Ratu Cantik Borneo (MBB) 2011

Selepas memperkatakan pasukan bolasepak Malaysia telah menumpaskan Indonesia dengan sepakan penalti dan telah termaktub Malaysia mendapat ibu segala pingat dalan Sukan SEA, pingat emas.

Ini berita terkini ( tak terkini sangat ) mengenai 5 gadis orang Islam di Sarawak yang menyertai pertandingan ratu cantik Ratu Cantik Borneo (MBB) 2011 yang dianjurkan oleh Syarikat Alaric's Productions.

Berbagai berita keluar mengenai penyertaan orang Islam dari segi pakaian kurang sopan, peserta Islam diberi kaunseling oleh Jabatan Agama Islam Sarawak, diminta menarik diri tapi akhirnya mereka menyertai juga pertandingan itu.

Apa yang boleh di pelajari dari peristiwa ini ?  Ketika ini Majlis Agama Islam boleh keluarkan fatwa tetapi perlaksanaan terserah kepada individu dan juga undang-undang syarak yang terletak atas bahu negeri masing-masing. Untuk kes ini undang-undang tidak boleh diambil sebab tidak lagi dikuatkuasakan.

Mungkin kita bertanya kenapa di sini tak boleh masuk pertandingan sedangkan di negeri lain boleh. Ini disebabkan sebahagian penguatkuasaan undang untuk orang Islam terletak diatas bahu setiap negeri dalam Malaysia. Oleh itu berlakulah ketidak seragaman disemua negeri.

Kenapa tidak kita fikirkan sekarang untuk menyelaraskan undang-undang untuk orang Islam dan samakan di setiap negeri. Ini mengurangkan berlakunya kelambatan dari segi proses undang-undang yang melibatkan antara negeri dan juga permasaalahan umum seperti pertandingan ratu cantik dapat ditanggani dengan lebih baik.

Hak Raja-raja sebagai Ketua Agama Islam di negeri masing-masing mungkin boleh di bincangkan kemudian. Ini bukan mengenai individu atau kuasa tetapi adalah memartabatkan pegangan kita supaya perlaksanaan lebih berkesan dan pantas.
Gambar hiasan

Satu lagi persoalan yang timbul. Cuba kita lihat yang terbaru Sukan SEA atau sukan-sukan lain. Kalau acara renang, terjun papan anjal,  jimnastik, luncur ais atau yang sekutu dengannya kebanyakan pakai  bikini atau di beri nama ikut kepada penggunaannya seperti untuk renang diberi nama saintifik "suimsuit". Yang lelaki pulak dalam acara angkat berat dan bina badan pakat pakai spender. Pakat satu stadium tengok tak termasuk ;lagi yang kat TV. Dok atas gelanggang melompat terlipat sana terlipat sini. Bila dapat pingat emas pakat semua sorak tak kira rakyat biasa atau menteri. Yang nie nak kira macam mana ?? Siapa boleh tegur??

Begitu juga undang-undang yang longgar untuk artis-artis yang berpakaian kurang sopan tak kiralah nyanyian atau lakonan atau entah apa yang depa buat. Yang dok nampak jika sesuatu perkara itu ada menteri jadi dia boleh lembut sikit. Sukan ada menteri, hiburan ada menteri, ratu cantik tak ada menteri. Perlaksanaan biar seragam.

Fikir-fikir......

No comments:

Post a Comment