Kedai Buku Sekolah - Beratur

Setelah diberitahu 29/12/2011 buku akan ada di Kedai Buku Sekolah SK Bertam Perdana. Aku ambil cuti hari pada 30/12/2011, Jumaat. Hajat nak selesaikan pembelian buku tulis. Sebelum ini dah dua kali Jumaat aku datang tetapi tutup. Kira ini Jumaat ke tiga aku datang beli buku. Kalau tak ada juga kena buat kenduri pisang la. Sampai ke kaunter dapat lah beberapa jenis buku, tetapi tak lengkap lagi. Diberitahu 2/1/2012 tahun hadapan buku akan sampai. OK lah tak kan nak marah budak jaga kedai tu, dia tak bersalah.

2/1/2012, Isnin, aku datang lagi kesekolah buat kali ke empat. Tak payah ambil cuti sebab cuti tahun baru. Dalam jam 9.30 pagi aku ke sekolah. Tuuu dia orang dah ramai. Beratur panjang.

Aku pun tumpang sekaki beratur sama. Punya lah lama beratur, tetapi bergerak sikit saja. Adalah ibu bapa yang ada kat situ cakap yang dok jaga Kedai buku tu seorang saja. Dia sajalah yang ambil buku dia lah yang ambil bayaran dan dialah yang dok dengar aduan ibu bapa. Kenapa jadi macam ini ? pengusaha kedai nak untung lebih ka ?
Notis tanpa tarikh.
Oleh kerana terlampau lama berbaris. Kak Zah yang ada kat situ pun masuk kedalam kedai. Apa lagi jadi sukarelawan membantu mangsa buku.
Kak Zah manjadi sukarelawan
Yang tak berapa sedap dengar, berbaris punyalah lama tetapi buku yang dapat tak lengkap lagi. Banyak yang dah habis.

Maklumat yang diperolehi dari penjaga kedai tu, buku tak mencukupi disebabkan oleh pertambahan pelajar. Lagi pun dari tahun satu sampai tahun enam buku-buku tu juga yang digunakan. Yang berbeza cuma bilangannya. Tak boleh nak disalahkan sesiapa, jadi bersabar sajalah.

No comments:

Post a Comment