Wednesday, January 16, 2013

Sabah - Hari 3 : Pulau Manukan 2

[ 5hb Disember 2012, Rabu - Pagi ]

Listen! Listen! Listen!... Jalan-jalan kalau nak tidoq ja balik rumah. Pagi-pagi bangun keluar ke jeti dengan Ammar. Nak tengok matahari naik. Masa sampai air tak tenang, tengah surut. Aku dok harap air tenang boleh la nampak ikan-ikan kat situ. Apa pun air memang jernih.
Ammar ikut hirup udara segar sambil makan kerepek kentang.


Ikan-ikans

Matahari terbit pun tak berapa menarik. Awan banyak sangat. Tak apa lah hirup udara segar pun sedap gak.
Jeti Pulau Manukan

Balik semula ke bilik bersiap apa patut dan turun. Berhimpun dulu kat tepi pantai ambil udara segar sambil menikmati pemandangan yang tak akan ada bila balik nanti.
Menikmati pemandangan


Dah cukup la tu ambil angin, kena ambil makanan pula. Sarapan pagi. Tempat yang sama seperti semalam, Restoran Perahu.
Restoran Perahu

Menu yang disediakan biasa-biasa ja, sosej, kentang, roti, mee, buah dan ada sikit-sikit lagi. Mai sini bukan matlamat nak makan sedap.
Belasahhh

Aktiviti diteruskan lagi. Kali nie semua berhimpun di jeti, lengkap dengan jeket keselmatan. Isteri aku tak dapat ikut sebab jaga si kecil dua orang, Firas dan Fatini. Depa kalau pi jenuh kepung.

Kali ini ke tengah laut sikit. Ke sebuah platform. Benda yang tak pernah aku buat ( snorkeling pun pertama kali gak ), main jet ski.
Platform

Saja ja. Tak naik banana boat pun.
 Dah sampai, semua naik atas platform. Tunggu jet ski datang. Booking sejam, berapa kali naik pun tak pa.
Aku pertama kali naik jet ski. Mula-mula ketaq, pulas minyak pun sat-sat laju sat-sat perlahan. Lama-lama rasa best pulak. Membonceng dengan aku, Sarah dan Ammar. Sarah naik dua kali, Ammar naik sekali saja terus tak mau dah. Entahlah fobia aku bawak kot.
Best Ooooooo...
 
Rasa cam nak beli sebiji buat ulang alik ke Pulau Pinang tak payah guna jambatan yang sesak tuu.

Balik ke pulau. puas hati.
Balik ke resort bersiap semua untuk balik ke tanah besar. Selamat tinggal Pulau Manukan. 
Tunggu bot sampai.
 Sampai ke Jeti dapat ambil gambar bentuk landak laut yang melekat kat tebing.

Nie la rupa landak laut yang telah mencucuk kaki aku.

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan ke Sabah pada 2 - 9hb Disember 2012: ]

1: Sabah : Perjalanan Pergi
2: Sabah - Hari 1 : Lok Kawi Wildlife Park
3: Sabah - Hari 1 : Muzium dan Heritage Village KK
4: Sabah - Hari 1 : Ocean Seafood Village KK
5: Sabah - Hari 1 : Pasar Malam Sinsuran
6: Sabah - Hari 2 : View Dari Tingkat 7
7: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 1
8: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 2
9: Sabah - Hari 3 : Rumah Terbalik Tamparuli
10: Sabah - Hari 3 : Jambatan Tamparuli
11: Sabah - Hari 3 : Pekan Nabalu
12: Sabah - Hari 3 dan 4 : Celyn Resort Ranau
13: Sabah - Hari 4 : SPA Ikan di Sg Moroli
14: Sabah - Hari 4 : Sabah Tea Plantation
15: Sabah - Hari 4 : Desa Cattle Dairy Farm ala New Zealand
16: Sabah - Hari 4 : Kinabalu Park
17: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 1
18: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 2
19: Sabah - Hari 5 : Taman Buaya Tuaran
20: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan KK
21: Sabah - Hari 6 : Pasar Besar KK
22: Sabah - Hari 6 : Pasar lagi
23: Sabah - Hari 6 : Pasar Buah-Buahan dan Pasar Kraftangan KK
24: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan Masin KK ~ Selamat Tinggal Sabah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...