Friday, August 19, 2016

Majlis Ihtifal KAFA Bertam Perdana 2016

tok tok tap tap tap... dok ketuk meja, dinding dan apa saja yang boleh ketuk sampai sakit telinga. Dua tiga hari ini asyik ketuk saja. Bila ditanya katanya dia akan buat persembahan di KAFA untuk penyampaiana hadiah. Katanya dia juga akan naik pentas. Nak kata nombor 1,2 atau 3 dia tak dapat pun. Entahlah.

Dapat surat jemputan, pada pagi 30hb Julai 2016 akan diadakan Hari Ihtifal KAFA cawangan Bertam Perdana. Oklah kena datang sebab Ammar buat persembahan. Cikgu juga minta peserta yang buat persembahan pakai jubah putih. Selak dalam almari tak ada jubah putih. Tak kan nak beli. Isteri aku tanya kawan-kawan dia dan dapatlah sehelai pinjam. Sendat jugalah maklum terlebih saiz, pakai jugalah.

Awal pagi aku hantar dia ke KAFA dulu, mungkin dia nak buat persiapan. Kami datang kemudian.

Aku datang dengan Firas dan Fatini dulu. Isteri akan sampai kemudian. Semasa kami sampai hampir jam 9 pagi. Ibu bapa dah ramai ada dalam dewan. Kami dapat duduk dibelakang dewan saja. OKlah dengan dua bebudak kecik senang nak keluar masuk.
DSC_9303_2
Dapat buku aturcara. Lihat nama Ammar tak ada pun untuk tahun 5. Macam mana dia boleh kata dia dapat hadiah? OKlah layan persembahan dia pun jadilah. Layan gambar acara yang berlangsung. 
DSC_9283
Ibu bapa memenuhi dewan KAFA.
DSC_9282
Bacaan Al Quran
DSC_9284
Ucapan Pengerusi KAFA Bertamn Perdana, En Mohamad Hisyam
DSC_9287
Perasmian oleh Penyelia KAFA Pejabat Agama Daerah Kepala Batas, Ustaz Jafri.


Selesai sahaja ucapan perasmian oleh Ustaz. Acara pertama ialah Qasidah oleh pelajar Tahun 5. Muhammad Ammar berqasidahlah. Gendang yang diketuk kawannya tu lah yang dia dok gila ketuk kat rumah. Selepas Qasidah disusuli dengan Kalam Jamaie oleh pelajar Tahun 1.
DSC_9289
DSC_9293
Muhammad Ammar & The Geng ber Qasidah.


DSC_9295
Kalam Jamaie.
Acara seterusnya ialah penyampaian hadiah kepada pelajar yang telah menunjukkan pencapaiana terbaik untuk tahun 2016. Disamping untuk tempat 1,2 dan 3 untuk setiap kelas dan hadiah untuk Sahsiah Terbaik.
DSC_9299

Habis sahaja persembahan Ammar tadi. Aku pergi jumpa dia. Dah habis persembahan boleh balik la. Nama dia pun tak ada dalam buku aturcara penerima hadiah. Dia kata dia akan naik pentas. Macam biasalah dah nak merajuk. Tak apalah kami tunggu sampai habis program.

Sampai saja ke tahun lima selepas beberapa pelajar terima hadiah tetiba nama Ammar dipanggil. Masa tu aku ada di luar dewan. Kalut masuk. Dapatlah ambil sekeping gambar dia. Baru tahu dia dapat hadiah untuk Sahsiah Terbaik.
DSC_9301
Harap Sahsiah terbaik bukan di KAFA saja tapi mesti di setiap masa.
Acara pentutup oleh pelajar Tahun 2 dengan tajuk Doa Pilihan dan diikuti oleh persembahan Qasidah oleh pelajar Tahun 3.
DSC_9305
DSC_9308


OKlah sampai disini dulu. Sebelum balik dapat bekal nasi seorang satu pek. Alhamdulillah ada makanan.
DSC_9309
Ahmad Firas nak rasa air oran cikgu buat sebelum balik.

Disini kami ingin mengucapkan ruibuan terima kasih kepada guru-guru dan pihak pengurusan KAFA Bertam Perdana yang telah mengajar agama dan juga menyediakan kemudahan pembelajaran kepada anak kami. Moga dengan ilmu yang diperolehi menjadi anak-anak yang soleh.

Tuesday, August 16, 2016

Roti Bakaq Teloq Kepala Batas

Nak sarapan apa di Kepala Batas? Kepada yang dah meluat pagi-pagi makan roti canai kedai mamak di Kepala Batas. Asal pagi saja makan roti canai... asal makan roti canai saja dari pagi sampai malam. Maka ada satu pilihan gerai yang menarik dan sedap untuk bersarapan di Kepala Batas.
P_20150419_090640_HDR
Roti Bakaq Teloq Meleleh Kepala Batas.
Kali ini kita perkena Roti Bakar pula di Gerai Roti Bakaq Teloq Meleleh. Biasalah orang utara dia punya "Q" lebih sedikit.

Gerai ini hanya menyediakan berbagai set roti bakar. Roti bakar ini di kahwinkan dengan beberapa bahan seperti telur, cheese, papperoni, sosej, kacang merah dan hirisan daging dan disiram dengan sos lada hitam dan madu dan sebagainya. Pilih saja dari menu yang diberi.
P_20160207_091704
Menu Roti Bakaq Teloq Meleleh.
P_20150419_091243_HDR
Tanda saja yang mana berkenan dan beri kepada mereka.
Dibawah antara roti bakar yang pernah kami makan untuk beberapa kali datang ~ koleksi yang sempat diambil gambar. Nama roti bakar ini aku dah lupa, kadang-kadang nampak sama tetapi isi berlainan.
P_20160207_094229
IMG20160207092724
P_20150419_091327_HDR
P_20150419_091343_HDR

Kepada yang tak boleh makan roti bakar, ada juga diletakkan atas meja nasi lemak bungkus. Nasi lemak berlauk bilis dan telur saja. Nasi lemak ini memang sedap, terasa seperti orang dulu-dulu masak. Aku kalau sampai ke sini mesti sambar sebungkus dua. Tapi jangan harap sangat sebab unit terhad. Siapa cepat dia dapat.
P_20160207_091335
Nasi lemak mabeles. Unit terhad.
Gerai Roti Bakaq Teloq Meleleh ini rasanya berbentuk franchise sebab kami pernah melihat gerai lain yang nama dan konsep yang sama. Gerai ini boleh kata sentiasa penuh dengan pengunjung terutama waktu pagi sehingga kadang-kadang kena tunggu orang bangun dulu baru dapat duduk.
IMG20160207094344

Bagi aku roti bakar disini memang sedap. Roti benggali yang tebal dibakar dengan mentega, garing diluar dan lembut didalam ditambah dengan bahan-bahan lain memang terangkatlah. Boleh datang selalu.
P_20160207_092937
The making of roti bakar.
Nak sampai ke sini mudah sahaja sebab sebab gerai ini terletak bersebelahan Telekom Kepala Batas. Kawasan parking pun luas dan mudah sebab kawasan ini gerai ini sahaja yang ada. Sedikit maklumat dibawah.

Roti Bakaq Teloq Meleleh
Jln Tun Hamdan Sheikh Tahir
(Bersebelahan Telekom Kepala Batas atau seberang jalan bertentangan dengan Shell)

No Telefon: 013-2003377, 013-2007733

Dibuka hari Selasa hingga Ahad dari jam 7 pagi hingga 12 tengahari.
Tutup hari Isnin.

GPS:
5.516712, 100.431682
5°31'00.2"N 100°25'54.1"E

Lokasi dari Google Map:



Thursday, August 11, 2016

Hari Sukan KAFA Bertam Perdana

Update cerita lama. Hari sukan yang dianjurkan oleh Kelas KAFA Bertam Perdana pada hari Sabtu 9hb April 2016. Anak aku Muhammad Ammar belajar disitu waktu petang. Rasanya tahun lepas kalau tak silap tak dibuat Hari Sukan. Hari Sukan ini diadakan di Padang Permainan Bentara. Dibelakang bangunan kelas KAFA mereka atau Surau Al Muhtadin sahaja.

Hari sukan ini lebih kepada acara sukaneka sahaja. Tak adalah lari 100x100 atau lontar peluru. Walau sukaneka tapi meriah. Layan gambar aktiviti yang dijalankan.
DSC_9060
Isi air dalam botol guna span.
DSC_9068
DSC_9076
Tak pecah lagi?. Adik perempuan sebelah kiri dah tutup telinga.
DSC_9082
Demo ambil gelang getah dengan straw. Khusyuk.
DSC_9088
Pelajar pula buat. Bersungguh.
DSC_9094
DSC_9106
DSC_9118
Ammar masuk lari dengan kaki kena ikat. 
DSC_9121
Pulun sampai jatuh. Janji seronok.
DSC_9144
Pertandingan makan pisang. Ammar masuk tapi kalah. Dia makan skima sangat sebab tu lambat hahahaa.
DSC_9150
Kerusi beracun untuk ibu-ibu.
DSC_9160
DSC_9171
DSC_9174
DSC_9182
DSC_9188
Penyampaian hadiah. Macam-macam bekas plastik ada.
DSC_9185
Boleh kata setiap yang masuk acara akan pulang dengan hadiah.

Itulah sedikit sebanyak acara dalam Sukan KAFA cawangan Bertam Perdana. Memang meriah dan hadiah pun banyak. Boleh kata semua pelajar dapat hadiah. Terima kasih kepada guru-guru dan pihak pengurusan KAFA yang telah menganjurkan HAri Sukan yang meriah ini.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...