Boxing Day :: Winter Wonderland

HARI KE TUJUH

26hb Disember 2019, Khamis. Boxing Day.

Disini, hari selepas Krismas dipanggil Boxing Day. Menjadi suatu kemestian jika berkunjung di hujung tahun di UK. Hari ini dan beberapa hari seterusnya akan ada jualan yang katanya harga runtuh tak boleh bincang.
Jalan-jalan Croydon

Oklah hari ini sekali lagi buat jalan-jalan Croydon sahaja. Hari ini kami melawat sekitar kawasan perumahan, jalan kaki sahaja. Selepas sarapan kami ke keluar rumah ke Sainsbury's, sebuah pasaraya ala-ala Tesco dan Mydin gitu.
Sainsbury's
Disini minggu Krismas kena periksa waktu buka sebab setiap hari berlainan masa. Hari ini buka 9 pagi.

Dalam minggu Krismas banyak tempat mempuyai masa operasi yang berbeza setiap hari. Kena periksa sebelum datang.
Sebelum pintu buka kami dah tercegat di pintu. Bukan  kami sahaja. Tapi penduduk setempat pun dah sedia dengan troli. Buka sahaja pintu, pakat serbu. Kami pun buat sebok serbu sama. Tapi tak tahu apa nak beli, jadi buat ramai sajalah.
Kami bersama rakyat tempatan menunggu pintu pasaraya di buka. Buat ramai.

Serbuuuuu
Kebanyakan barangan runcit ada disini seperti barangan dalam Tesco atau Mydinlah, ada barangan dapur, barangan basah, pakaian, elektrik dan sebagainya. Harga disini memang murah di sebabkan Boxing Day atau memang sejak azali murah, tak pasti. Tapi nampak banyak harga yang ditampal dengan harga baru.

Berbagai jenis keju. Gambar coklat aku terlupa ambil.
Peminta coklat, memang syurgalah sebab harga memang melampau murah. Antara coklat yang aku lihat seperti Kinde Bueno, Mars, Snickers, Bounty, Kidkat dan sebagainya memang murah. Nasihat aku kalau nak beli coklat untuk bagi kawan-kawan kat Malaysia baik beli di pasaraya macam ini, lebih murah. Baranga rumah pun murah. Tapi apakan daya teringatkan beg yang boleh 20KG sahaja maka jamu mata sahajalah.

Kerja Juruwang disini macam seronok saja. Tak seperti sesetengah tempat perlu berdiri, tapi disini mereka dapat bekerja sambil duduk.
Juruwang melayan pelanggan sambil duduk. Bukan stool nooo tapi bagi kerusi serupa pejabat, boleh sandar.
Selain dari Sainsbury's kami jejak kaki ke Hobby Craft bersebelahan. Disini kepada yang minat kraf tangan atau permainan yang guna otak ok lah. Macam-macam ada.

Hobby craft. Banyak alatan kraf tangan dan permainan.


Tangan dah penuh dengan barangan, jadi balik dulu simpan. Tak sempat rehat, kami keluar semula ke Pusat Bandar Croydon. Memang betul jalan-jalan Croydon hari ini. Bukan kaleng-kaleng Croydon ini. Bandar dia besar juga. Banyak juga bangunan lama disini.
Bandar Croydon.


Banyak bangunan lama disini.

Yang bestnya disini ada Tram. Salah satu pengangkutan disini. Perak sekejap. Pakat nak bergambar dengan tram.

Biasalah tak pernah tengok Tram.

Primark salah satu tempat membeli belah yang dikunjung. Disini menyediakan berbagai barangan dari hujung kaki ke hujung kepala, dari bayi sehingga dewasa. Dari stokin, baju, seluar dalam dan luar, minyak wangi, alat mekap dan berbagai lagi menggunakan jenama sendiri, Primark. Harga pula boleh tahan murah.
Primark.

Di Primark baju sejuk murah-murah. Apakan daya kalau tungu sampai sini baru beli, alamat beku dululah.


Pusing-pusing disini terjumpa sebuah kedai kebab, terus perut pun lapar. Ya lah, tengok jam dah hampir jam 2 petang. Layan Doner Kebab German. Waduhh kebab dari German pula, apa-apa pun Halal.
Doner Kebab German. Boleh makan kebab dari German pula.


Dapat lihat kebeb disediakan. Yang syok ialah daging kebab dipotong nipis dan panjang-panjang.
Ini dia apa yang kami pesan. Boleh kata semua sedap.


Lepas makan kami lepak-lepak disini sambil ambil gambar. Satu lagi kedai yang menjadi kesukaan iaitu Poundland. Macam kedai RM2 lah. Kebanyakan benda dijual dalam ₤1. Walau ₤1 tapi tukar duit Malaysia jadi RM5.50 ooooo.
Poundland. Kebanyakan barangan ₤1.

Dah jemu berada disini kami balik dulu. Lewat petang sedikit keluar balik. Berapa kali keluar masuk daaaa. Kali ini anak-anak penakan macam seronok sangat.

Hari dah gelap walau baru jam 4 petang. Kami naik train ke Stesyen Victoria. Sampai sana terus jalan kaki ke Hyde Park. Sampai di pintu masuk, orang bukan main ramai. Disini ada beberapa pintu di tanda denga warna.



Nak masuk disini percuma sahaja. Tetapi setiap pengunjung diperiksa dahulu dan air tidak dibenarkan bawa masuk.

Pintu masuk sesak.

Masa masuk sesak rupanya pengunjung diperiksa dan air tidak boleh dibawa masuk.

Disini seperti Fan Fair lah orang kampung aku cakap. Macam-macam ada dari jualan makanan minuman, cenderamata, permainan yang biasa-biasa sahaja sampai ke yang extreme. Layan saja gambar di bawah.


Macam-macam ada.
Didalam ini berbagai makanan boleh didapati. Walau di negara kafir, tetapi umat Islam diraikan juga. Ada berbagai makanan halal disediakan.


In buka ketoi besi tapi coklat yang dibuat bentuk.



Fish & Chips halal.



Ada sebuah kedai Shawarma besar.



Cendera hati dan pakaian pun banyak disini. Cuma bawa duit lebih sahaja.





Haaa bila kata Fun Fair mestilah ada permainan. Ini benda wajib ada. Macam-macam permainan ada. Dari yang nampak mudah sehingga yang perlu guna akal sehingga yang extreme. pilih sahaja yang mana nak pilih.









Bum car

Permainan extreme seperti berbagai jenis roler coster, yang pusing-pusing, yang melambong-lambong, jerit-jerit dan sebagainya ada. Janji kena berani.





Rumah hantu pun ada.
Hampir jam 10 malam, kedai-kedai mula tutup. Pengunjung pun tanpa di suruh pakat-pakat keluar. Winter Wonderland London ini di buka hampir 2 bulan setiap hujung tahun dari jam 10 pagi sampai 10 malam.

OKlah se takat itu sahaja cerita untuk hari ini...

[ Pautan Jalan-jalan Bercuti ke Liverpool dan London pada 20 - 28 Disember 2019. Kepada yang dah baca komenlah sikit TQ 😁😁😁]

1. Dari Bertam ke Heathrow
2. Persiapan Awal ke London
3. Heathrow Airport - Landing Time
4. Perjalanan dari Heathrow ke Liverpool
5. The Kop - Stadium Aanfield
6. Manchester United FC dan Royal Albert Dock
7. Bicester Village Outlet dan Oxford Universiti
8. Istana Buckingham dan Tower Bridge London
9. Borough Market dan Brixton Market
10. BBQ di Croydon
11. Boxing Day dan Winter Wonderland
12. Oxford Street dan Notting Hill
13. Tuntutan VAT di Heathrow Airport
14. Dari Heathrow ke Nasi Kandar Mohamed Raffee

BBQ di Croydon

HARI KEENAM

25hb Disember 2019, Rabu. Hari Krismas.

Hari ini kita dok rumah sahaja. Nak jalan-jalan pun tak berbaloi sebab aramai kata Hari Krismas kebanyakan tempat tutup nak bagi kaum keluarga berehat bersama-sama. Jadi boleh bermalas-malas, tidur boleh lama sikit.

OKlah kami tinggal di Godson Road, Croydon. Kawasan ini macam satu taman perumahan biasa sahaja. Rumah ini dari luar nampak kecil saja tapi dia ada tiga tingkat. Tingkat bawah ada dapur, ruang tamu dan sebuah bilik tidur. Manakala tingkat satu dan dua ada 5 bilik lagi dengan 3 bilik air. Heater pula bolehkata setiap ruang ada. Selalu kalau pasang heater ni bilik ataslah yang merana, segala haba naik keatas - bertabahlah 😂😂😂.
Ruang tamu

Nak panas boleh bakar kayu api - rasanya guna masa terdesak saja kot.
Dapur lusa juga. Serba lengkap. Ada Microwave, mesin basuh (dalam salah satu pintu kabinet), dapur, peti ais, meja makan.
Dapur elektrik, pinggan mangkuk dah ada. Cuma kena samak saja.



Antara bilik tidur yang ada. Ada yang dihias sederhana dan ada yang menarik.







Bilik air antara yang tercantik.

Ini yang menjadi masaalah kepada rakyat Malaysia. Bilik air yang perlu sentiasa kering. Aduhhh pening kalau nak mandi. 

Yang paling best laman belakang rumah. Kalau di Malaysia, laman hadapan rumah luas dan belakang sempit sahaja. Berlainan disini, kebanyakan rumah mempunyai laman yang sempit di hadapan muat untuk dua buah kereta tetapi kena parking sebelah sebelah.

Laman depan rumah sempit sahaja. Bolehlah perking kereta dua biji ssebelah sebelak.
Laman belakang luas, jadi lebih priversi. Bolehlah buat taman. Laman belakang ini di buat kosong sahaja dengan kiri kanan pokok, ada pokok epal tetapi buah dah habis luruh. Jadi dibelakang boleh lah dibuat bakar-bakar BBQ. Tempat grill ada disediakan.
Ruang belakang rumah yang luas memanjang. Ada pokok epal tapi semua dah luruh, nampak tak buah yang kat tanah tu?



Pagi ini tak ada apa-apa, jadi selepas sarapan buat sedikit permainan bagi soronok sikit. Selain dari kami dari Malaysia ada 3 orang sedara sebelah kakak ipar yang menetap di London. Mereka inilah selalu bersama kami disini.
Sarapan dulu. Hari ini bihun goreng.


Tuuu dia hadiah. Saja seronok-seronok bagi hadiah. 

Seronok ramai-ramai berhimpun.
Lewat sedikit pakat-pakat gotong royong cuci halaman rumah. Daun-daun penuh di laman dan licin. Masa basuh terkena air paip boleh tahan menggigil, sejuk ooo. Tempat grill dan segala perkakas menggrill seperti penyepit disamak sekali. Jenoh menonyoh saki baki apa-apa yang melekat atas grill 😏😏😏.

Macam kat malaysia, lepas gotong royong adalah tuan rumah jamu makan😂😂😂. Bihun pagi tadi. Gambar masa gotong royong tuan rumah tak ambik. 

Sementara laman dan alatan grill kering, kami keluar "Jalan-jalan Croydon", cisss... macam menarik saja kata-kata anak penakan. Pakat keluar jalan-jalan Croydon. Kawasan perumahan dan jalan disini lengang, Krismas kot. Tak terasa kemeriahan langsung. Kalau di Malaysia masa Hari Raya, Qong Xi Fa Chai atau Deepavali, boleh tahan meriah dengan orang kunjung mengunjung. Disini sunyi sepi.

Walau Hari Krismas, pintu tertutup. Sunyi sepi.


Kawasan perumahan sunyi dan jalan pun lengang. Tak terasa kemeriahan Krismas.

Kami keluar kejalan besar sahaja dan berjumpa dengan kedai kebab. Jadi oder piza untuk makan tengahari.
Pizza buat makan tenghari. Kedai kebab halal.
Bagi buat BBQ malam ini macam tak cukup saja arang yang ada, jadi cari kedai runcit yang buka. Bukan senang nak jumpa kedai yang buka masa Krismas. Boleh tahan jauh perjalanan tapi tak peluh sebab cuaca sejuk.

Antara kedai-kedai besar yang tutup.



Disini jalan-jalan tepi kawasan perumahan pun ada speed trap. Jangan buat main.

Alhamdulillah jumpa juga kedai runcit yang buka. Dapat beli satu bag arang. Kebanyakan kedai yang dibuka diusahakan oleh imigran, kalau lihat muka ada ala-ala India dan Pakistan. Balik kena cari Uber lah, tak larat menapak lagi.

Balik balun nasi dengan pizza dulu. Tak perlu tunggu malam nak BBQ, petang pun dah redup semacam. Lagi pun kalau tunggu malam pakat-pakat beku kat luarlah. Hampir jam 4 petang dah mula menggrill.

Antara yang istiqamah membakar.


Gambar dok bakar ada tapi gambar ayam dan daging dalam pinggan tak sempat ambil. Masing-masing macam pirana. Letak saja terus hilang.

OKlah setakat ini cerita Hari Krismas di Croydon. Satu lagi sebelum terlupa, kawasan perumahan disini bukan macam di Malaysia. Kalau di luar rumah jangan bersembang kuat-kuat terutama waktu malam nanti kena tegur sebab menganggu jiran-jiran. Satu lagi jangan sidai atau sangkut baju di pagar hadapan rumah. Walau sangkut didalam laman sendiri pun mereka tidak suka. Kalau nak sidai boleh sidai di belakang.

OKlah jumpa di lain entry...

[ Pautan Jalan-jalan Bercuti ke Liverpool dan London pada 20 - 28 Disember 2019. Kepada yang dah baca komenlah sikit TQ 😁😁😁]

1. Dari Bertam ke Heathrow
2. Persiapan Awal ke London
3. Heathrow Airport - Landing Time
4. Perjalanan dari Heathrow ke Liverpool
5. The Kop - Stadium Aanfield
6. Manchester United FC dan Royal Albert Dock
7. Bicester Village Outlet dan Oxford Universiti
8. Istana Buckingham dan Tower Bridge London
9. Borough Market dan Brixton Market
10. BBQ di Croydon
11. Boxing Day dan Winter Wonderland
12. Oxford Street dan Notting Hill
13. Tuntutan VAT di Heathrow Airport
14. Dari Heathrow ke Nasi Kandar Mohamed Raffee

Kuliah Ilmu Mac 2020

Menteri dah bertukar tapi iman tak boleh tukar. Jadi mai ramai-ramai tambah ilmu bulan Mac 2020 nie sekitar Kepala Batas. Moga memberi ilmu dan kekuatan.

Masjid Abdullah Fahim, Kepala Batas:

Masjid Al-Jamiul Badawi, Kepala Batas:

Nak maklumat terkini LIKE FB masjid dan surau berkenaan. Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.