Tuesday, September 27, 2016

Hari Anugerah Kecemerlangan SKBP 2016

Hari Sabtu 6 Ogos 2016 berlangsungnya Hari Anugerah dan Kecemerlangan SK Bertam Perdana. Alhamdulillah kali ini Muhammad Ammar dapat naik pentas setelah tahun lepas tidak merasa menaiki pentas. Tahun  lepas mungkin pengajaran bagi dia. Tahun ini dengan usaha bersungguh dan juga mak dia dok perhati lebih sikit dengan izin Allah dapatlah naik pentas. Masa peperiksan yang lalu mak dia perhati lebih sikit sebab bercuti panjang, jadi tak bolehlah main-main.

Dalam jam 8.30 pagi kami dah sampai ke Dewan Terbuka SKBP. Muhammad Ammar pergi sekolah awal lagi untuk persiapan. Hampir jam 9 pagi orang dinanti untuk perasmian sampai. Kali ini ADUN Pinang Tunggal YB Dato Roslan Saidin akan merasmikan majlis.
DSC_9445
Kedatangan ADUN Pinang Tunggal Dato Roslan Saidin disambut dengan Bungan Manggar.
Acara dimulakan dengan nyanyian lagu NegaraKu dan Negeri Kita dan disusuli dengan bacaan doa oleh Ustaz Shahfazrul.
DSC_9448
Dikuti dengan ucapan aluan oleh Tuan Guru Besar, En Mohd Zubir.  Antaranya GB memberitahu beberapa pencapai yang diperolehi oleh SKBP dari segi akademik dan juga prasarana sekolah. Dimasukkan juga tentang penambahan pada surau sedia ada untuk menampung pelajar yang semakin ramai.
DSC_9450
Ucapan GB En Mohd Zubir.
SKBP juga akan menerima penambahan pelajar untuk tahun satu tahun hadapan disebabkan pertambahan penduduk disekitar (Nampak gaya tahun hadapan pun sekolah akan ada dua sesi juga lah, pagi dan petang ~ harap YB yang datang paham apa yang nak disampaikan. Sekolah tidak mencukupi di Kawasan Bertam ini).

Untuk menampung pertambahan murid, sekolah mengambil inisiatif menyiapkan 2 buah kontena yang diubahsuai untuk dijadikan bilik darjah.

Tahun ini juga SKBP membina sejarah untuk hadiah kepada pelajar yang cemerlang. Pihak sekolah dengan usaha GB telah mendapat penajaan hadiah dari Bank Persatuan. Dimana setiap pelajar yang berjaya akan mendapat akaun Bank Persatuan dengan sejumlah wang.  Selepas ucapan GB, Naib Pengerusi YDP PIBG pula memberi ucapan.
DSC_9452
Ucapan oleh Naib Pengerusi PIBG.
DSC_9459
Ucapan dan perasmian oleh YB Dato Roslan.
Selepas itu ucapan dan perasmian oleh YB Dato Roslan Saidin. Antara yang aku suka tentang ucapannya ialah tentang kemasukan pelajar ke SKBP. Katanya ada ibu bapa yang datang jumpa beliau untuk dapat sokongan anak mereka masuk ke SKBP. Dan dia dengan kuasa yang ada meluluskan ( Terfikir aku, pening juga cikgu-cikgu dan GB untuk menerima pelajar yang ramai. Harap YB dapat selesaikan pembinaan sekolah baru dengan segera ~ dah lama dahhhh). Ucapan beliau disudahi dengan perasmian Hari Anugerah dan Kecemerlanagn SKBP.

Selesai sahaja perasmian. Acara dimulai dengan persembahahn pelajar.
DSC_9461
DSC_9465
Para VIP menonton persembahan pelajar.
DSC_9470
Persembahan oleh Pelajar Pra-Sekolah.
Selesai sahaja persembahan. Acara penyampaian hadiah pun bermula. Dimulai dengan penyampaian hadiah untuk pelajar yang menunjukkan pencapaian terbaik di Tahun 6. Dato Roslaan Saidin dijemput memberi hadiah. Bagi semangat kepada tahun 6 untuk menghadapi UPSR tahun ini.
DSC_9472

Selepas penyampaian hadiah untuk Tahun Enam, Dato terpaksa meninggalkan majlis disebabkan ada program lain. Acara diteruskan dengan penyampaian hadiah kepada Pra Sekolah, Tahun Satu dan seterusnya.  Di pertengahan acara penyampaian hadiah, iklan sebantar. Selingan persembahan dari pelajar.
DSC_9476
DSC_9478
Persembahan dari pelajar SKBP.
Selesai peersembahan. Acara diteruskan lagi dengan penyampaian hadiah untuk Tahun Empat dan Lima. Tibalan giliran Tahun Lima, M Ammar naik pentas.
DSC_9492
Alhamdulillah semoga mendapat kejayaan yang lebih baik di masa akan datang.
DSC_9497

Acara penutup ialah bergambar beramai-ramai, katanya pihak Berita Harian ada disitu untuk merakamkan semua pelajar tersebut.
DSC_9506
Bersama kawan-kawan yang naik pentas. Ammar kat mana?
Jadi setakat itu program hari ini. Mohon Allah memberi kecemerlanagn dunia akhirat kepada Muhammada Ammar dan juga kawan-kawannya. Ucapan setinggi terima kasih kepada guru-guru yang telah bertungkus lumus mengajar anak kami dan hanya Allah yang dapat membalas jasa kalian.


Monday, September 5, 2016

Kuliah Ilmu September 2016

Jom dengar kuliah sekitar Bertam Kepala Batas bulan September 2016 ini.


Masjid Abdullah Fahim Kepala Batas, SPU:


Masjid At Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:


Surau Al Husna Bertam Perdana:

Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.


Friday, August 19, 2016

Majlis Ihtifal KAFA Bertam Perdana 2016

tok tok tap tap tap... dok ketuk meja, dinding dan apa saja yang boleh ketuk sampai sakit telinga. Dua tiga hari ini asyik ketuk saja. Bila ditanya katanya dia akan buat persembahan di KAFA untuk penyampaiana hadiah. Katanya dia juga akan naik pentas. Nak kata nombor 1,2 atau 3 dia tak dapat pun. Entahlah.

Dapat surat jemputan, pada pagi 30hb Julai 2016 akan diadakan Hari Ihtifal KAFA cawangan Bertam Perdana. Oklah kena datang sebab Ammar buat persembahan. Cikgu juga minta peserta yang buat persembahan pakai jubah putih. Selak dalam almari tak ada jubah putih. Tak kan nak beli. Isteri aku tanya kawan-kawan dia dan dapatlah sehelai pinjam. Sendat jugalah maklum terlebih saiz, pakai jugalah.

Awal pagi aku hantar dia ke KAFA dulu, mungkin dia nak buat persiapan. Kami datang kemudian.

Aku datang dengan Firas dan Fatini dulu. Isteri akan sampai kemudian. Semasa kami sampai hampir jam 9 pagi. Ibu bapa dah ramai ada dalam dewan. Kami dapat duduk dibelakang dewan saja. OKlah dengan dua bebudak kecik senang nak keluar masuk.
DSC_9303_2
Dapat buku aturcara. Lihat nama Ammar tak ada pun untuk tahun 5. Macam mana dia boleh kata dia dapat hadiah? OKlah layan persembahan dia pun jadilah. Layan gambar acara yang berlangsung. 
DSC_9283
Ibu bapa memenuhi dewan KAFA.
DSC_9282
Bacaan Al Quran
DSC_9284
Ucapan Pengerusi KAFA Bertamn Perdana, En Mohamad Hisyam
DSC_9287
Perasmian oleh Penyelia KAFA Pejabat Agama Daerah Kepala Batas, Ustaz Jafri.


Selesai sahaja ucapan perasmian oleh Ustaz. Acara pertama ialah Qasidah oleh pelajar Tahun 5. Muhammad Ammar berqasidahlah. Gendang yang diketuk kawannya tu lah yang dia dok gila ketuk kat rumah. Selepas Qasidah disusuli dengan Kalam Jamaie oleh pelajar Tahun 1.
DSC_9289
DSC_9293
Muhammad Ammar & The Geng ber Qasidah.


DSC_9295
Kalam Jamaie.
Acara seterusnya ialah penyampaian hadiah kepada pelajar yang telah menunjukkan pencapaiana terbaik untuk tahun 2016. Disamping untuk tempat 1,2 dan 3 untuk setiap kelas dan hadiah untuk Sahsiah Terbaik.
DSC_9299

Habis sahaja persembahan Ammar tadi. Aku pergi jumpa dia. Dah habis persembahan boleh balik la. Nama dia pun tak ada dalam buku aturcara penerima hadiah. Dia kata dia akan naik pentas. Macam biasalah dah nak merajuk. Tak apalah kami tunggu sampai habis program.

Sampai saja ke tahun lima selepas beberapa pelajar terima hadiah tetiba nama Ammar dipanggil. Masa tu aku ada di luar dewan. Kalut masuk. Dapatlah ambil sekeping gambar dia. Baru tahu dia dapat hadiah untuk Sahsiah Terbaik.
DSC_9301
Harap Sahsiah terbaik bukan di KAFA saja tapi mesti di setiap masa.
Acara pentutup oleh pelajar Tahun 2 dengan tajuk Doa Pilihan dan diikuti oleh persembahan Qasidah oleh pelajar Tahun 3.
DSC_9305
DSC_9308


OKlah sampai disini dulu. Sebelum balik dapat bekal nasi seorang satu pek. Alhamdulillah ada makanan.
DSC_9309
Ahmad Firas nak rasa air oran cikgu buat sebelum balik.

Disini kami ingin mengucapkan ruibuan terima kasih kepada guru-guru dan pihak pengurusan KAFA Bertam Perdana yang telah mengajar agama dan juga menyediakan kemudahan pembelajaran kepada anak kami. Moga dengan ilmu yang diperolehi menjadi anak-anak yang soleh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...