Posts

Showing posts from October, 2011

Langkawi - Shopping...Shopping...Shopping....

Image
Kalau sampai Langkawi tak shopping kira tak sah lagilah. Antara yang murah dari tanah besar ialah pinggan mangkuk ( import punya macam correlle, visions, arcopal, corningware dan entah apa lagi lah ), cooking pan, preasure cooker, kain batik / pelikat, cokelat.
Ketika melawat tempat-tempat bersejarah atau pantai, ramai peniaga yang menjual kain-kain, cokelat dan  sebagainya di gerai-gerai. Yang aku perhatikan harga yang ditawarkan mungkin lebih mahal sedikit dari kedai di pekan Kuah tapi harga boleh tawar-menawar. Jadi kalau nak membeli tu pi dulu ke kedai-kedai di pekan Kuah. Survey dulu harga.

Kedai yang menjual barangan bebas cukai nie memang banyak, terutama di pekan Kuah. Pilihan barangan pun hampir sama tetapi harga pula tak berapa standard. Adalah sedikit perbezaan antara kedai-kedai. Jadi kalau kaki, pinggang dan tangan kuat, haaaa bolehlah pusing semua sekali.
 Antara kedai yang terkenal ialah Haji Ismail Group dan Idaman Suri. Haji Ismail Group akan menggunakan beg plastik …

HIMPUN 10 Resolusi

Image
Dah selesai perhimpunan Himpunan Sejuta Umat, HIMPUN di Stadium Shah Alam pada 22/10/2011. PM memuji kerana dapat menagadakan perhimpunan yang sopan dan terkawal. Sehingga Seksyen 27 Akta Polis mengenai perhimpunan dan ceramah  pun kerajaan nak kaji semula.

Perhimpunan ini telah dihadiri oleh 10,000 orang tetapi ada juga yang mengatakan cuma 5,000 orang sahaja. Agenda utama perhimpunan adalah untuk memperkukuhkan undang-undang murtad dalam negara.

PM di tanya mengenai tuntutan HIMPUN yang menuntut kerajaan menggubal akta murtad, beliau berkata, semua akta dan undang-undang berkaitan hal ehwal agama terletak di tangan kerajaan negeri dengan Sultan sebagai ketua agama. ( Datuk Seri Najib Razak menjawab ketika Majlis Perhimpunan Perdana Bersama Bekas dan Pesara Polis di Kuala Lumpur, 24/10/2011- Berita Harian).

Dari kenyataan itu, menunjukkan undang-undang agama tidak bersatu ( ikut negeri masing-masing, itu yang ada sekarang ). Apa kata kalau minta supaya undang-undang agama di letak…

Langkawi - Hari 3: Pantai Pasir Hitam

Image
Sampai ke Pantai Pasir hitam hampir jam 6 petang. Dah lewat. Tapi dah lalu singgah juga lah, kalau tidak bila lagi.
Disediakan tempat parking yang luas juga. Masa sampai pengunjung dah tak berapa ramai. Kita akan nampak kedai-kedai cenderamata dan makanan. Pantai tak nampak lagi. Selepas melalui kedai-kedai tersebut, kita terpaksa turun melalui tangga yang di sediakan dan baru berjumpa dengan pantai.
Pasir pantai disini taklah keseluruhan berwarna hitam tapi bertompok-tompok disini-sana bersama dengan pasir biasa.

Ada cerita dongeng mengenai kenapa pasir disini berwarna hitam. Aku ambil dari info yang telah di letakkan berdekatan pantai.

" Menurut satu dongeng tempatan, kewujudan pantai dengan pasir berwarna hitam ini adalah berpunca daripada perang saudara di antara Kerajaan Darat dan Kerajaan Laut. Peperangan ini berpunca daripada puteri duyung dari Kerajaan Laut telah jatuh cinta dan melarikan diri bersama putera raja Kerajaan Darat. Perang ini ternyata berat sebelah kerana Ke…

Langkawi - Hari 3: Kompleks Kraf Langkawi

Image
Dalam perjalanan ke Galeria Perdana ada ternampak di tepi jalan papan tanda Kompleks Kraf Langkawi. Nampak macam menarik saja. Jadi lepas habis melawat Galeria kami terus ke kompleks kraf, menggunakan jalan yang sama menghala ke jalan Teluk Yu.

Dalam perjalanan lintas di hadapan Pantai Pasir Hitam. Mula-mula nak berhenti. Tapi memandangkan dah petang takut Kompleks Kraf tutup, jadi kami teruskan perjalanan ke sana dulu. Nanti kalau ada masa semasa nak balik kami akan singgah.
Kompleks Kraf Langkawi ialah 'One Stop Craft Centre' yang telah ditubuhkan di Langkawi pada tahun 1996 untuk memudahkan para pelawat mengenali dan membeli produk Kraftangan Malaysia. Maklumat lanjut : http://langkawicraftcomplex.blogspot.com/
Masa aku sampai dah lewat, hampir 5.30 petang. Tak ada lagi aktiviti demontrasi atau pertunjukan ( atau memang tak ada hari tu ). Pelawat pun sangat sedikit.
Kompleks yang luas. Banyak hasil kraftangan yang di jual seperti barangan berasaskan batik seperti baju, ka…

Langkawi - Hari 3 : Galeria Perdana

Image
Petang nie kami keluar menuju ke Galeria Perdana. Tempat di kumpulkan hadiah-hadiah yang Tun Dr Mahathir Mohamad ketika menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-4 yang memerintah selama 22 tahun iaitu dari 1981 hingga 2003. Oleh kerana lamanya memerintah lalu berbagailah hadiah yang di perolehi dari berbagai sumber dari dalam dan luar negara.
Dalam perjalanan, kami ke pekan Kuah dahulu dan ambil simpang melalui Jalan Air Hangat. Sampai di situ, lengang, tak ramai orang pun, parking sekitar kompleks banyak. Masuk dalam Geleria Perdana serupa masuk hotel, suram.



Tak tau apa nak tulis sebab bukan tempat sejarah, cuma tempat simpan hadiah yang diterima oleh Tun Dr Mahathir. Dari sekecil-kecilnya ( aku pun tak tau apa yang kecil ) sehingga yang besar, kereta. Bangunan nie memang cantik, cuba tengok silingnya.



Lokasi : Kilim, Mukim Air Hangat
Masa Lawatan: Setiap hari, 8.30 pagi - 5.30 petang
Bayaran : Dewasa RM 5.00 ; Kanak-kanak RM 2.00; Warga emas RM 3.00, Kamera RM 2.00
Peta: En. google

View…

Langkawi - Hari 3: Beras Terbakar

Image
Tempat ini dekat saja dengan rumah arwah tok aku. Jalan kaki saja dah sampai. Beras Terbakar satu kawasan yang kecil yang menyimpan sejarah. Terletak di Kampung Raja, Mukim Padang Matsirat. Kampung Raja waktu dahulu merupakan pusat pemerintahan Langkawi sehingga kurun ke-19. Sejarah terjadinya peristiwa beras terbakar bermula sekitar 200 tahun dahulu dimana Dato' Karma Jaya telah memerintah penduduk untuk menanam beras simpanan dan dibakar ketika mendapati Langkawi akan kalah dengan Siam.  Layari laman web kat bawah ini untuk cerita yang panjang.
http://sasterarakyat-kedah.com/?cat=21

Luas kawasan beras terbakar ini 30 kaki persegi dan sedalam 3 kaki. Kawasan ini telah berpagar. Dulu tak dipagar, pelancong boleh mengutip beras di situ. Di ceritakan bila hujan turun beras-beras ini akan timbul.
Pasir kawasan tu ada kesan-kesan hitam, tak pasti beras atau sekadar tanah sahaja. Beras terbakar ada di letakkan dalam bekas kaca untuk tatapan di penjuru pagar. Peristiwa beras terbakar ini…

Langkawi - Hari 2: Makam Mahsuri

Image
Lepas kereta dah sihat, jam dalam 2.30 petang lebih. Kami bertolah ke Makam Mahsuri yang terletak di Mukim Ulu Melaka. Dalam jam 3.30 petang baru sampai. Tak berani bawa laju sangat takut kereta meragam balik.

Perjalanan jauh juga dan memasuki kawasan kampung, hutan dan ladang getah. Cuaca masa sampai walau dah petang memang panas terik, alhamdullilah. Tersergam komplek yang tertulis Selamat Datang Ke Kota Mahsuri. 

Nia lah kali ketiga aku lawat Makam Mahsuri. Kali pertama rasanya masa sekolah rendah. Masa tu mana ada kompleks atau kota nie lagi. Yang ada makam Mahsuri bersebelahan sebatang pokok dihadapan sebuah rumah orang kampung dan dapat tengok percuma saja. Tak ada apa yang menarik cuma hikayatnya sahaja yang menjadikan makam ini hebat. Inilah pembangunan. Parking banyak tetapi oleh kerana orang ramai, sesak jugalah.

Beli tiket, masuk saja ke dalam disebelah kanan ada sebuah muzium. Tak boleh ambil gambar. Ia menempatkan cerita Mahsuri yang di catitkan di dinding muzium di sel…

Langkawi - Hari 2: Pantai Cenang

Image
Pagi ni masih lagi di Pantai Cenang. Aktiviti mandi laut diteruskan lagi. Turun pagi, pekena dulu makan pagi yang dimasukkan dalam pekej bilik hotel. Makanan simpel saja dan sikit sampai tak cukup. Kadang-kadang kena tunggu baru makanan dibawa keluar.
Tak silap aku mee goreng dengan nugget.
Selesai makan apa lagi berendam dalam laut.

Anak-anak aku sedang mencari kepah.
Dah hampir tengahari semua dah puas berendam. Naik ke bilik bersiap nak check out. Semua dah bawak turun. Hidup ja enjin kereta ... tak hidup. Call Bang Mat yang sewa kereta minta datang. Punyalah lambat dia nak sampai. Call saja jawab on the way tapi tak sampai-sampai.
Sementara tunggu Bnag Mat tu datang kami pi makan kat restoran Nasi Kandar kat sebelah resort. Habis saja makan, dia tak sampai lagi. Anak-anak aku dah tertidur kat kerusi.

Bang Mat tu sampai dan dia hidupkan kereta dengan buat jump battery dari kereta dia. OK lah boleh jalan. Perjalanan diteruskan ke Makam Mahsuri.

Pautan lain dalam siri Langkawi 3-6…

Himpunan Sejuta Umat

Image
Himpunan Sejuta Umat atau dikenali sebagai HIMPUN dianjurkan untuk menyatakan pendirinan umat Islam dengan isu murtad yang berleluasa sekrang ini. Ia adalah inisiatif berbagai pertubuhan dan individu yang prihatin dengan su-isu ini.

Ini adalah pendapat aku. Cuba ditanya kepada diri sendiri. Adakah perhimpunan seramai itu hanya untuk menanggani isu murta sahaja? Apakah resolusi yang akan di ketengahkan? Apakah usul-usul yang akan di bincangkan? dan apakah impak yang hendak di perolehi?

Perjumpaan ini seolah-olah untuk memberi amaran kepada pengganut agama lain di Malaysia, "Jangan memurtadkan anak-anak orang Islam ". Jangan pula perhimpunan ini menjadikan orang bukan Islam melarikan diri dari Islam. Islam bukan agama yang menakut-nakutkan. Sehingga pemimpin beragama Islam sendiri pun takut.

Dalam Islam hukum dah ada, cuma perlaksanaannya sahaja yang tidak. Sedangkan kita mendabik dada, Islam agama rasmi tapi tak berani melaksanakan apa yang diperintahkan.

Kita nak agama kit…

Langkawi - Hari 1 : Restoran Hj. Ramli

Image
Waktu malam Jalan Pantai Cenang nie sama dengan Pasar Malam Batu Ferringhi. Meriah. Dikiri kanan jalan macam-macam kedai ada dan restoran.

Perut pun dah lapar. Berbagai restoran kat sini. Kena tanya halal ka tak sebab konsep kedai yang nampak semacam ja. Kami ke Restoran Hj. Ramli.

Manusia punya lah ramai. Nie dia menu yang ada. Kebanyakan makanan Ala Thai. Western pun ada.



Nak oder pun lambat, makanan yang sampai pun lambat.Anak-anak dah mengantuk. Letih main kat pantai.
Dah sampai pun. Nie dia menu yang dioder. Menu simpel saja sebab semua dah letih dan mengantuk.



Keseluruhan makan kat sini tak berapa sedap. Sos masak masam manis pun tak berapa sedap. Harga boleh tahan mahal. Kawasan pelancong.

Habis makan, jalan balik ke resort.

Pautan lain dalam siri Langkawi 3-6hb Jan 2011:
1. Langkawi Hari 1 : Perjalanan Pergi
2. Langkawi Hari 1 : Pantai Cenang
3. Langkawi Hari 1 : Restoran Hj Ramli
4. Langkawi Hari 2 : Pantai Cenang
5. Langkawi Hari 2 : Makam Mahsuri
6. Langkawi Hari 3 : Bera…