Wednesday, April 10, 2013

Mee Udang Pulau Sayak : Tolak Setahun Untuk Aku

Rancangan ini telah ditaja oleh isteri aku (sebut dengan penuh semangat macam pengacara konsert). Bersempena aku telah cukup setahun umur ditolak. Cerita nei terjadi awal bulan Mac yang lalu, semua dah jadi organik.

Hari istimewa, belanja mestilah tempat yang spesial. Kalau boleh jauh sikit dari rumah. Jadi jalan-jalan cari makan cinta kolestrol kat Pulau Sayak, pekena mee udang yang terfemes didunia tuuu. Kami tak biasa pi, jalan pun tak tau dan kedai yang mana sedap pun tak tau. Jadi kita tanya sama itu En Google.

Dalam dok search tu jumpalah jalan ke Pulau Sayak walau google map tu pun fenin-fenin juga. Jalan dari Tikam Batu ke Kota Kuala Muda dan sebelum sampai Pantai Merdeka ada simpang ke kiri ~ ada papan tanda. Dah jumpa jalan, tiba pula gerai yang mana sedap??. Kat internet aku jumpa hanya 2 gerai mee udang yang banyak ditulis. Dua-dua mendapat markah yang sama, boleh kata seimbang. Siapa makan kat kedai A dia kata yang tu sedap, kalau dia ke gerai B dia kata gerai B sedap. Entahlah. Lagi pun mee udang nie bukan hari-hari kita pi makan. Mungkin seumur hidup sekali ja pi pekena kat situ. Jadi itulah yang sedap. Siapa nak pi banyak-banyak kali? Bukan dekat ooiiiii.... nunnnnn kat hujung dunia.

Makan yang sedap waktu bila?? Jawapan yang senang ialah waktu lapar. Jadi kami bertolak kat sana untuk makan tengahari. Untuk sampai kesana melalui jalan kampung yang sempit sedikit, jadi berhati-hati.

Sampai dah ke situ, tak tau nak pilih yang mana satu ~ sebab ada dua kedai. Jadi pilih yang di hadapan sikit entah sebab apa tak tau. Kona masuk depan kedai. Pengunjung masih tak ada, kalau oder mesti cepat. Tanya tukang masak, dia kata tak siap lagi. Patutlah orang tak dak. Kat depan kedai tu ada sebuah Makam Diraja, ambil gambar sekeping dua.

DSC_2688
Makam Tunku Haidar Ali Shah
Lepas tu kona ke kedai sebelum nie. Usof Mee Udang Laut Pulau Sayak tertulis kat papan tanda depan lorong masuk ke kedai. Ada kawasan lapang depan kedai, parking kat situ.
DSC_2786
 Berhenti depan kedai, keluar kereta cari port yang menarik.Tiga ke empat meja dah diisi pengunjung. Kedai makan tepi laut kenalah dok kerusi tepi laut juga. Pilih wakaf  kat situ mudah fatini dan firas berjalan.
DSC_2713
Duduk kat wakaf ~ baru terasa macam dok kat kampung.
 Dok tak lama pelayan datang. Kami minta menu kat dia. Dia kata tak dak menu sabab menu dia simple saja... mee udang, nasi goreng udang, udang goreng kunyit, udang masak sos. Jangan dok minta benda pelik-pelik, nie bukan kedai tom yam atau western.
DSC_2779
Menu udang sahaja
 Apa lagi oder mee udang, nasi goreng udang dan udang goreng kunyit. Kami oder saiz biasa ja, sebab pelayan tu kata jika spesial cuma udang sahaja lebih. Cukuplah kolestrol yang ada nie.
DSC_2691
Sementara hidangan sampai layan dulu pemandangan yang menarik kat sini. Gerai ini betul-betul ditepi laut. Pantai kat sini tak nampak orang mandi. Sampan banyak berlabuh di sini.

DSC_2695
DSC_2707
DSC_2708
DSC_2775

Tak lama dah dah sampai. Jeng...jeng... . Aku oder nasi goreng udang. Nasi goreng datang dengan udang besar 3 ekor dengan sebiji telur goreng mata. Nasi goreng memang sedap, udang pula seperti direbus dan digoreng asing dan di tuang sos atasnya. Terasa kesegaran isi udang terebut.
DSC_2738
Nasi goreng udang
Nie mee udang pula, Mee kuah yang diletakkan 3 ekor udang besar dan di tuang sos atasnya. Kuah mee terasa biasa sahaja, rasa manis-manis pedas dan ceroi. Diletakkan juga telur separuh dan sedikit sayur. Udang serupa nasi goreng juga dimasak asing dan diletakkan atas mee.
DSC_2741
DSC_2740
Mee udang
Nie pula udang goreng kunyit, ada 5 ekor udang kalau tak silap.

DSC_2736
Udang goreng kunyit
 Harga untuk mee udang dan nasi goreng udang RM 8.00 sahaja, kalau special RM 11.00. Dari segi saiz hidangan berbanding harga memang berbaloi. Rasa pula kira OK sahaja. Tak berapa menarik sikit sebab udang dimasak asing dari kuah mee atau nasi goreng. Udang yang disediakan ada yang telah dibuang urat hitam kat belakang dan ada juga yang masih ada.  Yang menarik ialah kita dapat menikmati pemandangan laut yang cantik dan suasana perkampungan yang tenang sambil mengopek udang ~ boleh bersajak kat sini.
DSC_2747
Fatini dan Firas makan udang goreng kunyit.
Dok tengok pemandangan luar lupa pulak suasana kedai. Kedai masa aku pi bersih. Tempat makan di buat bumbung tanpa dinding jadi pengunjung boleh menikmati angin laut sambil bersajak.

DSC_2732
DSC_2731
Luas dan selesa. Kena angin laut.
Menurut yang jaga kedai, udang dapat segar dari nelayan. Ketam pula tak tentu, ikut kepada tangkapan nelayan. Masa aku datang ketam tak ada ~ melepas. Ikan pula seperti siakap kena tempah baru dia cari.

DSC_2772
Terima kasih kat isteri aku, belanja makan mee udang.
DSC_2782
Usof Mee Udang Laut Pulau Sayak.

Kedai Usof Mee Udang Pulau Sayak dibuka setiap hari kalau tak silap dari jam 8 pagi sampai 11 malam. Lokasi kedai disebelah kiri selepas jumpa Institut Akuakultur Marin Pulau Sayak (IAMPS), Jabatan Perikanan Malaysia. Nak senang lihat google map kat bawah. Google map tak boleh guna option map sebab jalan tak sampai, serupa dok dalam hutan. Kena guna satelit, baru jelas.

View Usuf Mee Udang Laut Pulau Sayak in a larger map

p/s : Susah jumpa kedai makan yang dibuang urat hitam kat belakang udang.

4 comments:

  1. ahhA tetibe tersesat fulak kat blog nii., pemandangan tepi pantai tu memey menarikk..,EHHehhe salamm bro

    ReplyDelete
  2. w'salam...TQ wak tersesat kat blog saya nie...jom pekena mee dulu

    ReplyDelete
  3. hehe...pic yg mnrik!
    nk tgok org mndi2 briadah..dtg dlm pkul 11...bkelah, mndi mnda...dkt hjug kri kdai.. :D
    klu sya, sya suggest kdai yaakob..udag d msk skli, kuah xceroi..pekat..spicy ckit..hihi (bleh mnta xpdas u bdak2)

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dah sampai ke kedai yaakob tapi tak buka lagi... bukan rezeki... lain kali pi pekena kat yaakob pulak

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...