Monday, July 11, 2016

Ramadhan Tahun Ini

Dah kita tinggalkan madrasah Ramadhan. Ramadhan tahun depan tak tentu jumpa lagi. Ramadhan tahun ini mungkin yang ter"best" sebab isteri aku cuti, jadi balik kerumah tak kalut nak beli makanan dan aku pun dapat pilih masa anjal ketempat kerja. Dapat masuk jam 7.30 pagi dan balik 4.00 petang. Waktu pagi, isteri akau hantar anak-anak ke tadika.

Yang menarik Ramadhan tahun ini ialah kami sekeluarga kerap berbuka di Surau Al-Husna. Tak seperti tahun-tahun sebelumnya, mungkin sekali atau dua kali sahaja berbuka di sana. Seronok makan ramai-ramai nie. Kadang-kadang sebelum berbuka dibuat doa selamat dan tahlil.

Makan nasi talam.
Selepas berbuka dapat solat Maghrib berjemaah di surau. Selepas solat Maghrib balik rumah dulu sebelum datang semula ke surau untuk Isyak dan Terawikh. Bersiap terutama Nur Fatini dan Ahmad Firas ~ buang apa yang patut, tak mau dok tengah solat nak ke tandas pulak.

Firas pula tahun ini dapat berpuasa penuh, cuma tinggal 2 hari sahaja sebab tak sihat. Moga anak-anak aku dapat menjalankan kewajipan berpuasa berterusan dengan sempurna.

Tahun ini juga pertama kali kami solat Sunat Aidilfitri di Surau Al Husna. Sebelum ini kami solat samaada di Masjid Badawi atau Surau kat kampung aku.

Ramadhan tahun ini memang lain sikitlah perancanganNya dan menarik. Harap-harap tahun depan dapat bertemu lagi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...