Heathrow ke Nasi Kandar Mohamed Raffee

Dah ada dalam perut pesawat. 18 jam ini kami akan terperuk dalam pesawat dilayan oleh crew BA. Servis memang terbaik tapi kalau dibanding fizikal, tentulah crew penerbangan Malaysia lebih comei. Kalau crew BA ini mohon kerja dengan Penerbangan Malaysia rasanya semua kena reject.

Tak tau arah berada lama kat sini. Lenguh tak boleh nak habaq. Duduk sekejap senget ke kiri sekajap ke kanan. Kadang-kadang jalan ke depan dan belakang buat hilang lenguh. Hilang bosan layan movie.

Selama lebih kurang 7 hari di sana ada beberapa yang menarik aku dapat. Yang tak menarik kita simpan sajalah.

Semasa di sana, aku lihat terutama warga tua amat polite. Kalau berselisih boleh bagi Selamat Pagi atau Selamat Hari Kriamas (dalam bahasa Inggeris la, ada ka punca cakap BM pulak). Aku kalau berselisih sesama Islam pun buat dekkk ja.

Kalau pasal makan halal di sini bagi aku tak ada masalah sabab banyak kedai makan muslim yang kebanyakan di usahakan oleh imigran Muslim. Kebanyakan mereka menjual kebab, burger dan pizza. Jadi belasah sajalah apa yang ada. Nak jemu pun tahanlah sikit, bukan tinggal lama di London.

Dari segi penganggkutan awam bagi aku dah tip top, aku tak kiralah berapa saat dia lambat atau cepat, tapi bagi aku memang on time. Lagi pula pengangkutan awam seperti train dan bas dapat dipantau melalui aplikasi handphone. Masa bertolak, jangkaan masa sampai, tambang dan juga pilihan laluan pun ada.
Train disini jangan harap pintu buka automatik untuk kau. Nak masuk atau keluar tolong tekan tombol.
Train disini memang selesa, walau berdiri sekali pun tak sendat. Mungkin disebabkan bilangan perjalanan yang banyak menyebabkan penumpang tak terlalu ramai. Terbayang Komuter KTM dari Tasik Gelugor ke Alor Setar, berhimpit macam sardin. Dapat duduk tu seperti kata P. Ramlee 'kadang-kadang'.

Satu lagi mengenai lampu isyarat di sini. Aku tak jumpa lagi yang mempunyai counter. Disini lampu oren banyak memain peranan. Warna hijau bermakna berjalan. Selepas itu keluar warna oren bermakna bersedia untuk berhenti dan keluar warna merah bermakna berhenti. Selepas itu lampu merah dan oren pula bernyala serentak bermakna bersedia untuk jalan. Cara ini driver taklah kelang kabut tukar gear dan jalan terus, maklumlah kereta belakang dah bunyi hon. Tak perlu counter bagai, jimat beratus ribu nak pasang benda tu, tak kira lagi pejam kena kilat.

Lampu isyarat warna oren amat bermakna.
Nombor plat kenderaan disini pun jika dilihat semua mempunyai saiz yang sama. Dia orang ni memang tak kreatif langsung la.

Harga minyak disini memang tak isilah kalau tukar duit Malaysia, satu liter ₤1.49 atau lebih kurang RM7.50 . Lagi satu sangat sangat bersyukor tinggal di Malaysia ialah pam angin tayar pun kena bayar. Sekali pam angin kena £1, bersamaan RM5😥😥😥.
Pam angin pun kena bayar!!!

Jika diberi kesempatan olehNya untuk menjejak kaki disini lagi. Mungkin kami tak akan pilih waktu seperti ini, musim sejuk/ winter. Terasa amat kalut sebab waktu siang yang pendek. Cuba bayangkan jam 3 petang gelap seperti jam 7 petang. Walau kami hanya sampai ke Liverpool dan London sahaja tetapi memang banyak tempat menarik. Ada kalanya selfie pun dalam gelap. Kalau memang datang untuk merasai cuaca sejuk, silakan - baik pi negara bersalji terus.
Musim sejuk juga kerap berlaku hujan. Alhamdulillah masa kami berada disana hujan renyai-renyai sahaja.
Masa kami sampai pun dalam minggu Krismas. Oleh itu waktu operasi kebanyakan tempat ada perubahan masa begitu juga pengangkutan awam pun ada kalanya terhad. Tetapi jika sesiapa yang datang untuk merasai suasana Krismas dengan dekorasi ala ala Krismas dan juga untuk berbelanja ketika Boxing Day sila kan, memang terbaik.

Alhamdulillah dalam jam 4 petang kami sampai ke KLIA. Pakat-pakat lapaq nasik. Pekena nasi campur di cafe KLIA. Penerbangan Malindo malam ini jam 11.15 malam. Uihhh apa nak buat kat sini, lambat lagi. Jenuh melilau di KLIA.
Dapatkan pas berlepas Malindo.
Dengan penuh kebosanan kami telah berjaya mengharungi sehingga jam 11.15 malam. Tetapi apa kan daya Malindo telah dua kali delay. Penerbangan kami jam 12.15 malam.

Alhamdulillah dalam jam 1 pagi kami sampai ke Lapangan Terbang Penang. Katika ini kami berpecah. Pakat balik sendiri. Kami ambil Grab ke USM, kereta simpan disitu.

Perut dah lapar, sebelum sampai rumah nak kena bagi kenyang dulu. Dah sampai Penang mesti kena nasi kandar. Nasi kandar mana yang buka malam makam buta ni? Tak nak lah Nasi Kandar 24 jam Subaidah atau Pelita. Nak cari yang original Mamak Penang punyalah. Yaaa... teringat ada satu yang kami pernah sampai dibuka 24 jam.
Nasi Kandar Mohamed Raffee. Boleh tahan ramai juga malam-malam buta ni.
Kami menghala ke arah pekan. Nasi Kandar Mohamed Raffee menjadi tujuan. Ingat malam malam buta ni orang tak ada, meleset. Ramai lagi yang datang makan malam malam.

Ini aku punya, Ayam goreng, telur dan cabai hijau dan yang mesti ada kuah campur. Legaaaaa.

Nasi kandar Mohamed Raffee ni memang terkenal untuk rakyat Penang, orang luar pun ada juga lah. Yang menjadi killer disini ialah ayam goreng panas. Jika habis, ada yang sanggup tunggu ayam goreng baharu keluar. Harga standard nasi kandar Penang lah.

Disini tempat parking kereta memang terhad, jika datang waktu puncak kena pusing-pusing carilah. Masa kami datang waktu malam tak ada masalah. Dengan kesedapan nasi kandar ini cari parking pun tak ada masaalah. Kepada yang hendak datang ke sini, dibawah aku letakkan sedikit maklumat.

Alamat:
Nasi Kandar Mohamed Raffee
No 295 Jalan Burma
Pulau Tikus
George Town

Waktu operasi: Dibuka setiap hari 24 jam.

Telefon:
04-2288466

Lokasi dari GPS:

5°25'48.8"N 100°18'45.9"E
5.430224, 100.312745

Oklah inilah perjalanan jalan-jalan kami ke London. Aku ambil peluang ini mengucapkan terima kasih kepada semua abang-abang ipar dan kakak ipar terutama Abang dan kakak ipar di Kuala Lumpur yang menjadikan perjalanan ini suatu keyataan. Jika dalam penulisan ini ada terlebih kurang atau kesilapan fakta aku mohon maaf.

[ Pautan Jalan-jalan Bercuti ke Liverpool dan London pada 20 - 28 Disember 2019. Kepada yang dah baca komenlah sikit TQ 😁😁😁]

1. Dari Bertam ke Heathrow