Monday, January 30, 2012

Alor Setar - Hari 1 : I-City

Perghhhhh.... Alor Setar ada I-City.  Pokok-pokok lampu taklah banyak seperti Shah Alam Cuma mini I-City, OKlah percuma, boleh lepak-lepak. Balik kampung selama 2 hari nie sempena Tahun Baru Cina nak jalan-jalan kat sini. Jadi malam Gong Xi Fa Chai kami sekeluarga keluar lepak-lepak kat I-City nie. Abang aku pun nak datang juga lepak-lepak.

Kat sini dipanggil I-City juga ka? atau ada nama lain yang aku tak tau. Dok search internet tak jumpa pun nama kawasan nie. Tak apalah guna ja nama I-City. Bukan Siti Nurhaliza sudah. Kawasan ini mulanya dihisi dengan lampu bersempena dengan Hari Keputeraan Sultan Kedah yang ke-83 tapi dilanjutkan atas permintaan ramai.

Masa kami datang orang memang ramai. Mungkin bersempena cuti Gong Xi Fa Chai. Ramai juga yang dok berniaga mainan yang ada lampu. Menguntungkan. Masa aku datang ni pokok-pokok besar yang di gantung dengan lampu banyak yang dah rosak jadi kurang menarik sikit la. Kalau tidak akan nampak macam ada hujan api turun dari pokok.

Empat beradik di I-City Alor Setar
Walau gelap sikit kawasan nie, tapi rasa selamat sebab nampak kebanyakan muka Malaysia. Sebelum datang ke sini, tengok berita kat TV, di tunjuk Kuala Lumpur telah ditawan oleh warga asing. Bersepah, ramainya warga asing. Bas pun kena bergerak perlahan sebab warga asing nie dok jalan atas jalanraya, macam kat negara mereka. Selamba saja. Kalau mereka kata kemajuan dan pembangunan Malaysia mereka yang tolong, aku percaya. Kalau tak ada mereka nie sapa nak buat bangunan, buat putrajaya ? Cuba cakap.

Mini I-City Alor Setar ini terletak di kawasan yang cukup terkenal sebab dikelilingi bangunan yang menyimpan berbagai sejara. Ia terletak di dataran yang di kelilingi oleh Masjid Zahir, Balai Nobat, Balai Besar, Menara Jam dan Galeri Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah. Lihat dalam peta google dibawah.

View I-City Alor Setar in a larger map

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...