Kenapa Harddisk Aku Kecil Sikit ?

Kelmarin komputer kat rumah buat hal. Tak boleh masuk Windows. Dia boot sampai skrin depan Windows saja. Atas nasihat kawan masa start komputer tekan F8 baru boleh masuk keservis menu dan dapat patah balik ke tarikh yang dia ok sebelum ini. Selepas buat baru komputer nie ok. Jadi sebelum dia pejam terus hari nie aku pi kedai komputer cari harddisak luaran untuk buat backup fail-fail yang penting.

Selepas habis isteri aku pi periksa kat klinik, kami pi cari harddisk luaran. dapat la sebiji, jenama cover luaran entah apa-apa la tapi harddisak tu Western Digital.
Balik rumah aku check la kat komputer, cucuk la USB dapat la masuk. Tapi kapasiti tak sama, pada kotak dia tulis 320 GB tapi bila tengok hanya dapat +/- 298 GB saja. Apa lagi format sekali lagi. Sambil tu search internet cari sebab musabab perkara nie berlaku. Kalau tak jumpa alamatnya kena hantar balik la, tumpang ada waranti lagi.

Dok serach tu dapat la maklumat dari Yahoo Answer ni, siap dengan kiraan lagi.

First when the disk manufacturer calculates disk size they use
1000B = 1KB
1000KB = 1MB
1000 MB = 1GB

You computer calculates disk size it uses
1024B = 1KB
1024KB = 1MB
1024 MB = 1GB

so your computer measures the 400GB drive as
400/((1.024)(1.024)(1.024))=372.5 GB

ini dia laman aku dapat maklumat tu http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20071009001741AA5IcDo

Jadi aku kira la harddisk aku yang 320 GB tu:

320/((1.024)(1.024)(1.024)) = 289 GB yahoooo... betulll tak perlu la pi hantar kat kedai tu balik. Kalau tidak buat habis air liur bertengkar.

No comments:

Post a Comment