Posts

Showing posts from July, 2013

Restoran Bawal Padang Temusu

Image
Ini masih lagi sambungan cerita makan-makan bermula pagi tadi di Nasi Lemak Cinta Sayang. Dalam tengahari dah selesai segala urusan di Sungai Petani, dalam perjalanan balik ke Kepala Batas singgah sebentar di Padang Temusu, Restoran Bawal ~ cerita bulan Jun.
Masuk kedalam baru nampak luas dan selesa. Dari luar namapak pokok-pokok ja. Kami pilih dok bawah dangau baru romatik. Maklumlah jalan berdua dengan isteri aku ja, anak-anak ke sekolah dan tadika. Dok tak berapa lama datang seorang pakcik beri menu. Tuuu dia punya menu dalam ring fail, jenuh baca.
Macam-macam ada dari kepala ikan, bawal, kambing, rusa, itik, pari. Bukan kari saja nak masak lemak, stim, 3 rasa pun ada. Nak pilih menu berasingan boleh nak pilih set pun ada. Patutlah menu macam fail pejabat.
Kami pilih kari kepala ikan. Kepala ikan pun ada macam-macam jenama, ikan merah, ikan kacang-kacang, ikan kerapu dan macam-macam lagi. Aku pun lupa kepala ikan apa oder hari tu. Sampingan pilih ayam goreng.

Dok belek-belek menu t…

Sumbangan Pembinaan Surau SK Bertam Perdana

Image
Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Apabila seseorang itu meninggal dunia maka terputuslah amalannya kecuali dari tiga perkara, sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak yang soleh mendoakan untuknya."

Perkara pertama yang disebutkan dalam hadis ini ialah sedekah jariah iaitu sedekah yang berterusan dan berkekalan manfaatnya untuk masyarakat umum. Semasa hidup di dunia si mati melakukan amalan tertentu yang dia tetap memperolehi pahala walaupun dia telah meninggal dunia seperti mendirikan masjid, sekolah dan menggali telaga. Begitu juga amalan-amalan lain yang terus menerus mendatangkan manfaat kepada orang lain seperti membina hospital, membina jambatan, mewakafkan buku-buku agama dan sebagainnya.


Oleh itu kepada yang mempunyai kelebihan rezeki marilah beramai-ramai memberi sumbangan kepada pembinaan surau di SK Bertam Perdana Kepala Batas. Ketika ini bilik darjah dijadikan surau sementara dan tidak berapa sempurna. Dengan terbinanya sura…

18-24 Julai Jin Mata Satu

Image
Siapa yang dah kumpul anak patung Despicable Me yang di edarkan bersama Happy Meal McD?? Siapa yang dulu laungkan boikot McD tapi dia beratur di McD untuk mendapatkan patung nie, angkat tangan?

Untuk tarikh 18-24 Julai telah diedar patung mata satu. Tentu best, macam jin mata satu.


Nasi Lemak Cinta Sayang - Original

Image
Entry nie tak ada kena mengena dengan makan disiang hari di bulan Ramadhan, cerita bulan lepas. Lama dulu aku dah tulis Nasi Lemak Cinta Sayang. Sekarang nasi lemak nie dah ada banyak cawangan bukan sahaja sekitar Sungai Petani malah sampai keluar negeri, Shah Alam. Yang original punya atau lokasi mula-mula ujudnya nasi lemak nie iaitu dihadapan Cinta Sayang Golf Resort.
6hb Jun yang lepas, dalam perjalanan ke Sungai Petani nak uruskan apa-apa yang patut, jadi singgah sarapan dulu ke sini. Aku pi yang ori punya, best sikit.

Berbeza dari dulu bukan sahaja berpindah dari gerai tepi jalan ke lot rumah berhampiran tetapi juga juadah disediakan bukan setakat nasi lemak sahaja tetapi ada mee, bihun goreng, kuih, roti bakar, lempeng, bihun sup dan banyak lagi. Lauk untuk nasi lemak boleh tahan banyak.


Apa yang kami makan? Mestilah nasi lemak sambil mengimbau kenangan makan di sini waktu kerja kat IKM SP.

Walau lauk untuk nasi lemak kebanyakannya berspesis sambal dan merah menyala tapi tak …

Terima Kasih Ban Ki Moon

Image
Awal pagi nie dapat email dari Setiausaha Agung PBB, Ban Ki Moon. Terasa macam dalam mimpi. PBB memang terbaik, nak bagi duit raya kat aku $5,000.00 setiap hari sehingga sampai jumlah $ 1,500,000.00. Bukan raya tahun nie, raya tahun depan pun cover sekali.

Sekarang aku nak mohon cuti setahun atau nak berhenti kerja terus, dok tengah fikir ni. Lepas nie nak tempah tiket kapal terbang, nak shoping tahap gaban. Pasti raya tahun nie bukan "sederhana tetapi meriah" tapi gilang gemilang, semua baru.

Atau aku nak guna duit nie derma kepada sedara-mara aku kat Syria, Myanmar, Palestine dan tempat-tempat yang PBB buat buta dan tuli saja.

Ada orang percaya ka benda macam nie? mungkin "ya", kalau tidak masakan dibuat email merapu tahap gaban.


Bonus Hari Raya Penjawat Awam 1/2 Bulan

Image
"Cuepacs sekali lagi memohon kerajaan mempertimbangkan pemberian bonus dua setengah bulan kepada penjawat awam tahun ini dengan setengah bulan bonus diberikan sebelum menjelang Hari Raya agar dapat membantu meringkan beban berikutan kenaikan harga barangan pada masa kini." - 15/7/2013 BERNAMA

"Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan akan mengkaji kemungkinan memberi bonus kepada penjawat awam menjelang Hari Raya Aidilfitri yang akan disambut tidak lama lagi." - 17/7/2013 Utusan Malaysia

p/s: Harap-harap betul, tak perlulah tunggu hingga hari mengundi Pilihanraya Kecil DUN Kuala Besut 24 Julai nie.

Warong Pak Su : Mee Ketam Juru

Image
Bulan puasa nie seronok gak tulis pasai makan-makan. Sambil tulis sambil meneleh air liur. Jalan-jalan cari makan cuti sekolah yang lepas. Tapi yang nie kira unoficial sebab tujuan utama nak servis kereta. Puas hati servis kereta Proton kat Juru dari jam 9.30 pagi sampai hampir jam 3 petang baru siap ~ tunggu 5 jam setengah. Bukan datang main redah, tapi dah booking tarikh.

Nasib baik ada kedai mamak kat situ boleh sarapan pagi. Anak-anak aku pula dah meluat tunggu lama kat situ belasah biskut dengan kopi yang diletak percuma. Boleh kembung perut.

Perut dah berbunyi lepas habis servis. Apa lagi mulakan program jalan-jalan cari makan dulu ~ dah dekat nak petang tak makan tengahari lagi. Apa yang sedap kat Juru??. Apa lagi pekena ketam dan udang la. Kali ini kami bertolak ke arah Kuala Juru.
Tak sampai kuala pun, cuma sampai ke simpang tiga dan belok ke kanan ke kuala juru. Kedainya berada lebih kurang 200m dari simpang. Haaa... dah nampak Warung Pak Su.

Kat kawasan nie ada beberapa war…

Kadar Zakat Fitrah 1434H

Kadar zakat fitrah negeri-negeri di Malaysia 1434H / 2013M:

Perlis                         6.00
Kedah                        7.00
Pulau Pinang             7.00
Perak                         7.00
Selangor                    7.00
Negeri Sembilan        6.50
Melaka                       6.50
Johor                          8.00
Pahang                       7.00
Terengganu                6.30
Kelantan                    7.00
Sarawak                     6.50
Sabah                         7.00
W.Persekutuan           7.00
(Kuala Lumpur, Putrajaya, Labuan)

Selamat berpuasa dan jangan lupa tunaikan zakat fitrah.

SKBP - Sukan Tahunan Ke-4

Image
Pagi semalam bersempena dengan hari pertama puasa berlangsung acara Sukan Tahunan SK Bertam Perdana kali ke 4. Macam betull. Boleh percaya hari pertama puasa adakan acara sukan. Boleh tersungkur di pintu Syurga.

Sukan tahunan ini diadakan pada 29 Jun 2013, Sabtu di padang SMK Bertam Perdana. Pinjam padang SMKBP sebab padang SKBP tak cukup luas untuk acara lari keliling padang ~ 4x100.  Cuaca hari nie memang baik, cerah.

Aku datang bersama Ammar dan Firas sahaja. Ammar tahun nie tak ambil bahagian ~ kalah awai.