Tuesday, March 31, 2015

Restoran Bawal 2 Kepala Batas

Nie cerita lama tapi tulis pi lah. Nie merupakan kunjungan ke dua kami ke Restoran Bawal 2. Kali pertama menjamu selera kat sini macam tak menarik. Tak taulah sebab menu yang dipilih atau memang masakan dia tak kena dengan selera.
P_20140627_212915
Mula-mula nak pangkah dah restoran nie. Tapi dengan tak semena-mena pada suatu hari tu kami pusing Kepala Batas nak cari restoran yang sedap-sedap sikit untuk sambut Ramadhan tapi kebanyakan tutup. Maklumlah nak bagi anak-anak seronok sambut Ramadhan, nak makan sedap-sedap sikit. Kedai-kedai makan pun masa nielah juga tutup nak sambut Ramadhan juga. Pusing punya pusing (nampak bersungguh) hanya jumpa restoran nie saja yang buka, nak dijadikan cerita lah tu.

OKlah masuk juga mana tau tetiba sedap. Masuk saja cari tempat duduk dulu. Tak silap aku ada dua tiga meja yang dah berpenghuni. Nie dia menu.
P_20140627_212531
P_20140627_212457
P_20140627_212458
Pilih punya pilih, kami pilih set bawal untuk empat orang. Set nie datang dengan kari bawal dok dalam claypot, bawal goreng 2 ekor, sambal, ulam, sirap sejug dan nasi 4 pinggan dan tambah sepinggan. Kami tambah sotong celup tepung dengan udang goreng kunyit. Boleh tahan cepat hidangan sampai. Layan gambar kat bawah dulu.
P_20140627_213548
Kari bawal dihidang dalam calypot, memang terbaik

P_20140627_213827
Sotong celup tepung tak berapa menjadi.

P_20140627_213725
P_20140627_213710


Kali nie memang tak sia-sia kami singgah kat sini. Gulai bawal memang sedaplah dan ikan bawal pun besar. Aku tarik balik pangkah yang aku buat hari tu. Boleh datang lagi.  Lain kali kalau datang kena pilih menu yang ada bawal.


P_20140627_221450
Suasana dalam retoran pun selesa dan bersih.
Kenapa nama restoran nie Bawal 2,  aku pun tak tau. Jadi kalau nak tau boleh pi sana tanya sendiri. Restoran nie dibuka setiap hari, lokasi di shop lot Taman Bertam Permai sebelah simpang Jalan Kedah dan Jalan Paya Keladi. Ia berada di lot tepi sekali.

GPS : 5.531867, 100.430461

selamat menjamu selera... dan selamat menempuh era GST.



Thursday, March 26, 2015

GST is no good - En Google cakap

Hari nie kawan aku tunjuk kalau tulis kat Google Translate perkataan "GST ada kebaikan" dia akan keluar seperti gambar kat bawah.

GST ada kebaikan --> GST no good
 cuba tulis pulak dalam huruf besar.
GST ADA KEBAIKAN --> GST NO BENEFITS
Mungkin En Google nie translate perkataan dari perasaan rakyat marhaen.

Friday, March 20, 2015

Thailand : Hat Yai

Awal pagi dah siap berkemas. Hari nie selamat tinggal Krabi, rombongan akan pulang ketanah air. Dah datang jauh-jauh jadi sebelum sampai tanah air, singgah dulu ke Hat Yai.
DSC_5996
Krabi Heritage Hotel.

Perjalanan yang boleh kata jauh dan memakan masa yang lama juga, jadi driver tu cakap kalau sampai awal baru boleh singgah ke Hatyai. Dalam perjalanan bas berhenti kat hentian apa entah, tapi bas selalu berhenti kat sini. Tempat yang kami makan malam ketika sampai ke Trang.
DSC_6088

Bolehlah ke bilik air atau membeli sedikit buah tangan. Kat sini ada makanan yang halal dan ada yang tak halal., jadi pilih elok-elok. Ada juga restoran halal kat belakang kedai nie.

DSC_6087
Telur masin menjadi buah tangan.

DSC_6083
Tandas yang sempoi kat Thailand.
Sebelum sampai ke Hat Yai kami singgah ke Hatyai Rama Hotel untuk makan tengahari. Kat sini makanan mengikut citarasa lidah aku tak berapa sedap. Mungkin rasa asli Thai. Hari dah petang, alhamdulillah sapai juga ke Hat Yai, driver bas bagi masa 2 jam sahaja untuk pusing-pusing.

Sampai Hat yai apa lagi pakat-pakat keluar macam lipas kudong la sebab masa yang diberi sangat pendek maklumlah dalam kepala hotak macam-macam nak beli kannn.


Aku dok target nak beli backpack untuk jadikan beg sekolah Siti Sarah dengan Muhammad Ammar. Dah berapa beg yang dok beli kat depa asyik putus tali, koyak dan macam-macam lagilah. Maklumlah buku yang nak dibawa banyak dan berat. Orang cakap beg kat sini murah, bukan yang original lah. Dan pastikan beli yang buatan Vietnam sebab lebih berkualiti dan tahan lama dari buatan China.
DSC_6140
Kat sini ada supermarket dan juga deretan bazar. Aku cuma masuk bazar-bazar nie saja. Macam-macam yang dijual dari pakaian, makanan, mainan dan berbagai lagilah. Kebanyakan menjual barangan tiruan, jadi pandai-pandailah menawar.
DSC_6142
DSC_6143

Pusing sana pusing sini, tawar sana tawar sini, alhamdulillah apa yang dihajat dapat juga. Berpeluh juga mengejar masa. Hari dah malam dan perjalanan di teruskan semula. Hampir jam 2 pagi kami sampai ke USM semula.

DSC_6153
Perjalana nie kami ditemani driver dan pemandu pelancon dari syarikat Mahaizah. Lupa pulak nama depa. Alhamdulillah diberikan keselamatan dalam perjalanan ini.

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan Thailand Disember 2013 ]

1- Thailand : Trang
2- Thailand : Krabi
3- Thailand : Krabi ~ Island Hopping
4- Thailand : Krabi ~ Pasar Malam Muslim
5- Thailand : Hat Yai


Saturday, March 14, 2015

SKBP - Mencerap Bintang

Pukul 9 malam tadi berlangsung program mencerap bintang yang dianjurkan oleh Panitia Sains SK Bertam Perdana dengan kerjasama Jabatan Mufti Pulau Pinang dan USM.

Program dimulai dengan ceramah oleh Jabatan Mufti yang memberi penerangan kepentingan dan hubungkait manusia dengan ilmu falak terutama yang berugama islam. Penentuan kalendar, waktu solat, arah kiblat, penentuan tarikh-tarikh penting umat islam begitu juga menentukan arah menggunakan bulan, matahari dan bintang.
Ceramah diadakan di padang sekolah. Pakat dengar ceramah sambil duduk atas rumput. Teringat zaman dulu-dulu kat kamoung dibuat wayang pacak.

Disamping ceramah ada disediakan 3 buah teleskop untuk mencerap bintang. Malam nie cuma planet jupiter saja yang ada. Berbaris panjang juga tunggu giliran untuk melihat planet.
Ibu bapa dengan anak-anak yang datang boleh tahan ramai. Memang menariklah program nie. Tahniah SK Bertam Perdana. Kalau boleh jadikan sebagai acara tahunan dan jemput juga agensi luar dan kelab-kelab astronomi luar dan kalau boleh tambah bilangan teleskop. Nak menarik lagi buat program satu hari termasuk bengkel pengendalian teleskop, cara pengiraan arah bintang, mencerap matahari, bengkel membina roket air, bengkel kapal terbang kertas dan macam-macam lagilah ~ boleh aku tunggu satu hari kat situ.
Untuk Siti Sarah yang balik bercuti, ini bukan sekadar menghadiri program sekolah lama beliau. Tapi menjadi tempat perjumpaan dengan kawan-kawan lama.


Tuesday, March 10, 2015

Thailand : Krabi ~ Pasar Malam Muslim

Selepas rehat sebentar, keluar pusing-pusing pekan Ao Nang. Kat Ao Nang kepada pemilik kad akaun bank CIMB kira tak ada masalah nak keluarkan duit sebab kat sekitar sini ada 2 buah cawangan CIMB. Kedua-dua lokasi nie ada mesin ATM.

DSC_5685
CIMB di Ao Nang

Petang sedikit kami berkumpul semula untuk makan malam. Naik bas semula. Dalam perjalanan ternampak sebuah masjid yang dalam pembinaan, besar juga. Maklumlah lebih kurang 60 hingga 70 peratus penduduk disini beragama Islam. Lagi pun makanan  halal di Krabi terutama di Ao Nang nie mudah di dapati.
DSC_6031
Masjid dalam pembinaan ~ mungkin sekarang dah siap boleh digunakan.

 Tak berapa lama, bas pun berhenti. Laaa di bawa ke Restoran Hasna sekali lagi. Ingat dia nak bawa ketempat lain pulak. Bukan tak sedap tapi kalau boleh nak juga rasa makan kat restoran lain. Apa-apa pun rezeki jangan ditolak.
DSC_6040
DSC_6041
DSC_6044

Masa nak balik kali ini pakat ramai-ramai kata nak balik jalan kaki saja sebab dalam perjalanan ke hotel ada sebuah pasar malam Muslim. Tak jauh pun dalam 10 minit jalan kaki. Singgah tengok apa yang ada. Layan gambar kat bawah.
DSC_6054
Pasar Malam Muslim Ao Nang
DSC_6055
DSC_6056
DSC_6058

Kepada yang dah ke Pasar Malam kat pekan Krabi dok tengok benda pelik-pelik tapi tak berani nak cuba, maklumlah tak pasti statusnya halalnya bolehlah beli kat sini. Kebanyakan peniaga menjual makanan.

DSC_6060
DSC_6062
telur puyuh
Kat sini dapatlah rasa kuih-kuih yang tak dapat kat Malaysia. Beli serba sedikit makan kongsi-kongsi sebab perut dah kenyang. Patut tadi berhenti kat sini dulu sebelum ke Hasna.

DSC_6064
DSC_6067

Pasar malam nie dikatakan baru dibuka khasnya untuk peniaga Islam. Dibuka kalau tak silap setiap hari. Lokasi pasar malam nie aku tak berapa pasti, jadi aku tanda kat dalam Google Map merupakan anggaran lokasi sebenar. Kalau salah tolong tegur.




Bolehlah cuba makanan baru kat sini.

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan Thailand Disember 2013 ]

1- Thailand : Trang
2- Thailand : Krabi
3- Thailand : Krabi ~ Island Hopping
4- Thailand : Krabi ~ Pasar Malam Muslim
5- Thailand : Hat Yai


Wednesday, March 4, 2015

Pendaftaran Tahun Satu 2015

 Kemaskini 10hb Mac 2015 :

Setelah pergi kesekolah untuk mendaftar anak, ada beberapa tambahan keperluan yang perlu dibawa sekali. Nia apa yang perlu dibawa :

1- Sijil Lahir kanak-kanak yang asal.
2- 2 salinan sijil lahir kanak-kanak.
3- 1 sampul surat BERCERMIN 4 x 9 bersetem 80sen.
4- 1 salinan bil elektrik atau air atau bil talifon.
5- 1 salinan penyata gaji bagi yang bekerja.


****** 4hb Mac 2015*****
Kepada yang ada anak-anak yang akan masuk tahun satu pada 2016 dan 2017 sila buat pendaftaran segera ke sekolah berdekatan.

Pendaftaran ini untuk anak-anak yang lahir pada 2 Januari 2009 - 1 Januari 2010 yang akan masuk tahun satu pada 2016 dan yang lahir pada 2 januari 2010 - 1 Januari 2011 akan memasuki tahun satu pada 2017.

Pendaftaran boleh di buat di sekolah berdekatan bermula dari 1 Mac hingga 31 Mac 2015. Untuk pendaftaran nie sila bawa bersama:

1- Sijil lahir asal dan salinan.
2- Bil TNB, TM dan PBA
3- Salinan slip gaji ibu bapa.
4- Sampul surat bercermin 4'x9', setem 80sen.

Pendaftaran dibuka Isnin hingga Khamis dari 8 pagi hingga 12.30 tengahari dan sambung semula dari jam 2 petang hingga 4.30 petang. Hari Jumaat di buka dari jam 8 pagi hingga 12 tengahari dan sambung semula jam 2.45 petang hingga 4.30 petang.

Jangan lupa tunaikan tanggung jawab anda ~ macam nak mengundi pulak.

Tuesday, March 3, 2015

Kuliah Ilmu Mac 2015

Jom pakat ramai-ramai menambah ilmu di masjid dan surau sekitar Bertam Kepala Batas.

Masjid Abdullah Fahim Kepala Batas, SPU:




Masjid At Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:




Surau Al Husna Bertam Perdana, Kepala Batas:





Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...