Larian 1Murid 1Sukan SK Bertam Perdana

Dah lama dah acara nie baru nak masukkan. Larian serentak 1Murid 1Sukan merupakan acara yang diarahkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia kepada sekolah-sekolah. Ia diadakan serentak seluruh malaysia sempena pelancaran 1Murid 1Sukan 1Malaysia. Tarikh ditetepkan pada 2hb Julai 2011 (Sabtu ) jam 7.45 pagi. Penyertaan, semua murid, guru, staf sokongan, ibu bapa, ahli keluarga, ahli masyarakat setempat dan lain-lain yang berminat dan lokasi ditetapkan oleh sekolah masing-masing.

Apa itu Dasar 1Murid 1Sukan atau 1M1S ??. Dasar ini mewajibkan setiap murid menyertai sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan disekolah, dimana dasar ini menitikberatkan peglibatan semua murid dalam pelbagai aktiviti dan peringkat sukan. Dasar ini dibentuk atas rasional segala kegiatan sukan adalah sabahagian daripada transformasi pendidikan  yang diusahakan oleh Kementerian Pelajaran Malysia (KPM). Sukan seharusnya mendapat pengiktirafan, sokongan dan galakan yang sama sebagaimana juga yang diberikan kepada aspek-aspek yang lain seperti matapelajaran akademikdan kegiatan kurikulum supaya dapat melahirkan murid yang seimbang dari segi kesejahteraan minda dan jasmani. Nak maklumat lanjut sila ke web Kementerian Pelajaran Malaysia


Nanti selepas ini setiap murid walau tak suka sukan terpaksa mengambil bahagian walau satu acara, jadi tak ada lagi pelajar yang terobesiti dan juga termandom ( cari sendiri maknanya )

Di Sekolah Kebangsaan Bertam Perdana, acara ini dibuat di jalanraya sekitar sekolah sejauh 1.5 KM rasanya. Muhammad Ammar yang dok kat Tadika Khalifah Intelek juga sertai. Siti Sarah tak sertai untuk acara ini sebab membuat persiapan perbarisan Kejohanan Sukan Tahunan SKBP.

Acara dimulai dengan bacaan doa diikuti dengan ucapan pengetua.
Mana boleh lari terus, jadi dibuat warm-up dulu.
Dah rasa badan segar sikit acara larian dimulakan tepat jam 7.45 pagi.
 
Gambar-gambar lain ada kat sini. Aku himpun gambar jadi slideshow kat bawah..layannnn
 
Selepas tamat larian, Kejohanan Sukan Tahunan SK Bertam Perdana pula mengambil tempat.

No comments:

Post a Comment