Sunday, April 18, 2010

Masakan Dalam Pantang : Kari Kepala Ikan tanpa Santan

Minggu depan aku nak mula kerja dah. Jadi kena beli stok untuk seminggu. Yang termudah sekali beli ikan tenggiri seekor kat pasar besar Kepala Batas, suruh penjual tu potong siap-siap.

Oleh kerana beli seekor dapat la kepala tenggiri. Dengan pengawasan dari isteri aku, jadi lah Kari Kepala Ikan tanpa santan tau Kari Mamak. Orang pantang tak boleh makan santan lagi.

- Tumbuk hancur seulas bawang besar dan 5 ulas bawang putih. Kalau malas nak tumbuk guna blender saja.
- Masukkan rempah kari ikan sepeket kecil ke dalam bahan tumbuk tadi dan ketepikan.

- Panaskan minyak
- Tumis bawang besar/kecil, bawang putih, halba campur dan 2 tangkai daun kari. Tumis sehingga naik bau.
- Masukkan bahan tumbuk tadi dan biar sehingga pecah minyak.
- Masukkan air asam ( banyak sikit sebab kepala ikan hanyir ).
- Masukkan kepala ikan dan tambah air jika perlu.
- Biar mendidih, rasa jika ada kurang asam tambah asam, kurang masin tambah garam.
- Masukkan tomato pun boleh ( tomato pun boleh buat gulai jadi masam juga)

dah siap kari mamak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...