Thursday, November 29, 2012

Bangunan Loke Thye Kee

Dalam perjalanan ke parking saja tangkap gambar beberapa bangunan lama yang ada sekitar bandar Georgetown KOMTAR Penang. Banyak bangunan yang dulunya terbiar usang telah dibaikpulih dengan mengekalkan senibina asal.

Di persimpangan Jalan Burma dan Jalan Penang terletak sebuah bangunan yang dulunya sangat usang. Zaman dulu-dulu masa aku dok kat Penang, bangunan ini ada beberapa kedai kat bawah, seingat aku sebuah kedai gambar. Tingkat atas aku tak perasan pula. Dulu bangunan ni dinding warna merah dan kebanyakan tingkap di tingkat atas sudah rosak. Cari kat internet, bangunan ini asalnya sebuah restoran, Loke Thye Kee Restaurant.
Loke Thye Kee lama - gambar dari http://lokethyekee.com/

Sekarang berwajah baru setelah di baikpulih. Bangunan ini disewakan untuk mengadakan aktiviti ( terbaca kat baner yang di pasang kat situ ).
Bangunan Loke Thye Kee setelah dibaikpulih

Dipersimpangan Jalan Burma dan Jalan Penang
Tile dan struktur yang masih asli
Kaki lima berwajah baru.

Loke Thye Kee bersama KOMTAR
Sedikit sejarah yang aku ambil dari internet:

Bangunan Restoran Loke Thye Kee dibina oleh Khoo Sian Ewe dan dibuka pada tahun1929. Ia diusahakan oleh  dua tukang masak Hainan, Loy Kok Boon dan Loy Kok Tai. Restoran itu bertahan sehingga beberapa generasi sehingga pada tahun 1996 dimana cuma tingkat bawah di usahakan dengan berbagai perniagaan seperti kedai gambar. Tingkat atas terbiar. Pada pertengahan tahun 2012 restoran ini mula dibaikpulih dan siap pada September 2012. Nak tahu lebih lanjut klik link kat bawah.

View Larger Map

Tuesday, November 27, 2012

Masjid Abdullah Fahim : Ceramah Ustaz Hassan Din Al-Hafiz

Bersempena dengan sambutan Maal Hijrah 1434, Masjid Abdullah Fahim, Kepala Batas membawa Ceramah Perdana Maal Hijrah oleh Ustaz Hassan Din Al-Hafiz bertajuk " Falsafah Hijrah" pada 28hb November 2012 (Rabu) selepas Isyak.

Muslimin dan muslimat jommm mai ramai-ramai.

http://masjidabdullahfahim.blogspot.com/

Saturday, November 24, 2012

Betul ka G4S nie ?

Dalam dok baca laman inminds ternampak beberapa artikel mengenai G4S. Bila terlihat logo G4S nie teringat van yang selalu dok ambil dan tambah duit dalam mesin ATM dan mesin deposit bank dekat tempat kerja aku. Logo dia sama.
Adakah G4S yang memberi servis kepada bank-bank nie juga terlibat memberi perkhidmatan ke penjara-penjara yang dikuasai oleh Israel?
 
Sedikit mengenai artikel (terjemah guna Google Translate yang kadang-kadang lari makna) yang aku baca dari inminds mengenai G4S:

G4S Terlibat Dalam Penderaan Kanak-kanak

Jumaat, Oktober 12 menyaksikan aktivis hak asasi Palestin berpiket di pintu masuk ibu pejabat G4S firma keselamatan di London untuk membantah penglibatan syarikat dalam penyeksaan dan mengurung kanak-kanak Palestin.
Firma keselamatan British Denmark G4S menyediakan sistem keselamatan untuk membantu Israel dalam penjara dan pusat soal siasat kedua-dua di Tebing Barat dan di Israel di mana kanak-kanak Palestin sedang dikurung dan diseksa.

Ini termasuk penjara Ofer dalam wilayah yang diduduki dimana G4S menyediakan sistem perimeter pertahanan dan bilik kawalan sepusat untuk keseluruhan kemudahan, dan pusat soal siasat terkenal Al Jalame di utara Israel dengan Cell 36 untuk Tahanan Kanak-kanak Antarabangsa, dilaporkan kanak-kanak dikurung didalam sel-sel kecil dan kotor seorang diri, sesetengahnya selama 65 hari, mereka cuma dapat keluar untuk ke bilik soal siasat dengan tangan dan kaki bergari ke kerusi dan didera kadang-kadang berjam-jam. G4S menyediakan sistem keselamatan untuk melaksanakan penyeksaan ini.
------------------------------------

Nak tau lebih lanjut pi kelaman inminds. Banyak maklumat berguna dalam laman tu. Terutamanya mengenai barangan yang mempunyai hubungkait dengan Zionis. Sekarang aku lihat ramai yang menampalkan poster boikot produk Israel yang dah tak relevan. Mungkin diambil dari poster-poster yang lepas. Sebab ada syarikat-syarikat yang dulunya menyokong Zionis telah tidak berbuat demikian dan mungkin ada syarikat baru yang menyokong. Dalam laman nie maklumat tu boleh didapati.

Friday, November 23, 2012

Boikot McD Pun Nak Bertelagah

Semenjak rejim haram zionis menyerang bumi Palestin berbagai usaha dibuat untuk mengekang kebiadapan rejim haram itu. Lalu dibuatlah berbagai bangkangan dari tunjuk perasaan sehingga tak buat apa-apa langsung.

Yang seronoknya dalam membuat berbagai bangkangan ini pun umat Islam boleh bertelagah. Bertelagah untuk mencapai kebaikan tak apa, ini bertelagah nak tunjuk pandai. Bahawa dia punya cara yang terbaik. Dalam isu boikot produk yang dananya disumbang ke rejim haram zionis yang terhebat diboikot ialah McDonalds. Berbagai versi ada.

Berbagai pihak melancarkan pemboikotannya. Disebalik itu ada juga pihak-pihak yang memperkecilkan usaha ini. Dijawab, awak saja yang boikot orang lain tak buat pun. Setakat memboikot McD tak dak kesan pun keatas Zionis. Kalau nak boikot buang saja komputer kat rumah tu, buang saja handphone, buang saja apa-apa barang yang ada nama yahudi dan lain-lain.

Ada yang jawab kalau boikot dan tetiba Mc Donalds tutup bagaimana dengan lebih kurang 8,000 pekerja McD yang akan diberhentikan. Apa yang mereka akan makan. Ishhh... apa yang dia pikir. Rezeki yang turun tu datangnya dari McD ka?

Ada dijawab tak perlu boikot, cuma penuhkan masjid berjemaah solat subuh seperti ramainya yang bersembahyang Jumaat sebab ketika itu bangsa yahudi akan tewas. Ayat nie bukan datang dari al-Quran atau hadith nabi cuma kata-kata seorang pemimpin yahudi. Jadi sementara nak penuhkan masjid tak perlu buat apa-apa kot?

Ada juga yang jawab, buat apa kita kesah. Biarlah mereka urus sendiri negara mereka. Kita urus negara kita. Ramai lagi orang kat sini perlukan bantuan.

Kenapa McDonalds menjadi sasaran utama pemboikotan?? ini bukan sebab ia menyumbang obesiti atau burger dia tak sedap tapi sebab mereka menjadi penyumbang kepada Isarel baca sini http://www.inminds.com/boycott-mcdonalds.php. Bukan saja-saja nak boikot. Atau boleh tengok penjelasan oleh Dr Hafidzi Mohd Nor kat bawah kenapa boikot McDonalds.

Itulah kadang-kadang usaha yang dilakukan dahlah tak mendapat sokongan, nie diperkecilkan pula. Jika ada ide yang lebih baik cuba ketengahkan dengan tak perlu kondem pendapat orang lain. Sebab boleh kata semua umat Islam sedaya upaya ingin membantu sahabat di Gaza cuma ingin mencari kaedah yang terbaik untuk mengekang kejahatan rejim haram zionis ini.

Bantulah dengan penuh keikhlasan walau sekecil mana dari tak berbuat apa-apa. Perjalanan beribu batu bermula dengan langkah pertama ~ falsafah Cina.

Thursday, November 22, 2012

Pernah Touch iPhone Guna Kaki ?

Biasa kalau nak guna iPhone mesti guna jari. Ada sesiapa pernah cuba guna dengan  kaki atau tengok orang buat?

Cuba sentuh iPhone 5 yang baru dibeli tu guna kaki, ada berani.  Haaaa turun kebawah kalau nak tengok...
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
turun lagi
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
turun lagi
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tak tipu punya boleh guna dengan kaki
p/s: saja tak tau apa nak tulis dah.

Tuesday, November 20, 2012

McDonalds : Terima Kasih Rakyat Malaysia

Terima kasih tak terhingga kepada rakyat Malaysia tak kiralah bangsa apa pun dan agama apa pun yang telah memberi sokongan yang tak berbelah bahagi kepada rangkaian McDonalds. Pagi, 19 Nov dapat beratur depan McDonalds untuk mendapatkan sarapan burger percuma. Mulakan pagi anda dengan dengan McMuffin, jangan lupa baca bismillah.
Promosi burger percuma.
Dah berakhir pagi yang sungguh meriangkan untuk pemakan burger, maklumlah dah beratur panjang dan dapat makan McMuffin percuma yang di tawarkan oleh McDonalds pagi tadi.
Beratur untuk burger
Harap semua berpuas hati. Sekarang kita lihat pula gambar-gambar kekejaman rejim Zionis Israel yang telah mengegarkan secara besar-besaran bumi Palestin pula.

Masih sedapkah McMuffin tu. Adakah kita akan terasa seperti memakan daging saudara-saudara kita di nun di jauh sana? Adakah kita menghayati setiap kunyahan seperti letupan di bumi saudara kita ? Kita dapat beratur panjang untuk mendapat burger percuma, saudara kita berlari kesana-kesini mencari perlindungan. Masih sedapkah seketul burger percuma tu.

Boikotlah semampu mungkin dan jika McMuffin tu saja makanan yang kita boleh jamah untuk hari ini, makanlah.

Jangan mengharap orang lain akan berubah, perubahan bermula dari diri sendiri.

Dalam dok memboikot nie tak dak pula sesiapa yang membangkitkan boikot ROKOK. Rasanya inilah antara sumbangan terbesar. Semua tahu rokok merbahaya dan difatwakan haram oleh beberapa negeri. Dah ada fatwa pun masih dok hisap dan dah dinaikkan harga pun masih dok beli. Macam mana nak boikot. Lainlah McD sebab ada Halal JAKIM.

Fikir-fikirkan...

**Gambar-gambar diatas aku ambil dari internet. Terima kasih kepada jurugambar yang dapat memberi gambaran lebih dekat kemusnahan yang dilakukan rejim haram zionis keatas bumi dan rakyat Palestin.

Saturday, November 17, 2012

Gaza Diserang : Musim Boikot Mula Dah

Ketika rakyat Malaysia sedang merayakan cuti umum, ketika umat Islam Malaysia berarak berselawat menyambut maal Hijrah. Pada ketika itu rakyat Palestine di Gaza berarak mencari perlindungan dari peluru perpandu yang dihantar oleh Zionis Israel. Sekali lagi perjanjian dilanggar.

Ingat Israel sudah menjadi kawan dengan berbagai cadangan perdamaian rupanya mencari sasaran. Seluruh dunia Islam dikejutkan dengan serangan yang amat dasyat itu.

Apa yang kita buat ??

Sebagai tindak balas terhadap serangan tersebut umat Islam bangkit memprotes tindakan tersebut. Maka berlakulah perhimpunan aman dan tunjuk perasaan dengan membawa sepanduk yang mengutuk serangan tersebut. Di keluarkan memorandum kepada Amerika supaya mengambil tindakan terhadap Israel ( Orang Islam minta orang kapir menolong ~ tak paham aku ). Diminta PBB membantu memberi tekanan kepada Israel.

Ketika ini berbagai cara di keluarkan untuk memberi tekanan kepada Israel. Yang selalu kita nampak ialah tekanan ekonomi. Maka berbagai produk yang ada hubungkait dengan Israel akan di canangkan supaya di boikot. Dari produk makanan, produk kebersihan hingga produk teknologi.

Ketika ini makanan yang ada hubungkait dengan Israel terasa amat kotor dan seperti najis. Dalam diri pasti menanam azam tak akan sentuh lagi.

Begitulah juga dengan protes yang telah dilakukan sebelum ini ketika Zionis Israel membuat dajal kepada umat Islam empat tahun dahulu, 2009.  Apa yang berlaku selepas sebulan dua azam itu cuma tinggal kenangan. Apa yang di lakukan ketika itu seolah-olah untuk melengkapkan satu aktiviti tahunan kepada NGO-NGO dan persatuan-persatuan.

Kita kembali seperti sediakala. Dahulunya kita yang terlantang menyeru umat Islam memboikot tapi kini kita juga yang melanggarnya. Asal anak dapat keputusan peperiksaan baik saja mesti nak belanja anak kat Mc Donald. Boi pren nak jumpa gel pren pun nak dating kat Starbuck (dulu kata makan kat situ haram membantu Israel tapi sekarang pi situ buat benda haram pula ).

Kalau nak boikot mestilah konsisten, jangan hangat-hangat taik ayam. Mungkin kita tak boleh memboikot semua produk mereka sabab kita masih lagi kekurangan ilmu untuk membangunkan produk sendiri seperti alatan teknologi. Oleh itu cuba boikot secara berterusan barangan Israel dan sekutunya US yang tak memberi makna dalam hidup kita. Barangan yang kalau tak ada pun kita tak akan kebuluran seperi Starbuck, Coca-cola dan Colgate ( seperti yang dicadangkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad pada 9 Jan 2009 ). Biar ada istiqamah.

Biar sedikit dilakukan tetapi berterusan. Bukan bermusim. Asal kena serang baru nak buat bantahan, hantar memorandum sana-sini, ambil tandatangan bantahan, rentang sepanduk sana-sini, boikot semua barangan Israel dan US. Selepas sebulan lupa dan jadi kawan balik semula.

Mula boikot dengan benda-benda yang senang dulu seperti jangan lagi ke Mc Donalds, minum Coca-Cola dan mengunjungi Starbuck dan guna produk L'Oreal. Kalau tak dak benda tu pun kita boleh hidup. Walau sedikit tetapi biar istiqamah, jangan ikut musim. Baru berkesan. Ingatlah dalam Al-Quran pun dah beritahu bangsa Yahudi nie adalah musuh orang Islam yang nyata.

Allah berfirman di dalam surah Al-Baqarah ayat 120;

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya pertunjuk Allah (Ugama Islam) itulah pertunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahi yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu.

Fikr-fikirkan......

Friday, November 16, 2012

PenBEX 2012 - Dah Sampai Dah

Hari tu aku tulis mengenaii PenBEX 2012 di Tasek Gelugor, promosi ja aku tak pi lagi. Kali ini aku dah sampai dah. Peta lokasi yang aku tampal hari tu salah. Lokasi sebenar di Taman Industri Asas Tani PERDA, Jalan Kubang Menerong. Tak tau pulak nama tempat tu depa tukar ke Dataran Transformasi Usahawan.


View Dataran Transformasi Usahawan in a larger map

Kami sampai dah malam. Malam-malam lalu ke kawasan nie menakutkan, dikelilingi ladang kelapa sawit. Tapi kat tapak expo nie terang benderang. Parking banyak tapi dengan manusia yang ramai datang, ramai yang parking di jalan utama. Cuaca pun elok. Kalau hujan boleh tahan lecah juga sebab dataran nie tanah merah.
PenBEX 2012 Dataran Transformasi Usahawan Tasek Gelugor.
Penat juga jalan kalau nak lawat semua gerai. Berbagai produk yang diusahakan oleh bumiputra di ketengahkan. Macam-macam ada dari makanan, minuman, pakaian, tudung, alat memasak, penternakan, makanan kesihatan dan macam-macam lagilah. Nie antara gambar yang aku sempat rakam.
Kerepak kaduk dan bayam
Alatan memasak
Susah nak dapat kerepek nangka cam nie
Jeruk Madu Pak Ali
Bahagian yang ada haiwan kami tak pi, dah tak larat jalan. Kat dalam ekspo nie ada juga produk konsert bumiputra. Entah kumpulan mana dok balun.

Sebelum balik nak rasa makanan jepun, beli benda kat bawah nie. Nama dia takoyaki. Tengok ramai yang beli, cara dia hias pun menyelerakan. Mula-mula oder sepeket, tapi rasa macam sedap ja oder satu lagi.
Takoyaki
Sampai rumah makan, baru tau rasa cam mana. Ada masam ada lemak dengan tekak hari-hari kari memang tak boleh pi. Lain kali beli sepeket rasa dulu baru oder lagi, jangan tamak.

Keseluruhan PenBEX nie memang best. Bukan setakat tengok dan beli sahaja tapi ada berbagai booth yang beri sempel untuk rasa.

Wednesday, November 14, 2012

Selamat Tahun Baru Hijrah 1434

Selamat tahun baru Hijrah 1434. Tak dak bunga api, tak perlu bersesak ke Dataran Merdeka, tak dak artis melompat sampai jam 12 malam, tak dak kira detik 12 malam, tak dak parti dan hiburan cuma pengisian yang amat bermanfaat, mudah dan ringkas tetapi banyak keberkatan. Baca doa untuk akhir tahun dan awal tahun.
Klik untuk paparan lebih besar.
Selamat beramal.

Monday, November 12, 2012

Dah Redeem Kad Mesra Petronas ?

Dah periksa berapa banyak point ada kat dalam Kad Mesra Petronas?  Kelmarin aku redeem point. Tak sangka ada 5632 point. Point banyak tu bukan kumpul 3 hari tapi 3 tahun sebab point sah untuk 3 tahun sahaja dan bukan sikit kena belanja kat kedai Mesra. 1 point = RM 1 jadi kena belanja lebih kurang RM 5632.

Dengan point banyak tu dapatlah pam minyak sebanyak RM 56.32. Dikira satu point bersamaan 1 sen. Dengan harga minyak Ron 95 ketika nie RM 1.90 dapatlah 29.642 liter ( minyak ni dikira sehingga 3 titik perpuluhan). Alhamdulillah jimat.

Macam mana nak tebus point Kad Mesra Petronas? mudah ja, masukkan kad dalam slot kad kredit pam minyak dan ikut arahan dan kalau nak tahu berapa point ada, minta juruwang kat stesen tu periksa. Aku tebus rapat dinding sampai kosong.

p/s: Siapa yang ada kad Mesra jangan dok simpan point lama-lama hingga lebih 3 tahun, bukan akan beranak-pinak tapi buang anak.

Thursday, November 8, 2012

Hari Ihtifal Khalifah Intelek & Pra-Tahfiz Cikal 2012

Layan.... slide show ala-ala HD Hari Ihtifal Rangkaian Tadika Khalifah Intelek dan Pra-Tahfiz Cikal 2012 pada 4hb November 2012 jam 9 pagi - 12 tengahari bertempat di Dewan MPC Kepala Batas.


Tahniah dan terima kasih kepada semua tenaga pengajar yang telah membimbing dan memberi tunjuk ajar kepada anak-anak kami.

Gambar boleh lihat kat album nie.

Monday, November 5, 2012

Restoran The Mahi-Mahi Seafood Market

Sebuah restoran yang tak bernama terletak kat Bandar Bertam Perdana, baru buka dan papan tanda pun tak naik lagi. Lokasi terselit kebelakang sedikit. Saja nak test masakan kat sini.
Restoran The Mahi-Mahi Seafood Market

Kami sampai lebih kurang jam 8 malam. Orang tak berapa ada lagi. Sebelum masuk dalam kedai boleh dilihat beberapa akuarium bersebelahan.

Sampai saja kami diberi menu. Baru tahu restoran nie nama The Mahi-Mahi Seafood Market. Nama nak ada ala-ala The Manhattan Fish Market.

Menu The Mahi-Mahi
Boleh kata kesemuanya berasaskan makanan laut dengan masakan ala melayu dan ala thai. Menu yang ringkas, cuma sekeping kertas laminate. Tak banyak pilihan. Dari menu kami oder ikan goreng cili ala Thai dan prawn buttermilk dan yang tak ada dalam menu ialah kailan ikan masin dan tomyam campur. Harga ikan ikut harga pasaran.
set juga disediakan.
Sementara menunggu makanan sampai, anak-anak melawat akuarium dulu. Macam-macam hidupan air yang ada; udang kara, berbagai jenis ikan, ketam nipah dan belangkas. Yang jaga kedai kata hidupan tu untuk di masak. Kalau pilih yang dalam akuarium harga dia tambah RM 2.00 ja.
Akuarium. Boleh pilih nak masak yang mana.

Lambat juga makanan yang dipesan sampai sebab ketika kami oder pengunjung tak berapa ada lagi. Ketika ini pengunjung yang datang makin ramai.
Siakap goreng cili ala-Thai. Rasa seperti tiga rasa, cuma diletakkan cabai melaka potong dan kuah yang pekat. Ikan nampak segar dan dari semua menu yang dioder ini yang terbaik.
Prawn buttermilk. Rasa macam tersilap pilih sebab dalam kepala otak terbayang udang yang disalut dengan serabut-serabut rangup, tapi yang datang berkuah. Cari kat internet baru tahu yang ada serabut tu parwn butter saja (tak ada perkataan milk). Satu set 7 ekor udang,  masakan nie sedap dan sosnya pun terasa.  
Kailan ikan masin. Kuah yang hitam tapi rasa OK saja.
Tomyam campur. Bahan banyak tapi tak kena denga selera sebab dicampur dengan fish ball dan crab stick. Rasa boleh kata sedap juga.
Alhamdulillah semua dah sampai. Boleh makan.

Restoran ini amat selesa, luas, bersih dan hiasan pula kemas dan sejuk mata memandang. Pelanggan boleh makan di dalam restoran atau di luar. Diluar berbumbung dan lebih santai.  Walau berada didalam terasa seperti berada di tempat terbuka sebab dinding depan dan belakang kedai dibiar terbuka, angin luar pun boleh lalu.

Harga pula rasa aku ada sedikit mahal dan menu kalau boleh diperbanyakkan pilihan.
Selesa, bersih dan kemas
 Dekat-dekat nak habis makan, ada famili kat meja sebelah oder kek. Nampak macam sedap ja. Jadi nak oder sehiris untuk si A.Firas. Lambat juga nak oder sebab yang dok nampak seorang ja yang bertugas layan pelanggan. Dialah hantar makanan, dialah yang ambil oder dan dialah yang nak ambil kek. Pelanggan boleh tahan ramai ketika tu. Tunggu punya tunggu, lama juga. A.Firas pun dah mula teriak, maklumlah kek yang dia nak tak datang-datang. Apa lagi makan cepat-cepat, habis ja terus kekaunter, bayar dan balik. Kesin Firas.

Restoran ini dibuka setiap hari dari petang hingga malam. Lokasi kat Pusat Bandar Bertam Perdana Kepala Batas, lihat Google Map kat bawah.


View Restoran The Mahi-Mahi Seafood Market in a larger map

p/s: Mahi-mahi bermaksud dolphin atau ikan lumba-lumba.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...