Wednesday, March 31, 2010

Mid Gulai Kawah

Hari nie aku ambil cuti bawa isteri aku ke klinik. Mana tahu boleh bersalin dah. lagi pun dah due ikut kiraan. Sampai klinik Dr kata tak buka lagi. Jadi nak duduk dalam wad atau tunggu kat rumah. Dr bagi masa kurang seminggu lagi boleh tunggu. Takkan nak duduk lepak kat wad ja, membazir. Jadi kami kena pi jalan-jalan supaya senang bersalin.
Dah tengahari jadi pi cari makan dulu. Sekarang kena makan yang berkhasiat yang ada sayur dan ulam. Jadi dari Sungai Petani kami ke Sungai Dua. Walau jauh tak pa la sebab nak ke Sunway Carnival. Ada sebuah gerai yang mejual makanan kampung iaitu Mid Gulai Kawah.
Mid Gulai Kawah

Kami sampai kira-kira hampir jam 12 tengahari. Masa yang sesuai sebab jika lambat lauk habis atau masa rehat jam 1 tengahari orang ramai sangat.
Sampai kesana orang masih kurang, jadi selesa la sikit nak makan. Lauk-lauk sudah tersedia. Apa lagi kaut la.
Berbagai jenis lauk, berbagai jenis ikan, daging, ayam, udang dan sebagainya dengan pelbagai jenis masakan seperti goreng, masak kicap, bakar, gulai, kerabu dan entah apa-apa lagi la. Sayur pun boleh tahan banyak juga. Ulam pula ada semeja. Boleh jadi kambing ( kalau makan banyak ulam / sayur orang kata jadi kambing, kalau makan ayam atau daging tak jadi harimau pula ).
Berbagai ulama-ulaman
Haaa... ini yang istimewa kat Mid Gulai Kawah, mestilah gulai kawahnya. Memang di letakkan sekawah gulai daging bersama umbut / batang pisang, tak tipu punya. Kawahnya sentiasa panas. Kebanyakan orang yang makan kat sini mesti ambil semangkuk gulai.
Tuuu dia kawah besar macam kenduri. Sekejap saja boleh licin

Harga memang berpatutan dan kedai ini sangat terkenal dikawasan sekitar Sg Dua. Kedai ini buka untuk makan tengahari saja, setiap hari kecuali hari Jumaat dan cuti kecemasan.

Nak kesana ni dia peta lokasi dar Google map. Kira berhadapan stesen minyak Mobil dan bersebelahan Esso Sg. Dua.

View Mid Gulai Kawah in a larger map

1 comment:

  1. tadi tengahari g makan kat sini.niat nak g tempat lain tapi lain yang dituju..banyak gile lauk.adehh payahnya nak pilih. lenkali nak mai lagi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...