Sabah - Hari 6 : Pasar Besar KK

[ 8hb Disember 2012, Sabtu - Pagi ]

Setelah habis shoping kat Pasar Basah, kami berhimpun semula dengan geng-geng masak kat depan pasar sayur-sayuran. Ada barang terlupa nak dibeli iaitu pinggan polystrin dan juga kopi. Apa lagi ambil kesempatan membeli belah kat Pasar Besar Kota Kinabalu.
Pasar Besar Kota Kinabalu. Gambar : http://hiphiphoorey.blogspot.com/
Pasar ini bersebelahan dengan Pasar Ikan KK. Pasar Besar KK ini dibahagikan kepada dua bangunan. Satu untuk Pasar Basah dan satu lagi Pasar Kering lah kot, sebab yang tadi dah basah tentu yang ini kering pula. Aku taruh sajalah apa kenamanya.

Pasar Basah :

Komplek pertama yang berhampiran Pasar Ikan di khususkan untuk segala mak nenek hasil laut. Kalau kat Pasar Ikan, segala hasil laut di letakkan ikut suka hati di kiri kananan jalan. Tapi disini tersusun ikut ruang-ruang yang disediakan.

Seperti Pasar Ikan, Pasar Basah ini juga menjual ikan-ikan yang segar dari laut. Masa perniagaan mula waktu pagi jam berapa tak pastilah tapi harga kat pasar ini lebih mahal dari Pasar Ikan walau lokasi bersebelahan. Jadi kalau nak yang murah kena bangun awal dan pergi ke Pasar Ikan. Oklah layanzzz gambar kat bawah.
Ketammmm
Lobster ~ terbaik dari ladang
Jual ketam nipah ~ kalau salah tolong betulkan
Ketam nipah atau ketam batu?
Siput yang telah dibuang kulit
Ikan warna warni ~ lepas masak warna tuu ada lag tak?

Yang aku lihat jika peniaga nie jika menjual ikan temenung mesti diletakkan macam nie. Pacak kepala. Tanya peniaga kat situ, kenapa letak ikan macam tuu? Dijawab supaya orang nampak. Dia pun gelak.

Ikan pacak kepala.
Nak tahu apa benda nie? Nie la gamat. Segar dari laut.

Untuk penduduk luar seperti kat semenanjung macam aku nie, kalau melihat hasil laut kat sini memang terbaik ~ cinta kolestrol. Nak masak kat hotel memang nak kena perambat dengan tokey hotel, jadi kalau tercabar keimanan nak merasa hasil laut yang murah dan segar boleh saja beli dan bawa balik semenanjung. Peniaga-peniaga kat pasar tu ada perkhidmatan untuk packing dan disejuk beku. Boleh bawa naik kapal terbang. Kalau nak tau lebih lanjut caranya boleh lawati kat sini http://mamaqist.blogspot.com/2011/08/cara-bawa-ikan-segar-dari-sabah.html . Kami beli untuk masak kat sini ja.

Pasar Kering:

Komplek yang kedua, Pasar Kering. Komplek dua tingkat. Terletak antara jalanraya dan Pasar Basah. Tingkat atas menempatkan kedai-kedai makan. Kalau nak rasa masakan orang Sabah bolehlah cuba. Dibahagikan dua bahagian untuk yang halal dan tak halal.
Tingkat atas ~ makan-makan
 Tingkat bawah pula menempatkan berpuluh-puluh kedai yang menjual barang-barang kering dan juga ayam dan daging segar. Macam-macam barang-barang kering seperti rempah ratus, beras, halia, lengkuas, sayur, buah-buahan, ikan / udang kering, kuih-kuih, plastik, polystrin dan macam-macam lagilah. Layanzzzz gambar kat bawah nie.
Ayam, daging
Pasar kering. Berpuluh-puluh kedai dibawah satu bumbung.
Sayur segar






Udang kering besar-besar ~ kat Semenanjung tak boleh jumpa.
close-up sikit


Sagu berbagai warna-warni
Kuih tradisional Sabah seperti kuih cincin dan amplang


Kedai mamak ~ rempah

Nak buat gulai senang, All-in-one, rempah sekali dengan daun kari.
Kat pintu masuk terjumpalah apa yang nak dicari. Iaitu  pinggan polystrin buat makan tengahari (Kondo yang kami duduk ada dapur, bolehlah masak-masak yang mudah) dan juga Kopi Tenom yang terfemes di Sabah.
Hok Min Kopi Tenom. Aku beli kopi kat sini.

Kat market ini tak silap aku ada enam peniaga kopi tenom dengan jenama sendiri. Tak pastilah yang mana sedap, janji kat bungkusan di tulis Kopi Tenom maka dengan sendirinya ia sedap. Kopi Tenom nie tak terdapat kat semenanjung sebab keluaran terhad.
Kopi Tenom, berbagai gred dan berbagai jenis bungkusan.

Kopi Tenom yang dijual terdapat berbagai jenis gred dan berbagai jenis peket. Ada yang jenis kena tapis, tak perlu tapis, dua dalam satu dan berbagai lagilah.
Beberapa pengusaha Kopi Tenom
  Apa yang istimewa Kopi Tenom nie? Menurut tokey kedai tu, pada masa dahulu Daerah Tenom mempunyai ladang kopi dan mengeluarkan kopi yang bermutu dan sedap, jadi Daerah Tenom menjadi sinonim dengan kopi. Tapi ketika ini biji kopi diperolehi dari sekitar Sabah dengan piawaian tertentu untuk menjamin mutu dan kualiti kopinya. Kepada penggemar kopi jangan lupa beli Kopi Tenom ~ iklan tak berbayar.
Kisar dan packing kopi depan kedai

Nie aku dapat dari blog http://jebatdurjana.blogspot.com/2012/02/khasiat-kopi-yang-sebenarnya.html mengenai khasiat kopi. Jangan dok berkunun dengan kopi walau dia hitam.

OKlah, habis pusing Pasar Besar KK. Jadi kat sini macam-macam ada. Kalau yang jenis hari-hari mesti kari, jangan risau kat pasar nie boleh dapat semua rencahnya masak dengan ikan segar. Terbaikkk.

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan ke Sabah pada 2 - 9hb Disember 2012: ]

1: Sabah : Perjalanan Pergi
2: Sabah - Hari 1 : Lok Kawi Wildlife Park
3: Sabah - Hari 1 : Muzium dan Heritage Village KK
4: Sabah - Hari 1 : Ocean Seafood Village KK
5: Sabah - Hari 1 : Pasar Malam Sinsuran
6: Sabah - Hari 2 : View Dari Tingkat 7
7: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 1
8: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 2
9: Sabah - Hari 3 : Rumah Terbalik Tamparuli
10: Sabah - Hari 3 : Jambatan Tamparuli
11: Sabah - Hari 3 : Pekan Nabalu
12: Sabah - Hari 3 dan 4 : Celyn Resort Ranau
13: Sabah - Hari 4 : SPA Ikan di Sg Moroli
14: Sabah - Hari 4 : Sabah Tea Plantation
15: Sabah - Hari 4 : Desa Cattle Dairy Farm ala New Zealand
16: Sabah - Hari 4 : Kinabalu Park
17: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 1
18: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 2
19: Sabah - Hari 5 : Taman Buaya Tuaran
20: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan KK
21: Sabah - Hari 6 : Pasar Besar KK
22: Sabah - Hari 6 : Pasar lagi
23: Sabah - Hari 6 : Pasar Buah-Buahan dan Pasar Kraftangan KK
24: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan Masin KK ~ Selamat Tinggal Sabah

10 comments:

  1. Tahniah banyak juga lokasi terjah awak .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih lawat blog saya... bukan senang nak sampai... kena tengok semua.

      Delete
  2. Tahniah banyak juga lokasi terjah awak .

    ReplyDelete
  3. Saya pengumpul Live Lobster Tiger(Mutiara)
    semua sais asal hidup dan kuat.

    Kami ada holding fasilitas di KK dan sangkar di Semporna.

    Hrga Beli : RM40-60 untuk saiz 300-500g
    RM70- 90 untuk saiz 600g - 1kg
    RM120 - 140 untuk 1 kg hingga 3 kg

    Kami boleh ambil semua qty yg anda boleh supply bila2 masa.

    Sila kontak kami

    WA+65 98519059
    Http://Thunderstone.simdif.com

    ReplyDelete
  4. Nak beli 5 ekor lobster berape jumlah ye

    ReplyDelete
  5. Nak beli 5 ekor lobster berape jumlah ye

    ReplyDelete
  6. Sya ada jual aym kmpung bos..pm sja 0135599891

    ReplyDelete
  7. Pesakit radang paru-paru Copd

    En. Abd Kadir bin Sumardi berusia 42 tahun ialah pengguna produk jus Jutawan herbs. Beliau telah disahkan mengidap kanser radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit yang dihidapinya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta ,batuk beliau tetap tak sembuh selain itu juga sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar yang beliau ambil tapi tak berkesan. Kemudian rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor pun mengesahkan beliau mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia.

    Untuk makluman, En. Ab Kadir bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Dengan bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna-pengguna produk Jutawan Herbs yang lain di facebook Jutawan Herbs, beliau pun menghubungi saya untuk mencuba jus tersebut. Beliau mendapatkan nasihat dan pandangan daripada saya lalu saya mengesyorkan beliau jus-jus yang sesuai dengan radang paru². Alhamdulillah dalam masa 2 minggu minum jus tersebut ,katanya sekejap saja kesan sudah terasa. Batuk samakin berkurang, nafas semakin lancar dan lega, beliau terus mengamalkan 2 jenis jus yang disyorkan selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Dari pengalaman yang saya berjumpa pesakit-pesakit sebelum ini, penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini beliau makin sihat dan terus mengamalkan jus ini. Syukur pada tuhan atas kesumbuhan yang diberikan. Semoga maklumat yang sedikit ini dapat membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh.
    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
    Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring
    En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

    ReplyDelete