Monday, February 11, 2013

Sabah - Hari 4 : Kinabalu Park

[ 6hb Disember 2012, Khamis - Petang ]

Semakin petang cuaca di Kundasang semakin dingin. Selepas melihat lembu, turun balik ke jalan besar dan perjalanan diteruskan ke tempat yang mesti dilawati jika sampai ke Sabah. Kalau sampai Sabah tak sampai ke sini maka lawatan anda tak sah. Apa tu?? Tak lain dan tak bukan Gunung Kinabalu. Jom panjat. Ada akai ka dengan berengkei bebudak kecik nak daki Gunung Kinabalu. Kaki gunung ja, Kinabalu Park dimana tempat bermulanya pendakian.

Sampai pintu masuk ke Kinabalu Park seperti biasa tol dulu, bayar tiket masuk. Selepas bayar tak sampai lagi, kena masuk dalam beberapa kilometer. Jalan ke sana bengkang bengkok dan sempit melalui lereng bukit untuk sampai ke tempat permulaan pendakian. Nak jalan kaki pun boleh tetapi kami naik van memandangkan hari semakin petang ( cover sikit). Cuaca pula semakin redup dan berkabus dan basah sebab hujan. Sujukkk.

Dalam perjalanan berselisish denagn beberapa kenderaan. Ada yang laju, tak sayang nyawa kot. Tak kisahlah nyawa dia tapi sayang nyawa kami. Sebelum sampai ke destinasi ada satu tempat yang dibuat pelantar untuk melihat keindahan lereng bukit. Boleh layan pemandangan lembah dan bukit bukau. Boleh bersajak kat sini.

Perjalanan diteruskan ke lagi dan berhenti di deatinasi terakhir van boleh naik dah. Pintu gerbang tempat permulaan pendakian.
Tempat permulaan pendakian.

Kat sebelah jalan ada papan tanda maklumat pemenang Pendakian Antarabangsa Gunung Kinabalu ke 25 ( tiap-tiap tahun depa tukar kot). Veteran dapat daki dalam 3 jam 9 minit ja. Kalau aku mungkin 3 bulan 9 hari kot.
25th Mt. Kinabalu International Climbathon 2011.
 Kita boleh masuk jalan kaki kedalam dan ada sekali lagi pelantar untuk melihat keindahan gunung dan trek permulaan pendakian. Kami tengok dari pelantar ja. Ramai juga yang mendaki. Pendakian ini ada berbagai pekej. Pekej nie kena buat tempahan dulu dan ada bayaran.

Lepak-lepak kejap saja, cuaca pun semakin sejuk dan redup. Kami turun semula ke tempat tol tadi. Malang sekali kedai cenderamata dah tutup. Diberitahu juga disitu kita boleh dapat sijil kepada yang telah menjejak kaki ke pintu gerbang permulaan pendakian. Tak dapatlah sijil. Kalau dapat bolehlah masuk resume buat minta kerja atau naik pangkat.

Dahhh cukup untuk hari nie. Balik semula ke Celyn Resort. Sebelum sampai resort beli dulu makan malam. Kalau dah sampai ke resort rasa tak keluar dah. Jalan naik ke resort menakutkan.
KFC Kundasang

Beli bawa balik  KFC Kundasang, satu-satunya KFC yang ada kat sini.

Tiket untuk sampai ke tempat permulaan pendakian:
Dewasa : RM 3.00; Kanak-kanak : percuma.

Lokasi dari google map.

View Larger Map

[ Pautan lain dalam siri jalan-jalan ke Sabah pada 2 - 9hb Disember 2012: ]

1: Sabah : Perjalanan Pergi
2: Sabah - Hari 1 : Lok Kawi Wildlife Park
3: Sabah - Hari 1 : Muzium dan Heritage Village KK
4: Sabah - Hari 1 : Ocean Seafood Village KK
5: Sabah - Hari 1 : Pasar Malam Sinsuran
6: Sabah - Hari 2 : View Dari Tingkat 7
7: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 1
8: Sabah - Hari 2 : Pulau Manukan ~ Bhg 2
9: Sabah - Hari 3 : Rumah Terbalik Tamparuli
10: Sabah - Hari 3 : Jambatan Tamparuli
11: Sabah - Hari 3 : Pekan Nabalu
12: Sabah - Hari 3 dan 4 : Celyn Resort Ranau
13: Sabah - Hari 4 : SPA Ikan di Sg Moroli
14: Sabah - Hari 4 : Sabah Tea Plantation
15: Sabah - Hari 4 : Desa Cattle Dairy Farm ala New Zealand
16: Sabah - Hari 4 : Kinabalu Park
17: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 1
18: Sabah - Hari 5 : Perjalanan dari Ranau ke Tuaran ~ Bhg 2
19: Sabah - Hari 5 : Taman Buaya Tuaran
20: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan KK
21: Sabah - Hari 6 : Pasar Besar KK
22: Sabah - Hari 6 : Pasar lagi
23: Sabah - Hari 6 : Pasar Buah-Buahan dan Pasar Kraftangan KK
24: Sabah - Hari 6 : Pasar Ikan Masin KK ~ Selamat Tinggal Sabah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...