Kuliah Ilmu Disember 2019

Mai ramai-ramai tambah ilmu bulan Disember 2019 nie sekitar Kepala Batas.

Masjid Abdullah Fahim, Kepala Batas:

Masjid At-Taqwa Taman Bertam Indah, Kepala Batas


Masjid Jamiul Jalal Wal Kamal Pajak Song, Kepala Batas


Masjid Al-Jamiul Badawi, Kepala Batas:


Nak maklumat terkini LIKE FB masjid dan surau berkenaan. Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.

Nasi Kandar Yasmeen Alor Setar

Sambung perjalanan balik dari Thailand. Semalam tidur di rumah bapak. Sebelum balik ke Bertam, perut dah minta-minta Nasi Kandar - nak neutralkan asid tom yam.

Petang sebelum balik kami terjah sebuah restoran nasi kandar berhadapan Hospital Sultanah Bahiyah (nama baru Klinik Kesihatan Alor Setar). Restoran Nasi Kandar Yasmeen.
Restoran Nasi Kandar Yasmeen
Walau Negeri Kedah tak banyak restoran nasi kandar seperti Pulau Pinang, tapi nasi kandar disini bagi aku antara terbaik.

Restoran ini dah lama ada, boleh kata legend juga lah. Kalau ada perlawanan bola di Stadium Darulaman, tempat inilah yang menjadi tumpuan. Disini hanya ada nasi kandar, jangan dok minta bukan bukan, mee goreng, roti canai, tosei memang tak ada. Lauk Nasi kandar di sini pun tak banyak pilihan. Walau lauk tak banyak pilihan tapi yang menjadi "killer" orang boleh beratur ialah ayam goreng dan kuah campurnya, memang terbaik.

Nasi kandar ini buka jam 5 petang. Jadi kami sampai dalam jam 5 petang, boleh kata antara orang pertamalah tu. Awal lagi, orang tak ramai lagi. Terus ambil nasi. Haaa boleh lihat dulu lauk yang ada.





Menu yang ada seperti kari kambing, kari ayam, kurma ayam, sambal sotong, sambal udang, ayam goreng dan sebagainya. 

Ini dia yang kami ambil. Lauk boleh kata standard saja, tak ada yang kebabomm. Kepada yang jenis makan menimbun macam aku, di nasihatkan minta nasi tambah. Nasi disini kalau saiz biasa memang sikit, pinggan yang di guna pun serupa piring saja.
Ini aku punya, ayam goreng, telur rebus dan acar timun dan yang utamanya ialah kuah campur.

Ini anak beranak punya pilihan.
Walau apa yang diminta biasa-biasa saja tapi kena dengan kuah campur memang terangkat. Ada rasa-rasa manis sikit, pedas sikit dan entah apa-apa rasa lagi - boleh ketagih oooo. Keseluruhan makan disini memang terbaik. Suasana kedai pun selesa, luas dan yang penting bersih.

Restoran ini dibuka petang sehingga malam sahaja. Nasi Kandar Yasmee ni dah ada banyak cawangan. Cawangan lain menyediakan macam-macam menu seperti roti canai, murtabak, nasi goreng dan sebagainya. Walau di sini cuma ada nasi kandar sahaja, bagi aku disini memang terbaik sedapnya. Kepada yang hendak datang dibawah ada sedikit maklumat.

Nasi Kandar Yasmeen
Kampung Lubok Peringgi,
Lebuh Raya Darul Aman
Alor Setar, Kedah
(Hadapan Klinik Kesihatan Alor Setar, dulunya dikenali Hospital Sultanah Bahiyah)

Waktu buka:
Setiap hari dari jam 5 petang hingga 4 pagi.

GPS:
6°08'21.4"N 100°22'12.8"E
6.139275, 100.370207

Lokasi dari Google Map:





Songkhla - Hari 4 : Pantai Samila ke Danok

Setelah tenaga di pulihkan, baru boleh bercanda di persisiran pantai. Jalan-jalan sekitar Pantai Samila. Layan gambar kat bawah ja.








Bergambar dengan patung duyung. Apa istimewa patung nie entahlah.


Tak berapa lama cuaca berubah. Angin semakin kencang dan hujan mula turun. Cepat-cepat jalan balik ke kereta. Tapi tak sempat, berteduh sebentar di kedai cenderamata berhampiran.

Setelah hujan seriat (tau apa tu seriat??? hujan berhenti la) dalam jam 4 petang. Tak solat lagi, jadi cari masjid berdekatan, lagi pun ada yang perut memulas.
Masjid Asasul Islam, Songkhla.
Alhamdulillah sekarang di ucapkan selamat tinggal Songkhla. Perjalanan diteruskan ke Danok untuk ke sempadan. Dalam perjalanan di Thai ini, selalu nampak Tesco Lotus, ada kecil ada besar. Jadi kami singgah, nak tengok dalamnya macam mana. Macam perak buih pulak.
Macam tak pernah masuk Tesco. Beli Susu dan Coklat dalam tube, yang trending masa tu.
Dalam jam 8 malam kami sampai ke Danok. Sebelum mencecah ke imigresen, kita berhenti dulu di pekan Danok. Apa yang seronoknya di sini. Satu ialah membeli belah sedikit di sini dan juga suatu yang sedang trending ialah Daging Bakar Danok.

Salah satu kedai runcit yang menjadi tumpuan Rakyat Malaysia di Danok.
Dulu jika berada di Danok, rakyat Malaysia boleh sahaja guna Ringgit dengan tukaran 100 Baht sama dengan RM10. Tapi sekarang boleh lagi tetapi dengan kadar yang lain. Pekedai disini telah letakkan tandaharga tukaran, contoh jika barang 100 Baht kita kena bayar RM12.50 duit Malaysia.
Coklat, susu, strawberi dalam tube. Sekarang dah masuk Malaysia, tapi harga masih mahal berbanding Thailand.

Duit Malaysia masih boleh digunakan tetapi dengan kadar yang lain. Tanda harga diletakkan harga dalam Baht dan Ringgit.


Antara yang menjadi rebutan, paste Tom Yam, beras dan kacang
Selapas membeli serba sedikit, kita cari daging bakar danok pula. Sederet gerai ditepi jalan, kami tak tahu yang mana sedap. Jadi ikut kata hati sajalah. Kita masuk salah satu gerai yang nampak OK dan orang Malaysia pun ramai.

Deratan gerai makan tepi jalan.
Kebanyakan gerai menjual makanan hampir sama.  Masuk sahaja salah satu gerai disini dan pesan apa yang patut. Ini dia apa yang di pesan.

Daging Bakar Danok. Sedap tapi daging sedikit liat. Konyeh-konyeh tak putus, telan sajalah.

Tom yam seafood.

Kerabu meggi.


Ini pula gerai Pulut Ayam dan Pulut Mempelam terletak berhampiran. Katanya boleh saja hantar ke gerai kami makan tadi. Jadi kami pesan pulut ayam dan pulut mempelam disini.



Pulut mempelam.

Pulut Ayam.
Alhamdulillah kenyang dan sedap. Perjalanan di teruskan ke Kompleks Imigresen. Masuk sahaja ke komplek Imigresen Thai, kereta kena Q ikut lorong-lorong disediakan. Tunggu sehingga kereta sampai ke kaunter dan serah pasport  dan semua penumpang kena turun sekali. Sedikit bayaran dikenakan jika waktu malam, bukan tip tapi bayaran lebih masa / overtime.

Ada juga pemandu yang kalut tak tentu arah, kereta Q di lorong lain, dia pi jalan kaki ke lorong lain untuk serah pasport, kononnya nak cepat, jangan buat macam tu sis-sia kena hambat balik. Ikutlah giliran.
Yang ramai tu pemandu dengan penumpang lorong sebelah. Kononnya nak cepat, dah kena hambat ke kereta masing-masing. Ikutlah lorong masing-masing, sabar kena ada.
Selasai dengan penumpang, pandu kereta ke depan dan parking. Pemandu kena keluar bersama borang permit bawa kenderaan ke kaunter kastam untuk di cop.

Selesai semuanya boleh lah ke imegresn Malaysia. Disini tak perlu keluar kereta cuma serahkan pasport saja. Tapi jika pegawai kastam nak tahan, berhenti saja. Mereka mungkin nak periksa kalau-kalau kita seludup atau beli barangan bercukai.

Alhamdulillah, selesai satu jalan-jalan makan angin di Thailand dan diberi keselamatan, kesihatan dan kelancaran dalam perjalanan ini. Terim kasih kepada isteri aku yang banyak menyeponser dalam perjalanan ini. Ada rezeki boleh datang lagi. Malam ini kami tidoq di Jalan Fajar, rumah bapak aku la tu.

[ Pautan Jalan-jalan Bercuti di Krabi dan Songkhla, Thailand pada 3 - 6/12/2018 ]

1. Perjalanan dari Bertam ke Sempadan Wang Kelian
2. Ao Nang - Hari 1: Hotel IRest, Matahari Terbenam, Pasar Malam Muslim dan Sarifah Thai Food
3. Ao Nang - Hari 2 : Santai dan Sarapan Pagi
4. Ao Nang - Hari 2 : Island Hopping dan Pasar Malam Muslim
5. Perjalanan dari Krabi ke Hat Yai
6. Hat Yai - Hari 3 : Restoran Salma, Hotel Asian dan Asean Night Bazaar
7. Hat Yai - Hari 4 : Kim Yong Market dan Dimsum Chabura
8. Songkhla - Hari 4 : Zoo Songkhla dan Subaidah Seafood Pantai Songkhla
9. Songkhla - Hari 4 : Pantai Samila dan ke Danok / Bukit Kayu Hitam

Kuliah Ilmu November 2019

Mai ramai-ramai tambah ilmu bulan November 2019 nie sekitar Kepala Batas.

Masjid Abdullah Fahim, Kepala Batas:

Masjid Al-Jamiul Badawi, Kepala Batas:

Masjid Jamiul Jalal Wal Kamal Pajak Song, Kepala Batas:

Nak maklumat terkini LIKE FB masjid dan surau berkenaan. Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.

Songkhla - Hari 4 : Zoo Songkhla & Pantai Samila

Selapas perut pun penuh dengan dimsum, perjalanan di teruskan ke Zoo Songkhla. Macam dulu-dulu bila lawat Kuala Lumpur mesti kena lawat Zoo Negara ๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€- zaman tu tiket masuk zoo harga mampu milik. Harap kali ini dapat lihat gajah.

Perjalanan hampir 50 minit berpandukan waze kami sampai ke Zoo Songkhla. Disini tak perlu turun dari kereta. Terus ke pintu masuk dan bayar tiket.
Zoo Songkhla. Beli tiket dan terus masuk kedalam. Pengunjung akan diberi peta zoo.

Tiket dewasa 150 Baht, kanak-kanak 70 Baht dan kenderaan 50 Baht.
Pengunjung akan di bekalkan dengan sekeping peta. Dalam peta dah tentu diletakkan laluan untuk melihat haiwan-haiwan. Dan yang keduanya ialah jadual pertunjukan haiwan ada beberapa slot disitu.
Peta kawasan Zoo.

Jadual pertunjukan haiwan.
Haaa dah masuk sini, tempat mana perlu diterjah dulu. Berpandukan kepada peta, kita cari tempat-tempat yang ada pertunjukan haiwan.
Bergambar dulu sebelum masuk tengok pertunjukan.
Alhamdulillah masa kami sampai pertunjukan pertama baru nak mula. Jadi kami cari pakir untuk pertunjukan yang pertama "Survival Of Wildlife" . Layan saja gambar kat bawah.


Sebelum acara bermula, Lagu Kebangsaan Thai dimainkan. Semua diminta berdiri. Ramai pelajar tempatan yang datang melawat disini


Pertunjukan memerang mengambil botol kosong yang diletakkan dalam kolam.


Pakat semua toleh kebelakang. Banyak acara seperti burung dan apa nama haiwan entah akan di buat di belakang atau di tengah tempat duduk penonton. Jadi kena tolehlah.


Habis sahaja pertunjukan kami ambil kereta dan pandu ke lokasi kedua pula untuk pertunjukan "Seal Show and Penguin Parade". Sebelum masuk tengok persembahan kalau ada kesempatan boleh lihat buaya dan reptilia ular diluar.


Tengok buaya dulu.


Ular diletakkan dalam sangkar berkaca. Pengunjung boleh tengok melalui ruang kaca. Tapi kaca pun dah bercalar dan kotor, jenuh renung baru nampak ular.
Dok asyik tengok buaya dan ular jangan terlepas pertunjukan. Jika lambat masuk, macam kami terpaksa duduk bangku tepi. Pemandangan tak berapa menarik dari arah tepi. Layan jer lah.



Macam biasa sebelum pertunjukan, lagu Kebangsaan Thai dimainkan, berdiri.

Lambat masuk, dapat tempat duduk ditepi. Pemandangan tak berapa menarik disini.



Macam-macam aksi Anjing Laut.
Dan pertunjukan terakhir iaitu "Feeding Tiger". Disini bolehlah melihat petugas zoo memberi makan harimau. Tapi yang seronoknya, harimau disini kenyang-kenyang belaka kot. Buat tak tahu saja dengan daging yang digantung. Kadang-kadang saja buat aksi. Jenuh tunggu nak lihat aksi mereka.
Dihadapan kandang harimau menunggu waktu beri makan harimau.





Jenuh tunggu nak dapat tengok aksi harimau makan.
Itulah sahaja 3 pertunjukan yang disediakan. Bayaran tambahan dikenakan untuk dua pertunjukan iaitu "Survival Of Wildlife" dan "Seal Show and Penguin Parade" iaitu sebanyak 20 Baht setiap satu. Selepas pertunjukan bolehlah pandu kereta ronda satu zoo.


Dapat tengok pungkoq gajah saja. Pasai apa lah dok jauh sangat.





Tak dapat naik gajah betul, naik gajah batu pun OK.
Zoo ini berkonsep terbuka. Dimana pengunjung boleh memandu kereta disekitar zoo. Haiwan-haiwan disini pun ada yang di lepaskan bebas - tidak termasuk harimau dan yang merbahaya kepada pengunjung๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚.

Jadi bolehlah pandu kereta santai-santai dan adakalanya berhenti untuk melihat haiwan dengan lebih dekat lagi. Kereta pengunjung lain pun kebanyakannya perlahan sahaja menikmati pemandangan, jadi jangan dok buat trek lumba disini.



Ada haiwan yang di biar bebas. 
Seronok pusing kat sini, ada juga spot-spot yang cantik bolehlah berhenti dan bergambar. Taman tema air pun ada disini. Kami lihat dari jauh sahaja, tak ada dalam perancangan.


Port menarik bergambar.
Oklah dah dua tiga kali pusing zoo dan walau dapat lihat pungkoq gajah saja pun jadi lah. Zoo ini haiwan tak banyak sangat, tapi OKlah. Kami teruskan perjalanan ke Pantai Samila. Sampai Songkhla tapi tak sampai Pantai Samila macam tak sah lagi lah. Kena bergambar dengan patung duyung dulu. Tak jauh pun Pantai Samila dengan Zoo. Dalam 30 minit kami sampai.
Walau datang hari kerja, parkir di sini penuh juga. Pusing-pusing baru dapat pakir di tepi jalan. Sebelum melawat pantai makan dulu. Makan tengahari, walau lewat sikit. Ada sederet kedai tom yam di tepi pantai.
Ada beberapa dertan kedai tom yam di sepanjang pantai. Pilih yang mana berkenan.
Tak tahu kedai yang mana sedap. Jadi tengok berkenan di hati kami masuk sahaja. Kami pilih kedai Subaidah Seafood. Bukan Nasi Kandar Subaidah nooo.
Subaidah Seafood Pantai Samila. Tempat makan dibuat seperti pondok-pondok buluh. GPS:7°12'51.5"N 100°35'28.5"E atau 7.214315, 100.591259 


Sementara pesanan sampai bolehlah melihat keindahan pantai sambil di sapa angin laut.  Boleh tertidur kat sini kena angin laut.


Layan pemandangan pantai.
Alhamdulillah apa yang dipesan pub sampai.

Kerabu mempelam/mangga.

Siakap stim limau. Sedap juga tetapi dia punya sos tak banyak.

Tom yam seafood. Yang ini rasanya OK OK sajalah. Kalau di Malaysia, seafood bermaksud dalam tom yam ada sotong dan udang, tetapi disini seafood ada sotong, udang dan ikan. Tapi ikan dalam tom yam jadi macam tak kena dengan selera. Mungkin kami tak biasa dengan ikan dalam tom yam.


Ini dia air. Diberi air mineral dan sebekas ais.
Antara menu yang terdapat di Subaidah Seafood. Tebal juga menu dia, macam-macam ada.





Menu Subaidah Seafood, macam-macam ada.
Bagi aku keseluruhan makan disini sedap tapi tidaklah sehingga menjilat jari, apa-apa pun licin juga - Alhamdulillah. Suasana kedai yang menarik dan selesa dengan tempat makan dibuat seperti pondok-pondok menggunakan buluh. Kebersihan pun terjaga. Harga biasalah kawasan pelancong, makan sajalah jangan cakap banyak.

Dah panjang sangat nie, sambung ke post yang lain.

[ Pautan Jalan-jalan Bercuti di Krabi dan Songkhla, Thailand pada 3 - 6/12/2018 ]

1. Perjalanan dari Bertam ke Sempadan Wang Kelian
2. Ao Nang - Hari 1: Hotel IRest, Matahari Terbenam, Pasar Malam Muslim dan Sarifah Thai Food
3. Ao Nang - Hari 2 : Santai dan Sarapan Pagi
4. Ao Nang - Hari 2 : Island Hopping dan Pasar Malam Muslim
5. Perjalanan dari Krabi ke Hat Yai
6. Hat Yai - Hari 3 : Restoran Salma, Hotel Asian dan Asean Night Bazaar
7. Hat Yai - Hari 4 : Kim Yong Market dan Dimsum Chabura
8. Songkhla - Hari 4 : Zoo Songkhla dan Subaidah Seafood Pantai Songkhla
9. Songkhla - Hari 4 : Pantai Samila dan ke Danok / Bukit Kayu Hitam