Dari Bertam Ke Wang Kelian

Di pagi Isnin yang indah, selepas subuh kami mengorak langkah keluar dari rumah menuju di utara tanah air - cerita macam jauh saja utara tu, sekarang ni pun dok belah utara. Ke Thailand kali ini kita. Dah lama nak pergi tempat ini, tapi macam tak yakin pandu kereta sendiri kesana. Ini cerita hujung tahun lepas bulan Disember 2018.

Dah cari kat Google, berbagai maklumat dari warga natizen yang menulis dalam blog cara-cara perjalanan ke sana. Dari persiapan keperluan di tanahair hingga ke sempadan dan tip-tip pemanduan di Thailand. Alhamdulillah kali ini dah tekat untuk kesana. Sebelum bertolak tempat penginapan telah di tempah dari Agoda dan telah check tarikh mati pasport dan servis kereta. Borang-borang dan insuran boleh didapati di kedai insuran, ramai kata di Changlun banyak. Jadi kami akan singgah di Changlun dulu. 

Perjalanan di mulakan seawal pagi supaya sampai kesana awal. Kalau dah gelap boleh meggelabah aku. Kami dalam jam 8 pagi dah sampai ke Changlon. Apa-apa pun cari tempat makan dulu. Perut kena isi, perjalanan masih jauh. Sampai ke pekan nampak sebuah gerai makan macam OK saja. Kami sarapan dahulu.
Sarapan dulu, ambil tenaga.

Kebetulan sebelah gerai makan ini ada ajen buat insuran. Jadi kami buat insuran kenderaan, isi whitecard dan isi orang TM2 dan TM3 semua sekali disitu. Di Changlun ini terdapat banyak juga ajen insuran, jadi pilih yang mana berkenan di hati. Insuran ini buka full cover cuma sebagai syarat untuk masuk. Untuk insuran yang full cover katanya kena basuk ke seberang dan buat disana - full cover lebih baik.
Segala Insuran dan borang-borang boleh ini disini. Tak kalut masa di imegresyen.

Harga insuran dan upah isi borang-borang. 
Kami tak masuk melalui Bukit Kayu Hitam sebab Krabi lebih dekat melalui pintu Wang Kelian. Jadi perjalanan ke sempadan masih jauh. Baru tahu jalan di ke Wang Kelian mencabar, berbukit-bukit dan perlu berhati-hati tapi pemandangan memang cantik. Sebelum memasuki sempadan, isi penuh minyak di stesyen minyak terakhir. Minyak di seberang lebih mahal. 
Stesyen Minyak Caltex, stesyen minyak terakhir sebelum masuk sempadan.

Alhamdulillah sampai disempadan. Imigresen sebelah Malaysia,  pandu lalu dan serah pasport sahaja. Sampai sebelah Thailand, kereta kena parking tepi dan semua kena ke kaunter. Selesai semua urusan baru boleh teruskan perjalanan. 
Imegresyen Malaysia, pandu lalu cuma bagi pasport.

Masuk sahaja pintu Thailand, parking kereta dan keluar ke kaunter.


Keluar saja dari komplek imigresen lalu di pos pengawal, tiba-tiba polis Thailand suruh berhenti. Pasai apa pulak ni. Disuruh buka bonet. Kami buka sajalah. Diperiksa lebih kurang, Alhamdulillah boleh teruskan perjalanan. Mungkin diperiksa jika terdapat benda yang mencuriga saja kot, biar lah mereka buat kerja mereka.

Jalan selepas imigresen dikiri kanan banyak gerai tapi kebanyakan masih bertutup. Mungkin awal pagi (balik ke tanahair baru tahu kebanyakan gerai dibuka hanya pada hari Sabtu dan Ahad sebab sempadan ini tak ramai orang masuk).

Perkara pertama yang perlu dicari disini ialah SIM Card, nyawa tu, internet untuk WAZE. Kali ini tugas mencabar sebab tak banyak gerai buka. Jauh juga perjalanan kami dan beberapa lokasi kami berhenti dan jawapannya samaada sim card tak di jual atau dah habis. Alhamdulillah sampai di suatu kedai runcit dapat kami beli satu. Ingat itulah satu saja yang terakhir. Tak apa lah janji dapat guna Waze.

Perjalanan disini amat selesa. walau bukan lebuh raya tapi jalan boleh kata cantik. Pemanduan di Thailand ini boleh ikuti tip-tip yang ramai natizen tulis dalam blog, rajin cari sahaja. Macam-macam petua ada, apa-apa pun mesti berhati-hati, ini bukan negara kita. Ingat patuhi hadlaju disini. Hadlaju kereta disini ialah dalam 90KM/J tapi jika melalui kawasan bandar/ pekan kederaan diminta pandu perlahankan. Hati-hati juga dengan kenderaan yang keluar masuk secara mengejut, bukan di Thailand saja di Malaysia pun ada sikap yang sama.

Walau tak jauh perjalanan, tapi perut dah berbunyi lagi. Mungkin terhentak dalam kereta. Aku tak pasti dimana tetapi banyak restoran muslim disini. Kami pilih sahaja dan tawakal harap sedap.  
Disini bahasa sukar sedikit. Bahasa Inggeris dan BM tak boleh guna. Jadi Siti Sarah dengan penuh inovasi suruh guna Google Translate. Ok boleh la pekedai tu paham sambil gelak.

Tom Yam untuk Sarah. Mula-mula tak berapa sedap tapi setelah campur bahan di bawah baru menjadi.

Ini bahan sampingan untuk tambah kesedapan Tom Yam.

Khao Mok Gai aka nasi beriyani Thailand. Pertama kali makan. Nasi terasa berempah.

Nasi Ayam


OKlah berhenti disini dulu. 

Menyorok Di Rumah Sarapan

Banyak betul sawang, penat menyapu. Lama tak tulis disini. Sebagai melembutkan jari kita menyorok dulu. Orang kampung aku kata menyorok orang putih kata sarapan. Kali ini ke Sungai Petani lebih tepat bersebelahan dengan Petani Parade Taman Sejati, yang ada Supermarket Parkson.

Sebuah rumah teres dijadikan tempat menyantap. Masa kami sampai orang boleh tahan ramai. Dalam otak kalau tak ada tempat duduk, kami cari ketempat lain lah. Alhamdulillah ada meja yang kosong.
Berdua sahaj, sebab ada urusan.
Dekorasi dalaman sederhana sahaja dangan penggunaan kayu palet sebagai meja. Ruang dalam, laman rumah dan juga kaki lima dijadikan tempat makan. Banyak juga meja di susun menjadikan ruang padat sedikit.

Duduk sekejap sahaja menu pun datang. Klasik betul kertas menu. Macam kertas kulit buku tulis sekolah.  Macam-macam sarapan pagi rakyat Malaysia ada dan ada ala western sikit-sikit. Antaranya ialah set nasi lemuni, lontong, mee kari dan berbagai set roti bakar dan banyak lagi. Disamping itu ada juga kuih-kuih dan nasi lemak bungkus. Tengok menu kat bawah.

Menu ala-ala western sikit. Set roti bakar.

Mee kari, mushroom Soup, lontong, mee kari dan lain-lain.

Nasi lemuni.
Alhamdulillah tak berapa lama, apa yang di tunggu telah sampai. Ini dia.
Ini dia set nasi lemuni ayam. Nasi lemuni terasa aroma daun lemuni bukan tipu-tipu. Ayam masak merah lembut dan kuahnya pekat melekat. Keseluruhan kena dengan selera aku, mamang sedap. 

Set roti bakar bersama kacang pool. Berbeza sedikit dari kacang pool di Johor, disana menggunakan cabai hijau tapi di sini menggunakan cabai melaka. Rasa hampir sama.


Mee kari. Puas hati, saiz hidangan besar dan berbagai bahan dimasukkan. Yang ini pun sedap. 

Alhamdulillah keseluruhan apa yang kami makan memang sedap. Harga pula berpatutan. Boleh datang lagi πŸ‘πŸ‘πŸ‘. Masa kami makan ada juga pengunjung yang baru sampai tetapi tak ada tempat duduk. Mereka menjadi penunggu yang setia mengharap ada meja yang kosong. Jadi lepas habis makan cepat-cepat bangun, bagi orang lain pula duduk.
Rumah Sarapan Sungai Petani. 

Rumah Sarapan ini buka sekejap sahaja untuk sarapan dari jam 7.30 pagi hingga 11.30 pagi. Jadi rancang perjalanan anda πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€. Disini parking tak jadi masaalah sebab banyak di sekitar Petani Parade. Kepada yang hendak bersarapan disini, dibawah ada sedikit maklumat.

Alamat:
Rumah Sarapan
C 182, Lorong 12,
Taman Sejati Indah
Sungai Petani

Telefon:
012-482 2957

Waktu operasi:
Buka hari Rabu hingga Isnin dari jam 7.30 pagi hingga 11.30 pagi.
Tutup hari Selasa

Facebook:
https://www.facebook.com/RumahSarapan/

GPS:
5°36'45.9"N 100°29'07.0"E
5.612742, 100.485284

Lokasi dari Google Map:




Kuliah Ilmu September 2019

Mai ramai-ramai tambah ilmu bulan September 2019 nie sekitar Kepala Batas.

Masjid Abdullah Fahim, Kepala Batas:

Masjid Jamiul Jalal Wal Kamal, Pajak Song Kepala Batas:

Masjid At-Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:
Nak maklumat terkini LIKE FB masjid dan surau berkenaan. Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.

Kuliah Ilmu Ogos 2019

Mai ramai-ramai tambah ilmu bulan Ogos 2019 nie sekitar Kepala Batas.

Masjid Abdullah Fahim, Kepala Batas:

Masjid At-Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:


Masjid Jamiul Jalaj Wal Kamal, Kepala Batas:


Masjid Al-Jamiul Badawi, Kepala Batas:


Surau Al-Husna Taman Bertam Perdana:


Surau As-Salikin Bandar Putra Bertam, Kepala Batas:


Nak maklumat terkini LIKE FB masjid dan surau berkenaan. Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.


RFID - Tol Akan Dimansuhkan...

Bila lalu lebuhraya. Dalam berbaris jem masa lalu lorong Smart Tag atau Touch n Go tetiba lalu kereta dengan pantas melalui lorong RFID.

Sebelah Seberang Perai ada beberapa lebuhraya yang disediakan RFID. Lebuhraya Lingkaran Luar Butterworth (LLB atau BORR) ~ Tuuu.. lebuhraya yang ada Plaza Tol Sungai Nyior yang femes katanya tol akan dimansuhkan jika kerajaan bertukar tapi yang dapat tol dinaikkan, Butterworth Kulim Expressway (BKE) dan Jambatan Kedua Sendirian Berhad (JKSB). Selalu aku ikut BORR sebab tak nak menghadapi jem di Seberang Jaya Darul Jem waktu pagi dan petang.

Lama cari tempat pasang benda RFID ni belah Utara. Orang sebelah KL dah lama guna. Lama-lama benda ini melintas di FB. Banyak juga tempat pemasangan benda ini, kebanyakan di pasaraya sebelah Pulau.  Ketika ini pemasangan masih lagi percuma.
Senarai tempat pemasangan RFID Touch n Go. Promosi Julai hingga Ogos.

Sebelum pamasangan kita kena register dahulu. Jadi cari lokasi yang membuat pemasangan benda ini. Ketika ini, selalunya didalam pasaraya. Bawa sekali salinan dan asal IC  atau lesen memandu atau pasport (jika kau tu bukan rakyat Malaysia), salinan geran kereta atau cover note insuran, Kalau kereta orang lain tolong bawa surat kebenaran dan akhir sekali kalau boleh download siap-siap app Touch n Go eWallet ke handphone. Geng yang akan pasang akan register dan bla.. bla.. Siap sahaja daftar mereka suruh bawa kereta ke lokasi pemasangan.
Daftar dulu.
RFID ini seperti stiker yang akan dilekatkan pada kereta. Sebelum lekatkan stiker ini, mereka akan buat ujian kesesuain tempat yang hendak dilekatkan. Nak lekatkan benda ini bukan boleh suka hati saja. Ia di lekatkan di tempat yang tidak ada unsur logam dan lokasi yang memberi isyarat yang kuat sahaja. Selalunya dipasang pada lampu dan cermin kereta.
Bawa kereta ke lokasi yang diberitahu. Mereka akan buat ujian dan lekatkan stiker RFID.

Siap lekatkan, ada pantang larangnya. Menurut bro yang lekatkan RFID itu, stiker yang di tampal jangan dibasuh dalam 2 hari sebab nak bagi gam kering. Selepas tampal jangan di bawa melintas dengan bangganya di plaza tol yang ada RFID, tunggu dapat SMS pengaktifan dulu, katanya dalam dua hari. Tapi selepas 2 jam aku dah dapat SMS pengaktifan. Jadi hari ini aku balik kerja terus cari lebuhraya yang ada RFID dan dengan bangganya melintas. Ingat sebelum melintas dengan bangga pastikan top-up duit cukup-cukup dulu dalam eWalet, kalau tidak buat malu kena reverse ja.
Aku minta lekatkan di cermin hadapan. 
Buat masa sekarang boleh lah laju di lorong RFID sebab orang tak ramai guna lagi. Jika RFID telah digunakan menyeluruh dan pengguna pun dah ramai tetapi lorong yang disediakan tak mencukupi akan tetap jem juga seperti sistem Smart Tag. Jadi kenafikir-fikirkan. Oklah selamat berRFID dan tol tetap kena bayar.

*Tajuk sepenuhnya ialah pembayaran tol menggunakan sistem RFID dan pembayaran tol menggunakan Smart Tag akan dimansuhkan. Tol bila akan dimansuhkan??? redho ja lah.

Kuliah Ilmu Julai 2019

Mai ramai-ramai tambah ilmu bulan Julai nie sekitar Kepala Batas.

Masjid Abdullah Fahim, Kepala Batas:

Program besar Islamic Bike Fest pada 6hb hingga 8hb Julai 2019. Macam-macam ada dari siang sampai malam. Bukan untuk bikers saja tapi untuk semua.




Masjid At Taqwa Bertam Indah, Kepala Batas:


Masjid Jamiul Jalaj Wal Kamal, Kepala Batas:


Surau Al-Husna Taman Bertam Perdana:


Nak maklumat terkini LIKE FB masjid dan surau berkenaan. Segala perubahan tertakluk kepada masjid dan surau berkenaan.


Mesin Basuh Extend Waranty

Hari ini tetiba bunyi geduk geduk geduk.... Mesin basuh berbunyi ketika spin. Dah nak boleh habuan kedai dobi dah lepas ni.

Mesin basuh Toshiba ni dah lama, aku pun dah lupa bila dan kedai mana yang beli. Apa yang aku tahu masa beli selalunya top up extend waranty, ada kut sehingga 6 tahun. Extend waranty ni bukan waranty dari pengeluar alatan tetapi insuran. Jadi aku talifon kedai-kedai yang selalu kami beli alat elektik. Kedai-kedai ini ada maklumat pembeli. Alhamdulillah jumpa kedainya. SEC Elektrik Sungai Petani.

16 Mei Khamis report ke SEC SP - Mesin basuh ada bunyi bila spin. Bagilah maklumat gedebuk gedebaq. Masih ada insuran cover (extend waranty). Diberitahu pihak Toshiba akan call balik 2 ke tiga hari. Untuk makluman bahagian servis cuma bekerja Isnin hingga Jumaat sahaja. Jadi memandangkan hari ini Khamis maka minggu depan mereka akan call.

Selepas aku report ke SEC beberapa hari, mesin basuh yang masih boleh berfungsi tetiba pejam terus sekali dengan elaktrik rumah trip. Pakaian masih terendam dalam mesin tetapi tak boleh buka pintu nak bawa keluar sebab "Child Lock". Cari di You Tube cara nak buka child lock. Tak jumpa model yang sama atau seakan-akan sama. Alhamdulillah terjumpa cara buka penutup atas semua sekali - semua mesin lebih kurang sama sahaja. Apa lagi selamat dapat keluarkan pakaian. Kalau tidak jadi pekasamlah pakaian tu. Maka bermulalah ulang alik ke kedai Dobi.

23 Mei tengahari - pihak Toshiba talifon nak datang rumah. Dah bagi tahu ke SEC nak datang talifon dulu dan set tarikh. Apa dia ingat kami kerja tunggu dia kat rumah. Minta datang hari Sabtu atau Ahad pula geng servis ini tak kerja. Jadi kami minta tarikh lain. Minggu depan sekolah cuti. Anak-anak ada kat rumah. Jadi minta dia datang minggu depan, anak-anak boleh tolong tengokkan. Ok lah senang.

27 Mei Isnin - Talifon SEC, report pihak Toshiba tak call confirm tarikh. Tak sampai 5 minit pihak Toshiba talifon  dan confirm tarikh. Dan mereka datang hari ini. Anak aku tengok mereka repair. Kata yang servis, mereka kata board rosak dan akan tukar. Jadi mereka balik dan nanti akan datang semula ganti board tu. Pintu mesin basuh mereka buka dulu. Balik nanti bolehlah cedok air keluar.

30 Mei Khamis- pihak Toshiba datang semula dan ganti board. Mereka masukkan air dan mesin berfungsi. Anak aku yg tengok masa ini.

Balik kerja dengan heppppy. Tak payah ke kedai dobi lagi. Apa lagi masukkan pakaian kotor dan START. Tengok air masuk cantik saja dan tutup pintu mesin basuh. Tak berapa lama tergerak hati nak tengok apa jadi. Laaa.. semua lampu LED dah padam. Pejam balik.

Talifon SEC SP dan report kejadian. Mereka akan beritahu pihak servis Toshiba. Mereka minta no telefon Toshiba. Macam biasa dijanji 2 ke 3 hari bekerja mereka akan call balik. Kebetulan hari ini Khamis, maka kena tunggu minggu depanlah.

31 Mei Jumaat - Talifon sendiri Toshiba. Jadi aku ceritalah apa terjadi. Lalu disuruh sambung direct ke soket tanpa guna extention board. Mana boleh, kebel mesin basuh pendek. Lagi pun extention tu memang untuk mesin basuh sahaja. Mungkin nak salahkan extention rosak kot. Extention board aku boleh check sendiri lah. Nak set tarikh minggu depan tak boleh sebab kami balik kampung,  ini kan minggu raya. Mereka pun tak kerja juga. Kena tunggu minggu lepas raya. Oklah nanti talifon semula.

7 Jun - Telefon SEC tanya apa cerita dengan Toshiba. Mereka tak tahu mesin rosak balik, tak pasti hari itu mereka ambil report atau tidak. Sekali lagi mereka akan beritahu pihak Toshiba.

12 Jun - Pihak Toshiba tak call. Jadi aku call SEC tanya apa cerita. Biasalah ulang balik cerita awal. Mereka akan confirm dengan Toshiba dan akan talifon aku. Hari yang sama SEC talifon semula dan bagi tahu Toshiba minta buat report aduan semula. Laaa… Apa punya cerita.

13 Mei - Pihak Toshiba call. Kali ini lelaki Melayu call. Biasalah cerita balik apa berlaku. Dia janji juruteknik dia akan call confirm tarikh mereka akan datang. Dan macam biasa aku bagi tahu kena confirm tarikh dulu. Bukan datang bila-bila. Aku bukan suri rumah sepenuh masa tunggu mereka.

17 Mei lewat petang - Talifon SEC tanya apa cerita. En Amin jawab. Laaa mereka kata tak tahu pihak Toshiba tak datang lagi. Macam biasa mereka akan buat report.

18 Jun tengahari - Toshiba Pn Nur talifon. Kali ini depa call set tarikh. Esok katanya nak datang tapi masa tak tahu. Yang ni lagi satu, setakat dia datang nak check, aku kena ambik cuti. Lepas tu dia kata juruteknik akan datang dalam jam 2 petang keatas. Oklah bila juruteknik tu nak keluar esok, talifon aku bagitahu masa. Biasalah kontraktor tak keluar awal pagi, boleh jadi jam 11 pagi baru gerak. Oklah esok aku tunggu call.

19 Jun - Hampir jam 1 tengahari SEC talifon tanya Toshiba dah confirm masa ka. Aku tersilap, kata tak talifon lagi. Check balik henphon, baru perasan kelmarin Toshiba dah talipon dan set masa. Call balik SEC bagi tahu. Lepas tu aku call juruteknik Toshiba. Dia tengah makan dan akan ke kebeberapa tempat dulu baru sampai ke rumah aku lebih kurang jam 3 petang.

19 Jun - Balik ke rumah jam 3 lebih sikit mereka datang. 2 orang dari Toshiba. Cerita serba sedikit apa yang berlaku. Mungkin yang datang kali ini lebih pakar dan lebih pemerhatiannya. Yang dulu datang terus tukar board, selesai. Tapi yang datang kali ini dia mendengar rentetan kerosakan. Dari mesin berbunyi sehingga pejam. Dengan mudah dia dapat kesan punca kerosakan bukan dari board tetapi kondenser terjatuh dan wayarnya short ke badan mesin basuh. Bila berlaku perkara ini board yang diatas pun akan trip/rosak juga.

Lalu dibuka bawah mesin dan memang kondenser dah terjuntai kebawah dan ada kesan spark pada wayar. Memang betul diacakap tadi. Diskrew balik kondenser itu. Baliau juga periksa valve air keluar. Ada sedikit masalah,  apabila dia menarik picu valve, ia tidak bergerak dengan licin. Masalah ini menyebabkan air keluar tidak lancar dan akan ada lebihan air tertinggal dalam drum. Beliau adjust balik dan diletakkan grease. OK lancar semula.

Juruteknik yang datang kali ini memang tak kedekut ilmu, diberitahu sebab-sebab berlaku kerosakan.  Lebihan air yang tertinggal dalam drum akan memberi dua kesan. Satunya, ia meyebabkan air lebihan berkocak ketika spin menyebabkan mesin bergoyang/bergetar kuat, ini salah satu menyebabkana kodenser terjatuh. Yang kedua pakaian tak akan di perah/keringkan dengan baik ketika spin disebabkan air masih ada dalam drum. Alhamdulillah ilmu baru aku belajar hari ini.

Tak boleh "ON" lagi. Dibuka penutup board dan dapat dilihat Fuse dah terbakar. Jadi mereka tukar board (jadi ini board yang kedua lah mereka tukar). Pasang balik dan test. Alhamdulillah  semua berjalan lancar.

Di rumah, lubang di lantai tempat air basuhan keluar tinggi sedikit, lalu dinasihatkan sama ada letakkan mesin basuh lebih tinggi ( letak atas pelapik) atau potong paip/adjust tempat keluar air bagi rendah dari lubang keluar air mesin basuh. Ini bagi mengelakkan air tak dapat dikeluarkan sepenuhnya yang akan menambah beban kepada mesin basuh.

Alhamdulillah, walau sebulan menunggu tapi berbaloi. Bila dihantar yang pakar maka mereka akan menyelesaikan masalah yang berlaku dan juga benda-benda lain yang bersangkut paut supaya tidak berulang. Dan yang penting tak kedekut ilmu, berbagai perkara diberitahu. Moga juruteknik itu murah rezeki dan hayat mesin basuh ini panjang untuk berbakti.