Longkang Jerangkap Samar - Sungai Petani

Hari ini aku dengan isteri aku memandu dari Jalan Ibrahim atau dari Jam Besar di bandar Sungai Petani untuk ke AmBank Sungai Petani. Masuk ke Jalan Kampung Baru dan selepas melepasi jambatan ada selekoh di sebelah kiri ke Ambank, aku belok ke kiri. Aku lihat ada lot parking yang kosong di sebelah kiri. Aku pun kilas stering ......gammmm.... tayar masuk longkang. Nasib baik tekan minyak kereta boleh jalan keluar dari lopak. Ambil parking, alhamdulillah kereta tak berlaku kerosakan. Dilihat longkang tak ada penghadang. Penghadang sudah pecah, ada batu-batu serpihan pengadang yang diletakkan ditepi. Tebing longkang sudah ada lekok seperti laluan tayar kereta yang terbabas, maksudnya tempat itu dah banyak kali kenderaan terbabas.

Kami masuk ke dalam Ambank. Tak lama lepas tu aku lihat sebuah kereta Proton Saga warna hitam....gammmm....tayar termasuk dalam longkang. Sama seperti aku, dia dapat keluar. Rasanya tak sampai 5 minit selepas aku kena.

Masa lepak dalam bank lebih kurang sepuluh minit pula sebuah Produa Viva .....gammmmm.... sama seperti aku tayar masuk dalam longkang di tempat yang sama juga. Tapi kali ini nasibnya tak berapa baik, tayar sangkut. Alhamdulillah ada dua tiga orang beri bantuan. Dapat lah kereta itu dikeluarrkan dari longkang.

Lihat dari kesan lopak pada tebing longkang seperti kerosakan tebing itu dah lama dan tidak diambil tindakan. Saya pohonlah kepada yang berkenaan, aku tak tahu nak halakan kepada siapa tapi aku sebutlah mungkin Majlis Perbandaran Sungai Petani ( MPSPK ) dan Jabatan Kerja Raya ( JKR ) untuk menyelesaikan masalah tersebut. Bayangkan jika motosikal yang termasuk longkang tersebut, jadi jangan tunggu hingga ada kerosakan harta benda dan kecederaan baru nak perbaiki. Duit parking kita minta tapi prasarana tempat parking mestilah di buat pemantauan supaya dalam keadaan selamat.
Siapa pula yang akan menjadi mangsa longkang ini lagi.....mungkin anda, anak anda, ibu bapa anda......jangan biar longkang ini diselubungi misteriii...

No comments:

Post a Comment