Posts

Showing posts from September, 2015

Nasi Kandar Kg. Malayu Air Itam

Image
Kalau tanya orang Penang kat mana nasi kandar yang sedap pasti akan tersenarai dalam carta Nasi Kandar Kampung Melayu yang terletak di Air Itam.

Aku pertama kali sampai ke sini. Orang kata Nasi Kandar nie di buka awal pagi dan tak sampai tengahari dah habis. Aku cari nasi kandar nie dah hampir tengahari. Harap-harap tak tutup lagi. Kalau tutup pun aku dah tahu lokasinya, nanti kalau nak pi sana taklah kesesatan yang amat melampau.
Boleh tahan pening juga jalan nak masuk, tersesat dua tiga kali. Nasi Kandar nie terletak ditingkat bawah rumah flat, suatu kawasan yang sesak. Parking amat terhad jadi pandai-pandailah kona sana kona sini cari parking.

Alhamdulillah, dengan bersusah payah dan bersungguh sampai juga dan masih beroperasi walau dah hampir tengahari.
Masa sampai orang dah tak ramai seperti yang di sebut-sebut, mungkin dah lewat. OKlah tak sesak sangat lagi bagus. Apa lagi pi beratur dulu.
Masa aku sampai ada lebih kurang 10 orang yang beratur depan aku. Tapi beratur tak lama …

KUP atau Hakiki Dimana Bezanya?

Image
Kenyataan dari pegawai JPA mengenai jawatan KUP dan hakiki pasti membuat penjawat awam terkejut. Hahahahaa ayat biasa yang kita lihat kat FB. Saja nak bagi orang klik ramai-ramai.

OKlah, untuk penjawat awam yang tak naik-naik lagi pangkat walau bekerja berbelas tahun, kerajaan telah perkenalkan skim dimana sesiapa yang telah berkhidmat selama 13 tahun dinaikkan pangkat melalui skim KUP (Khas Untuk Penyandang) dengan memenuhi kriteria-kriteria tertentu. Khas untuk penjawat awam biasa bukan GURU. Geng DG cerita lain, anak emas.

Walau bukan kenaikan pangkat hakiki tapi OKlah dari tak ada langsung. Bukan senang diujudkan jawatan kanan atau kenaikan pangkat. Berbagai faktor yang dilihat seperti kewangan yang mencukupi, keperluan terhadap jawatan tersebut dan juga kesungguhan ketua jabatan membuat justifikasi keperluan dan berbagai faktor lain.

Kebanyakan kekosongan kenaikan pangkat hakiki bergantung kepada kekosongan di jabatan sendiri atau jabatan lain, kalau bernasib baik dapat tempat ya…

Al Kanz Hadramawt Bertam

Image
Kali nie sambut birthday orang paling tua dalam keluarga, aku la tuuu. Cerita lama dah. Pusing punya pusing yang terbaik ialah yang dekat sajalah. Apa lagi ke Bertam Perdana Darul Makan. Kali nie pekena nasi arab. Restoran makanan arab yang baru buka kat sini (sekarang dah lama la). Ni dia Restoran Al Kanz Hadramawt. Jangan tersilap ada sebiji restoran yang nama hampir sama kat Kulim, Al Khanz.
Di sini boleh bersantap di luar kedai atau di dalam kedai. Restoran nie tiga tingkat, tingkat atas pun disediakan tempat makan. Kami makan kat tingkat bawah saja.

Kami oder set untuk 4 orang iaitu nasi madghout kambing sekilo ~ tengok kat menu di bawah. Biasalah anak-anak dah besar.... cover line. Set yang sungguh mewah dengan hidangan sampingan, ada hummus, roti lubnan, sos arab harrah, sup arab iddam, salatah, buah campur, air oren dua jug dan teh arab dua teko.

Restoran nie menyediakan masakan dari Timur Tengan, Yaman. Tak perlu ke Yaman, kat sini pun dah dapat rasa keenakan makanan Yaman. S…

Mak Cun - Full Drama

Image
Mak Cun drama bersiri menceritakan usahawan yang cuba mengangkat produk kampung tapi jangan harap aku nak letak link download drama ni. Buat malu orang utara dan juga aku lah. Kenapalah drama nie menggunakan loghat orang utara? adakah orang utara perangai cam tu? entahlah. Tapi yang pastinya boleh menjatuhkan maruah orang utara.
OKlah, drama Mak Cun ni mempunyai jalan cerita yang bagus menceritakan jatuh bangun Mak Cun untuk menaik taraf produk tradisional kampung iaitu bedak sejuk keparingkat yang lebih tinggi. Digarapkan ide inovasi kepada produk yang biasa menjadi lebih bersesuaian dengan arus semasa.  
Untuk menambah cabaran dalam perniagaan diselitkan persaingan dikalangan masyarakat setempat. Diletakan watak Zennat Manisa yang memberi perkhidmatan suntikan kolagen sebagai pesain utama yang mempunyai sifat hasad dengki.

Untuk menyedapkan cerita di selit dengan watak Pak Akob yang di pegang Dato Rahim Razali dan juga anak Mak Cun iaitu Atol yang bercinta dengan anak Manissa.

Bagu…

Kuliah Ilmu September 2015

Jom ke kuliah agama. Biar kat luar jerebu tapi hati tak jerebu.

Masjid Abdullah Fahim Kepala Batas, SPU:


Posted by Masjid Abdullah Fahim SPU on Wednesday, September 2, 2015
Masjid At Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:


Posted by Masjid At-Taqwa, Taman Bertam Indah,SPU on Sunday, August 30, 2015

Surau Al-Muttaqin Badar Putra Bertam:

Posted by Surau Al-Muttaqin Bandar Putra Bertam on Friday, August 28, 2015



Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.