Langkawi - Shopping...Shopping...Shopping....

Kalau sampai Langkawi tak shopping kira tak sah lagilah. Antara yang murah dari tanah besar ialah pinggan mangkuk ( import punya macam correlle, visions, arcopal, corningware dan entah apa lagi lah ), cooking pan, preasure cooker, kain batik / pelikat, cokelat.
Macam-macam cokelat ada
Ketika melawat tempat-tempat bersejarah atau pantai, ramai peniaga yang menjual kain-kain, cokelat dan  sebagainya di gerai-gerai. Yang aku perhatikan harga yang ditawarkan mungkin lebih mahal sedikit dari kedai di pekan Kuah tapi harga boleh tawar-menawar. Jadi kalau nak membeli tu pi dulu ke kedai-kedai di pekan Kuah. Survey dulu harga.

Kedai yang menjual barangan bebas cukai nie memang banyak, terutama di pekan Kuah. Pilihan barangan pun hampir sama tetapi harga pula tak berapa standard. Adalah sedikit perbezaan antara kedai-kedai. Jadi kalau kaki, pinggang dan tangan kuat, haaaa bolehlah pusing semua sekali.

Haji Ismai Group
Antara kedai yang terkenal ialah Haji Ismail Group dan Idaman Suri. Haji Ismail Group akan menggunakan beg plastik warna hijau dan Idaman Suri guna warna Biru. Nanti masa balik dalam bot kedua-dua warna nie yang akan mengisi tempat simpanan barang.
Idaman Suri
Haji Ismail Group nie antara pengusaha Islam yang terkenal menjual barangan bebas cukai dan mempunyai beberapa cawangan. Jadi kepada yang berkunjung ke Langkawi buatlah pilihan yang baik ketika membeli, jangan lihat murah sahaja, lihat juga siapa pemiliknya.

Pautan lain dalam siri Langkawi 3-6hb Jan 2011:

1. Langkawi Hari 1 : Perjalanan Pergi
2. Langkawi Hari 1 : Pantai Cenang
3. Langkawi Hari 1 : Restoran Hj Ramli
4. Langkawi Hari 2 : Pantai Cenang
5. Langkawi Hari 2 : Makam Mahsuri
6. Langkawi Hari 3 : Beras Terbakar
7. Langkawi Hari 3 : Galeria Perdana
8. Langkawi Hari 3 : Kompleks Kraf Langkawi
9. Langkawi Hari 3 : Pantai Pasir Hitam
10. Langkawi : Shopping...shopping...shopping

No comments:

Post a Comment