabkan Hari Jumaat sahaja tetapi juga disebabkan tarikh ini merupakan Hari Kelahiran Junjungan Besar Kita Nabi Muhammad SAW. Semua sangat bersemangat, pakat ke Masjid Nabawi. Alhamdulillah Subuh yang pertama di Masjid Nabawi.
Selesai solat subuh.

Seusai solat Subuh kami balik ke hotel. Sebelum sampai ke gerbang hotel, badan yang diselimut kedinginan pagi Madinah di panaskan dengan secawan Teh Susu. Ringkas sahaja, teh uncang bersama air panas yang di campur dengan gula dan susu. Disini walau secawan teh tapi nikmatnya tak sama dengan Malaysia.
Teh susu yang ringkas tetapi entah macam mana terasa sedap.
Lepas secawan teh baru ke hotel. Sarapan yang disediakan oleh hotel. Ada makanan Timur dan juga makana orang Asia. Makanan Timur biasalah dengan salad, roti, majerin, humus dan sebagainya. Makanan Asia disini lebih kepada makanan Indonesia seperti sup, keropok, telur goreng dan entah apa lagi aku pun tak tahu. Kami makan sajalah apa yang ada.






Pagi ini selepas sarapan mutawif akan bawa kami melawat sekitar Masjid Nabawi. Berkumpul di lobi hotel sebelum berjalan kaki ke Masjid. Kedinginan Madinah masih terasa.
Bergambar dulu di lobi Province Al Sham Hotel
Tempat pertama di tuju ialah sebuah tempat di barat daya Masjid Nabawi. Disinalah berlakunya pembaiatan atau perlantikan Abu Bakar sebagai Khalifah setelah kewafatan Rasulullah.Tempat in dinamakan Sokaifah Bani Saedah.

Pintu masuk ke Sokaifat Bani Saedah

Didalam sofaikah ini di buat seperti taman.

Sokaifat merupakan satu tempat atau kawasan sesuatu bani untuk berkumpul. Sokaifat yang dipilih untuk pembaiahan ini dimiliki oleh bani Saedah. Sekarang disini dijadikan sebuah taman. Nak tahu sejarah tempat ini boleh google cerita pembaiatan Abu Bakar.

Ini lokasi Sokaifat Bani Saedah dari GPS:

24°28'13.1"N 39°36'24.4"E
24.470317, 39.606786


Selepas itu kami balik semula ke Masjid Nabawi. Sebelum sampai ke masjid selisih dengan satu bazar, kalau tak silap dipanggil Bazar Haram. Sebuah pasar lambak yang katanya barangan disini harganya sangat murah. Macam-macam jualan ada disini tapi kami tak masuk, hari dah makin terik.

Bazar Haram. Macam-macam ada dengan harga yang berpatutan.

Terus perjalanan melalui pintu 37, sampai di perkarangan Masjid Nabawi. Kami dibawa ke Perkuburan Baqi. Masa kami sampai tak boleh masuk sebab Perkuburan Baqi hanya dibuka selepas solat Subuh dan selepas solat Asar. Kaum lelaki sahaja dibenarkan masuk. Kami hanya berkumpul dihadapan tembok pagar perkuburan Baqi mendengar tazkirah oleh Mutawif dan juga bolehlah membaca maklumat yang ditampal di dinding tembok.
Di tembok luar Perkuburan Baqi diletakkan berbagai maklumat mengenai perkuburan ini. Rajin-rajin baca, banyak maklumat yang di letakkan.


Alhamdulillah selesai ziarah ringkas sekitar Masjid Nabawi. Walau masih awal kami ambil keputusan untuk terus beriktikaf di Masjid sahaja menunggu solat Jumaat. Kena masuk awal sebab berkemungkinan orang ramai menunaikan Solat Jumaat.

Berduyun manusia keluar selepas solat Jumaat..

Selapas balik kehotel, makan dan rehat sekejap. Gegas semula ke Masjid untuk Solat Asar. Seusai solat aku dan Ahmad Firas ambil peluang untuk masuk ke Perkuburan Baqi. Boleh tahan orang yang masuk. Betolak-tolak dan bergerak pun seperti kura-kura. Rasanya orang ramai disebabkan hari ini Maulid Nabi. Penggawal pun ramai menjaga manusia yang ramai ini.
Berduyun orang memasuki Perkuburan Baqi


Perkuburan Baqi ini menempatkan para sahabat dan juga isteri-isteri Baginda Rasululah dan juga merupakan tanah perkuburan bagi penduduk Madinah dan juga jemaah haji yang meninggla di Madinah.


Ahmad Firas menziarahi Perkuburan Baqi.


Oklah disamping ziarah yang paling utama disini ialah beribadat dan mohon semoga segala ibadat dan kebaikan yang dilakukan diterimaNYA.

Umrah dan Ziarah 2017 - Perjalanan Ke Madinah

Alhamdulillah di penghujung tahun 2017 kami dijemput sekali lagi ke bumi yang penuh barakah. Kali ini kami dijemputNya sekeluarga bersama semua ahli keluarga sebelah isteri aku. Terima kasih yang teramat kepada abang ipar aku yang berkongsi rezkiNya bersama kami.

Perjalanan kami menggunakan travel agen Our Deen yang diurus oleh Utz Erdie Nazrullah. Segala urusan perjalanan ini diurus oleh abang dan kak ipar. Kami cuma sediakan apa-apa yang diminta sahaja.

Tak payahlah aku ceritakan pasal cara-cara melakukan umrah, Insyallah banyak dah page dan youtube yang cerita. Nak belajar, cari kepada yang arif. Ini sekadar cerita kenang-kenangan kami ke sana melakukan umrah dan ziarah.

Untuk perjalanan Umrah ini Utz Erdie telah buat kursus ringkas di Kepala Batas, Penang dan yang terakhir di KL sebelum bertolak. Di KL ada seorang ustaz yang dibawa untuk memberi panduan umrah kepada kami. Umrah ini nampak saja mudah tapi kena beringat dengan rukun dan wajibnya. Kena dingat selalu, tambah lagi dengan ramai-ramai nie.
Kursus Umrah. Walau digantung kain ihram menjadi tempat skrin, ilmu perlu disampaikan.


Cara pakai kain ihram.
Sebelum hari perjalanan, semua barang di pek dan di ulang semak dan disusun. Bukan perjalanan yang dekat dan perlu persiapan yang rapi.

Semua sudah sedia. Beg masih menggunakan travel agency Harmony Excelence sabab syarikat Utz Erdie masih dalam proses. Insyallah lain kali boleh guna Our Deen.

Kami akan turun dari rumah pada 30hb November jam 2 pagi. Sebelum itu semua kena tidur awal, dapatlah tidur dua tiga jam, tidur pun tak berapa nak lena. Jam 12 malam semua pakat mandi dan bersiap.  Dalam 2 pagi bas pun sampai untuk kami bertolak ke KLIA.

Bas dah sampai.

Bermulalah perjalan yang boleh mengusik jiwa-jiwa insan.

Alhamdulillah walau tak cukup tidur, masing-masing segar dan budak-budak kecil (anak kami lah yang kecil sekali) pun memang teruja untuk perjalanan ini. Hampir jam 4 pagi sampai ke KLIA. Penerbangan ke Madinah dalam jam 7 pagi.
Sedikit tazkirah ringkas dan peringatan untuk jemaah.

Antara haji dan hajah kecil





Perjalanan ke KLIA 2



Selera betul dua budak ini makan. Ahmad Firas dan Nur Fatini
Dalam jam 1 tangahari waktu Jedah (waktu Malaysia dalam jam 6 petang) Alhamdulillah kami sampai ke Prince Mohammad bin Abdulaziz Airport Madinah.  Turun sahaja kapal terbang, semua penumpang diminta scan jari (bukan ibu jari sahaja tetapi kelima-lima jari) dan diambil gambar (kau posinglah kat kamera tu). Ketat kawalan lapangan terbang kali ini berbanding masa kami mengerjakan haji tahun 2013, mungkin untuk mengekang pengganas.
Alhamdulillah, dah mendarat di bumi Madinah.


Mungkin ujian pertama disini, beg-beg kami dan juga penumpang lain tak keluar-keluar. Hampir dua jam baru semua beg kami dapat semuanya, Alhamdulillah.
Keletihan diwajah jemaah. Dok tunggu semua beg sampai.


Dah dapat beg, semua gegas keluar lapangan terbang Prince Mohammad bin Abdulaziz.

Keluar dari Terminal Lapangan Terbang, kami disambut dengan terik pancaran matahari menusuk ke kulit, walau pun matahari terik tetapi masih terasa dingin tika ditiup angin Madinah.



Bas yang akan bawa kami ke hotel.


Dalam 20  minit perjalanan dengan bas, kami sampai ke hotel. Untuk beberapa hari di Madinah kami tinggal di Province Al Sham Hotel.

Disini kami akan menginap untuk beberapa malam di Madinah, Province Al Sham Hotel.

Di lobi hotel kami di sambut dengan Teh Arab dan kurma segar.


Dah kelaparan. Tersenyum jumpa makanan.
Bilik dalam Province Al Sham Hotel.


Usai makan, pakat-pakat masuk kebilik dan kemas semua beg-beg dan membersihkan diri. Rehat sekejap dan malam ini kami ke Masjid Nabawi. Tak tahu nak cakap apa bila terlihat Masjid Nabawi.

Alhamdulillah, malam ini kami dapat menjejakkan kaki ke Masjid Nabawi. Perasaan yang tak dapat digambarkan.






Oklah aku kita sambung entry lain.