Masakan Dalam Pantang : Singgang


Ini resepi aku dapat dari Mak Njang aku kat Bagan. Masak singgang. Resipi ni Mak Nyang aku hantar guna SMS sungguh ringkas, tapi aku call balik sebab tak berapa paham. Guna lah ikan yang sesuai untuk orang pantang seperti ikan tenggiri dan gelama. Ni dia cara nak buat.

- Ketuk : 2 batang serai dan sepotong lengkuas ( tak perlu banyak sangat)
- Potong bawang besar, bawang putih, kunyit hidup dan sedikit halia.
- Masukkan bahan-bahan tadi dalam periuk bersama ikan yang nak dimasak.
- Masukkan air , ikut kesesuaian lah, jangan banyak sangat.
- Rebus naik saja,
- Dah mendidih, jika tak berapa kuning masukkan sikit kunyit serbuk.
- Masukkan garam secukup rasa.

Mudah kan... tapi aku buat tak berapa jadi, rasa ada kurang sikit, tak tau apa dia. Nanti kena pi menuntut dengan Mak Nyang secara live in person, secara on-line tak berapa menjadi.

No comments:

Post a Comment