Friday, September 12, 2014

Haji Umrah 2013 : Holiday Villa Madinah

Mak bapak ngan anak-anak yang ambil UPSR tahun nie mesti dok tengah tention. Cikgu pun tention sama sebab nak kena buat ulangkaji lagi. Cuti sekolah minggu depan nie nak buat jalan-jalan  cuti Malaysia pun dah kurang meriah. Bebudak tu kena ambil semula kertas Sains ngan BI pada 30hb Septembert nie. Apa-apa pun benda dah berlaku anggap itu sebagai ujian. Mungkin apa yang terjadi Allah nak beri yang lebih baik lagi.
******************

OKlah... Lama terhenti, sambung balik catatan Haji nie. Sepanjang berada di Madinah, Holiday Villa Madinah menjadi tempat kami menginap. Jarak ke Masjid Nabawi lebih kurang 200 meter ke pintu masjid.
Holiday Villa Madinah
 Hotel berapa bintang tak taulah. Masa kami sampai bilik yang mungkin untuk dua orang telah di tambah katil untuk muat empat orang. Sempitlah sikit, jadi pandai-pandai susun beg kat sini. Tapi tilam memang boleh tidur mati. Kemudahan lain seperti sebuah hotel biasa, disediakan cerek air panas, TV, air cond. Kat sini walau cuaca sejuk tapi air kat dalam bilik air tetap panas juga.  
Suasana dalam bilik.

Air bancuh sendiri.
Dari hotel untuk sampai ke masjid rasanya dalam 10 minit saja. Kalau dengar azan sempat lagi jalan ke masjid sebab kat Masjidil Nabawi nie sembahyang dilakukan lebih kurang 15 minit selepas azan.

Menunggu lif
Di hotel ini juga makanan disediakan oleh TH untuk tengahari dan malam, disediakan dalam pek aluminium. Seperti biasa nasi, lauk, sayur, air meneral dan buah. Nasi disini pendek-pendek tak seperti kat Mekah.
Alhamdulillah, rezeki

Nak makan kat dewan makan atau pun nak bawa naik ke bilik pun boleh. Tapi makan kat bilik atau kaki lima bilik tak berapa sesuai sebab sempit, jadi lebih selesa makan kat dewan makan saja.
Santap kat dewan makan.

Kaki lima depan bilik, tempat lepak-lepak dan makan. Kerusi yang banyak di lobi tu dikeluarkan dari bilik untuk memberi ruang kepada beg-beg.
 Dewan makan nie juga di jadikan tempat untuk memberi taklimat dan juga ceramah kepada jemaah.   Masa kami ni sini, TH telah menjemput Prof Muhd Kamil memberi ceramah. Boleh keluaq ayaq mata juga la dia punya ceramah, kena dengan situasi ketika itu.
Mendengar ceramah Prof Muhd Kamil.
Kat sini tak seperti kat Abraj Janadriyah Mekah, boleh basuh baju dan sidai kat bumbung, maklumlah kat sini taraf hotel. Boleh lah basuh sikit-sikit disidai kat bilik air. Nak lebih-lebih kenalah cari kedai dobi. Banyak juga kedai dobi tapi tersorok, kena carilah kat kedai-kedai bawah hotel di sekitar. Harga pula mahal sedikit dari Mekah. Tak kisahlah kat sini cuma duduk lebih kurang lapan hari saja. Lagi pun pakaian tak berapa nak berbau sebab sejuk.

Di Madinah, Tabung Haji menjadikan Hotel Al-Haram, bertentangan dengan hotel Holiday Villa Madinah sebagai ibu pejabat. Kat situ disediakan klinik, farmasi dan kaunter kewangan.


Pautan catatan perjalanan Haji Umrah dan Ziarah kami di Kota Mekah dan Madinah tahun 2013/1434H:

1. Haji Umrah 2013/1434H: Persiapan
2. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 1
3. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 2
4. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 3
5. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 4
6. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 5
7. Haji Umrah 2013/1434H : Menghampiri Wukuf
8. Haji Umrah 2013/1434H : Wukuf di Padang Arafah
9. Haji Umrah 2013/1434H : Mabit di Muzdalifah
10. Haji Umrah 2013/1434H : Mabit Dan Melontar Di Mina 1
11. Haji Umrah 2013/1434H : Mabit Dan Melontar Di Mina 2
12. Haji Umrah 2013/1434H : Mekah 6
13. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Kota Mekah
14. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Kota Jeddah
15. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Hudaibiyah
16. Haji Umrah 2013/1434H : Hari Terakhir Di Mekah 1
17. Haji Umrah 2013/1434H : Hari Terakhir Di Mekah 2
18. Haji Umrah 2013/1434H : Abraj Al-Janadriyah
19. Haji Umrah 2013/1434H : Perjalanan Ke Madinah
20. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 1
21. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 2
22. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 3
23. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 4
24. Haji Umrah 2013/1434H : Ziarah Kota Madinah
25. Haji Umrah 2013/1434H : Perkuburan Baqi
26. Haji Umrah 2013/1434H : Madinah 5
27. Haji Umrah 2013/1434H : Holiday Villa Madinah
28. Haji Umrah 2013/1434H : Perjalanan Pulang



Catatan ini merupakan kenangan kami mengerjakan ibadat Haji Umrah dan Ziarah pada tahun 2013 / 1434H. Bukan ditulis untuk berbangga diri atau riak dengan peluang menjadi tetamuNya. Mohon dijauhkan dari sifat-sifat tersebut. Catatan ini bukan panduan mengerjakan Haji dan Umrah dan apa yang ditulis berkemungkinan ada kekurangan dan kesilapan oleh itu diminta sesiapa yang membacanya dapat memberi teguran. Kepada pembaca doakanlah ibadat yang telah kami lakukan diterima oleh Allah SWT dan dijemput lagi kami kesana.

Haji dan Umrah 2013 / 1434H  KT50
Makah : Abraj Janadriyah Maktab 91 Tingkat 11
Madinah : Holiday Villa Madinah 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...