Tuesday, February 19, 2013

Sabah - Hari 5 : Perjalanan Dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 2

[ 7hb Disember 2012, Jumaat - Pagi ]

Perjalanan diteruskan lagi dan sampai di Tuaran. Pemandangan di kiri kanan yang cantik. Cuaca yang elok. Van terus menyusur. Sekali lagi van berhenti kali ini disuatu lokasi yang dikiri kanan jalan ada kedai makan pula.
Gerai Sudi Mampir, Jalan Sulaman Tuaran.

Semua macam ayam pulang petang berarak ke sebuah kedai, tertulis Gerai Sudi Mampir. Masa jalan dilihat kebanyakan gerai-gerai lain menghidangkan menu yang hampir sama iaitu kelapa bakar, jeli kelapa dan lokan bakar. Kenapa pilih Gerai Sudi Mampir rasanya femes kot ~ sebab kat internet ramai yang buat review makan kat situ. Ada juga berita dalam akhbar.
Lokan belum bakar.
Kelapa bakar.

Haaa... kali nie makan kelapa dengan siput pulak. Smentara menunggu lokan dibakar layan dulu air kelapa dengan jeli kelapa ~ tetiba saja cakap kelapa yang sebetulnya nyiok. Jeli kelapa dihidangkan samaada dalam cawan atau terus dari ladang dalam buah.

Jeli kelapa.
Menikmati dengan khusyuk

Tak berapa lama datang setalam lokan bakar. Aku nie kalau siput tak berapa nak jalan. Tapi bolehlah cuba.
Lokan bakar setalam.
  Berebut bebudak, katanya sedap. Sekejap saja cerah. Aku sempat juga rasa sebelum dihabiskan oleh bebudak tu. Boleh tahan juga rasanya. Rempah dan sos masam manis pedas dia memang kenalah walau aku tak berapa suka sangat. Nie pertama kali makan lokan bakar.
Serbuuuuuu. Siti Sarah dan Muhd Ammar menikmati. Tak sangka depa suka.

Lagi sekali pembasah tekak datang. Kali nie keapa bakar pula. Kalapa bakar di hidang terus dalam buah kelapa. Rasa kelapa bakar, aku nak sebut pun tak tahu tapi ada rasa seperti kacang goreng sikit. Ramai orang kata berkhasiat. Khasiat apa??? cari sendiri kat internet.
Kelapa bakar
Nur Fatini pun pekena air kelapa. Mak dia jeling jaaa.

Menu kat Garai Sudi Mampir
Aku tak berapa layan sangat makan nie. Jadi jom kita lihat cara di bakar kat belakang kedai. Lokan nie di bersihkan dan di letakkan atas atap zink dan dibakar. Memang klasik.
Lokan diletak atas api.
Nie pula proses buat kelapa bakar. Kelapa dibakar didalam tong drum.
Kelapa dibakar dalam tong drum
Kulit luar di buang supaya bersih. Tokey kedai.
Dah siap sedia untuk dihidang.
Nak tau harga makanan kat gerai nie, haaa klik gambar menu kat bawah.
Menu kat Gerai Sudi Mampir
Posing ramai-ramai kat gerai
Dok search kat internet mengenai gerai nie, ramai yang dah buat review. Jadi memang femeslah. Kat bawah keratan maklumat yang aku dapat dari internet.
Dari http://www.newsabahtimes.com.my/
 Gerai Sudi Mampir terletak di Jalan Sulaman dan dibuka setiap hari dari 9 pagi - 8 malam. Lokasi aku google dan wikimapia maka maklumat tak dikesan.

Cukup rasa-rasa saja, bukan nak makan sampai kenyang. Naik van semula ada lagi tempat nak dilawati sebelum sampai ke KK.

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan ke Sabah pada 2 - 9hb Disember 2012: ]

1: Sabah : Perjalanan Pergi
2: Sabah - Hari 1 : Lok Kawi Wildlife Park
3: Sabah - Hari 1 : Muzium dan Heritage Village KK
4: Sabah - Hari 1 : Ocean Seafood Village KK
5: Sabah - Hari 1 : Pasar Malam Sinsuran
6: Sabah - Hari 2 : View Dari Tingkat 7
7: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 1
8: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 2
9: Sabah - Hari 3 : Rumah Terbalik Tamparuli
10: Sabah - Hari 3 : Jambatan Tamparuli
11: Sabah - Hari 3 : Pekan Nabalu
12: Sabah - Hari 3 dan 4 : Celyn Resort Ranau
13: Sabah - Hari 4 : SPA Ikan di Sg Moroli
14: Sabah - Hari 4 : Sabah Tea Plantation
15: Sabah - Hari 4 : Desa Cattle Dairy Farm ala New Zealand
16: Sabah - Hari 4 : Kinabalu Park
17: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 1
18: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 2
19: Sabah - Hari 5 : Taman Buaya Tuaran
20: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan KK
21: Sabah - Hari 6 : Pasar Besar KK
22: Sabah - Hari 6 : Pasar lagi
23: Sabah - Hari 6 : Pasar Buah-Buahan dan Pasar Kraftangan KK
24: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan Masin KK ~ Selamat Tinggal Sabah

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...