Hat Yai - Hari 3 : Salma Restoran & Asean Night Bazar

Sementara bilik dikemas. Perut pun dah bebunyi, jam pun dah menunjukkan jam 3 petang lebih. Kita cari makan dulu. Disekitar sini ada beberapa kedai makan yang viral, menjadi port rakyat Malaysia menyantap. Jadi pilih salah satu yang rasa OK. Tak jauh dari Asian Hotel, jalan kaki sahaja. Dalam 10 minit sampai ke Salma Halal Restaurant.
Salma Halal Restorant

Masuk sahaja seperti berada Restoran Tom Yam di Malaysia, boleh kata 90 peratus pengunjung merupakan rakyat Tanah Malayu ada disini - Tak jumpa pula Rakyat Thailand yang boleh berhimpun dalam restoran di Malaysia macam tu. Apa-apa pun kita tengok menu dulu.

Menu macam-macam ada.

Kami pesan yang biasa-biasa sahaja. Suasana didalam restoran sangat selesa dan bersih dan dengan dekorasi yang ringkas. Walau pengunjung ramai dari Malaysia tapi pelayan ak dapat berkomuniksi dengan baik dalam Bahasa Malaysia.
Salma Restoran bagi aku bersih dan kemas, selesa nak makan kat sini.

Tak berapa lama hidangan pun sampai. Ini dia layanzzzz.
Nasi putih daging merah dan telur mata.

NAsi putih patprik ayam dan telur mata.

Nasi putih kemangi ayam dan telur mata- kalau tak silap.

Datang Thailand setiap kali  makan mesti ada Tom Yam. Tom yam campur berbagai bahan ada, puas hati.

Bagi aku makan disini biasa-biasa sahaja, mungkin apa yang di pesan pun biasa-biasa sahaja. Harga pula boleh kata mahal berbanding dengan saiz hidangan (Mahal ditamban dengan tukaran matawang yang rendah), biasalah tempat viral. Sedikit Maklumat mengenai restoran ini.

Salma Halal Restoran
85/3 Thanon Prachathipat,
Hat Yai,
Thailand 90110

Waktu operasi: Dibuka setiap hari dari jam 8 pagi hingga 10 malam.

Selesai makan kami kembali ke hotel, check-in.

Dalam bilik Hotel Asian. Luas dan selesa. Semua kemudahan ada.

Kemas-kemas barang, mandi dan rehat sekejap. Lewat petang turun semula. Kali ini kami akan ke Asean Night Market. Oleh kerana kita berada di Hat Yai maka kenderaan yang paling menarik disini ialah menggunakan taksi atau Tut tut. Dihadapan hotel dah ada pakcik driver tuk tuk yang dah sedia  menunggu pelanggan. Jadi minta hantar kami ke Asean Night Market.

Sekali lagi naik tuk-tuk.

Tuk-tuk disini merupakan lori kecil yang diubah suai menjadi tempat duduk penumpang.

Mesti bergambar dulu denga huruf.

Asean Night Market Bazaar.

Sampai ke Asean Night Market. Bazar ini dua tingkat. Ditingkat bawah disediakan bazar yang menjual kebanyakannya pakaian dan tingkat atas disediakan medan selera. Layan saja.
Berbagai barangan di jual disini.

Kebanyakan pakaian yang berjenama disini merupakan barangan tiruan. Jika membeli disini baik tawar menawar kau-kau punya. Ada juga peniaga yang tak  berapa mesra pelanggan. Isteri aku dah kena siap kata " You don't buy I don't care" bila tawar menawar.

Kasut sukan boleh cari bersepah kat sini. Ori???

Disekitar bazar ini disediakan kerusi-kerusi untuk kaum yang dah penat nak pusing dan menunggu kaum yang sedang shopping. Bagus juga ide ini, dapat kami rehat.
Lega... ada tempat duduk.

Sebagai meraikan umat Islam membeli belah disediakan tempat solat. Kalau masih lagi tinggal solat tak tau nak kata apa dah.

Surau disediakan. Boleh bayangkan berapa ramai umat Islam berbelanja disini.
Menarik, papantanda bilik air, gambar menceritaan segalanya - semua akan paham.

Kalau tak faham apa yang ditulis, dengan gambar dah tahu. Tak kena batu karang dah la.

Ditingkat atas dijadikan medan selera. Berbagai juadah disediakan dari tom yam, kerabu, dim sum, buah-buahan, air dan sebagainya di jual. Peniaga disini aku tak pasti muslim dan non-muslim. Selalunya yang muslim perempuan akan bertudung, jadi berhati-hati membeli. Bau disini juga tak berapa menyenangkan, sebab kawasan yang sempit dan berbagai bau makanan bercampur.
Tingkat atas, bebagai juadah di jual.

Buah-buahan dalam cawan.

Tengok udang boleh meleleh air liur.

Dimsum pun ada

Disini kita boleh makan, disediakn meja. Tetapi kami beli bawa balik. Nak makan disini tak berapa menyelerakan, bau tak berapa menarik.  OK lah, kami tak banyak membeli disini. Bagi aku Asean Night Market bazar ini macam tak berapa menarik. Jika datang lagi ke Hat Yai tempat ini mohon tak ada dalam senarai. Kali ini bolehlah datang sebagai kenangan - sebab tak tahu. Dah lewat malam kami balik ke hotel semula.

Bersambung cerita esok pula.

[ Pautan Jalan-jalan Bercuti di Krabi dan Songkhla, Thailand pada 3 - 6/12/2018 ]

1. Perjalanan dari Bertam ke Sempadan Wang Kelian
2. Ao Nang - Hari 1: Hotel IRest, Matahari Terbenam, Pasar Malam Muslim dan Sarifah Thai Food