Warung Kari Ikan Sembilang & Udang Galah Menggelupoq - Kamunting

Tuuuu dia panjangnya nama warung aku nak kena buat short form, Warung Kari Ikan Sembilang & Udang Galah Menggelupoq. Warung ini dekat sahaja dengan Tol Taiping Utara. Selepas  keluar tol jumpa lampu isyarat belok kiri dalam  setengah kilometer akan jumpa warung ini disebelah kiri, betul-betul tepi jalan.
Warung Kari Ikan Sembilang & Udang Galah Menggelupoq, 

Kami sampai kesini dua kali. Makan tengahari masakan ala lampung. Berbagai masakan ada seperti kari, kurma, sambal tumis, kicap dengan lauk ikan, sembilang, daging, udang, sotong, kambing dan sebagainya. Ulam-ulaman beserta sambal pun ada.


Makan dihidang macam katering rumah kenduri.

Yang menjadi masakan pembunuh / killer ialah gulai semilang dan juga sambal tumis udang galah. Yang ini mesti cuba bila sampai kesini.
Sambal anak udang galah

Kari sembilang.

Ikan sembilang aku tak berapa suka, jadi aku tak boleh komen. Tapi sambal udang galah memang terbaik, rasa sedap bukan kerana udang tu sahaja tetapi kuah sambal tu memang sedap rasa manis-manis pedas ditambah dengan rasa udang memang terbaik. Tak makan udang tak apa, tapi kuah tu yang boleh lajak 2 pinggan nasi.
Sambal udang galah. Ini killer, kuah sedap.
Satu lagi yang aku suka ialah kurma kambing. Dia punya kuah pekat melekat memenuhi citarasa aku.
Kurma kambing. Yang ni aku suka, kuah pekat melekat.
Masak lemak siput sedut.

Selain dari makanan yang menarik disini ialah suasana dalaman warong. Kerusi dan meja dibuat dari kayu seperti kayu terpakai dan ada ruang yang boleh pengunjung makan bersila atas lantai. Dibelakang warung pula ada sungai mengalir, bolehlah layan pemandangan sungai waktu makan.
Alhamdulillah, sedap.

Kalau nak bersila ada ruang disediakan, haaa boleh bersila macam kat rumah.

Sebelah tu boleh layan sungai.

Harga makanan jika pilih lauk biasa-biasa sahaja bagi aku harga berpatutan. Jika ambil udang galah, kena paham-pahamlah. Tanda harga udang galah dan ikan sembilang di letakkan.
Harga sembilang dan udang galah dibagi tahu.

Warung ini bagi aku bersih dan ditambah dengan tokey kedai yang ramah. Kepada yang nak merasai makanan ala kampung dan nak merasa sambal udang galah dan kari ikan sembilang boleh datang sini, tak mengecewakan. Dibawah maklumat warung.

Alamat:
Warung Kari Ikan Sembilang & Udang Galah Menggelupoq,
Kamunting
(Selepas Tol Taiping Utara jumpa lampu isyarat belok kiri dan jalan dalam setengah kilometer)

Waktu operasi:
Buka hari Rabu hingga Isnin dari jam 8 pagi hingga 6.30 petang
Tutup hari Selasa

Telefon:
011-1303 2523

Lokasi GPS dan Google Map:

4°53'58.9"N 100°40'15.3"E
4.899697, 100.670913




No comments:

Post a Comment