Tuesday, June 15, 2010

Menteri Seorang...Yang Lain Buat Ramai...

Hari ini ada seorang menteri datang ketempat kerja aku. Dalam jadual menteri tu akan datang jam 12.30 tgh. Lalu ada call dari PRO mengatakan ada orang dari pihak menteri datang ke bilik persidangan untuk suruh set up jam 10.30 pg sebab dia nak test sistem. Tapi kami janji jam 11.30pg sebab bilik tu sistem dah ok.

Pada jam 11.30 pg pergilah kami ke bilik tersebut. Mak datuk ramainya yang berada disitu, tak tau lah orang pihak meteri atau peserta. Tapi lambat lagi program nak mula jadi aku buat bodoh ja la. Lalu datang orang yang nak test sistem tu. Dia bawa sebuah laptop nak test backdrop untuk dipancarkan ke skrin. Apabila ON saja laptop berhimpun la dalam 3 ke 4 orang nak komen dan lihat backdrop tersebut ada la sedikit pembetulan dilakukan ( ini mungkin teknikal backdrop). Ishhh... nak bawa laptop dangan backdrop pun kena ada sorang yang dibawa khas dari Putrajaya. Aku lihat ada yang jadi jurufoto. Ada yang pi test mikrophone yang memang tersedia kat situ. Di lihat berapa orang teknikal yang dibawa dari putrajaya sedangkan rasanya setakat nak bawa backdrop tu ramai yang boleh bawa. Sikit punya membazir. Tak termasuk pengawal peribadi, penasihat dan entah apa-apa jawatan yang datang. Buat ramai saja.

Cuba bayangkan berapa banyak elaun yang terpaksa dikeluarkan oleh kerajaan untuk membayar tugasan yang dilakukan mereka. Sedangkan tugasan itu boleh dilakukan oleh seorang sahaja. Sebab mereka bukan pergi ke dalam hutan yang tiada kemudahan disediakan. Mereka pergi ke sebuah Universiti dimana mempunyai tenaga teknikal untuk membantu. Tak tau lah mungkin mereka nie tak percaya dengan kebolehan teknikal disini atau nak makan angin.

Hampir jam 1.30 tgh menteri datang tetapi terus pergi makan disebelah bilik persidangan. Hampir jam 2 ptg baru masuk kebilik , jadi dari jam 11.30pagi sampai hampir jam 2tgh itu saja lah yang nak di test sistem. Kami yang tunggu dia dari tadi tak boleh pi mana la. Nak tunggu dia masuk bilik. Nak pi bilik air pun pengawal tak bagi pi. Sayang betul la mereka dengan menteri tu. Bila menteri tu masuk bilik persidangan semua pintu ditutup. Kami yang duduk didalam tak boleh keluar la ( sebelum ini ada pengawal peribadi yang tanya kami teknikal universiti ada berapa orang) sebab standby jika ada masalah. Tunggu la kami sampai jam 3.30ptg lebih. Dah la perut kami tak masuk apa-apa lagi, yang menteri makan sikit punya sedap. Aku tak tau la konco-konco menteri macam mana, tapi rasanya mereka pun makan ketika menteri tu makan. Kami nie tak ada pun pihak menteri tu pelawa makan. Yang dia tahu hanya minta itu minta ini. Mereka nie minta macam-macam dan kadang-kadang permintaan tu seolah-olah nak menunjuk kepada bos mereka. Menteri tu pun kadang-kadang tak tahu apa yang mereka buat. Banyak lagi benda dia nak fikir dari menerima bodekan. Kalau tak ada makanan untuk kami cakap awal-awal kami boleh makan tempat lain, bukan nak makan percuma atau nak perabih duit kerajaan. Ini datang waktu rehat kami. Apa punya budi bahasa yang dibawa.

Habis jam 3.30 ptg untuk yang jauh boleh la jama' tapi yang datang sekitar tak pasti la, harap mereka sempat pi sembahyang. Jangan nak mengampu menteri sampai lupa sembahnyang.

Pendapat aku la, menteri yang duduk diatas tu naik mereka kerana undi dari rakyat. Tapi setelah mereka naik banyak perbelanjaan nak jaga mereka nie ( high maintenance ) bila keluar saja bukan setakat elaun yang banyak mereka balun tetapi juga segala konco yang mereka bawa perlu dibayar juga. Semua nak sempurna. Bila mereka datang persiapan perlu disediakan. Bila sampai kesuatu kawasan, banyak perbelanjaan yang dikeluarkan untuk menyambut meraka. Sedangkan impak yang diberikan dengan kedatangan meteri itu tak pasti lagi.

Kita kena hormat pemimpin tetapi kita jangan pula membazir. Kadang-kadang kedatangan meteri itu hanya untuk melebarkan pengaruh dia sahaja dengan ceramah yang diberikan (berkempen la tu), sedangkan kita menjemput beliau untuk memakmurkan dan manfaat kawasan kita dan mendengar dan menyelesai kekusutan yang ada.

Semoga pemimpin-pemimpin yang dilantik dan dipilih oleh rakyat sedar kenapa mereka ini dipilih. Mungkin sebelum ini mereka ini seorang guru, seorang ustaz atau lain-lain jawatan tetapi setelah menolak jawatan yang disandang untuk diganti dengan pangkat YB, bertanggungjawablah dengan jawatan baru yang disandang.

Friday, June 11, 2010

Nan's Kitchen

Kawasan Perniagaan Bertam Perdana. Kawasan Perumahan dan perniagaan baru di Kepala Batas. Memang banyak kedai makan, tak tau lah siapa yang nak datang makan. Aku makan makanan kau, kau makan makanan aku. Tapi malam memang meriah kat sini terutama Kiosk @ Bertam. entah dari mana manusia datang makan kat situ.

Malam nie aku nak cuba yang spesial sikit kat Kiosk @ Bertam. Kami cuba di Nan's Kitchen, masakan western. Belek punya belek menu dia, dipesan lamb grill ( kalau tak silap la, dah lupa), hot dog dan aku tanya dia apa yang menarik, diberitahu masakan baru iaitu lamb pasta XXXX carbonara ( yang XXXX tu aku tak tau nak sebut) bentuk macam keow teow, pesan saja lah nak rasa. Air pula yang istimewa air strawberry ada buih (kiri sekali).

jeng...jeng...jenggg bila sampai alamak sikit ja. Keseluruhan rasa boleh kata sedap lah tapi dalam kuantiti yang sedikit ( dalam gambar macam banyak ). Lamb grill datang dengan hirisan kambing disaluti sos lada hitam bersama garlic bread, kentang dan salad.
Hotdog berbalut telur dengan kentang.

Nie dia lamb pasta XXXXX carbonara. Pasta dengan hirisan kambing ( kambing sikit ja, pasta yang lebih ). Keseluruhan apa yang aku makan sedap tapi tak berapa puas sebab kuantiti yang sedikit.

Habis saja makan, perut memang tak kenyang, kami pi cari nasi lemak. Lokasi seperti peta kat bawah ( klik imej untuk paparan lebih besar )


Wednesday, June 9, 2010

Terkejut sat...

Hari kedua berada Ahmad Firas di TALESKA, isteri aku terima talipon beritahu TALESKA talipon dia mengenai anak aku penat. Isteri aku balik dulu la. Sementara aku nak balik, TALESKA tu talipon aku pula beritahu isteri aku dah ada kat sana dia nak no staf aku untuk bawa anak aku ke kelinik USM-IPPT. Klinik ini bersebelahan sahaja dengan TALESKA.

Sampai di sana semua dah ok. Dah ambil ubat. Diberitahu anak aku nangis tak berhenti dan dengar bunyi macam penat. Dari kata doktor anak aku tak penat cuma dia selesema dan batuk jadi diberi ubat batuk dan demam sahaja, ubat selesema tak boleh bagi lagi sebab masih bayi dan berat tak cukup lagi (adalah kira-kira yang mereka buat). Apa-apa pun Alhamdulliulah selamat. Menurut Pn Norzihan mereka boleh hantar ke klinik tetapi kena bagi tahu ibu-bapa dulu.

TALESKA ni memang prihatin dengan hal-hal kesihatan seperti diberi nasihat tentang jenis-jensi botol susu yang sesuai untuk bayi dan pentingnya penyusuan oleh ibu. Kalau tak boleh menyusu di beri pilihan supaya ibu-ibu pam susu dan di bekukan dan mereka akan mengambil susu itu untuk diberikan kepada bayi.

Yang menariknya mereka ada fail rekod yang menunjukkan apakah aktiviti yang dilakukan oleh bayi, masa tidur mereka, bila mereka makan dan kedaan keseluruhan bayi itu seperti banyak menangis, gembira dan sebagainya. Fail ini akan diberi kepada ibu bapa setiap hari.

Saturday, June 5, 2010

TALESKA - IPPT

Dah hampir isteri aku nak mula kerja dari cuti 2 bulan. Jenuh la juga mencari tempat mengasuh anak ke tiga aku, Ahmad Firas. Lalu talipon la kawan aku yang duduk kat Lorong Bentara ( Taman Bertam Perdana) kot-kot kat sana ada orang yang ambil mengasuh bayi. Dia bagi tahu USM Bertam ( IPPT ) ada buat nursery untuk kanak-kanak. Diberitahu juga nursery tu buka awal bulan Jun 2010 di Bertam Putra.

Macam biasa hari Isnin ada Pasar Malam di Bertam Putra, selepas membeli belah di pasar malam ternampak la aku lot perniagaan yang disewa oleh IPPT USM. Belek-belek bangunan tu ada satu atau dua lot di tulis Day Care.

Jadi pada hari Selasa 1hb Jun, apa lagi pagi-pagi kami pun pi la tempat tadi. Aku ambil Book Off. Tengok blok tu macam tak ada orang saja, lalu aku pi ke lot sebelah tanya staf kat situ. Lalu dia bagi tahu Day Care tu bukan nursery tapi tempat rawatan. Ditunjuknya aku ke hujung blok bangunan tersebut. Bukan setakat tunjuk tapi bawa aku ke tempat nursery tu. Aku pun tak tau nama dia, tapi cara layanan tu mamang baik, terima kasih.
Sampai kat sana, nampak luar macam biasa ja, mungkin baru lagi, tak nampak pun macam nursery. Apabila masuk dalam fulamakkk memang terpegun la. Lengkap. Staf kat situ memang ramah. Aku melawat la kat dalam tu. Nursery ni dinamakan TALESKA ( Taman Asuhan Lestari Kanak-kanak ).


TALESKA ini hanya menerima kanak-kanak dari bayi ke umur empat tahun sahaja. Kat dalam TALESKA nie dibahagikan kepada 2 bahagian. Satu untuk yang dah boleh bermain dan satu lagi untuk bayi. Untuk kanak-kanak yang dah besar disediakan banyak juga alat mainan.
Nie dia anak lelaki aku apa lagi pulun main la, kesian masa dia dulu tak tadika tak ada benda macam nie.
Kemudahan lain yang disediakan ialah bilik menyusu, ini untuk ibu-ibu yang waktu rehat dapat datang ke TALESKA untuk menyusu. Sesuai la untuk ibu-ibu yang bekerja di sekitar terutama staf IPPT. Tandas yang mesra kanak-kanak. Alat permainan tak payah cerita memang banyak. TALESKA ini bukan sahaja untuk staf IPPT atau USM sahaja tetapi dibuka kepada orang luar.


Buat masa sekarang TALESKA ini beroperasi dari jam 7.30 pagi hingga 5.30 petang. Kalau macam aku nie yang bekerja jauh tak dapat la nak sampai waktu tu. Jadi kami minta staf disitu pertimbangkan untuk menerima bayi lebih awal dan ambil lewat sediki. Mereka tak dapat beri keputusan sebab ini merupakan hari pertama mereka. Jadi mereka beritahu aku perkara tersebut akan dibincangkan pada waktu petang nanti bersama Guru Besar iaitu Pn Norzihan (staf nurse).

Sebelum aku pi kerja semula, nak jadi apa-apa pun aku booking tempat untuk anak aku dulu ( kena cepat sebab mereka hanya terima 11 orang bayi sahaja ). Lebih kurang jam 4 petang staf kat TALESKA talipon aku beritahu mereka boleh terima anak aku jam 7 pagi dan ambil balik jam 6 petang. Alhamdulillah. Selepas balik kerja, malam tu kami ke kedai barangan bayi Miki Babyland untuk membeli keperluan. Pagi tadi mereka dah bagi senarai keperluan yang perlu dibawa ke sana.

Esoknya aku ambil book off lagi untuk hantar anak aku ke situ dan selesaikan apa-apa yang patut seperti yuran dan pendaftaran. Berjumpalah dengan staf yang bertanggungjawab menjaga anak aku Pn Saodah. Cerita la serba sedikit tentang perangai anak aku tu. Selesai ja aku pi kerja semula.

Tak berapa lama Pn Norzihan talipon aku beritahu tentang bayaran untuk kerja lebih masa ( bayaran ini untuk pengasuh tersebut) dan diceritanya tentang botol-botol yang boleh digunakan untuk penyusuan sebab ada juga botol yang mempunyai bahan yang boleh menyebabkan kanak-kanak jadi gemuk dan di cerita juga tentang ibu-ibu boleh sejuk beku susu yang di pam dan boleh dibawa ke TALESKA, mereka akan beri susu itu kepada bayi. Mereka sangat menggalakkan penyusuan oleh ibu. Tapi kami nak buat cam mana bekerja tempat jauh.

Dari pandangan aku buat masa sekarang berbaloi la hantar anak kat sini. Kepada yang berminat cepat-cepat tempat terhad.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...