Ao Nang ke Hay Yai - Hari 3

Pagi ini semua dah siap kemas barang. Awal pagi ambil kereta yang telah dua hari tersadai. Check out hostel. Doa moga perjalanan selamat. Pagi ini, kami akan bersarapan di gerai Muslim yang kami jumpa dalam perjalanan sahaja. Ao Nang ramai Muslim tapi waktu pagi tak banyak kedai yang buka. Dalam perjalanan terlintas di sebuah warong. Panjang juga dia punya meja juadah. Mesti sedap. Jadi disini kami menyantap.
Tak tahu apa nama kedai makan ini, tulis siam. Tapi ada logo halal. Insyaallah halal sebab kebanyakan orang tempatan disini Islam.
GPS: 8°02'22.3"N 98°50'06.9"E / 8.039519, 98.835242

Tuuu dia ada jual kulit ayam goreng.
Makanan macam di Tanah Melayu juga. Pulut udang, kuih kuaci, mungkin lah kot.

Ambil pulut ayam dan kulit ayam goreng. Nak rasa kulit ayam tu. OKlah tapi keras sikit.

Air kena tuang sendiri. Teh nampak menarik tapi bila minum rasa seperti air akar kayu. Balun sahajalah labu.

Alhamdulillah kenyang. Perjalanan diteruskan berpandukan kepada waze ke Pekan Krabi. Sampai Krabi kalau tak ada gambar dengan sang Ketam maka tak sempurna lagi. Kami cari tugu Ketam dulu.

Yahhhh dah jumpa ketam batu.

Buat kenangan.
Selasai bergambar, perjalanan diteruskan ke Hat Yai. Tapi sebelum itu, jika sampai Thailand tapi tak bermanja dengan gajah mana boleh. Dah cari kat internet. Ada beberapa tempat. Kami tak mahu naik dan tengok pertunjukan gajah - disuruh menari, melompat, berdiri, terbang dan macam-macam lagi. Terbaca berita bagaimana latihan diberi sehingga menyiksa sang gajah. Begitu juga jika kita menunggang gajah bagaimana si gembala menggunakan alat tajam memberi arahan. Kami nak lihat sahaja dan beri makan.
Perjalanan macam masuk zon Jurassic Park.
Dalam pencarian dapat satu tempat yang memenuhi kriteria itu iaitu Elephan House Sanctuary. Perjalanan diteruskan. Perjalanan terasa panjang. Melalui perkampungan, ladang dan hutan berpandukan WAZE. Tetapi jalan yang di tunjuk cuma sekerat saja, tak samapai point yang di tandakan. Jadi kami ikut sahajalah jalan yang ada. Lagi pun jalan tak banyak simpang.

Alhamdulillah sampai juga. Seperti sebuah ladang kelapa sawit, tapi tak nampak gajah pun disini. Ada beberapa orang yang ada disitu. Lalu ada seorang lelaki yang mungkin staf disitu datang dan salam - Muslim dia ini.  Diberitahu untuk melihat gajah kena masuk dalam lagi, mereka yang akan bawa. Dicerita pakej yang ada. Pakej yang ada kesemuanya ada mandi bersama gajah. Kami nak yang ringkas sahaja, beri makan gajah. Nak mandi bersama gajah minta maaf lah, tak ada perancangan kearah itu. Dia kata boleh tetapi pekej kena bayar penuh juga.  Jadi terima kasih saja lah, perjalanan diteruskan ke Hatyai.
Gambar kenangan sampai ke Elephan House Sanctuary walau tak tengok gajah.

Dalam perjalanan lalu di suatu kawasan yang di pinggir jalan ada banyak gerai yang menjual nanas. Masa itu teringat tour guide yang bawa kami Island Hopping menjamu nanas yang katanya ditanam sendiri. Memang manis, mungkin nanas dari Thai ini manis-manis belaka. Kami berhenti di salah satu gerai. Cari yang sudah dipotong, sambar dua peket. Memang sedap, sekejap sahaja habis.

8 biji 100 Baht. Betul ka aku terjemahkan papan tanda tu ?

Nanas, meleleh air liur. Kat Tanah Melayu aku tak teringin pun.
Berpandukan Waze, hampir jam 3 petang kami sampai ke Asian Hotel. Hotel ini juga kami tempah melalui Agoda. Tapi dihadapan hotel tak ada tempat parking, semasa buat tempahan katanya parking disediakan. Letak kereta sekejap di bahu jalan dan tanya pekerja hotel. Mereka kata ada, cuma kena pusing ke belakang bangunan, tingkat bawah. Oklah jumpa tersorok sedikit dibelakang.

Check In Asian Hotel Hat Yai.
Check In disini. Melalui Agoda, cari family room dah penuh jadi kami tempah 2 bilik bersebelahan. Sampai sini diberi 2 bilik yang berada di tingkat berasingan. Alamak dia orang silap tengok tempahan ka. Minta kat depa jika ada bilik yang sama aras. Alhamdulillah ada, cuma kena tunggu sekejap untuk dikemaskan.

Bersambung...

[ Pautan Jalan-jalan Bercuti di Krabi dan Songkhla, Thailand pada 3 - 6/12/2018 ]

1. Perjalanan dari Bertam ke Sempadan Wang Kelian
2. Ao Nang - Hari 1: Hotel IRest, Matahari Terbenam, Pasar Malam Muslim dan Sarifah Thai Food