Berus Gigi Elak Sakit Jantung

Dalam minggu lepas terbaca satu arikel dalam Utusan Malaysia mengenai berus gigi. Jadi hari nie aku cari kat Google. Jumpalah artikel tu tapi bukan dari Utusan.
Ini bukan berus gigi yang boleh elak sakit jantung tetapi memberus gigi. Apa yang menarik ialah memberus gigi bukan setakat membersihkan gigi dan elak mulut berbau. Itu yang kita belajar dari sekolah rendah. Kepentingan memberus gigi telah pergi jauh dari itu.


Kita dok dengar serangan  jantung disebabkan merokok, pemakanan yang tak seimbang, kurang bersenam dan tidur tak cukup. Tetapi kali ini didedahkan bahawa gigi yang tidak dibersihkan juga boleh mengundang sakit jantung.

Kotoran atau bakteria yang dikenali sebagai S. gordonii dalam mulut akan menyebabkan terbentuknya plak pada gigi . Bakteria ini juga boleh masuk dari luka digusi dan melalui pembuluh darah dan ia berfungsi membekukan darah. Ini boleh menyebabkan pembuluh darah tersumbat. Kematain boleh terjadi jika pembuluh darah kejantung tersumbat.

Untuk mengelakkannya terjadi doktor mencadangkan membersihkan gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari dan selalulah berjumpa dengan doktor gigi.

Maklumat boleh baca kat bawah :
http://www.indianexpress.com/news/brush-your-teeth-daily-to-stave-off-heart-disease/928532/

No comments:

Post a Comment