Wednesday, October 26, 2011

Langkawi - Shopping...Shopping...Shopping....

Kalau sampai Langkawi tak shopping kira tak sah lagilah. Antara yang murah dari tanah besar ialah pinggan mangkuk ( import punya macam correlle, visions, arcopal, corningware dan entah apa lagi lah ), cooking pan, preasure cooker, kain batik / pelikat, cokelat.
Macam-macam cokelat ada
Ketika melawat tempat-tempat bersejarah atau pantai, ramai peniaga yang menjual kain-kain, cokelat dan  sebagainya di gerai-gerai. Yang aku perhatikan harga yang ditawarkan mungkin lebih mahal sedikit dari kedai di pekan Kuah tapi harga boleh tawar-menawar. Jadi kalau nak membeli tu pi dulu ke kedai-kedai di pekan Kuah. Survey dulu harga.

Kedai yang menjual barangan bebas cukai nie memang banyak, terutama di pekan Kuah. Pilihan barangan pun hampir sama tetapi harga pula tak berapa standard. Adalah sedikit perbezaan antara kedai-kedai. Jadi kalau kaki, pinggang dan tangan kuat, haaaa bolehlah pusing semua sekali.

Haji Ismai Group
Antara kedai yang terkenal ialah Haji Ismail Group dan Idaman Suri. Haji Ismail Group akan menggunakan beg plastik warna hijau dan Idaman Suri guna warna Biru. Nanti masa balik dalam bot kedua-dua warna nie yang akan mengisi tempat simpanan barang.
Idaman Suri
Haji Ismail Group nie antara pengusaha Islam yang terkenal menjual barangan bebas cukai dan mempunyai beberapa cawangan. Jadi kepada yang berkunjung ke Langkawi buatlah pilihan yang baik ketika membeli, jangan lihat murah sahaja, lihat juga siapa pemiliknya.

Pautan lain dalam siri Langkawi 3-6hb Jan 2011:

1. Langkawi Hari 1 : Perjalanan Pergi
2. Langkawi Hari 1 : Pantai Cenang
3. Langkawi Hari 1 : Restoran Hj Ramli
4. Langkawi Hari 2 : Pantai Cenang
5. Langkawi Hari 2 : Makam Mahsuri
6. Langkawi Hari 3 : Beras Terbakar
7. Langkawi Hari 3 : Galeria Perdana
8. Langkawi Hari 3 : Kompleks Kraf Langkawi
9. Langkawi Hari 3 : Pantai Pasir Hitam
10. Langkawi : Shopping...shopping...shopping

Tuesday, October 25, 2011

HIMPUN 10 Resolusi

Dah selesai perhimpunan Himpunan Sejuta Umat, HIMPUN di Stadium Shah Alam pada 22/10/2011. PM memuji kerana dapat menagadakan perhimpunan yang sopan dan terkawal. Sehingga Seksyen 27 Akta Polis mengenai perhimpunan dan ceramah  pun kerajaan nak kaji semula.

Perhimpunan ini telah dihadiri oleh 10,000 orang tetapi ada juga yang mengatakan cuma 5,000 orang sahaja. Agenda utama perhimpunan adalah untuk memperkukuhkan undang-undang murtad dalam negara.

PM di tanya mengenai tuntutan HIMPUN yang menuntut kerajaan menggubal akta murtad, beliau berkata, semua akta dan undang-undang berkaitan hal ehwal agama terletak di tangan kerajaan negeri dengan Sultan sebagai ketua agama. ( Datuk Seri Najib Razak menjawab ketika Majlis Perhimpunan Perdana Bersama Bekas dan Pesara Polis di Kuala Lumpur, 24/10/2011- Berita Harian).

Dari kenyataan itu, menunjukkan undang-undang agama tidak bersatu ( ikut negeri masing-masing, itu yang ada sekarang ). Apa kata kalau minta supaya undang-undang agama di letakkan di bawah kuasa tertinggi seperti Agung atau menjadi undang-undang Persekutuan dan diterima pakai satu negara. Yang nie baru nampak kesepaduan. Buat apa nak dibeza-beza.

gambar dari http://mohdfazli.wordpress.com/
Dok search mengenai perhimpunan ini ternampak satu gambar baner tertulis "Melayu Sepakat Islam Berdaulat". Tak tau nak kata apa dah. Dah lari tajuk. Ini mengenai umat Islam bukan umat Melayu, tak kira apa bangsa sekali pun India, cina, mat saleh, iban dan sebagainya. Jangan minda hadkan bila Melayu itu mesti Islam.
 
Apa-apa pun nie dia resolusinya:

Berikut adalah 10 resolusi Perhimpunan Sejuta Umat

1) Menyeru agar semua pihak menghormati dan mendokong peranan Raja-raja Melayu untuk melaksanakan amanah sebagai ketua dan payung kepada pentadbiran Islam di Negara ini seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang tubuh negeri.

2) Kerajaan yang memerintah baik diperingkat pusat mahupun negeri mestilah memastikan bahawa sensitiviti yang tertinggi di dalam Islam dari perlembagaan sebagai pedoman yang tertinggi di dalam negara yang dihormati. Sebarang bentuk pelanggaran termasuk menghina dan kedudukan Islam hendaklah dihukum berdasarkan peruntukan undang-undang yang ada.

3) Menuntut supaya kerajaan dalam usaha memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri hendaklah memastikan supaya undang-undang pencegahan yang tegas dan kukuh untuk memelihara kemuliaan Islam di dalam perlembagaan dapat dimasukkan sebeagai kandungan utama.

4) Menuntut supaya kerajaan mengambil langkah segara menggubal undang-undang khusus untuk mencegah dan membendung gejala memurtadkan umat Islam selaras dengan kedudukan Islam di dalam perlembagaan persekutuan.

5) Menuntut agar sistem pendidikan negara disemak semula untuk memastikan tidak ada unsur yang boleh mendedahkan pelajar kepada penghakisan aqidah. Kami menggesa pihak Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia supaya menggubal sistem pendidikan yang berpaksi kepada aqidah tauhid dan penerapan akidah yang berkesan kepada pelajar-pelajar.

6) Meminta kerajaan supaya mengadakan program-program penerangan yang menyeluruh dan berkesan di setiap saluran supaya masyarakat yang berbilang kaum dan agama di negara kita dapat memahami Islam dan kedudukannya di dalam negara untuk menghilangkan prasangka buruk dan kekeliruan terhadap Islam.

7) Menyeru kepada seluruh pertubuhan politik dan bukan politik supaya meletakkan Islam sebagai agenda tertinggi dan utama melebihi kepentingan yang lain serta mengambil sikap yang serius terhadap sebarang usaha untuk menganggu-gugat kesucian Islam.

8) Menyeru semua institusi dalam masyarakyat terutamanya ibu bapa mengambil tanggungjawab yang tegas di dalam mendidik anak-anak dengan kefahaman yang syumul agar dapat membentengi anak dan waris terdekat daripada terjebak di dalam aktiviti pemesongan akidah.

9) Menggesa kerajaan supaya memantau dan mengawal aktiviti pihak media samada media cetak, media elektronik dan media baru. Sebarang bentuk penyiaran yang menyimpang dan menyentuh sensitiviti umat Islam dan keharmonian bernegara perlulah diambil tindakan yang tegas mengikut peruntukan undang-undang yang ada.

10) Menyeru seluruh umat Islam yang hadir dalam perhimpunan ini mahupun yang tidak dapat hadir, melupakan segala perbedaan fahaman politik dan lain-lain hambatan untuk bersama bersatu menyongsong tugas berat mempertahan dan menyelamatkan aqidah umat daripada sebarang bentuk pencerobohan.

Monday, October 24, 2011

Langkawi - Hari 3: Pantai Pasir Hitam

Sampai ke Pantai Pasir hitam hampir jam 6 petang. Dah lewat. Tapi dah lalu singgah juga lah, kalau tidak bila lagi.
Pantai Pasir Hitam
Disediakan tempat parking yang luas juga. Masa sampai pengunjung dah tak berapa ramai. Kita akan nampak kedai-kedai cenderamata dan makanan. Pantai tak nampak lagi. Selepas melalui kedai-kedai tersebut, kita terpaksa turun melalui tangga yang di sediakan dan baru berjumpa dengan pantai.
Pasir pantai disini taklah keseluruhan berwarna hitam tapi bertompok-tompok disini-sana bersama dengan pasir biasa.

Ada cerita dongeng mengenai kenapa pasir disini berwarna hitam. Aku ambil dari info yang telah di letakkan berdekatan pantai.

" Menurut satu dongeng tempatan, kewujudan pantai dengan pasir berwarna hitam ini adalah berpunca daripada perang saudara di antara Kerajaan Darat dan Kerajaan Laut. Peperangan ini berpunca daripada puteri duyung dari Kerajaan Laut telah jatuh cinta dan melarikan diri bersama putera raja Kerajaan Darat. Perang ini ternyata berat sebelah kerana Kerajaan Laut mempunyai bala tentera yang lebih ramai berbanding Kerajaan Darat.

Walaupun begitu, Kerajaan Darat sangat beruntung kerana mempunyai seorang pendeta yang mencadangkan satu rancangan untuk memenangi peperangan tersebut.

Sang pendeta telah mengarahklan rakyat untuk mengumpul kayu api sebanyak mungkin  di sepanjang pantai. Menjelang senja, kayu api yang sangat banyak ini telah di bakar sehingga apinya dapat di lihat dari kejauhan. Tentera Kerajaan Laut menyangka api tersebut adalah api obor yang di bawa oleh ribuan tentera Kerajaan Darat. Mereka pun melarikan diri.

Pasir pantai telah dikatakan terbakar bersama-sama kayu api dan kesannya terus kekal sehingga kini. Bagaimanapun kehitamannya tidak sama warna arang. Sekiranya anda menggali beberapa sentimeter ke dalam, anda akan dapat meliuhat pasir pantai biasa. "

Pasir yang hitam bercampur pasir biasa
Pantai nie aku lihat tak ada orang yang mandi, lagi pun air tak berapa jernih.  Ada jeti kayu, banyak bot dan sampan nelayan yang berlabuh. Mungkin pantai ini tempat ikan mendarat sebab ada bau ikan yang kuat di sini.
Masa aku sampai dah petang dapatlah lihat matahari terbenam kat sini.
matahari hampir terbenam
Matahari terbenam menarik kat sini tapi bawa anak kecil Ahmad Firas kena balik awai. Nanti tak pasal-pasal kena sampuk benda-benda yang tak elok orang tua-tua kata. Muhammad Ammar dan Siti Sarah tak puas lagi main pasir.

Dalam perjalana nak ke kereta, melalui kedai-kedai cenderamata. Dapat di lihat ada sesetengah kedai itu membotolkan pasir hitam untuk dijual. Botol kecil saja adalah sebesar botol minyak attar.

Lokasi dari google.

View Larger Map

Pautan lain dalam siri Langkawi 3-6hb Jan 2011:

1. Langkawi Hari 1 : Perjalanan Pergi
2. Langkawi Hari 1 : Pantai Cenang
3. Langkawi Hari 1 : Restoran Hj Ramli
4. Langkawi Hari 2 : Pantai Cenang
5. Langkawi Hari 2 : Makam Mahsuri
6. Langkawi Hari 3 : Beras Terbakar
7. Langkawi Hari 3 : Galeria Perdana
8. Langkawi Hari 3 : Kompleks Kraf Langkawi
9. Langkawi Hari 3 : Pantai Pasir Hitam
10. Langkawi : Shopping...shopping...shopping

Sunday, October 23, 2011

Langkawi - Hari 3: Kompleks Kraf Langkawi

Dalam perjalanan ke Galeria Perdana ada ternampak di tepi jalan papan tanda Kompleks Kraf Langkawi. Nampak macam menarik saja. Jadi lepas habis melawat Galeria kami terus ke kompleks kraf, menggunakan jalan yang sama menghala ke jalan Teluk Yu.

Dalam perjalanan lintas di hadapan Pantai Pasir Hitam. Mula-mula nak berhenti. Tapi memandangkan dah petang takut Kompleks Kraf tutup, jadi kami teruskan perjalanan ke sana dulu. Nanti kalau ada masa semasa nak balik kami akan singgah.
Kompleks Kraf Langkawi ialah 'One Stop Craft Centre' yang telah ditubuhkan di Langkawi pada tahun 1996 untuk memudahkan para pelawat mengenali dan membeli produk Kraftangan Malaysia. Maklumat lanjut : http://langkawicraftcomplex.blogspot.com/
Masa aku sampai dah lewat, hampir 5.30 petang. Tak ada lagi aktiviti demontrasi atau pertunjukan ( atau memang tak ada hari tu ). Pelawat pun sangat sedikit.
Kompleks yang luas. Banyak hasil kraftangan yang di jual seperti barangan berasaskan batik seperti baju, kain dan bekas alat tulis, anyaman, bakul dari kertas terpakai, perhiasan manik, seramik, lukisan dan berbagai cenderamata lagi.

Habis melawat, beli la serba sedikit cenderamata. Kat luar pi bilik air salin pempes Ahmad Firas dan masih ada masa lagi lalu kami ke Pantai Pasir Hitam pula.

Lokasi : Teluk Yu, Mukim Bohor
Masa lawatan :
Bayaran : Percuma, beli kena bayar.
Peta :

View Larger Map

Pautan lain dalam siri Langkawi 3-6hb Jan 2011:

1. Langkawi Hari 1 : Perjalanan Pergi
2. Langkawi Hari 1 : Pantai Cenang
3. Langkawi Hari 1 : Restoran Hj Ramli
4. Langkawi Hari 2 : Pantai Cenang
5. Langkawi Hari 2 : Makam Mahsuri
6. Langkawi Hari 3 : Beras Terbakar
7. Langkawi Hari 3 : Galeria Perdana
8. Langkawi Hari 3 : Kompleks Kraf Langkawi
9. Langkawi Hari 3 : Pantai Pasir Hitam
10. Langkawi : Shopping...shopping...shopping

Saturday, October 22, 2011

Langkawi - Hari 3 : Galeria Perdana

Petang nie kami keluar menuju ke Galeria Perdana. Tempat di kumpulkan hadiah-hadiah yang Tun Dr Mahathir Mohamad ketika menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-4 yang memerintah selama 22 tahun iaitu dari 1981 hingga 2003. Oleh kerana lamanya memerintah lalu berbagailah hadiah yang di perolehi dari berbagai sumber dari dalam dan luar negara.
Galeria Perdana
Dalam perjalanan, kami ke pekan Kuah dahulu dan ambil simpang melalui Jalan Air Hangat. Sampai di situ, lengang, tak ramai orang pun, parking sekitar kompleks banyak. Masuk dalam Geleria Perdana serupa masuk hotel, suram.
Tembikar
Koleksi kereta



Tak tau apa nak tulis sebab bukan tempat sejarah, cuma tempat simpan hadiah yang diterima oleh Tun Dr Mahathir. Dari sekecil-kecilnya ( aku pun tak tau apa yang kecil ) sehingga yang besar, kereta. Bangunan nie memang cantik, cuba tengok silingnya.

Siling penuh ukiran seperti dalam masjid


Lokasi : Kilim, Mukim Air Hangat
Masa Lawatan: Setiap hari, 8.30 pagi - 5.30 petang
Bayaran : Dewasa RM 5.00 ; Kanak-kanak RM 2.00; Warga emas RM 3.00, Kamera RM 2.00
Peta: En. google

View Larger Map

Pautan lain dalam siri Langkawi 3-6hb Jan 2011:

1. Langkawi Hari 1 : Perjalanan Pergi
2. Langkawi Hari 1 : Pantai Cenang
3. Langkawi Hari 1 : Restoran Hj Ramli
4. Langkawi Hari 2 : Pantai Cenang
5. Langkawi Hari 2 : Makam Mahsuri
6. Langkawi Hari 3 : Beras Terbakar
7. Langkawi Hari 3 : Galeria Perdana
8. Langkawi Hari 3 : Kompleks Kraf Langkawi
9. Langkawi Hari 3 : Pantai Pasir Hitam
10. Langkawi : Shopping...shopping...shopping

Friday, October 21, 2011

Langkawi - Hari 3: Beras Terbakar

Tempat ini dekat saja dengan rumah arwah tok aku. Jalan kaki saja dah sampai. Beras Terbakar satu kawasan yang kecil yang menyimpan sejarah. Terletak di Kampung Raja, Mukim Padang Matsirat. Kampung Raja waktu dahulu merupakan pusat pemerintahan Langkawi sehingga kurun ke-19. Sejarah terjadinya peristiwa beras terbakar bermula sekitar 200 tahun dahulu dimana Dato' Karma Jaya telah memerintah penduduk untuk menanam beras simpanan dan dibakar ketika mendapati Langkawi akan kalah dengan Siam.  Layari laman web kat bawah ini untuk cerita yang panjang.
 http://sasterarakyat-kedah.com/?cat=21

Luas kawasan beras terbakar ini 30 kaki persegi dan sedalam 3 kaki. Kawasan ini telah berpagar. Dulu tak dipagar, pelancong boleh mengutip beras di situ. Di ceritakan bila hujan turun beras-beras ini akan timbul.
Pasir kawasan tu ada kesan-kesan hitam, tak pasti beras atau sekadar tanah sahaja. Beras terbakar ada di letakkan dalam bekas kaca untuk tatapan di penjuru pagar. Peristiwa beras terbakar ini juga ada kena mengena dengan sumpahan Mahsuri.
Membaca kisah Beras Terbakar dan melihat Beras Terbakar yang diletakkan dalam bekas kaca.
Kawasan beras terbakar terletak di kawasan rumah seorang penduduk kampung. Rumah dia memang cantik, terutama tangganya.


Macam biasa kawasan jalan untuk menuju ke kawasan Beras Terbakar berderet kedai yang menjual cendrahati, minyak gamat, kain pelikat / batik dan macam-macam lagilah.

Lokasi : Kampung Raja, Mukim Padang Matsirat
Masa lawatan: Datanglah bila-bila masa, jangan ganggu orang kampung sudah.
Bayaran : Dermalah seikhlas hati.
Peta : En Google.

View Larger Map

Pautan lain dalam siri Langkawi 3-6hb Jan 2011:

1. Langkawi Hari 1 : Perjalanan Pergi
2. Langkawi Hari 1 : Pantai Cenang
3. Langkawi Hari 1 : Restoran Hj Ramli
4. Langkawi Hari 2 : Pantai Cenang
5. Langkawi Hari 2 : Makam Mahsuri
6. Langkawi Hari 3 : Beras Terbakar
7. Langkawi Hari 3 : Galeria Perdana
8. Langkawi Hari 3 : Kompleks Kraf Langkawi
9. Langkawi Hari 3 : Pantai Pasir Hitam
10. Langkawi : Shopping...shopping...shopping

Thursday, October 20, 2011

Langkawi - Hari 2: Makam Mahsuri

Lepas kereta dah sihat, jam dalam 2.30 petang lebih. Kami bertolah ke Makam Mahsuri yang terletak di Mukim Ulu Melaka. Dalam jam 3.30 petang baru sampai. Tak berani bawa laju sangat takut kereta meragam balik.

Perjalanan jauh juga dan memasuki kawasan kampung, hutan dan ladang getah. Cuaca masa sampai walau dah petang memang panas terik, alhamdullilah. Tersergam komplek yang tertulis Selamat Datang Ke Kota Mahsuri. 

Nia lah kali ketiga aku lawat Makam Mahsuri. Kali pertama rasanya masa sekolah rendah. Masa tu mana ada kompleks atau kota nie lagi. Yang ada makam Mahsuri bersebelahan sebatang pokok dihadapan sebuah rumah orang kampung dan dapat tengok percuma saja. Tak ada apa yang menarik cuma hikayatnya sahaja yang menjadikan makam ini hebat. Inilah pembangunan. Parking banyak tetapi oleh kerana orang ramai, sesak jugalah.

Beli tiket, masuk saja ke dalam disebelah kanan ada sebuah muzium. Tak boleh ambil gambar. Ia menempatkan cerita Mahsuri yang di catitkan di dinding muzium di selang-seli dengan artifek sejarah. Penceritaan yang menarik. Ambil masa sedikit, inilah laganda yang terkenal di Langkawi. Kalau sebut sahaja Langkawi mesti otak kita akan mengimbas kembali sejarah Mahsuri. Laman web kat bawah ada menceritakan serba sedikit sejarah Mahsuri.

1) http://sasterarakyat-kedah.com/?cat=101
2) http://www.mykedah2.com/10heritage/111_1.html
3) http://kedah2u.com/forum2/topic.asp?TOPIC_ID=16

Banyak lagi laman web, buku-buku dan filem yang menceritakan perihal mahsuri .
Habis saja melawat dan membaca kami keluar. Bersebelahan pintu keluar ada satu pentas yang menempatkan sekumpulan wanita bermain muzik caklempong.

Perjalanan di teruskan ke kawasan makam. Orang punyalah ramai. Berselisih dengan satu kumpulan mungkin pelancong dari Thailand kot. Bawa pisang lagi. Adalah kepercayaan mereka tu. Mungkin Mahsuri pun ada darah Thai.
Ada yang berhajat bawa pisang
Makam telah dibina dengan cantik. Bolehlah sedekahkan al-fatihah, jangan dok buat benda-benda khurafat pula. Benarkah ini Makan Mahsuri ? entahlah.
Jalan lagi ke perkampungan Kedah. Dalam nie terdapat rumah-rumah kayu tradisional negeri Kedah. Ada sebuah rumah yang diletakkan gambar-gambar keturunan Mahsuri dan juga patung-patung yang mengambarkan suasana ketika zaman itu secara diorama ( kena bayar ),  rumah Panglima Hitam, rumah Mahsuri, perigi Mahsuri.
Rumah yang memaparkan lagenda mahsuri melalui deorama

Wan Aishah generasi ke-7



Rumah Panglima Hitam.
Teratak Sri Tama rumah Panglima Hitam
Rumah Mahsuri.
Rumah Mahsuri

Pegawai arkeologi memeriksa kesahihan rumah Mahsuri


Lesong kaki. Rumah siapa ada lagi benda nie??
Nie dia perigi Mahsuri. Pakat-pakat dok timba air. Buat basuh muka, sebab apa tak tau jangan dok niat pelik-pelik pula, kalau sekadar menyejukkan ok lah. Lagi pun kat bandar mana ada dah perigi cam nie. Kat Kedah orang panggil telaga.
Perigi Mahsuri

Satu lagi produk Mahsuri, air dari telaga Mahsuri yang telah dibotolkan. Ada sebuah pum berhampiran.
Dalam kawasan tu juga ada balai untuk persembahan ghazal dan juga demontrasi membuat kuih karas.

Demontrasi buat kuih karas
Yang terakhir sebelum pintu keluar ada kedai cenderahati. Di luar sebelum pintu masuk makam pun dah bercambah macam-macam gerai. Kemajuan dan kemakmuran dah memasuki Langkawi sehingga kubur Mahsuri pun menjadi penjana pendapatan peniaga. Dah berakhir sumpahan tujuh keturunan lah kot?

Lokasi : Kampung Mawar, Mukim Ulu Melaka.
Waktu Lawatan : Setiap hari, 8.00 pagi - 6.30 petang
Harga tiket : Dewasa RM 5.00, Kanak-kanak RM 1.00 - 2.50
Peta : En Google.

View Larger Map

Habis saja kami bertolak ke Padang Matsirat ke rumah arwah Tok aku.

Pautan lain dalam siri Langkawi 3-6hb Jan 2011:

1. Langkawi Hari 1 : Perjalanan Pergi
2. Langkawi Hari 1 : Pantai Cenang
3. Langkawi Hari 1 : Restoran Hj Ramli
4. Langkawi Hari 2 : Pantai Cenang
5. Langkawi Hari 2 : Makam Mahsuri
6. Langkawi Hari 3 : Beras Terbakar
7. Langkawi Hari 3 : Galeria Perdana
8. Langkawi Hari 3 : Kompleks Kraf Langkawi
9. Langkawi Hari 3 : Pantai Pasir Hitam
10. Langkawi : Shopping...shopping...shopping

Wednesday, October 19, 2011

Langkawi - Hari 2: Pantai Cenang

Pagi ni masih lagi di Pantai Cenang. Aktiviti mandi laut diteruskan lagi. Turun pagi, pekena dulu makan pagi yang dimasukkan dalam pekej bilik hotel. Makanan simpel saja dan sikit sampai tak cukup. Kadang-kadang kena tunggu baru makanan dibawa keluar.
Tak silap aku mee goreng dengan nugget.

Selesai makan apa lagi berendam dalam laut.

Anak-anak aku sedang mencari kepah.
Dah hampir tengahari semua dah puas berendam. Naik ke bilik bersiap nak check out. Semua dah bawak turun. Hidup ja enjin kereta ... tak hidup. Call Bang Mat yang sewa kereta minta datang. Punyalah lambat dia nak sampai. Call saja jawab on the way tapi tak sampai-sampai.
Sementara tunggu Bnag Mat tu datang kami pi makan kat restoran Nasi Kandar kat sebelah resort. Habis saja makan, dia tak sampai lagi. Anak-anak aku dah tertidur kat kerusi.

Bang Mat tu sampai dan dia hidupkan kereta dengan buat jump battery dari kereta dia. OK lah boleh jalan. Perjalanan diteruskan ke Makam Mahsuri.

Pautan lain dalam siri Langkawi 3-6hb Jan 2011:
1. Langkawi Hari 1 : Perjalanan Pergi
2. Langkawi Hari 1 : Pantai Cenang
3. Langkawi Hari 1 : Restoran Hj Ramli
4. Langkawi Hari 2 : Pantai Cenang
5. Langkawi Hari 2 : Makam Mahsuri
6. Langkawi Hari 3 : Beras Terbakar
7. Langkawi Hari 3 : Galeria Perdana
8. Langkawi Hari 3 : Kompleks Kraf Langkawi
9. Langkawi Hari 3 : Pantai Pasir Hitam
10. Langkawi : Shopping...shopping...shopping

Monday, October 17, 2011

Himpunan Sejuta Umat

Himpunan Sejuta Umat atau dikenali sebagai HIMPUN dianjurkan untuk menyatakan pendirinan umat Islam dengan isu murtad yang berleluasa sekrang ini. Ia adalah inisiatif berbagai pertubuhan dan individu yang prihatin dengan su-isu ini.

Ini adalah pendapat aku. Cuba ditanya kepada diri sendiri. Adakah perhimpunan seramai itu hanya untuk menanggani isu murta sahaja? Apakah resolusi yang akan di ketengahkan? Apakah usul-usul yang akan di bincangkan? dan apakah impak yang hendak di perolehi?

Perjumpaan ini seolah-olah untuk memberi amaran kepada pengganut agama lain di Malaysia, "Jangan memurtadkan anak-anak orang Islam ". Jangan pula perhimpunan ini menjadikan orang bukan Islam melarikan diri dari Islam. Islam bukan agama yang menakut-nakutkan. Sehingga pemimpin beragama Islam sendiri pun takut.

Dalam Islam hukum dah ada, cuma perlaksanaannya sahaja yang tidak. Sedangkan kita mendabik dada, Islam agama rasmi tapi tak berani melaksanakan apa yang diperintahkan.

Kita nak agama kita di hormati tapi diri sendiri takut atau tak mahu menerima sepenuhnya. Bila terjadi gejala-gejala murtad kita nak pengganut agama lain jangan menganggu pengganut Islam. Tindakan apa yang boleh diambil?? Enekmen apa yang ada?? Cuma boleh buat bising sahaja.

Aku cadangkan buat satu muzakarah yang menghimpunkan segenap ulama dalam Malaysia, buat usul sebuah negara yang memartabatkan Islam sebagai cara pemerintahan dan selepas itu pakat ramai-ramai buatlah perhimpunan di Putrajaya minta usul itu ditegakkan. Yang nie baru betul. Jika terjadi, bukan sahaja isu murtad malah banyak lagi isu boleh ditanggani.

Walau pun sejuta umatkah... dua jutakah..... tapi jika tiada berpegang kepada Allah SWT sepenuhnya jadilah seperti sabda junjungan kita Nabi Muhammad SAW.

Rasullulah ASW bersabda bermaksud :

“Setelah aku wafat,setelah lama aku tinggalkan, umat Islam akan lemah. Di atas kelemahan itu orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang menghadapi piring dan mengajak orang lain makan bersama.”
         
Maka para sahabat r.a. bertanya,

”Apakah ketika itu umat Islam telah lemah dan musuh sangat kuat?” Sabda Baginda SAW: “Bahkan masa itu mereka lebih ramai tetapi tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka adalah ibarat buih di laut.”
        
Sahabat bertanya lagi,

“Mengapa seramai itu tetapi seperti buih di laut?” Jawab Rasulullah SAW, “Kerana dua penyakit, iaitu mereka ditimpa penyakit al-Wahn.“
         
Sahabat bertanya lagi,

“Apakah itu al-Wahn?” Rasulullah SAW bersabda, “Cintakan dunia dan takut akan kematian.”
         
(Hadis riwayat Thauban r.a.)

Ingat lagi dak dengan lagu dibawah ini, Anak Kecil Main Api. Ia berkisar mengenai orang Melayu yang hanya tinggal kuasa sahaja. Lagu yang sering di nyanyikan ketika program Bina Semangat atau Bina Negara.

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang
Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Peribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan maha perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di nusantara
Melayu kan gagah di nusantara
Melayu kan gagah di nusantara

Lagu ini benar sebab ia memperjuangkan bangsa Melayu bukan Agama. Jika Kita tukar perkataan Melayu itu menjadi Islam, baru nampak bahawa kuasa pun kita dah kurang.

Walau apa pun, usaha murni ini mesti disokong. Semoga memberi impak yang yang besar kepada penyatuan umat Islam Malaysia. Bukan sahaja membuka mata penganut agama lain tetapi juga umat Islam sendiri bahawa kita perlu bersatu dan bangkit berjuang. Terimalah Islam sepenuhnya bukan sekerat-sekerat, insyaAllah perjuangan ini medapat pertolongan dari Allah SWT.
Dari Abil Abbas Abdullah bin Abbas dia berkata :

"Dahulu aku pernah berada di belakang Rasulullah, lalu beliau bersabda : "Wahai anak kecil sesungguhnya aku ingin mengajarimu beberapa kata, jagalah Allah, maka pasti Allah menjagamu, jagalah Allah pasti kau akan menjumpai-Nya dihadapanmu. Apabila engkau meminta maka mintalah kepada Allah dan jika engkau meminta pertolongan maka mintalah pertolongan kepada Allah. Ketahuilah, seandainya suatu umat berkumpul untuk memberikan manfaat kepadamu maka mereka tidak dapat memberi manfaat tersebut kecuali yang telah ditakdirkan Allah untukmu dan apabila mereka berkumpul untuk memudaratkanmu maka mereka tidak dapat memudharatkanmu kecuali dengan apa-apa yang ditakdirkan oleh Allah atasmu, telah di angkat pena dan telah kering tinta"
        
(Hadis riwayat  Tirmidzi)

Renung-renungkan..................

**** Petikan dari Utusan Online pada 16/10/2011 ****
Sokong Himpunan Sejuta Umat


KUALA LUMPUR 15 Okt. - Umat Islam di seluruh negara diajak menyertai Himpunan Sejuta Umat (HIMPUN), Selamatkan Akidah Umat di Stadium Shah Alam pada 22 Oktober ini.

Pengerusi Bersama HIMPUN, Dr. Yusri Mohamad berkata, sehingga kini lebih 1,000 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyatakan sokongan untuk menyertai perhimpunan bertujuan menyelamatkan akidah umat Islam yang semakin terancam kebelakangan ini.

"Beberapa NGO dari Indonesia dan Brunei juga sudah memberi maklum balas positif untuk menyertai perhimpunan bermula pukul 2 petang itu.

"Jadi, saya ingin mengajak semua umat Islam tanpa mengira fahaman politik menyertai perhimpunan ini," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.

Sementara itu, individu yang turut menjadi tulang belakang HIMPUN, Datin Seri Fatini Yaacob berkata, perhimpunan itu bertujuan memberikan ingatan supaya umat Islam bersatu mempertahankan akidah.

"Musuh kita sudah merangka pelbagai agenda tetapi kita sesama Islam masih lagi leka dan berpecah-belah, jadi HIMPUN merupakan peringatan kepada kita tentang sejarah isu-isu murtad yang berlaku di negara ini," katanya.

Penasihat Kehormat Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr. Ahmad Zaki Ismail berkata, perhimpunan itu bukan bagi menguatkan sentimen Islamofobia tetapi hanya untuk mengingatkan penganut agama lain supaya menghormati agama Islam.

"Kita meminta penganut agama-agama lain menghormati agama Islam yang sudah termaktub sebagai agama rasmi seperti mana kita menghormati mereka menjalankan ibadat masing-masing," katanya.

Timbalan Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Aminuddin Yahaya menyifatkan perhimpunan itu sebagai medan untuk menegaskan kepada umat Islam betapa pentingnya bersatu mempertahankan akidah.

"Kita juga ingin menyeru semua pihak bersama-sama mempertahankan institusi raja yang menjadi penaung kepada institusi agama di setiap negeri," katanya.

Setiausaha Front Bertindak Anti Murtad (Forkad), Kamaruzaman Mohamad pula berpendapat, perhimpunan yang bakal diadakan itu bukan hanya untuk mempertahankan akidah tetapi semua isu melibatkan agama Islam.

"Umat Islam bukan hanya perlu memelihara akidah daripada terpesong, tetapi apa-apa sahaja isu yang menghina Islam perlu dipandang serius daripada menjadi bahan hinaan pihak-pihak lain," katanya.

Langkawi - Hari 1 : Restoran Hj. Ramli

Waktu malam Jalan Pantai Cenang nie sama dengan Pasar Malam Batu Ferringhi. Meriah. Dikiri kanan jalan macam-macam kedai ada dan restoran.

Perut pun dah lapar. Berbagai restoran kat sini. Kena tanya halal ka tak sebab konsep kedai yang nampak semacam ja. Kami ke Restoran Hj. Ramli.

Restoran Hj. Ramli
Manusia punya lah ramai. Nie dia menu yang ada. Kebanyakan makanan Ala Thai. Western pun ada.



Nak oder pun lambat, makanan yang sampai pun lambat.Anak-anak dah mengantuk. Letih main kat pantai.
Dah sampai pun. Nie dia menu yang dioder. Menu simpel saja sebab semua dah letih dan mengantuk.
Ikan Geron Masam Manis (kalau tak silap)

Tom Yam, feberet Siti Sarah


Kailan Ikan Masin
Keseluruhan makan kat sini tak berapa sedap. Sos masak masam manis pun tak berapa sedap. Harga boleh tahan mahal. Kawasan pelancong.

Habis makan, jalan balik ke resort.

Pautan lain dalam siri Langkawi 3-6hb Jan 2011:
1. Langkawi Hari 1 : Perjalanan Pergi
2. Langkawi Hari 1 : Pantai Cenang
3. Langkawi Hari 1 : Restoran Hj Ramli
4. Langkawi Hari 2 : Pantai Cenang
5. Langkawi Hari 2 : Makam Mahsuri
6. Langkawi Hari 3 : Beras Terbakar
7. Langkawi Hari 3 : Galeria Perdana
8. Langkawi Hari 3 : Kompleks Kraf Langkawi
9. Langkawi Hari 3 : Pantai Pasir Hitam
10. Langkawi : Shopping...shopping...shopping
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...