Posts

Showing posts from August, 2012

Pilihanraya 13 Nanti Nak Pilih Siapa ??

Image
Pilihanraya Umum 13 dah dekat. Hasil dari pilihan raya yang lepas rasanya ramai yang seronok sebab macam-macam dapat. Orang susah dapat, pesara tentera dapat, pemandu teksi dapat, peniaga runcit dapat, anak-anak sekolah dapat, dapat dan dapat  dan dapat macam-macam lagi dapat. Yang dok dapat nie akan setiap tahun dapat atau hanya dapat dekat pilihanraya ja? ( ishhh banyak pula perkataan dapat nie )

Dekat pilihanraya macam-macam dijanjikan dan manifesto untuk pilihanraya yang akan datang. Yang kalah berjanji kalau menang. Yang menang berjanji kalau menang lagi atau menang dengan majotiti lebih besar. Seronok dengar depa buat janji.

Untuk rakyat macam aku nie, tak ada kepentingan politik seronok juga makan janji. Maklumlah semua nak dapat percuma. Tol percuma, minyak murah, PTPTN percuma, tayar percuma, duit sekolah percuma, serba serbi murah atau percuma.

Ada sesiapa yang senaraikan janji-janji nie? Ini persoalannya. Bagaimana nak tentukan janji ditepati? Oleh itu Malaysia patut adaka…

Servis Kereta Hampehhhh

Image
Penatttt... Pagi Jumaat lepas aku talipon confirm balik dengan Perodua Service Centre Pulau Pinang, Jalan Patani tentang temujanji untuk servis petang hari tu. Bagilah nombor kereta dan di periksa dalam sistem, tak ada. Aikkk.. dah booking minggu lepas macam mana tak ada pula? Tanya lagi, macam mana boleh terima lagi ka booking? Di jawab tak boleh dah, kereta banyak sampai kepetang.

Hairan aku sebab dah buat booking pada Khamis 16hb Ogos lebih kurang jam 10.37 pagi ( ikut rekod dalam call log HP). Yang jawab lelaki ( silap tak ambil nama bang mat tu ). Bila aku kata nak buat booking lepas Raya dijawab tak payah buat booking sebab orang tak ramai, datang terus saja. Aku cakap balik aku nak booking juga. Lalu aku bagi tau aku nak datang jam 3 petang. Dia cakap OK lalu aku bagi tahu nombor kereta.

Ingat semudah itu. Rupanya Bang Mat ( aku nama kan manusia tu Bang Mat sebab ia lelaki ) tu tahu hangguk ja. Dia tak masukkan maklumat dalam sistem. Letih puasa kot.

Yang jawab talifon kali in…

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2012

Image
Selamat Hari raya Aidilfitri. Mohon maaf zahir batin jika ada terklebih kurang, terkasar bahasa dan segala-gala terrrr.

Restoran AZ Tomyan : Iftar

Image
Cerita buka puasa Bulan Ramadhan lepas:

Dekat nak hujung Ramadhan baru ada kesempatan untuk berbuka puasa kat luar. Pilihan lokasi yang dekat rumah sahaja, berhampiran Kiosk Bertam. Pilih yang dekat supaya lepas makan boleh balik cepat ke rumah, solat. Tahun lepas kami berbuka ala-Arab kat Asiatica. Tahun nie pun macam nak rasa yang arab lagi. Nak ke Asiatica depa tak buat dah buffet Ramadhan. Jadi ala-Thai OKlah.

Petang, lebih kurang jam 4 pi ke Restoran AZ Tomyam, buat tempahan untuk berbuka pada hari tu juga. Brader yang ambil oder tu macam letih sungguh. Serupa tak mau cakap. Tanya sepatah jawab macam tak mau jawab ja, suara pun tak berapa nak dengar tapi mata dok tengok TV. Ishhhh... geram pun ada. Kami oder set ja, cuma tukar dari kangkung goreng ke kailan ikan masin dan tambah air jus oren sejug. Habis oder, dia terus dia kemeja sebelah ambil sebungkus kurma lalu diletak atas meja yang kami tempah lalu dia pi ke kaunter tanpa kata apa-apa. Kami pun blur nak kena bayar dulu ka a…

Cuti 1Malaysia

Image
Dah dekat nak raya, apa lagi borang cuti memang laris di pasaran. Ada yang minta 4 hari dapat 2 hari saja, ada minta 3 hari dapat kesemuanya dan satu lagi ada yang dah cuti 3 hari dapat 1 hari lepas tu diberi lagi tambahan 1 hari lagi. Jadilah 5 hari. Kat mana tuuu. Tuuuu kat pekeliling Kementerian Pelajaran kepada sekolah-sekolah. 2 hari yang ditambah sebelum Hari Raya yang kena ganti semula.

Sekarang nie ada sekolah yang mengikut pekeliling tu. Ambil semua cuti yang diberi dan akan diganti kemudian pada hari Sabtu. Jadinya semua bebudak sekolah Horeeeeeee cuti panjang. Ibu bapa Horeeeee kena ambil cuti seperti anak-anak atau kena cari tempat bebudak tu duduk sementara ibu bapa bekerja.

Bila sekolah menambah cuti begini, ia akan bersangkut dengan ibu bapa yang bekerja. Berbagai implikasi akan berangkai. Kesukaran ibu bapa untuk mengambil cuti disebabkan kekangan tugas ( seperti tentera, bomba, jururawat dan sebagainya), baki cuti tidak mencukupi ( kalau ambil cuti lebih akan ditolak …

Monyetlisma

Image
Yang nie aku dapat dari internet. Menarik untuk direnungkan.

p/s: apa beza monyet, beruk dengan kera?

Dok Buat Kuih Raya yerrr Cik Kak ?

Image
Haaaa... mungkin sekarang ramai yang sedang bertungkus lumus mengejar lailatul qadar membakar kuih raya. Peluh sampai ke kaki. Production jalan 24 jam mengejar masa untuk siapkan tempahan. Kepada yang menggunakan gas untuk memasak, nie sedikit maklumat mengenai tong gas.
Periksa tarikh lupus tong gas anda untuk mengelak kejadian tidak diingini. Malang tak berbau ( kalau dia berbau maknanya dah hangit la tu ).

Tadika / Transit Mithali - Selamat Hari Raya

Image
Pernah jadi tak kat ibu bapa suatu hari di bulan Ramadhan anak anda memberi satu surat? Datang dari tempat dia transit / tadika. Surat apa tuuu... apa lagi surat cuti raya. Esok hari raya.. esok hari raya.... Lihat surat kat bawah.

Jumaat bertemu Jumaat tadika / transit akan tutup ditambah dengan Sabtu dan Ahad menjadikan tertutup 10 hari. Horeeeee..... balik main mercun. Anak-anak seronok lah, ibu bapa cam mana??? Mungkin ada yang OK dan mungkin juga ada yang mempunyai masalah. Majikan tak luluskan cuti atau baki cuti yang sudah dirancang untuk program lain atau cuti tak cukup. Ramai senyap seribu bahasa. Kalau dolu-dolu diam tu tanda setuju. Setuju lah kot.

Kepada ibu bapa yang dapat cuti seperti tempat jagaan tu OK lah tapi yang tak boleh macam mana?? dah ada barisan alternatif untuk jagaan anak-anak ??

Baca surat yang aku tempek kat sini. Jumaat pertama cuti peristiwa sebab tadika  bersukan nuuuunnnn Mei yang lalu ( tak mahu bayar OT lalu diberi cuti gantian, rasanya). Tadika …

Di Mana Nak Beli Baju Raya ?

Image
Dah dekat nak raya, betul ka nie? Betul la tuu. La nie semua dok bersiap nak menyambut raya. Bersiap nak menyambut Ramadhan dah lepas.
Sementara nak pi membeli belah untuk persiapan raya, saja aku nak letak satu pantun untuk difikir-fikirkan.
Buai laju-laju
Sampai pucuk sena
Beli baju baru
Dari kedai Cina

Mungkin dari kecil kita telah diajar dengan pantun ini untuk  mengingatkan kita supaya bergantuang kepada kaum ini. Cuba kali ini ketika membeli belah diubah persepsi sikit. Buat transformasi. Mungkin harga yang dijual mahal sikit, sebab dia pun dapat bekalan dari peniaga bangsa lain juga ( jangan pula menangguk di air keruh pula, hantam harga gila-gila ). Biar mahal sikit tapi dapat menolong bangsa sendiri. Aku bukan perkauman tetapi nak melihat bangsa aku berjaya dan berdiri sama tinggi dengan yang lain.

Tapi satu ja masalahnya, dimana nak dapat kedai yang orang melayu punya ? Kalau boleh yang semua barang keperluan di letakkan setempat ( pasaraya la tuu ). Takkan nak ke kedai jua…

Darjah Kebiadapan Pemimpin Dunia

Image
Dah basi dahhh, 24hb Julai lepas, Reader's Digest telah menyenaraikan rakyat Malaysia terletak di tangga ke 34 dari 36 buah negara yang kurang ajar atau biadab la tu ( aku dok search kat internet senarai negara lain yang dibuat ranking tu, tak jumpa pun). Adalah beberapa kategori yang di sandarkan. Klik gambar bawah.
Sekarang cuba buat ranking untuk pemimpin dunia yang kurang ajar pula. Masuk negara orang buat macam negara sendiri, ambil negara orang jadi negara sendiri, ada berani??

p/s: biadap atau biadab, yang mana satu ejaan yang betul.