Heathrow Airport :: Tuntutan VAT

HARI KE SEMBILAN

28hb Disember 2019, Sabtu.

Semenjak di landa COVID-19 rasa malas nak sambung balik cerita ke London. Apa pun sambung balik. Lagi pun ini hari terakhir di England.

Pagi ini kerja kita kemas barang masukkan dalam beg. Alat penimbang amat membantu. Beg besar seorang 20kg dan beg kecil 7kg ( walau beg besar BA benarkan 23kg tapi nak kena transit ke Malindo jadi pek ikut Malindo saja lah - tak kuasa nak adjust di KLIA).

Periksa dalam poket ada lagi berbaki Pound. Kalau bawa balik tukar ke RM besar juga kerugian. Kalau duit Riyal Arab Saudi syoq juga buat sedekah ke kawan-kawan nak buat umrah atau haji. Duit pound ni tak kuasa aku nak bagi kawan-kawan berjimba di England😁😁😁.
Pasaraya Morrisons.

Oleh kerana pound masih ada dan perlu dihabiskan dan berat beg pun masih tak sampai limit, jadi pagi ini aku dengan penuh semangat jalan kaki ke Pasaraya Morrisons - dekat sahaja. Lebih kurang Pasaraya Sainsburys juga. Banyak juga cokelat aku beli.

Alhamdulillah beg-beg telah di penuhkan dan berat pun dalam kawalan. Satu lagi yang nak kena disiapkan ialah mengisi borang tuntutan cukai VAT. Setiap resit yang kita beli akan ada satu borang tuntutan VAT. Tempat-tempat yang perlu diisi ialah nama, alamat, no pasport, tarikh sampai dan balik, cara duit di pulangkan dan tandatangan.
Borang VAT yang perlu diisi.

Pemulangan duit ada beberapa cara disenaraikan, antaranya ialah dimasukkan ke dalam kad kredit dan diberi secara tunai. Kami pilih secara tunai, cepat sikit dapat balik.

Satu lagi sebelum terlupa semasa packing barang, sebolehnya letakkan barangan yang hendak di buat tuntutan VAT di dalam beg yang sama. Ini bagi memudahkan jika mereka ingin melihat barang yang dibeli semasa buat tuntutan VAT.

Selesai semuanya, rumah yang kami duduki ini perlu dibersih dan dikemaskan seperti mana kami sampai. Masa ini bilik airlah yang mejadi perkara utama, kena bersihkan dan keringkan. Tak nak nanti tuan rumah cas kami😟😟😟.
Semua beg telah sedia untuk di angkut.

Perjalanan balik kali ini aku dengan isteri bersama kakak ipar belah Penang sahaja. Yang lain masih di London katanya hendak ke Liverpool layan bola. Aku tak minat bola. Dalam jam 1.30 tengahari kami bertolak ke Lapangan Terbang Heathrow. Dalam 1 jam kami sampai ke lapangan terbang.

VAT Refunds. Ikut sahaja arah yang diberi dan sediakan borang VAT, resit, pasport dan juga beg yang ada barang yang akan dibuat tuntutan.

Masuk sahaja terus ke kaunter tuntutan VAT. Tertulis besar papan tanda berwarna merah biru "VAT Refunds". Disini bawa semua resit, borang tuntutan VAT, pasport dan juga beg yang mempunyai barangan yang kita buat tuntutan. Ikut sahaja laluan pergerakan yang dibuat.
Nanti akan diberi satu kad. Matawang apa yang mereka akan kembalikan VAT. Kami tulis Ringgit sajalah.

Semua tuntutan VAT dibayar tunai kecuali satu tuntutan diminta untuk dimasukkan ke dalam Kad Kredit. Ini disebabkan tuntutan yang kecil, mungkin mereka tak ada duit syilingπŸ€”πŸ€”πŸ€”.

Boleh tahan rendah kadar tukaran Pound ke RM. Mengalahkan Along. Tak pasti kalau kami ambil dalam bentuk Pound? Nilai VAT yang dibayar pun bukan sepenuhnya seperti dalam resit, tetapi ditolak sebahagian mungkin cas perkhidmatan.

(Ini cerita selepas balik bila dapat penyata Kad Kredit: Dalam sebulan juga tuntutan VAT masuk dalam akaun kad kredit. Kadar tukaran Pound ke RM untuk VAT yang dimasukkan lebih kurang 4.9%. Jika dibandingkan penggunaan kad kredit semasa shopping kadar tukaran ialah 5.52%. Memang kot mana pun kad kredit juga untung)

Selesai buat tuntutan VAT kimi dapatkan Pas Berleps. Di lapangan terbang ini tiada kaunter. Kami perlu dapatkan Pas Berlepas melalui mesin sahaja. Tetapi disebabkan perbezaan nama ( baca entry semasa kami bertolak datang) kami terpaksa meminta staf BA yang stand by disitu membantu. Alhamdulillah selesai.
Alhamdulillah dapat PAs Berlepas selepas dibantu oleh pegawai di situ.

Dapat sahaja Pas Berlepas bolehlah check in bagasi dahulu. Ringan sikit tangan nak jalan-jalan disini. Penerbangan kami ialah 7.05 petang, dalam jam 5 petang kami check in untuk pemeriksaan imegresen. Semua benda berbesi perlu di scan, air tidak boleh dibawa masuk. Sekarang boleh lepak-lepak sambil layan skrin, lihat paparan maklumat Balai Berlepas atau Gate.

Hampir jam 6 petang terpapar Gate B, jadi naik train ke lokasi. Lepak sekejap di Balai Berlepas dan dipanggil memasuki pesawat. Alhamdulillah moga selamat sampai ke KLIA.

[ Pautan Jalan-jalan Bercuti ke Liverpool dan London pada 20 - 28 Disember 2019. Kepada yang dah baca komenlah sikit TQ 😁😁😁]

1. Dari Bertam ke Heathrow