Wednesday, April 30, 2014

Haji Umrah 2013 : Menghampiri Wukuf

Ketika menghampiri hari wukuf, bilangan jemaah yang berada di Masjidil Haram makin bertambah. Bas-bas yang menghantar jemaah ke Masjidil Haram pun makin banyak. Jemaah-jemaah yang naik bas nie kebanyakannya tinggal jauh dari masjid. Rakyat Malaysia beruntung sebab Tabung Haji dapat menyediakan tempat penginapan yang boleh kata dekat dan boleh jalan kaki saja.


Masjidil Haram waktu malam diambil dari atas Abraj Janadriyah

Masjidil Haram waktu siang. Kelihatan deretan bas membawa jemaah.


Bas-bas menghantar jemaah ketika waktu pagi.

Bas-bas ini akan menghantar jemaah yang tinggal jauh setiap pagi dan mengambil semula jemaah waktu malam selepas isyak.
Semakin ramai jemaah yang datang dan seluruh pelosok dunia. Suasana sekitar Masjidil Haram bertambah meriah dengan berbagai gelagat. Ketika ini jemaah yang nak datang sembahyang dalam Masjidil Haram kena datang awal. Pengawal akan tutup pintu masjid kadang-kadang sejam sebelum masuk waktu sembahyang bagi mengawal kepadatan jemaah yang ada dalam tu. Kalau lambat bolehlah sembahyang kat dataran sekitar masjid. Kalau solat Asar dengan Zohor kat luar masjid boleh tahan la panas.
Jemaah yang datang dengan bas dan juga yang tinggal berhampiran menuju ke Masjidil Haram.

Menyahut panggilan menjadi tetamu-Nya.

Tetiba polis tahan suruh turun, penuh sangat.

Bendera menjadi panduan kepada kumpulan-kumpulan jemaah tertentu supaya tak tersesat.

Yang datang semua saudara.

Jemaah pulang dari Masjid selepas isyak. Kadang-kadang ada jemah yang kalut keluar dari masjid untuk mengejar bas.
Ketika ini bolehlah lihat kain-kain ihram yang di jemur disekitar Masjid dan juga bukit-bukit berhampiran.

Jemaah semakin betambah dan semakin ramai yang mengerjakan umrah. Lihat kat bukit belakang tu, kain-kain ihram disidai disitu. Cuaca yang panas sekejap saja kain ihram kering.

Dalam cuaca yang panas aku tengok depa nie selamba ja panjat dan sidai kain ihram kat atas bukit tu.

Ada juga yang sidai kain ihram kat sekitar Masjid.
Alhamdulillah jemaah Malaysia sangat beruntung. Dahlah dapat tempat menginap yang dekat dengan Masjid, dapat juga basuh pakaian dan sidai atas Maktab.


Jemaah Malaysia beruntung dapat sidai kain kat atas bumbung Maktab. Sidai 2 jam sudah kering.

Kat sini motor nie amat femes. Suzuki AX100.

Pemandangan yang biasa kat sini jemaah-jemaah mungkin dari belah-belah Pakistan dan India dengan selamber makan kat tempat-tempat lapang. Macam berkelah pulak.


seronok tengok depa makan dengan kawan-kawan.


Bila pulang dari masjid jangan lupa bawa balik benda yang tak dapat kat mana-mana di dunia, air Zam Zam. Kalau kat masjid bolehlah minium dari paip kat situ jadi bila balik ada yang tadah dalam tong bawa balik. Boleh kata sepanjang berada kat sana air nie ja diminum.



Setelah lebih dua minggu berada di Makah tibalah masanya untuk berwukuf di padang Arafah. Tungguuuu... lepas nie kita ke Arafah pulak.


Pautan catatan perjalanan Haji Umrah dan Ziarah kami di Kota Mekah dan Madinah tahun 2013/1434H:

1. Haji Umrah 2013/1434H: Persiapan
2. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 1
3. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 2
4. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 3
5. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 4
6. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 5
7. Haji Umrah 2013/1434H : Menghampiri Wukuf
8. Haji Umrah 2013/1434H : Wukuf di Padang Arafah
9. Haji Umrah 2013/1434H : Mabit di Muzdalifah
10. Haji Umrah 2013/1434H : Mabit Dan Melontar Di Mina 1
11. Haji Umrah 2013/1434H : Mabit Dan Melontar Di Mina 2
12. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 6
13. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Kota Mekah
14. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Kota Jeddah
15. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Hudaibiyah
16. Haji Umrah 2013/1434H : Hari Terakhir Di Mekah 1
17. Haji Umrah 2013/1434H : Hari Terakhir Di Mekah 2
18. Haji Umrah 2013/1434H : Abraj Al-Janadriyah
19. Haji Umrah 2013/1434H : Perjalanan Ke Madinah
20. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 1
21. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 2
22. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 3
23. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 4
24. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Kota Madinah
25. Haji Umrah 2013/1434H : Perkuburan Baqi
26. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 5
27. Haji Umrah 2013/1434H : Holiday Villa Madinah
28. Haji Umrah 2013/1434H : Perjalanan Pulang



Catatan ini merupakan kenangan kami mengerjakan ibadat Haji Umrah dan Ziarah pada tahun 2013 / 1434H. Bukan ditulis untuk berbangga diri atau riak dengan peluang menjadi tetamuNya. Mohon dijauhkan dari sifat-sifat tersebut. Catatan ini bukan panduan mengerjakan Haji dan Umrah dan apa yang ditulis berkemungkinan ada kekurangan dan kesilapan oleh itu diminta sesiapa yang membacanya dapat memberi teguran. Kepada pembaca doakanlah ibadat yang telah kami lakukan diterima oleh Allah SWT dan dijemput lagi kami kesana.

Haji dan Umrah 2013 / 1434H  KT50
Makah : Abraj Janadriyah Maktab 91 Tingkat 11
Madinah : Holiday Villa Madinah 



Tuesday, April 29, 2014

Haji Umrah 2013 : Makah 5

Alhamdulillah selepas beberapa kali ulang alik dari maktab ke Masjidil Haram, dah biasa sikit-sikit dengan suasana dan juga selok belok kat situ. Kat bawah nie aku letakkan gambar-gambar sepanjang kami berada di Mekah sebelum wukuf.


Inilah kali pertama kami ke Mekah mengerjakan Haji dan Umrah jadi dok dengar macam-macam petua bila sampai ke sini. Dengar juga orang-orang yang dah sampai kata kat sini boleh kata semua benda ada jual. Kedai-kedai pun dekat. Tapi kerana inilah pertama kali datang, jadi tak mau dok pening-pening kami belilah apa-apa yang patut buat persediaan sebelum datang ke Makah nie. Takut-takut bila sampai dok melilau cari barang-barang.

Bila sampai sini boleh kata semua barang ada. Dari tali sangkut baju, mee segera, kasut/selipar, baju, jubah, makanan dan macam-macam lagi lah. Kalau rajin bolehlah tawar-menawar. Kat bawah merupakan kedai-kedai yang terdapat sekitar Masjidil Haram dan Maktab. Macam-macam ada.


Ada beli untuk guna sendiri ada yang beli untuk bawa balik buat kenangan kat sedara mara.

Macam-macam kasut dan sandal ada, pilih yang sesuai dengan penggunaan.
Boleh kata kebanyakan peniaga di sekitar Masjidil Haram dapat berbahasa Melayu, lebih tepat bahasa Indonesia. Sebab setiap tahun rakyat indon yang mengerjakan haji mungkin dalam 200 ribu orang atau 1% dari keseluruhan rakyatnya berbading Malaysia yang dalam 20 ribu orang sahaja.

Ada juga peniaga nie tak boleh cakap Melayu pon, cuma menghafal perkataan-perkataan tertentu seperti harga, warna, kecil. besar dan sebgainya sahaja. Jadi kadang-kadang kita tanya lain dia jawab lain atau dok ulang harga dua tiga kali.
Macam-macam makanan ada. Ada tempat sedap dan ada yang tak sedap. Kebanyakan kedai makan sekitar Masjidil Haram diushakan oleh pekerja asing, bukan geng arab. Jadi masakan pun tak terasa kearabannya. Kalau nak rasa masakan yang betul-betul arab kena keluar jauh sikit dari lingkungan Masjidil Haram.

Kedai makan atas banguanan di sekitar Menara Jam.
Makan kat sini boleh kata mahal juga tapi saiz hidangan boleh tahan lah terutama kalau nasi untuk seirang boleh makan dua orang.



Kedai yang diusahakan oleh Kurdistan (kalau tak silap). Boleh kata sedap. Kedai makan kat sini kebanyakan sempit-sempit, Tak banyak meja. Jadi kebanyakan yang datang bungkus saja dan yang menarik dibekalkan dengan sekeping plastik nipis yang di peronyok. Jadi boleh guna plastik nie sebagai hamparan bila makan kat mana-mana.

Jubah, telekong macam-macam ada.

Entahlah emas ori atau tiruan dijual di kaki lima Maktab.
Peniaga-peniaga kat sini kebanyakan orang luar seperti dari bangladesh, india dan indonesia. Nak jumpa peniaga arab yang asli memang susah.
Gerai Indon dibuka setiap pagi. Bolehlah dapatkan nasi lemak, mee goreng, ketayap, karipap, kuih-kuih macam kat Malaysia. Sama tapi tak serupa.


Roti Arab ~ harga 1 Rial tapi kuah harga lain.

Sampai kat sana air mempelam nie memang sedap. Pekat melekat.
Jemaah bolehlah dating sambil makan kat kaki lima depan bilik kat Maktab.

Ada kedai yang jual kitab. Bolehlah beli Al-Quran untuk wakaf kat Masjidil Haram. Pastikah Al-Quran yang dikeluarkan dari Madinah.

Dalam dok jalan-jalan sekitar Masjidil Haram bolehlah tengok rumah-rumah depa dari luar. Rumah-rumah didirikan dilereng bukit-bukit batu. Nampak dari jauh seperti kotak-kotak yang disusun dah banyak di robohkan memberi laluan untuk pembangunan. Macam mana rupa kat dalam rumah tu? entahlah tak ada pak arab yang pelawa aku masuk.


Pemandangan dari tingkap bilik aku.







Kat sini motor nie amat femes. Suzuki AX100.


Pautan catatan perjalanan Haji Umrah dan Ziarah kami di Kota Mekah dan Madinah tahun 2013/1434H:

1. Haji Umrah 2013/1434H: Persiapan
2. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 1
3. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 2
4. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 3
5. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 4
6. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 5
7. Haji Umrah 2013/1434H : Menghampiri Wukuf
8. Haji Umrah 2013/1434H : Wukuf di Padang Arafah
9. Haji Umrah 2013/1434H : Mabit di Muzdalifah
10. Haji Umrah 2013/1434H : Mabit Dan Melontar Di Mina 1
11. Haji Umrah 2013/1434H : Mabit Dan Melontar Di Mina 2
12. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 6
13. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Kota Mekah
14. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Kota Jeddah
15. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Hudaibiyah
16. Haji Umrah 2013/1434H : Hari Terakhir Di Mekah 1
17. Haji Umrah 2013/1434H : Hari Terakhir Di Mekah 2
18. Haji Umrah 2013/1434H : Abraj Al-Janadriyah
19. Haji Umrah 2013/1434H : Perjalanan Ke Madinah
20. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 1
21. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 2
22. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 3
23. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 4
24. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Kota Madinah
25. Haji Umrah 2013/1434H : Perkuburan Baqi
26. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 5
27. Haji Umrah 2013/1434H : Holiday Villa Madinah
28. Haji Umrah 2013/1434H : Perjalanan Pulang



Catatan ini merupakan kenangan kami mengerjakan ibadat Haji Umrah dan Ziarah pada tahun 2013 / 1434H. Bukan ditulis untuk berbangga diri atau riak dengan peluang menjadi tetamuNya. Mohon dijauhkan dari sifat-sifat tersebut. Catatan ini bukan panduan mengerjakan Haji dan Umrah dan apa yang ditulis berkemungkinan ada kekurangan dan kesilapan oleh itu diminta sesiapa yang membacanya dapat memberi teguran. Kepada pembaca doakanlah ibadat yang telah kami lakukan diterima oleh Allah SWT dan dijemput lagi kami kesana.

Haji dan Umrah 2013 / 1434H  KT50
Makah : Abraj Janadriyah Maktab 91 Tingkat 11
Madinah : Holiday Villa Madinah 



Sunday, April 27, 2014

Haji Umrah 2013 : Mekah 4

Alhamdulillah selepas beberapa kali ulang alik dari maktab ke Masjidil Haram, dah biasa sikit-sikit dengan suasana dan juga selok belok kat situ. Kat bawah nie aku letakkan gambar-gambar sepanjang kami berada di Mekah sebelum wukuf.

Koleksi gambar sekitar Masjidil Haram.

Rumah Nabi Muhammad SAW sewaktu kecil tapi lokasi sebenarnya tidak pasti. Sekarang dijadikan Perpustakaan. Ramai juga yang dok buat benda pelik-pelik kat sini sebab tu lokasi sebenar di rahsiakan.

Jemaah keluar dari masjidil haram selepas solat Insyak

Bersama burung merpati. Yang nampak biji atas lantai tu makanan merpati yang ditabur.

Komplek yang melindungi laluan Sa'i antara Safa dan Marwah. Dataran hadapan komplek nie boleh kata menjadi laluan kami hari-hari balik dari masjid ke maktab.




Msjidil haram dalam proses pembesaran.
Waktu malam dengan suhu yang rendah, ramai jemaah ambil kesempatan berehat di dataran bersebelahan komplek Sa'i. Ada yang tidur disitu sahaja menanti subuh pula.



Ramai jemaah yang tidur dan berehat di sekitar dataran Masjidil Haram, memang meriah.
Dataran berhadapan Menara Jam.




Waktu habis solat di dataran hadapan menara jam, jemaah berpusu-pusu keluar.

Walau ada amaran jangan ambil gambar tapi ramai yang ambil gambar terutama aku.


Banyak disediakan tempat mengambil air Zam Zam di luar dan di dalam Masjidil Haram. Bolehlah untuk minum atau mengambil wuduk.



Pautan catatan perjalanan Haji Umrah dan Ziarah kami di Kota Mekah dan Madinah tahun 2013/1434H:

1. Haji Umrah 2013/1434H: Persiapan
2. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 1
3. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 2
4. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 3
5. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 4
6. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 5
7. Haji Umrah 2013/1434H : Menghampiri Wukuf
8. Haji Umrah 2013/1434H : Wukuf di Padang Arafah
9. Haji Umrah 2013/1434H : Mabit di Muzdalifah
10. Haji Umrah 2013/1434H : Mabit Dan Melontar Di Mina 1
11. Haji Umrah 2013/1434H : Mabit Dan Melontar Di Mina 2
12. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 6
13. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Kota Mekah
14. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Kota Jeddah
15. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Hudaibiyah
16. Haji Umrah 2013/1434H : Hari Terakhir Di Mekah 1
17. Haji Umrah 2013/1434H : Hari Terakhir Di Mekah 2
18. Haji Umrah 2013/1434H : Abraj Al-Janadriyah
19. Haji Umrah 2013/1434H : Perjalanan Ke Madinah
20. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 1
21. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 2
22. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 3
23. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 4
24. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Kota Madinah
25. Haji Umrah 2013/1434H : Perkuburan Baqi
26. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 5
27. Haji Umrah 2013/1434H : Holiday Villa Madinah
28. Haji Umrah 2013/1434H : Perjalanan Pulang



Catatan ini merupakan kenangan kami mengerjakan ibadat Haji Umrah dan Ziarah pada tahun 2013 / 1434H. Bukan ditulis untuk berbangga diri atau riak dengan peluang menjadi tetamuNya. Mohon dijauhkan dari sifat-sifat tersebut. Catatan ini bukan panduan mengerjakan Haji dan Umrah dan apa yang ditulis berkemungkinan ada kekurangan dan kesilapan oleh itu diminta sesiapa yang membacanya dapat memberi teguran. Kepada pembaca doakanlah ibadat yang telah kami lakukan diterima oleh Allah SWT dan dijemput lagi kami kesana.

Haji dan Umrah 2013 / 1434H  KT50
Makah : Abraj Janadriyah Maktab 91 Tingkat 11
Madinah : Holiday Villa Madinah 



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...