Posts

Showing posts from April, 2014

Haji Umrah 2013 : Menghampiri Wukuf

Image
Ketika menghampiri hari wukuf, bilangan jemaah yang berada di Masjidil Haram makin bertambah. Bas-bas yang menghantar jemaah ke Masjidil Haram pun makin banyak. Jemaah-jemaah yang naik bas nie kebanyakannya tinggal jauh dari masjid. Rakyat Malaysia beruntung sebab Tabung Haji dapat menyediakan tempat penginapan yang boleh kata dekat dan boleh jalan kaki saja.






Semakin ramai jemaah yang datang dan seluruh pelosok dunia. Suasana sekitar Masjidil Haram bertambah meriah dengan berbagai gelagat. Ketika ini jemaah yang nak datang sembahyang dalam Masjidil Haram kena datang awal. Pengawal akan tutup pintu masjid kadang-kadang sejam sebelum masuk waktu sembahyang bagi mengawal kepadatan jemaah yang ada dalam tu. Kalau lambat bolehlah sembahyang kat dataran sekitar masjid. Kalau solat Asar dengan Zohor kat luar masjid boleh tahan la panas.





Ketika ini bolehlah lihat kain-kain ihram yang di jemur disekitar Masjid dan juga bukit-bukit berhampiran.



Alhamdulillah jemaah Malaysia sangat b…

Haji Umrah 2013 : Makah 5

Image
Alhamdulillah selepas beberapa kali ulang alik dari maktab ke Masjidil Haram, dah biasa sikit-sikit dengan suasana dan juga selok belok kat situ. Kat bawah nie aku letakkan gambar-gambar sepanjang kami berada di Mekah sebelum wukuf.


Inilah kali pertama kami ke Mekah mengerjakan Haji dan Umrah jadi dok dengar macam-macam petua bila sampai ke sini. Dengar juga orang-orang yang dah sampai kata kat sini boleh kata semua benda ada jual. Kedai-kedai pun dekat. Tapi kerana inilah pertama kali datang, jadi tak mau dok pening-pening kami belilah apa-apa yang patut buat persediaan sebelum datang ke Makah nie. Takut-takut bila sampai dok melilau cari barang-barang.

Bila sampai sini boleh kata semua barang ada. Dari tali sangkut baju, mee segera, kasut/selipar, baju, jubah, makanan dan macam-macam lagi lah. Kalau rajin bolehlah tawar-menawar. Kat bawah merupakan kedai-kedai yang terdapat sekitar Masjidil Haram dan Maktab. Macam-macam ada.



Boleh kata kebanyakan peniaga di sekitar Masjidil Hara…

Haji Umrah 2013 : Mekah 4

Image
Alhamdulillah selepas beberapa kali ulang alik dari maktab ke Masjidil Haram, dah biasa sikit-sikit dengan suasana dan juga selok belok kat situ. Kat bawah nie aku letakkan gambar-gambar sepanjang kami berada di Mekah sebelum wukuf.

Koleksi gambar sekitar Masjidil Haram.