Pilihanraya 13 Nanti Nak Pilih Siapa ??

Pilihanraya Umum 13 dah dekat. Hasil dari pilihan raya yang lepas rasanya ramai yang seronok sebab macam-macam dapat. Orang susah dapat, pesara tentera dapat, pemandu teksi dapat, peniaga runcit dapat, anak-anak sekolah dapat, dapat dan dapat  dan dapat macam-macam lagi dapat. Yang dok dapat nie akan setiap tahun dapat atau hanya dapat dekat pilihanraya ja? ( ishhh banyak pula perkataan dapat nie )

Dekat pilihanraya macam-macam dijanjikan dan manifesto untuk pilihanraya yang akan datang. Yang kalah berjanji kalau menang. Yang menang berjanji kalau menang lagi atau menang dengan majotiti lebih besar. Seronok dengar depa buat janji.

Untuk rakyat macam aku nie, tak ada kepentingan politik seronok juga makan janji. Maklumlah semua nak dapat percuma. Tol percuma, minyak murah, PTPTN percuma, tayar percuma, duit sekolah percuma, serba serbi murah atau percuma.

Ada sesiapa yang senaraikan janji-janji nie? Ini persoalannya. Bagaimana nak tentukan janji ditepati? Oleh itu Malaysia patut adakan undang-undang untuk mewartakan janji-janji yang ditabur.

Parti-parti perlu mewartakan janji tersebut secara bertulis sebelum di canang. Mana-mana parti yang menabur janji dalam ceramah tanpa mewartakannya akan dambil tindakan. Setelah sesuatu parti tu menang, apa-apa yang dijanjikan wajib dilaksanakan atau tindakan undang-undang diambil keatas parti dan pemimpin parti.

Jika rasuah ada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah ( SPRM), jadi untuk janji-janji ini perlu ada Suruhanjaya Janji Ditepati Malaysia (SJDM) ~ macam tema hari kemerdekaan pula. Biar ada satu makanisma yang memantau perjanjian air liur ini.

Selepas ada akta dan undang-undang, untuk pilihanraya yang akan datang apa kata buat macam nie. Pilihanraya kali ini, kita bersatu menyokong satu parti sahaja. Parti mana? Dah tentu parti yang banyak berjanji yang menarik. Kita beri kemenangan besar kepada mereka. Selepas menang tuntut segala janji yang telah ditabur.

Untuk pilihanraya yang akan datang lagi satu, sanaraikan parti mana yang tabur janji-janji yang lebih manis. Ketika itu kita pilih parti itu pula. Ulang-ulang semua ini sampai semua dapat percuma.

Apa macam, ada berani?? Dah cemuih dengar macam-macam janji dan manifesto.

p/s: Dok tunggu bantuan SEDIM ( Saelur Dlama 1Malaysia ).

Servis Kereta Hampehhhh

Penatttt... Pagi Jumaat lepas aku talipon confirm balik dengan Perodua Service Centre Pulau Pinang, Jalan Patani tentang temujanji untuk servis petang hari tu. Bagilah nombor kereta dan di periksa dalam sistem, tak ada. Aikkk.. dah booking minggu lepas macam mana tak ada pula? Tanya lagi, macam mana boleh terima lagi ka booking? Di jawab tak boleh dah, kereta banyak sampai kepetang.

Hairan aku sebab dah buat booking pada Khamis 16hb Ogos lebih kurang jam 10.37 pagi ( ikut rekod dalam call log HP). Yang jawab lelaki ( silap tak ambil nama bang mat tu ). Bila aku kata nak buat booking lepas Raya dijawab tak payah buat booking sebab orang tak ramai, datang terus saja. Aku cakap balik aku nak booking juga. Lalu aku bagi tau aku nak datang jam 3 petang. Dia cakap OK lalu aku bagi tahu nombor kereta.

Ingat semudah itu. Rupanya Bang Mat ( aku nama kan manusia tu Bang Mat sebab ia lelaki ) tu tahu hangguk ja. Dia tak masukkan maklumat dalam sistem. Letih puasa kot.

Yang jawab talifon kali ini ( perempuan) kata kalau buat booking, mereka akan ambil nombor kereta dan maklumat pemilik. Tanya dia, Bang Mat mana yang ambil booking hari tu, dijawab tak tau ( cover line kot ).

Nasib baik aku talipon dulu. Kalau buat edisi terjah, buang masa ja.

Pengajaran: Walau dah booking, tolong confirm balik untuk memastikan maklumat betul.

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2012

Selamat Hari raya Aidilfitri. Mohon maaf zahir batin jika ada terklebih kurang, terkasar bahasa dan segala-gala terrrr.

Restoran AZ Tomyan : Iftar

Cerita buka puasa Bulan Ramadhan lepas:

Dekat nak hujung Ramadhan baru ada kesempatan untuk berbuka puasa kat luar. Pilihan lokasi yang dekat rumah sahaja, berhampiran Kiosk Bertam. Pilih yang dekat supaya lepas makan boleh balik cepat ke rumah, solat. Tahun lepas kami berbuka ala-Arab kat Asiatica. Tahun nie pun macam nak rasa yang arab lagi. Nak ke Asiatica depa tak buat dah buffet Ramadhan. Jadi ala-Thai OKlah.

Petang, lebih kurang jam 4 pi ke Restoran AZ Tomyam, buat tempahan untuk berbuka pada hari tu juga. Brader yang ambil oder tu macam letih sungguh. Serupa tak mau cakap. Tanya sepatah jawab macam tak mau jawab ja, suara pun tak berapa nak dengar tapi mata dok tengok TV. Ishhhh... geram pun ada. Kami oder set ja, cuma tukar dari kangkung goreng ke kailan ikan masin dan tambah air jus oren sejug. Habis oder, dia terus dia kemeja sebelah ambil sebungkus kurma lalu diletak atas meja yang kami tempah lalu dia pi ke kaunter tanpa kata apa-apa. Kami pun blur nak kena bayar dulu ka atau tak, jadi ka???. Tanya pelayan seorang lagi yang kebetulan ada kat situ, dia pun macam blur gak tapi kata dah ok ( macam tu lah seingat aku). Kami pun balik, tawakal ja lah.
Set C
Petang tu hampir dekat nak berbuka kami sampai. Orang boleh kata penuh. Ada yang mungkin dari kelab kereta pun berbuka kat situ, sambung meja panjang. Alhamdulillah meja yang di tempah sudah ada hidangan atasnya, seperti yang di oder.

Sambil melayan bebudak tu, sambil ambil gambar makanan sementara tunggu azan. Entah bila azan ( dalam tu tak dipasanag radio untuk menendakan waktu berbuka ) lihat sekeliling manusia dah makan. Apa lagi "Allahumma laka sumtu....".
Legaaaa dapat makan.
Nie antara hidangan set C.

Siakap msam manis, sedap. Ikan rapuh tapi sos sikit.
Puyuh goreng, sedap dan rapuh
Kailan ikan masin
Telur bungkus
Udang celup tepung, tepung tebal dan tak rangup.

Dalam setengah jam lebih selesai. Manusia yang tadi ramai dah tinggal tak berapa kerat ja.
Dah selesai buka puasa. Tinggal meja yang bersepah.
Keseluruhan makanan sedap. Kami dah selalu makan kat sini, tapi oder simpel-simpel ja macam nasi goreng, tom yam. Kalau kat sini nasi goreng standard ( seperti nasi goreng diguna untuk nasi goreng daging kunyit atau nasi goreng paprik  ) tak berapa sedap. Kena oder yang lain-lain sikit seperti nasi goreng ikan masin, nasi goreng kerabu ( nasi goreng yang memang dia kena goreng masa tu ). Apa tu nasi goreng standard? Klik sini.

Nasihat kepada yang nak berbuka kat luar tu sebolehnya buat tempahan awal sebab ketika kami sedang menjamu selera, ada yang masih menunggu hidangan sampai disebabkan tak booking awal. Bulan puasa ni orang datang memang dalam keadaan lapar dan keperluan untuk memenuhkan perut pun pada masa yang sama, jadi paham-pahamlah tukang masak pun berpuasa dan bilangan mereka pun terhad.

Kalau yang bersembahyang sebolehnya cari kedai yang ada surau atau dekat dengan surau. Bolehlah selepas makan terus pi solat. Masa tak terbuang untuk mencari surau berdekatan atau balik kerumah.

Dan satu lagi kalau datang buka puasa kat luar tu jangan buat cam dok kat rumah. Ada yang datang pakai baju singkat seluar ketat. Bila terbongkok membelasah makanan tu, terselak tayang pungkok kat orang. Ujung-ujung buka puasa pun pahala berkurang.

Restoran AZ Tomyam ini rasanya keseluruhan pekerja orang pantai timur, jadi kadang-kadang bahasa yang digunakan tak berapa nak paham ( dia tak paham cakap aku, aku tak paham cakap dia). Lokasi terletak di Kawasan Perniagaan Bertam Perdana berdekatan Kiosk @ Bertam. Dibuka setiap hari. Lokasi tengok Google map kat bawah.

View Restoran AZ Tomyam in a larger map

Cuti 1Malaysia

Dah dekat nak raya, apa lagi borang cuti memang laris di pasaran. Ada yang minta 4 hari dapat 2 hari saja, ada minta 3 hari dapat kesemuanya dan satu lagi ada yang dah cuti 3 hari dapat 1 hari lepas tu diberi lagi tambahan 1 hari lagi. Jadilah 5 hari. Kat mana tuuu. Tuuuu kat pekeliling Kementerian Pelajaran kepada sekolah-sekolah. 2 hari yang ditambah sebelum Hari Raya yang kena ganti semula.

Sekarang nie ada sekolah yang mengikut pekeliling tu. Ambil semua cuti yang diberi dan akan diganti kemudian pada hari Sabtu. Jadinya semua bebudak sekolah Horeeeeeee cuti panjang. Ibu bapa Horeeeee kena ambil cuti seperti anak-anak atau kena cari tempat bebudak tu duduk sementara ibu bapa bekerja.

Bila sekolah menambah cuti begini, ia akan bersangkut dengan ibu bapa yang bekerja. Berbagai implikasi akan berangkai. Kesukaran ibu bapa untuk mengambil cuti disebabkan kekangan tugas ( seperti tentera, bomba, jururawat dan sebagainya), baki cuti tidak mencukupi ( kalau ambil cuti lebih akan ditolak gaji ) dan menganggu perancangan cuti yang optimum ( seperti perancangan umrah, percutian dan lain-lain). Bapak menteri tahu apa? umum saja.
Pekeliling

Tempat transit / tadika pun dikala ini juga mengambil kesempatan untuk bercuti. Transit selalunya akan dibuka ketika musim cuti sekolah ( pertengahan atau hujung penggal). Disebabkan hari raya mereka juga mengambil kesempatan bercuti juga seperti sekolah. Seperti yang aku tulis sebelum ini. Ishhhh pening kepala. Sekolah cuti ganti, mereka pun mereka entah apa-apa cuti sebab tak mau ganti.

Cuti ganti ini seronok ambil, tetapi yang akan timbul masalah ialah ketika penggantian pada hari Sabtu. Perancangan cuti hujung minggu akan kantoi, banyak program akan tergendala seperti kelas tambahan.

Cuba bapa menteri umumkan kepada rakyat jelata begini.

" Saya umumkan bahawa seluruh rakyat Malaysia akan mendapat cuti berganti untuk Hari Raya ini pada 16 dan 17 Ogos 2012. Ini membolehkan seluruh rakyat dapat merancang perjalanan supaya jalan raya tak sesak. Oleh itu semua sektor awam dan swasta diminta menutup premis pada tarikh-tarikh tersebut. Kedua-dua hari itu akan diganti pada hari Sabtu yang akan ditentukan kemudian."

Cuba buat macam nie. Baru best. Dikala musim 1Malaysia nie buat satu lagi, Cuti 1Malaysia. Dijamin popularrrr

Monyetlisma

Yang nie aku dapat dari internet. Menarik untuk direnungkan.
Sekumpulan saintis meletakkan 5 ekor monyet didalam sangkar dan ditengahnya ada sebuah tangga dengan pisang diatasnya.
Setiap kali monyet itu memanjat tangga, saintis akan membasahkan monyet yang lain dengan air.
Selepas itu, setiap kali ada monyet yang menaiki tangga, monyet yang lain akan memukulnya.
Selepas beberapa lama, tiada lagi monyet yang berani menaiki tangga itu.
Saintis kemudiannya menukar salah seekor monyet itu dengan monyet yang baru. Perkara pertama monyet baru ini lakukan ialah memanjat tangga. Dengan pantas monyet-monyet lain memukulnya.
Selepas beberapa kali kena pukul, monyet baru belajar untuk tidak memanjat tangga walau tidak tahu kenapa.
Monyet kedua pula ditukarkan dan perkara yang sama berlaku. Monyet pertama turut sama memukul monyet kedua. Monyet ketiga ditukarkan dan perkara yang sama diulangi. Yang keempat ditukarkan dan perkara yang sama berlaku sehingga monyet terakhir ditukarkan.
Sekarang yang tinggal ialah 5 monyet yang tak pernah disimbah air, meneruskan memukul monyet yang memanjat tangga itu. 
Jika boleh tanya monyet-monyet itu kenapa mereka memukul sesiapa yang menaikai tangga, pasti mereka akan menjawab.....
"Aku tak tahu-inilah yang biasa dilakukan"

Biasa dengar jawapan ini ?


p/s: apa beza monyet, beruk dengan kera?

Dok Buat Kuih Raya yerrr Cik Kak ?

Haaaa... mungkin sekarang ramai yang sedang bertungkus lumus mengejar lailatul qadar membakar kuih raya. Peluh sampai ke kaki. Production jalan 24 jam mengejar masa untuk siapkan tempahan. Kepada yang menggunakan gas untuk memasak, nie sedikit maklumat mengenai tong gas.
TQ kepada yang buat poster nie. Gambar dari internet.
Periksa tarikh lupus tong gas anda untuk mengelak kejadian tidak diingini. Malang tak berbau ( kalau dia berbau maknanya dah hangit la tu ).

Tadika / Transit Mithali - Selamat Hari Raya

Pernah jadi tak kat ibu bapa suatu hari di bulan Ramadhan anak anda memberi satu surat? Datang dari tempat dia transit / tadika. Surat apa tuuu... apa lagi surat cuti raya. Esok hari raya.. esok hari raya.... Lihat surat kat bawah.

Nama tadika dipadam untuk menutup kebaikan majikan.
Jumaat bertemu Jumaat tadika / transit akan tutup ditambah dengan Sabtu dan Ahad menjadikan tertutup 10 hari. Horeeeee..... balik main mercun. Anak-anak seronok lah, ibu bapa cam mana??? Mungkin ada yang OK dan mungkin juga ada yang mempunyai masalah. Majikan tak luluskan cuti atau baki cuti yang sudah dirancang untuk program lain atau cuti tak cukup. Ramai senyap seribu bahasa. Kalau dolu-dolu diam tu tanda setuju. Setuju lah kot.

Kepada ibu bapa yang dapat cuti seperti tempat jagaan tu OK lah tapi yang tak boleh macam mana?? dah ada barisan alternatif untuk jagaan anak-anak ??

Baca surat yang aku tempek kat sini. Jumaat pertama cuti peristiwa sebab tadika  bersukan nuuuunnnn Mei yang lalu ( tak mahu bayar OT lalu diberi cuti gantian, rasanya). Tadika nie merupakan salah satu cawangan dari rangkaian tadika dan transit yang dimiliki oleh seorang tokey. Jadinya tadika dan transit yang berangkai dibawah tokey ini akan bercuti peristiwa yang sama. Adakah patut ?

Aku dok risau nie, kalau rangkaian tadika nie mempunyai 4 buah cawangan dan setiap satunya mengadakan aktiviti ( lawatan atau hari sukan atau apa-apa hari ) pada tarikh yang berlainan dan ada cuti peristiwa maka akan ada 4 hari cuti peristiwa. Maka setiap cawangan terpaksa ambil 4 hari cuti peristiwa walau tak ada kena mengena. Haruu nie.

3 hari lain iaitu Rabu hingga Jumaat pula ( 22-24 Ogos ) cuti apa?? mestilah tambahan cuti raya, yang tu pun nak kena bagi tau ka. Dengar cerita tadika nie ikut cuti sekolah, tapi tak semua sekolah membuat tambahan cuti. Jadi apa yang di ikut?

Kenapa jadi begini ?? nak kena bagi tau juga ka?? Sebab ini tadika /transit swasta. Peduli apa nak buat cam mana pun. Sendiri buat undang-undang sendiri patuh, rasa tak sesuai boleh diubah, janji dicapati.

Kami nak tau sikit bagaimana dengan bayaran. Kalau ibu bapa hantar anak lebih masa kena bayar obertime, kalau hantar anak-anak ketika sekolah cuti ( untuk transit ) pun ada tambahan bayaran, bagaimana jika tadika sendiri ambil cuti tambahan?? Nak guna mesin kira yang mana satu? Tapi kembali ke perenggan diatas, itu undang-undang mereka yang buat.

Inilah salah satu masalah tadika / transit swasta yang kerajaan perlu ambil perhatian, dimana tadika-tadika dan transit swasta perlu ada peraturan untuk penubuhan dan perjalanan perniagaan. Perlu diadakan satu mekanisma yang memantau dan menyeragamkan kaedah perjalanannya. Supaya perjalanannya tidak menjejaskan perkhidmatan ibu bapa yang bekerja bertepatan dengan fungsinya.  Tadika / transit  inilah kami sebagai ibu bapa memberi kepercayaan untuk menjaga anak-anak sementara kami bekarja, sementara kami berkhidmat untuk negara.

Dolu-dolu mungkin tak berapa kisah sangat. Salah seorang ja bekarja atau pun saudara mara duduk berhimpun satu kampung. Boleh ja letak anak-anak tumpang rumah mereka. Ketika ini kebanyakan ibu bapa berhijrah untuk mencari pekerjaan, kaedah hantar kepada saudara mara dah tak relevan lagi. Lagi pun tempat-tempat jagaan ini bukan sahaja tempat jagaan tetapi juga tempat menuntut ilmu. Nak masuk darjah satu ada ujian menentukan kedudukan kelas ( cikgu dah tak ajar A,B,C keladi hutan, tikus mati, kucing makan ). Itulah pentingnya pusat-pusat jagaan ini ( klik  sini ).

Jika di sekolah diadakan PIBG ( Persatuan Ibu Bapa dan Guru ). Dimana PIBG memainkan peranan yang besar dalam menggerakkan dan memantau aktiviti sekolah. Bolehlah dicadangkan tadika-tadika dan transit juga diwajibkan mempunyai PIBG. Ini supaya perjalanan aktiviti tempat ini dapat dipantau dengan baik. Tadika dan transit swasta bukan sekadar sebuah badan mengaut keuntungan semata-mata tetapi juga perkhidmatannya ada nilai tanggungjawab kepada kemasyarakatan, orang putih kata corporate social responsibility ( CSR ).

Kementerian-kementerian seperti Kementerian Pembangunan Wanita dan Masyarakat, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Kementerian Pelajaran dan kementerian-kementerian lain yang rasa-rasa bertanggungjawab hendaklah mengambil tindakan sewajarnya.

Walau ada kelemahan dan kekurangan ibu bapa kadang-kadang tetap menghantar ketadika tersebut disebabkan ada nilai tambah yang melebihi kekurangan seperti anak-anak dijaga dengan baik dan juga menitik beratkan pelajaran agama.

Disebalik tu pun ada juga tadika / transit yang menjalankan operasi secara profesional. Walau mengaut keuntungan, kebajikan ibu bapa yang menghantar anak-anak diutamakan.

Apa komen anda???

p/s: Bila majikan aku nak buat cam nie. Tutup kedai buang sebulan.

Di Mana Nak Beli Baju Raya ?

Dah dekat nak raya, betul ka nie? Betul la tuu. La nie semua dok bersiap nak menyambut raya. Bersiap nak menyambut Ramadhan dah lepas.
Sementara nak pi membeli belah untuk persiapan raya, saja aku nak letak satu pantun untuk difikir-fikirkan.
Gambar hiasan
Buai laju-laju
Sampai pucuk sena
Beli baju baru
Dari kedai Cina

Mungkin dari kecil kita telah diajar dengan pantun ini untuk  mengingatkan kita supaya bergantuang kepada kaum ini. Cuba kali ini ketika membeli belah diubah persepsi sikit. Buat transformasi. Mungkin harga yang dijual mahal sikit, sebab dia pun dapat bekalan dari peniaga bangsa lain juga ( jangan pula menangguk di air keruh pula, hantam harga gila-gila ). Biar mahal sikit tapi dapat menolong bangsa sendiri. Aku bukan perkauman tetapi nak melihat bangsa aku berjaya dan berdiri sama tinggi dengan yang lain.

Tapi satu ja masalahnya, dimana nak dapat kedai yang orang melayu punya ? Kalau boleh yang semua barang keperluan di letakkan setempat ( pasaraya la tuu ). Takkan nak ke kedai jual tudung dengan baju kurung atau ubat kurus ja, ada banyak lagi keperluan lain.

p/s: pendapat dari aku yang tak tahu bisnis.

Darjah Kebiadapan Pemimpin Dunia

Dah basi dahhh, 24hb Julai lepas, Reader's Digest telah menyenaraikan rakyat Malaysia terletak di tangga ke 34 dari 36 buah negara yang kurang ajar atau biadab la tu ( aku dok search kat internet senarai negara lain yang dibuat ranking tu, tak jumpa pun). Adalah beberapa kategori yang di sandarkan. Klik gambar bawah.
Grafik : The Star
Sekarang cuba buat ranking untuk pemimpin dunia yang kurang ajar pula. Masuk negara orang buat macam negara sendiri, ambil negara orang jadi negara sendiri, ada berani??

p/s: biadap atau biadab, yang mana satu ejaan yang betul.