Pantai Merdeka - Hari 2 (4 Mac 2012) : Tanjung Dawai

Sambung dari Hari 1 di Pantai Merdeka : Merdeka Beach Resort.

Awal pagi aku keluar ambil udara Pantai Merdeka. Masa nie pantai memang bersih dan luas juga. Ramai orang kata Pantai Merdeka kotor. Tapi rasanya bukan kotor najis cuma dasar pantai yang berselut menjadikan air tak berapa jernih. Aku tak tunggu lama, panggil anak-anak aku mandi.  Apa lagi aku sekali berkubang.
Awal pagi, pantai amat bersih
Dah penat mandi laut, kami ke kolam Merdeka Beach Resort, membersihkan air masin. Berendam tak lama. Ada program lain. Kena bersiap

Selepas bersiap, kami makan kat cafe disitu. Pekena nasi lemak, mee goreng, rasa OK boleh tahan.

Nasi lemak dan mee goreng

Telinga Firas besar sebelah sebab semalam kena gigi serangga.
Perut dah kenyang, takkan nak balik tidur. Jadi destinasi seterusnya Tanjung Dawai. Pakat ramai-ramai berarak ke jeti ( tak macam jeti pun cuma dibuat macam titi ketengah laut sikit untuk naik bot ).

Booking tiket bot ke Tanjong Dawai online
Bot tak ada kat jeti sini, bot kena panggil. Siapa nak panggil ?? Kat kawasan ni ada satu pondok, jadi ada tekong atau orang kampung disini yang akan membantu kita mendapatkan bot. Dia yang akan panggil bot dari Jeti Tanjung Dawai datang.

Nasib baik bot yang datang besar juga muat untuk 18 orang. Nak rasa dok atas bot lama sikit jadi minta abang driver bot buat lawatan kat situ ( ala-ala Star Cruise ). Tambang satu bot dalam RM50.00 untuk pergi balik.

Ada dalam 15 minit sampai ke Jeti Tanjung Dawai ( kalau tak buat tour rasanya dalam 5 minit saja sampai). Menarik juga pemandangan di sekeliling.
Ternak ikan dalam sangkar


Apa ada kat Tanjung Dawai?? Tanjung Dawai merupakan sebuah perkampungan nelayan jadi hasil laut menjadi produk utamanya. Sampai ke jeti, sebelah tu ja ada sebuah Arked dua tingkat. Naik ja ketingkat dua.
Kedai-kedai yang terdapat dalam Arked
Kat sini kalau sesiapa yang nak tambah garam dalam darah memang banyak jenis ikan masin / masam / kering.

Berbagai jenis ikan kering / masin dijual.
Begitu juga yang nak tambah asid uric, banyak ikan bilis yang dijual. Sotong kering, udang kering pun banyak. Harga yang ditawarkan memang berbaloi, murah. Kalau masa cuti sekolah orang memang ramai.

Bilis pun terdapat berbagai juga. Ada rapuh, liat dan sebagainya. Tanya peniaga disini mereka pakar.
Selain arked ini, terdapat banyak lagi kedai yang menjual hasil laut disekitar kampung nelayan ni. Bila membeli jangan lupa untuk tawar menawar. Mana tahu dapat lagi murah.

Habis shopping, turun kebawah lepak kat medan selera.  Kat medan selera ini ada sebuah kedai ikan bakar yang sedap terletak kat hujung medan selera. Nak makan perut masih penuh dengan nasi lemak tadi. Jadi minum-minum ja.
Selamat tinggal Tanjung Dawai
Sampai ke Pantai Merdeka, check out dan semua bertolak balik. Sampai Tikam Batu kami singgah dulu di kedai makan Eain Ikan Bakar, makan tengahari.

Lokasi Tanjung Dawai lihat google map kat bawah.


View Larger Map

No comments:

Post a Comment