Posts

Showing posts from August, 2014

Yasiin - Moga berjaya dunia akhirat

Image
Semalam berlangsungnya solat hajat dan juga bacaan yasin untuk pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan UPSR. Majlis yang dianjurkan oleh Parlimen Kepala Batas untuk penduduk sekitar Kepala Batas di Masjid Abdullah Fahim.

 Segala pelajaran di sekolah dah diikuti, latihan tambahan dah buat, buku-buku diulangkaji, tuisyen dan kelas tambahan dah pi dan jangan lupa apa-apa kejayaan tetap ditangan Allah. Dia yang sebaik-baik perancangnya. Mohonlah kepadaNya.

Tahun nie, tahun mencabar buat Siti Sarah. Tak sampai dua minggu saja lagi akan menduduki UPSR. Ya Allah ya Tuhan ku berilah kejayaan kepada anak aku Siti Sarah untuk cemerlang didalam peperiksaan UPSR, untuk mendapat 5A tercapai dan menjadi insan yang cemerlang di dunia dan akhirat. Begitulah juga kepada anak-anak aku yang lain, Muhammad Ammar, Ahmad Firas dan Nur Fatini semoga mereka juga menjadi manusia yang cemerlang didunia dan akhirat. Amin.


Popia Mohamad King Alor Setar

Image
Kalau balik kampung kat Alor Setar, waktu petang aku selalu beli cucuq kat tepi Jalan Tun Abdul Razak dekat Taman Koperasi. Sebuah van putih parking betul-betul tepi jalan juai macam-macam jenis cucuq. Kali nie pun macam biasa nak beli cucuq tapi tanpa dirancang ternampak sebuah kereta tolak jual popia basah. Jadi tertambah menu popia basah la pulak kali nie.

Popia Mohamad King, bunyi pun dah macam raja. Walau nama popia tapi bukan sekadar popia saja di jual. Ada juga pasembor, bahan-bahan adik beradik pasembur juga la tuuu.

Kat kereta sorong tu kalau baca betul-betul, boleh tahan dia punya femes siap ada gambar dengan Dr Mahathir dan juga VIP-VIP yang lain. Kira tahap raja jugalah popia nie.


Walau kereta tolak saja tapi cara buat popia ada ISO. Masa aku pi ada 3 orang pekerja semua pakai unifom biru, yang lelaki tu tokey la kot. Kebersihan kat gerai dijaga bersih, periuk berkilat.
Sat set popia basah ada 5 biji harga RM 4.00. Besar-besar juga saiz popia tu. Bawak balik rumah, nie …

TV3 Taja 30 Jemaah Haji

Image
Dah dekat musin haji. Alhamdulillah kepada yang telah mendapat tawaran untuk menjadi tetamu Allah. Bersempena dengan ulang tahun TV3 yang ke 30 tahun, TV3 dengan kerjasama Tabung Haji akan menaja 30 orang jemaah haji pada tahun nie.
Jemaah yang di pilih merupakan mereka yang telah terpilih untuk menunaikan haji tahun nie tetapi kekurangan wang untuk kesana. Program ini dilancarkan pada Jun 2014 lepas. Mereka yang terpilih akan bertolak ketanah suci September nie.

Kita kat malaysia bolehlah melihat cetik-detik persiapan dan perjalanan mereka akan dapat disaksikan menerusi program selangkah haji yang bersiaran pada hari Raya Aidil Adha ini.

Alhamdulillah rezeki bakal tetamu Allah dan juga tahniah kepada TV3. Harap program ini berjalan lancar. Cuma aku harap program ini bukan salah satu program realiti yang bermatlamat keuntungan semata-mata. Jangan pula menganggu perjalanan ibadah mereka dengan  diselitkan acara-acara yang tak bermanfaat.

p/s: Ada terdengar program-program kebajikan d…

Gambar Mangsa MH17

Image
Aku tak mau tulis mengenai Hari Berkabung Negara atau rentetan peristiwa MH17, semua orang dah maklum.

Aku nak tulis mungkin apa yang kita mungkin lupa. Ini mengenai paparan gambar mangsa terutama mangsa wanita Islam oleh media massa dan juga ahli keluarga mangsa. Bukan apa kasihan kat roh mangsa terutama kaum wanita jika didedahkan gambar tak menutup aurat kepada umum. Jika boleh sebelum nak tunjuk gambar-gambar tu photoshop dulu bagi elok.

Jadi kepada wanita dan lelaki di luar sana simpan juga gambar yang menutup aurat supaya senang ahli keluarga menggunakannya ketika-ketika tertentu.


Haji Umrah 2013 : Madinah 5

Image
Kat Madinah nie pun macam kat Mekah juga, dah ramai umat manusia datang  kesini maka bersepah dengan bermacam jualan. Ada yang buka di tepi jalan, tengah jalan dan di bawah bangunanan.

Macam-macam ada dari pakaian, alat permainan, tasbih, buah-buahan, tamar, lebai, rempah ratus, minyak atar. Kebanyakan barangan boleh tawar menawar. Barangan kat sini murah ka tak? Aaku tak pasti. Layan sajalah gambar kat bawah nie.






Boleh kata kat bawah setiap bangunan hotel sekitar Masjidil Nabawi nie ada dibuat seperti bazar atau kedia-kedai yang menjual berbagai barangan. Kebanyakan bazar kat bawah nie manjual pakaian, jubah, jam dan minyak attar. Siapa yang gila jubah boleh gila, janji bawak duit. Kalau tawar lebih-lebih kat sini bolehlah dengar perkataan "Malaysia Bakhil". Mula-mula kami terkejut juga peniaga kat sini kata perkataan tu. Tapi lama kelamaan dah biasa mungkin cara mereka provok jemaah Malaysia untuk beli dengan harga yang lebih tinggi atau jangan dok tawar lebih-lebih.



Kalau…

Haji Umrah 2013 : Perkuburan Baqi

Image
Kali nie ziarah perkuburan Baqi. Lepas solat subuh, kebetulan ada solat jenazah kalau tak silap aku. Lalu tergerak hati nak pi ziarah ke perkuburan nie. Cepat-cepat cari kasut, kot-kot dapat ikut jenazah tapi malang dah tak nampak dah. Tak pa lah aku jalan pelan-pelan masuk ke perkuburan nie.

Perkuburan ini dipagari dengan tembok yang tinggi dan boleh dilawati oleh kaum lelaki sahaja. Kaum wanita tak boleh masuk.

 Perkuburan Baqi merupakan kawasan perkuburan untuk penduduk Madinah dan juga sesaiapa yang meninggl di Madinah seperti jemaah Haji dan umrah.

Perkuburan ini merupakan dataran rata dan tiada batu nisan yang cantik seperti kat Malaysia, cuma ditanda dengan setongkol batu yang tak bertulis. Perkuburan ini boleh dilawati selepas waktu solat subuh dan asar dan juga jika ada jenazah yang akan dikebumikan.



Ramai sahabat nabi dan juga isteri-isteri Rasulullah yang di kebumikan di sini. Ada dikatakan bahawa kira-kira 10 ribu sahabat Rasulullah ASW telah di kebumikan disini.

Rasulul…

Kuliah Ilmu Ogos 2014

Dalam sebok-sebok memboikot syarikat yang ada beri sumbangan kepada Israel janganlah pula boikot masjid lepas Ramadhan yang lepas. Jom ramai-ramai menambah ilmu di masjid dan surau sekitar Bertam Kepala Batas.

Masjid Abdullah Fahim Kepala Batas, SPU:

"akan datang"


Masjid At Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:


Post by Masjid At-Taqwa, Taman Bertam Indah,SPU.

Surau Al Husna Bertam Perdana, Kepala Batas:


Post by Surau Al Husna Bertam Perdana.


Surau Al-Muttaqin Bandar Putra Bertam:


Post by Surau Al-Muttaqin Bandar Putra Bertam.


Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.


Kupon Sajian KFC Murah Sangat ka?

Image
Ada sesiapa yang dapat Kupon Sajian KFC? Kupon yang diberi percuma setelah berbelanja besar kat supermarket atau apa-apa saja. Aku dapat kupon nie setelah bebelanja dengan berhemah kat TESCO (TESCO nie bantu zionis ka? Maklumat tak berapa pasti lagi, jika benar nanti nak kena boikot nie).

Kupon nie bukan dapat makan free, kena bayarlah dengan diberi sedikit diskaun. Dalam kupon nie tertulis kena bayar cuma RM 16.50 untuk 3 ketul ayam (ayam KFC la nie kadang-kadang saiz ayam tak cukup zat ja... tak macam dulu-dulu), coleslaw besar, teh lemon ais besar. Harga asal RM 21.20, dapatlah jimat RM4.70 atau 22%.

OKlah sekarang aku ambil harga dari KFC dalam talian. Harga 3 ketul ayam RM11.40, coleslaw besar RM5.65 dan teh ais lemon besar RM5.30. Jumlah RM22.35. Jadi mahal dari harga asal yang tertulis dalam kupon. OKlah kira untung lagi lah.

Cuba pula lihat pula harga kombo Dinner Plate yang terdiri dari 3 ketul ayam, coleslow biasa, kentang putar biasa, roti dan air gula karbonat cuma RM14.95…