Posts

Showing posts from 2010

Kuala Lumpur - Hari 3: Aquaria KLCC

Image
Lepas saja melawat Petrosains, cari makan yang termudah dan berpatutan di KLCC.... apa lagi KFC ja la. Tak mau keluar dari KLCC sebab nak terus pi ke Aquaria.

Ambil tiket untuk Aquaria sahaja, harga boleh tahan la. Tapi OK la ikan laut ada dalam bangunan.

Disebabkan demam kristmas masih ada, kanak-kanak diberi hadiah bersempena Kristmas. Lelaki diberi topi merah ada lampu lip-lap dan perempuan diberi tanduk rusa merah macam cekak. Habis anak orang Islam jadi Santa Claus. Mungkin depa tak perihatin kot dengan benda-benda cam nie. Kalau Hari Raya aku rasa depa bagi keris atau tengkolok atau ketupat....hahahahahaa.

Masuk ke dalah kami disambut dengan ikan pirana. Nasib kami baik sebab masuk hampir jam 4 petang masa untuk jamu ikan pirana. Tunggu sat, ada petugas yang memberi penerangan tentang ikan tu dan selepas itu upacara bagi makan ikan. Makan memang gelojoh... sekejap ja lauk habis.
Inilah rupa ikan pirana. Masuk dalam akuaria tidak di benarkan mengambil gambar menggunakan flash. …

Kuala Lumpur - Hari 3: Petrosains KLCC

Image
Hari ke tiga diteruskan lagi dengan aktiviti jalan-jalan sambil belajar. Lama dok dengar mengenai Petrosains. Kali ini tercapai hasrat anak-anak kesana. Petrosains buka setiap hari dari pagi sampai petang sahaja kecuali hari Isnin tutup.
Sampai KLCC perking kat bawah. Naik atas terus ke Petrosains. Masih awal lagi lebih kurang jam 10.30 pagi. Orang pun tak berapa ramai lagi. Isteri aku beli tiket dan beratur untuk naik gondola.
Gondola tu boleh muat empat ke lima orang kot. Stroler pun boleh masuk sekali. Gondola ini akan bawa kita melalui terowong yang memaparkan gambar-gambar manusia dan alam sekitar merentasi masa. Selepas itu kita akan berjalan melalui ruang-ruang aktiviti sains. Untuk budak-budak dan pelajar memang baik untuk pembelajaran.

Berbagai aktiviti boleh dicuba dan ada sukarelawan yang membantu atau memberi penerangan.

Anak kecil kau tangkap gambar kereta hologram....ishhh tetiba hilang.
Boleh lihat, boleh cuba...
Masuk pula dalam alam dinosour.
Perjalanan bahagian ini …

Kuala Lumpur- Hari 2: Sunway Lagoon

Image
Hari kedua di Kuala Lumpur, lawatan sambil mandi di Sunway Lagoon. Tempat berkelah orang bandar. Nak cari air terjun dan pantai asli terlampau jauh jadi, ini dia alternatifnya. Tiket masuk boleh tahan la. Kalau warga negara murah sikit.

Acara yang dijalankan ialah mandi, mandi dan mandi sampai kecut. Cerita lain tak ada dan tak tau apa nak di ceritakan.






Dah semua kecut....boleh balik.

Waktu operasi: 11 pagi - 6 petang; Sabtu/Ahad/Cuti Am: 10 pagi - 6 petang

Harga tiket untuk pekej 3 parks ( yang kami ambil ) untuk rakyat temapatan: Dewasa RM60.00 dan Kanak-kanak/warga emas RM 48.00

Maklumat lanjut : http://www.sunwaylagoon.com/index.asp

Pautan lain dalam siri Kuala Lumpur 28/12/2010 - 1/1/2011:

1. Kuala Lumpur Hari 1 : Zoo Negara
2. Kuala Lumpur Hari 1 : Restoran Intai-intai
3. Kuala Lumpur Hari 2 : Sunway Lagoon
4. Kuala Lumpur Hari 3 : Petrosains KLCC
5. Kuala Lumpur Hari 3 : Aquaria KLCC
6. Kuala Lumpur Hari 5 : Pusing-pusing

Kuala Lumpur - Hari 1 : Restoran Intai-Intai

Image
Selepas lalu di Zoo Negara, perut pun dah lapar, memang dah masa makan pun. Lalu ke sebuah restoran yang dari luar tak tahu pun ada restoran kat situ. Aku ikut ja, abang ipar yang bawa. Melalui Jalan Lingkaran Tengah 2 (MRR2) dari zoo menghala ke pusat bandaraya.

Restoran terletak disebelah kiri jalan. Tanda yang jelas adalah sebuah pusat servis kereta yang besar, Imavest. Banyak kereta Honda di situ... pusat servis Honda kot. Kona masuk depan pusat servis itu sehingga ke hujung bangunan, ada selekoh ke kiri, haaaa kat depan tu pintu masuk restoran. Restoran Intai-intai.

Betul la nama dia nak masuk kena intai-intai dulu sebab tersorak dan juga kena hati-hati sebab lorong sempit dan parking juga susah. Parking tu mungkin waktu siang saja susah, sebab kena berebut dengan kereta yang diservis di situ, malam mungkin mudah.


Parking saja di mana kosong, janji jangan halang keluar masuk kereta lain sudah. Didalam kawasan restoran parking amat terhad.


Masuk sahaja dalam kawasan restoran, anda …

Kuala Lumpur - Hari 1 : Zoo Negara

Image
Hari pertama di Kuala Lumpur . Lawatan sambil belajar di Zoo Negara. Sampai awal pagi di zoo, tak mau berebut tempat parking. Memang awal pun kawasan parking masih lengang. Sementara orang tak ramai, pakat-pakat posing depan pintu zoo.
Tiket masuk boleh tahan juga lah, warganegara ada Mykad murah sikit. Mahal pun tak apa duit tu buat makanan haiwan. Kalau bawa kamera video kena bayar RM 15.00. Ingat aku masa ke Zoo Taiping, video kamera percuma tapi kamera pegun ( still camera ) kena bayar pula.
Lepas saja pintu masuk, kat kawasan ni ada banyak sangkar-sangkar burung, monyet dan entah aku pun lupa dah disamping kedai-kedai cenderamata dan haaa... nie yang aku suka nie kedai Hari-Hari mau.


Pada jam 11.00 pagi diadakan pertunjukan haiwan. Kira kami sampai tu ngam-ngam pertunjukan baru nak mula. Layan dulu.... ada pertunjukan anjing laut, ikan lumba-lumba, burung helang dan ada beberapa ekor lagi la. Habis saja pertunjukan ronda-ronda sekitar kawasan tu dan singgah di salah sebuah kiosk…