Thursday, April 12, 2012

Tangan, Kaki, Mulut dan Pungkoq

Alhamdulillah.... Nur Fatini hari ni dia dapat pi TALESKA semula. Sebelum nie isteri aku ambil cuti dua hari sebab pada hari Jumaat lepas guru TALESKA bagi tau Fatini kena penyakit Tangan, Kaki dan Mulut (HFMD). Ada beberapa kawan-kawan dia kena juga. Jadi mereka nasihat jangan hantar ke TALESKA buat sementara waktu.
Gambar dari Google
Hari Sabtu kami ke klinik kanak-kanak kat Sungai Petani. Doktor mengesahkan kena jangkitan penyakit tu tetapi dia tambah satu lagi menjadi Tangan, Kaki, Mulut dan Pungkoq  sebab kat pungkoq pun ada juga.

Simptomnya ada merah-merah berair di tangan, kaki dan mulut dan juga pungkoq, air liur meleleh. Nak minum susu pun susah sebab mulut sakit. Doktor beri nasihat supaya jaga kebersihan, basuh tangan dan elak anak-anak kecil bermain dengannya sebab boleh berjangkit. Doktor beri satu ubat yang titik dalam mulut supaya kebas baru boleh minum susu. Nur Fatini baru umur lebih kurang 4 bulan, mana boleh makan benda lain lagi, susu saja.

Tahun lepas abangnya Ahmad Firas pun pernah kena. TALESKA tutup seminggu.

Hari ni dah sihat. Minum susu pun tak sakit dah. Selamatttt.

 Maklumat menggenai HFMD :
1- http://drazwan.blogspot.com
2- http://pmr.penerangan.gov.my
3- http://www.myhealth.gov.my

p/s: Masa nie kat Sarawak penyakit HFMD sedang mengganas.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...