Mee Bilal

Minggu lepas ketika balik dari kampung, masih awal petang. Perut pun minta diisi, kena cari apa-apa yang patut nie. Nak cari makanan atas sikit dari ringan dan bawah sikit dari berat.
Mee Bilal bersama kereta tolak dihadapan kedai
Jadi ke Mee Bilal. Kat kawasan sini memang terkenal. Dulu dia letak kereta tolak tepi bangunan kedai saja tapi sekarang dah ambil satu lot di kawasan perniagaan Bertam Indah.Walau dah ada kedai, masih mengekalkan kereta tolak juga. Mengekalkan tradisi.
Kat dalam kedai pun banyak kerusi meja. Kami lepak kat luar, nak rasa santai dan terasa macam dulu-dulu.
Tokey sedang menggoreng sebelah kereta tolak
Kat sebelah kereta tolak nie dia menggoreng. Antara yang dijual mee goreng, mee rebus, koey teow dan pasembor. Boleh kata semua memang sedap. Harga pun berpatutan RM 2.50 saja bersamaan dengan kuantitinya.
Pasembur
Koew teaw goreng
Mee goreng
Mee rebus
Memang sedap la makan kat sini. Muhammad Ammar telah membelasah 2 pinggan mee goreng. Kedai Mee Bilal nie juga menyediakan murtabak, roti sardin, nasi kandar pada waktu-waktu tertentu. Aku tak pernah makan lagi.

Waktu operasi untuk mee dibuka dari jam 11 pagi hingga lebih kurang jam 7 petang. Untuk makanan lain aku tak pasti, rasanya dari pagi hingga malam.

Lokasi di Lorong Bertam Indah 12, Taman Bertam Indah, 13200 Kepala Batas, Pulau Pinang. Mee Bilal nie sebaris dengan satu lagi kedai makan yang pernah aku tulis, Restoran Miezuri Briyani House. Nak mudah Google Map saja kat bawah.


View Mee Bilal in a larger map

2 comments: