Tuesday, July 30, 2013

Restoran Bawal Padang Temusu

Ini masih lagi sambungan cerita makan-makan bermula pagi tadi di Nasi Lemak Cinta Sayang. Dalam tengahari dah selesai segala urusan di Sungai Petani, dalam perjalanan balik ke Kepala Batas singgah sebentar di Padang Temusu, Restoran Bawal ~ cerita bulan Jun.
DSC_3683
Restoran Bawal Padang Temusu Sungai Petani
Masuk kedalam baru nampak luas dan selesa. Dari luar namapak pokok-pokok ja. Kami pilih dok bawah dangau baru romatik. Maklumlah jalan berdua dengan isteri aku ja, anak-anak ke sekolah dan tadika. Dok tak berapa lama datang seorang pakcik beri menu. Tuuu dia punya menu dalam ring fail, jenuh baca.
DSC_3648
Menu dalam ring fail
Macam-macam ada dari kepala ikan, bawal, kambing, rusa, itik, pari. Bukan kari saja nak masak lemak, stim, 3 rasa pun ada. Nak pilih menu berasingan boleh nak pilih set pun ada. Patutlah menu macam fail pejabat.
DSC_3646
DSC_3645
DSC_3644
Antara menu Restoran Bawal
Kami pilih kari kepala ikan. Kepala ikan pun ada macam-macam jenama, ikan merah, ikan kacang-kacang, ikan kerapu dan macam-macam lagi. Aku pun lupa kepala ikan apa oder hari tu. Sampingan pilih ayam goreng.

Dok belek-belek menu ternampak pula pekasam dangan sambal macang. Tak boleh tahan, apa lagi sambung oder dua benda nie pulak. Nie dia dah sampai.
Kari kepala ikan, kari yang mantop dengan bendi dan tomato. Memang terbaik, mesti oder kat sini. Set kari kepala ikan datang dengan ulam dan sambal.

DSC_3658
Pekasam, meleleh air liur
DSC_3670
Oder asing, sambal macang kena dengan ulam memang best.
DSC_3663
DSC_3662

Keseluruhan apa yang kami makan memang terbaik, nak kena ulang lagi nie bawa anak-anak sekali. Tempat makan pun selesa dan bersih tambahan disediakan surau, mana tahu makan sampai tak ingat dunia boleh solat kat situ.
DSC_3664
Kicap Kipas Udang Habhal disediakan.

Yang menarik restoran nie siapa yang datang jangan harap nak dilayan oleh awek-awek comei pakai ketat-ketat. Boleh kata semua pekerja bahagian hadapan nie lelaki. Alhamdulillah, memang terbaik apa yang dilakukan. Kalau sedap, memang makanan tu sedap bukan sebab pelayan comei.

DSC_3675
Tempat makan ada dua tingkat. Sama saja.
Kat sini nie nak makan meja biasa pun boleh atau nak makan kat wakaf pun boleh, ikut yang mana selesa.
DSC_3678
Ada tiga buah wakaf. Makan kat situ rasa macam dok kat kampung.
Restoran Bawal nie dibuka setiap hari kecuali hari Jumaat dari jam 10 pagi hingga 10 malam. Ketika Ramadhan nie restoran buka waktu bila boleh hubungi no telepon : 04-4315752 atau 012-5850677.

Lokasi keluar dari tol Sungai Petani Selatan terus hingga sampai simpang empat yang ada Gian Hypermarket belok ke kiri kearah Butterworth akan sampai ke Padang Temusu, akan nampak banyak kedai jual kereta termasuk Pusat Servis Toyota. Kedai nie disebelah kiri lebih kurang 300 meter dari pusat Servis Toyota.

View Restoraan Bawal in a larger map
p/s: masa posa tulis mengenai makanan memang best.

Thursday, July 25, 2013

Sumbangan Pembinaan Surau SK Bertam Perdana

Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Apabila seseorang itu meninggal dunia maka terputuslah amalannya kecuali dari tiga perkara, sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak yang soleh mendoakan untuknya."

Perkara pertama yang disebutkan dalam hadis ini ialah sedekah jariah iaitu sedekah yang berterusan dan berkekalan manfaatnya untuk masyarakat umum. Semasa hidup di dunia si mati melakukan amalan tertentu yang dia tetap memperolehi pahala walaupun dia telah meninggal dunia seperti mendirikan masjid, sekolah dan menggali telaga. Begitu juga amalan-amalan lain yang terus menerus mendatangkan manfaat kepada orang lain seperti membina hospital, membina jambatan, mewakafkan buku-buku agama dan sebagainnya.


Oleh itu kepada yang mempunyai kelebihan rezeki marilah beramai-ramai memberi sumbangan kepada pembinaan surau di SK Bertam Perdana Kepala Batas. Ketika ini bilik darjah dijadikan surau sementara dan tidak berapa sempurna. Dengan terbinanya surau ini, ia akan memberi manfaat kepada pelajar yang lebih dari 1000 orang untuk bersolat dan menjalankan aktiviti keagamaan dengan lebih selesa.

Kepada sesiapa yang ingin membuat sumbangan untuk pembinaan Surau SK Bertam Perdana bolehlah hubungi Tn Hj Abd Latif : 019-546 6547,  Tn Hj Ahmad Baker : 016-492 3834, En Mohd Khir 017-438 3809 dan Tengku Zakaria 012-562 4640.

Insyallah dengan sumbangan tuan-tuan dan puan-puan dapatlah dibina surau ini dan pelajar-pelajar dapat beribadat dengan sempurna dan semoga mereka menjadi insan-insan yang bertaqwa dan berilmu.

Terima kasih kepada yang telah membuat sumbangan dan jangan lupa war-warkan kepada rakan-rakan.


Tuesday, July 23, 2013

18-24 Julai Jin Mata Satu

Siapa yang dah kumpul anak patung Despicable Me yang di edarkan bersama Happy Meal McD?? Siapa yang dulu laungkan boikot McD tapi dia beratur di McD untuk mendapatkan patung nie, angkat tangan?

Untuk tarikh 18-24 Julai telah diedar patung mata satu. Tentu best, macam jin mata satu.


Monday, July 22, 2013

Nasi Lemak Cinta Sayang - Original

Entry nie tak ada kena mengena dengan makan disiang hari di bulan Ramadhan, cerita bulan lepas. Lama dulu aku dah tulis Nasi Lemak Cinta Sayang. Sekarang nasi lemak nie dah ada banyak cawangan bukan sahaja sekitar Sungai Petani malah sampai keluar negeri, Shah Alam. Yang original punya atau lokasi mula-mula ujudnya nasi lemak nie iaitu dihadapan Cinta Sayang Golf Resort.
DSC_3640
6hb Jun yang lepas, dalam perjalanan ke Sungai Petani nak uruskan apa-apa yang patut, jadi singgah sarapan dulu ke sini. Aku pi yang ori punya, best sikit.

Berbeza dari dulu bukan sahaja berpindah dari gerai tepi jalan ke lot rumah berhampiran tetapi juga juadah disediakan bukan setakat nasi lemak sahaja tetapi ada mee, bihun goreng, kuih, roti bakar, lempeng, bihun sup dan banyak lagi. Lauk untuk nasi lemak boleh tahan banyak.


DSC_3638
DSC_3636
Antara menu yang ada kat sini.
Apa yang kami makan? Mestilah nasi lemak sambil mengimbau kenangan makan di sini waktu kerja kat IKM SP.
DSC_3625
DSC_3627
Aku sepinggan dan isteri aku sepinggan. Walau kuah nampak merah menyala tapi tak pedas. Rasa menang terbaik.

Walau lauk untuk nasi lemak kebanyakannya berspesis sambal dan merah menyala tapi tak pedas ~ manis-manis pedas, kena dengan mulut aku. Dah selesai pekena nasi lemak, sabagai pencuci mulut ~ macam kat hotel pulak ~ kita cuci dengan lempeng nyoq / kelapa.
DSC_3631
Peknga nyoq cicah gulai ikan ~ ikan temenung ada separuh. Terasa kelapa dalam lempeng nie.
Gerai nie bukan sahaja dibuka untuk makan pagi sahaja, tengahari disediakan nasi campur dan malam ada menu lain pula. Jadi kepada yang nak merasa nasi lemak yang sedap boleh datang kat sini.

Dalaman kedai yang luas memang selesa dan parking pun mudah dan banyak sekitar lokasi taman perumahan. Nak kesana mudah sahaja, terletak di Taman Ria Jaya Sungai Petani melalui Jalan Kelab Cinta Sayang berhampiran Cinta Sayang Golf Resort. Lokasi lihat kat bawah ~ kalau tak tepat pun rasanya kena sipi-sipi.

View Nasi lemak Cinta Sayang - Ori in a larger map

Tulis entry makan-makan waktu posa memang menarik. Meleleh air liur.

Friday, July 19, 2013

Terima Kasih Ban Ki Moon

Awal pagi nie dapat email dari Setiausaha Agung PBB, Ban Ki Moon. Terasa macam dalam mimpi. PBB memang terbaik, nak bagi duit raya kat aku $5,000.00 setiap hari sehingga sampai jumlah $ 1,500,000.00. Bukan raya tahun nie, raya tahun depan pun cover sekali.

Sekarang aku nak mohon cuti setahun atau nak berhenti kerja terus, dok tengah fikir ni. Lepas nie nak tempah tiket kapal terbang, nak shoping tahap gaban. Pasti raya tahun nie bukan "sederhana tetapi meriah" tapi gilang gemilang, semua baru.

Atau aku nak guna duit nie derma kepada sedara-mara aku kat Syria, Myanmar, Palestine dan tempat-tempat yang PBB buat buta dan tuli saja.

Ada orang percaya ka benda macam nie? mungkin "ya", kalau tidak masakan dibuat email merapu tahap gaban.


Thursday, July 18, 2013

Bonus Hari Raya Penjawat Awam 1/2 Bulan

"Cuepacs sekali lagi memohon kerajaan mempertimbangkan pemberian bonus dua setengah bulan kepada penjawat awam tahun ini dengan setengah bulan bonus diberikan sebelum menjelang Hari Raya agar dapat membantu meringkan beban berikutan kenaikan harga barangan pada masa kini." - 15/7/2013 BERNAMA

"Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan akan mengkaji kemungkinan memberi bonus kepada penjawat awam menjelang Hari Raya Aidilfitri yang akan disambut tidak lama lagi." - 17/7/2013 Utusan Malaysia

p/s: Harap-harap betul, tak perlulah tunggu hingga hari mengundi Pilihanraya Kecil DUN Kuala Besut 24 Julai nie.

Tuesday, July 16, 2013

Warong Pak Su : Mee Ketam Juru

Bulan puasa nie seronok gak tulis pasai makan-makan. Sambil tulis sambil meneleh air liur. Jalan-jalan cari makan cuti sekolah yang lepas. Tapi yang nie kira unoficial sebab tujuan utama nak servis kereta. Puas hati servis kereta Proton kat Juru dari jam 9.30 pagi sampai hampir jam 3 petang baru siap ~ tunggu 5 jam setengah. Bukan datang main redah, tapi dah booking tarikh.

Nasib baik ada kedai mamak kat situ boleh sarapan pagi. Anak-anak aku pula dah meluat tunggu lama kat situ belasah biskut dengan kopi yang diletak percuma. Boleh kembung perut.

Perut dah berbunyi lepas habis servis. Apa lagi mulakan program jalan-jalan cari makan dulu ~ dah dekat nak petang tak makan tengahari lagi. Apa yang sedap kat Juru??. Apa lagi pekena ketam dan udang la. Kali ini kami bertolak ke arah Kuala Juru.
DSC_3548
Kiri kanan jalan yang tenang
Tak sampai kuala pun, cuma sampai ke simpang tiga dan belok ke kanan ke kuala juru. Kedainya berada lebih kurang 200m dari simpang. Haaa... dah nampak Warung Pak Su.

Warung Pak Su Kuala Juru
Kat kawasan nie ada beberapa warung di sepanjang jalan sehingga sampai ke kuala yang menyediakan menu yang sama. Dolu-dolu kami pernah pekena kat kedai hujung sekali betul-betul bersebelahan jeti ~ pemandangan syahdu kat sini, boleh feling-feling. Tapi kali nie pekena kat Warong Pak Su pula. Parking luas kat seberang jalan depan warong.
DSC_3516
Tak sabarrr
Warong terkletak sederet dengan rumah-rumah kampung, pamandangan kampung dengan bukit dan sawah padi terasa macam aku kat kampung masa kecik dulu.
DSC_3544
Menu Warong Pak Su
Orang tak ramai, mungkin dah lewat waktu makan tengahari, lagi pun hari kerja. Menu yang disediakan berbagai ikan, sotong dan kerang bakar, sotong, udang dan ketam masak pedas, mee udang, mee ketam, nasi goreng dan berbagai lagi. Oleh kerana perut kosong, maka di oder nasi dengan ketam masak pedas, sotong goreng kunyit, siakap bakar dan kailan ikan masin. Nak oder mee ketam, dia kat tak ada hari nie ~ tak dapat rasa benda terfemes kat Juru.

Dok ta berapa lama sampai apa yang di pesan. Penuh meja.
DSC_3535
Ketam masak pedas - ketam saiz sederhana, kuah sedap. Walau masak pedas tapi tak berapa pedas, bebudak boleh makan.
DSC_3518
Sotong goreng kunyit
DSC_3530
DSC_3536
Ikan siakap bakar. Isi memang lembut dan bila cicah dengan air asam - mabeles
DSC_3520
Kailan ikan masin
Eeerrrrrrrr.....alhamdulillah, kenyang. Semua masakan boleh kata sedap dan telah dihabiskan selicinnya, membazir amalan syaitonn.
DSC_3543
Licin.... tinggai kuah saja.
Masa nak bayar tanya tokey kedai kenapa ketam masak pedas ada tapi mee ketam tak ada? Di jawab untuk mee dia guna ketam kecil sikit dan yang penting mesti dari Kuala Juru. Ketam Kuala Juru lebih manis kalau buat kuah mee ~ untuk jaga kualiti. Ketam masak pedas dia ambil dari Sungai Udang Perak.
DSC_3510
Bersih dan selesa.
Harga berbaloi dengan saiz dan rasa. WarongPak Su nie merupakan sambungan dari rumah disebelahnya. Pengunjung boleh makan dibawah bumbung atau dibawah rumah. Kawasan luas tersusun dan yang penting selesa dan bersih.

Waktu buka: Setiap hari dari 12 tengahari sampai 8 malam dan tutup hari Khamis.
Alamat: No 385, MK 12, Bagan Nyior Juru, Bukit Mertajam. Penang
Talifon:  012-409 0771 dan 012-4935771.

Lokasi dari google map.


View Larger Map


Friday, July 12, 2013

Kadar Zakat Fitrah 1434H

Kadar zakat fitrah negeri-negeri di Malaysia 1434H / 2013M:

Perlis                         6.00
Kedah                        7.00
Pulau Pinang             7.00
Perak                         7.00
Selangor                    7.00
Negeri Sembilan        6.50
Melaka                       6.50
Johor                          8.00
Pahang                       7.00
Terengganu                6.30
Kelantan                    7.00
Sarawak                     6.50
Sabah                         7.00
W.Persekutuan           7.00
(Kuala Lumpur, Putrajaya, Labuan)

Selamat berpuasa dan jangan lupa tunaikan zakat fitrah.

Thursday, July 11, 2013

SKBP - Sukan Tahunan Ke-4

Pagi semalam bersempena dengan hari pertama puasa berlangsung acara Sukan Tahunan SK Bertam Perdana kali ke 4. Macam betull. Boleh percaya hari pertama puasa adakan acara sukan. Boleh tersungkur di pintu Syurga.

Sukan tahunan ini diadakan pada 29 Jun 2013, Sabtu di padang SMK Bertam Perdana. Pinjam padang SMKBP sebab padang SKBP tak cukup luas untuk acara lari keliling padang ~ 4x100.  Cuaca hari nie memang baik, cerah.

Aku datang bersama Ammar dan Firas sahaja. Ammar tahun nie tak ambil bahagian ~ kalah awai.
DSC_3745
Posing cikit ~ Ahmad Firas
DSC_3746
M Ammar masuk acara penonton saja tahun nie.
DSC_3753
Acara dimulai dengan perbarisan masuk.
DSC_3758
Rumah Merah macam biasa mesti buat gimik. Siti Sarah pegang sepanduk MENANG
DSC_3761
Rumah Biru dengan tema Pirate Of The Caribbean
DSC_3765
Rumah Hijau dengan tema pahlawan Melayu
DSC_3767
Rumah Kuning
DSC_3771
Kontinjen terakhir, pasukan cilik dari Pra-Sekolah
DSC_3786
Boleh tahan juga panas.
DSC_3785
Acara dimulai dengan bacaan doa oleh ustaz semoga program berjalan lancar dan diberkati.
Ikrar pelajar
DSC_3798
Ucapan Guru Besar
DSC_3801
Ucapan perasmian oleh Pegawai Pelajaran Daerah SPU
DSC_3804
Peserta masuk khemah semula. Legaaaaaa
DSC_3814
Acara lari. Sampai kegarisan penamat ada yang kona balik.
DSC_3815
Kebanyakan acara lari sahaja yang dipertandingkan pada pagi ini. Acara-acara lain seperti lompat tinggi, lompat jauh, lontar peluru telah diadakan sebelum ini disekolah.
DSC_3820
Ibu bapa menyaksikan anak-anak ambil bahagian.
Kami tak tunggu sehingga tamat acara. Dalam jam 10 pagi lebih balik. Hampir jam 1 tengahari Siti Sarah balik. Diberitahu juara keseluruhan Rumah Biru dan juara untuk perbarisan dimenangi oleh Rumah Merah ~ tahniah kepada cikgu Aziah yang berusaha bersungguh-sungguh untuk memastikan kejayaan ini.

Diucapkan terima kasih kepada guru-guru yang telah bertungkus lumus menjayakan Sukan Tahunan ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...