Sunday, March 25, 2012

Nasi Goreng Flask @ nasi Goreng ISO

Dalam dok jalan-jalan makan-makan nie selalu kita oder benda bergoreng sebab simpel dan mudah ( cepat, tak tentu lagi ).
Flask yang selalu digunakan

Yang nak diceritakan bukan nasi goreng yang di goreng bila di oder tetapi nasi goreng yang entah bila-bila digoreng yang disimpan dalam flask. Bila kita oder saja, dicedok nasi goreng tu dan diletak dalam pinggan dan hidang. Selalu nasi goreng macam nie adalah nasi goreng standard ISO kedai tu.

Nasi goreng ISO ini akan dikahwinkan dengan bahan lain seperti ditambah ayam jadilah Nasi Goreng Ayam begitu juga Nasi Goreng Pataya ( nasi goreng ISO flask dibungkus dengan telur), Nasi Goreng Daging Kunyit, Daging Merah dan seangkatan dengannya.
Gambar hiasan
Walau nasi goreng ini cepat dibuat sebab nak cedok dan hidang sahaja tetapi kita kena tunggu lama sebab apa ? Ini adalah disebabkan ada add-on ( macam dalam KFC atau Mc D), nak tambah daging merah @ daging kunyit @ Paprik @@@@ lagi lah. Masa diambil untuk masak add-on nie ( itu pun kadang-kadang add-on pun diperangat saja ).

OKlah walau nasi goreng flask, kedai tu dah menyenangkan kita, tak perlu masak kat rumah, tak perlu basuh belanga dan pinggan. Tapi yang tak sedapnya kadang-kadang rasanya memang hampehhh. Mungkin berkuap lama dalam flask ( masak jam 6 petang, dihidang jam 11 malam ). Bau pun dah mengenyangkan.  Ini yang tak menarik. Bagi peniaga cara ini amat menyenangkan, mudah dan cepat. Bagi pelanggan mereka terpaksa makan jugalah, dah oder.

Jadi kalau nak selamat oder sahaja nasi goreng yang tokey kedai kena goreng masa tu juga seperti Nasi Goreng Ikan Masin, Nasi Goreng Kerabu dan sebagainya. Yang nie berkemungkinan tokey kedai kena masak sebab permintaan yang terhad. Atau minta saja nasi putih dengan add-on. Sekarang nie semua nak segera, tak macam dulu-dulu.

Dari segi kesihatan mungkin boleh dibuat kajian, sebab nasi panas yang disimpan dalam bekas plastik tu OK ka untuk dimakan ? Mana tahu ada bahan kimia merbahaya seperti Polisterin.

Saja tulis sebab tak ada ide dah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...