Posts

Showing posts from March, 2015

Restoran Bawal 2 Kepala Batas

Image
Nie cerita lama tapi tulis pi lah. Nie merupakan kunjungan ke dua kami ke Restoran Bawal 2. Kali pertama menjamu selera kat sini macam tak menarik. Tak taulah sebab menu yang dipilih atau memang masakan dia tak kena dengan selera.
Mula-mula nak pangkah dah restoran nie. Tapi dengan tak semena-mena pada suatu hari tu kami pusing Kepala Batas nak cari restoran yang sedap-sedap sikit untuk sambut Ramadhan tapi kebanyakan tutup. Maklumlah nak bagi anak-anak seronok sambut Ramadhan, nak makan sedap-sedap sikit. Kedai-kedai makan pun masa nielah juga tutup nak sambut Ramadhan juga. Pusing punya pusing (nampak bersungguh) hanya jumpa restoran nie saja yang buka, nak dijadikan cerita lah tu.

OKlah masuk juga mana tau tetiba sedap. Masuk saja cari tempat duduk dulu. Tak silap aku ada dua tiga meja yang dah berpenghuni. Nie dia menu.
Pilih punya pilih, kami pilih set bawal untuk empat orang. Set nie datang dengan kari bawal dok dalam claypot, bawal goreng 2 ekor, sambal, ulam, sirap…

GST is no good - En Google cakap

Image
Hari nie kawan aku tunjuk kalau tulis kat Google Translate perkataan "GST ada kebaikan" dia akan keluar seperti gambar kat bawah.

 cuba tulis pulak dalam huruf besar.
Mungkin En Google nie translate perkataan dari perasaan rakyat marhaen.

Thailand : Hat Yai

Image
Awal pagi dah siap berkemas. Hari nie selamat tinggal Krabi, rombongan akan pulang ketanah air. Dah datang jauh-jauh jadi sebelum sampai tanah air, singgah dulu ke Hat Yai.

Perjalanan yang boleh kata jauh dan memakan masa yang lama juga, jadi driver tu cakap kalau sampai awal baru boleh singgah ke Hatyai. Dalam perjalanan bas berhenti kat hentian apa entah, tapi bas selalu berhenti kat sini. Tempat yang kami makan malam ketika sampai ke Trang.

Bolehlah ke bilik air atau membeli sedikit buah tangan. Kat sini ada makanan yang halal dan ada yang tak halal., jadi pilih elok-elok. Ada juga restoran halal kat belakang kedai nie.


Sebelum sampai ke Hat Yai kami singgah ke Hatyai Rama Hotel untuk makan tengahari. Kat sini makanan mengikut citarasa lidah aku tak berapa sedap. Mungkin rasa asli Thai. Hari dah petang, alhamdulillah sapai juga ke Hat Yai, driver bas bagi masa 2 jam sahaja untuk pusing-pusing.

Sampai Hat yai apa lagi pakat-pakat keluar macam lipas kudong la sebab masa yang diberi…

SKBP - Mencerap Bintang

Image
Pukul 9 malam tadi berlangsung program mencerap bintang yang dianjurkan oleh Panitia Sains SK Bertam Perdana dengan kerjasama Jabatan Mufti Pulau Pinang dan USM.
Program dimulai dengan ceramah oleh Jabatan Mufti yang memberi penerangan kepentingan dan hubungkait manusia dengan ilmu falak terutama yang berugama islam. Penentuan kalendar, waktu solat, arah kiblat, penentuan tarikh-tarikh penting umat islam begitu juga menentukan arah menggunakan bulan, matahari dan bintang. Ceramah diadakan di padang sekolah. Pakat dengar ceramah sambil duduk atas rumput. Teringat zaman dulu-dulu kat kamoung dibuat wayang pacak.
Disamping ceramah ada disediakan 3 buah teleskop untuk mencerap bintang. Malam nie cuma planet jupiter saja yang ada. Berbaris panjang juga tunggu giliran untuk melihat planet. Ibu bapa dengan anak-anak yang datang boleh tahan ramai. Memang menariklah program nie. Tahniah SK Bertam Perdana. Kalau boleh jadikan sebagai acara tahunan dan jemput juga agensi luar dan kelab-kelab ast…

Thailand : Krabi ~ Pasar Malam Muslim

Image
Selepas rehat sebentar, keluar pusing-pusing pekan Ao Nang. Kat Ao Nang kepada pemilik kad akaun bank CIMB kira tak ada masalah nak keluarkan duit sebab kat sekitar sini ada 2 buah cawangan CIMB. Kedua-dua lokasi nie ada mesin ATM.


Petang sedikit kami berkumpul semula untuk makan malam. Naik bas semula. Dalam perjalanan ternampak sebuah masjid yang dalam pembinaan, besar juga. Maklumlah lebih kurang 60 hingga 70 peratus penduduk disini beragama Islam. Lagi pun makanan  halal di Krabi terutama di Ao Nang nie mudah di dapati.

 Tak berapa lama, bas pun berhenti. Laaa di bawa ke Restoran Hasna sekali lagi. Ingat dia nak bawa ketempat lain pulak. Bukan tak sedap tapi kalau boleh nak juga rasa makan kat restoran lain. Apa-apa pun rezeki jangan ditolak.

Masa nak balik kali ini pakat ramai-ramai kata nak balik jalan kaki saja sebab dalam perjalanan ke hotel ada sebuah pasar malam Muslim. Tak jauh pun dalam 10 minit jalan kaki. Singgah tengok apa yang ada. Layan gambar kat bawah.

Kepada yang d…

Pendaftaran Tahun Satu 2015

Image
Kemaskini 10hb Mac 2015 :

Setelah pergi kesekolah untuk mendaftar anak, ada beberapa tambahan keperluan yang perlu dibawa sekali. Nia apa yang perlu dibawa :

1- Sijil Lahir kanak-kanak yang asal.
2- 2 salinan sijil lahir kanak-kanak.
3- 1 sampul surat BERCERMIN 4 x 9 bersetem 80sen.
4- 1 salinan bil elektrik atau air atau bil talifon.
5- 1 salinan penyata gaji bagi yang bekerja.


****** 4hb Mac 2015***** Kepada yang ada anak-anak yang akan masuk tahun satu pada 2016 dan 2017 sila buat pendaftaran segera ke sekolah berdekatan.

Pendaftaran ini untuk anak-anak yang lahir pada 2 Januari 2009 - 1 Januari 2010 yang akan masuk tahun satu pada 2016 dan yang lahir pada 2 januari 2010 - 1 Januari 2011 akan memasuki tahun satu pada 2017.

Pendaftaran boleh di buat di sekolah berdekatan bermula dari 1 Mac hingga 31 Mac 2015. Untuk pendaftaran nie sila bawa bersama:

1- Sijil lahir asal dan salinan.
2- Bil TNB, TM dan PBA
3- Salinan slip gaji ibu bapa.
4- Sampul surat bercermin 4'x9', setem …

Kuliah Ilmu Mac 2015

Jom pakat ramai-ramai menambah ilmu di masjid dan surau sekitar Bertam Kepala Batas.

Masjid Abdullah Fahim Kepala Batas, SPU:


Post by Masjid Abdullah Fahim SPU.

Masjid At Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:


Post by Masjid At-Taqwa, Taman Bertam Indah,SPU.

Surau Al Husna Bertam Perdana, Kepala Batas:


Post by Surau Al Husna Bertam Perdana.


Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.