Vietnam - Hari 1: up up and away

Kali nie cerita jalan-jalan ke Vietnam pulak. Macam lawat satu Vietnam, kalau nak pusing satu Vietnam rasanya kena berhenti keja dulu kot. OK lah lebih tepat ke Ho Chi Minh, tempat rakyat Malaysia berkumpul di sana. Petang hari Rabu 25/12/2014 menggunakan penerbangan MAS kami bertolah ke Ho Chi Minh.
Baris elok-elok naaa...

Kami bertolak dalam jam 3 petang dan sampai dalam hampir jam 5 petang, lebih kurang memakan masa 1.40 minit saja. Tak sempat nak lapar pun. Di Vietnam aku muda sejam, kalau kat Malaysia jam 5 petang kat sini baru jam 4 petang.
Errr.. sesat ka nie?

Berkumpul sebelum menaiki bas.

Sampai saja di airport bas sudah menunggu. Sebut sekali lagi BUS, mini bas. Hanya mini bus saja yang boleh mengangkut semua sekali, maklumlah 20 orang. Disini kami akan di bawa jalan-jalan oleh 2 orang pemandu palancong iaitu En Hamid dan Cik Lin dan juga seorang driver. Destinasi pertama, dah petang apa lagi check in hotel dulu.
Nie dia bas yang akan menemai kami.

Ms Lin menemani kami ke setiap destinasi.

Nie pertama kali aku ke Vietnam. Jadi bila naik bas aku dok kat depan. Boleh lah tengok kiri kanan jalan, mana tau kot-kot tersesat kat sini. Jalan raya memang sesak dan motorsikal hampir menguasai jalanraya disini. Boleh kata semua jenis cub chai dan scooter. Motor besar memang susah jumpa.
Jangan cari super bike.

Perjalanan ke hotel lebih kurang setengah jam dengan kesesakan lalu lintas. Kami check in di Somerset Service Residence. Appartment nie memang luas dan serba serbi lengkap. Mempunyai 3 bilik dan sepenuhnya air cond dan wifi yang laju. Nie gambar kat dalam appartment sebelum di noda oleh tangan-tangan kami.
Ruang tamu yang luas.

Dapur pun lengkap dengan peti ais, dapur, microwave, pinggan mangkuk dan pisau. Pisau tu jangan buat main, Victorinox.
Urusan basuh membasuh biar saya yang selesaikan. Tempat menjemur baju pun disediakan.

TV3 pun ada dalam senarai stesyen TV.

Selepas mandi-manda dan rehat sebentar. Destinasi lawatan pertama di sini ialah mengisi perut dulu, perut dah berbunyi. Naik bas semula. Suasana malam di Ho Chin Minh memang bercahaya. Mungkin menyambut kedatangn kami ~ macam bagus. Cik Lin cakap lampu-lampu nie bukan hari-hari ada, cuma untuk perayaan-perayaan tertentu seperti sambutan krismas dan juga tahun baru yang bakal datang.
Lampu-lampu menyambut kami.

Dah sampai ke destinasi pertama ke Restoran Halal Saigon. Restoran yang menyediakan masakan Vietnam dan Malaysia yang halal. Layan sajalah gambar kat bawah nie. Aku pun tak tau makanan apa, janji halal.
Restoran Halal Saigon menyediakan makanan halal citarasa Malaysia dan Vietnam.
GPS :10°46'47.7"N 106°42'02.4"E atau 10.779915, 106.700672

Kat sini pun ada kari ayam.

Daging masak apa entahlah aku pun tak tau.

Jangan risau ada sijil halal dari Islamic Community Of HCMC VN untuk Restoran Halal Saigon.

Seusai makan, perut dah kenyang. Destinasi kedua malam ini ialah tempat berhimpunnya rakyat Malaysia di Ho Chi Minh, iaitu ke Pasar Malam Ben Thanh. Ada banyak gerai-gerai di kaki lima jalan bersebelahan Kompleks Ben Thanh. Kat sini bolehlah dapatkan berbagai barangan seperti pakaian, beg, makanan, permainan, cenderahati dan sebagainya. Seperti Up Town kat Malaysia, tapi lagi murah.
Pasar Malam Ben Thanh terletak dikaki lima jalan, jadi berhati-hati terutama kalau bawa anak kecil.

Jangan malu-malu minta kurang.

Kalau nak beli tu bolehlah tawar menawar serendah mungkin sampai tokey tu pening. Bahasa jangan bimbang sebab peniaga disini ramai yang boleh berbahasa melayu. Maklumlah kawasan nie menjadi tumpuan rakyat Malaysia. Tag harga pun siap di convert ke RM.

Baju kanak-kanak perempuan memang banyak. Bebudak lelaki ermmmm....

Untuk makluman kat sini menggunakan matawang Dong ~ apa kepunca statement nie, dah negara mereka mestilah guna matawang sendiri. Tapi matawang USD dan RM pun diterima juga ~ kenyataan ini hanya diguna pakai ketika aku lawat kesana tahun lepas, ketika nie aku tak pasti dengan kejatuhan nilai RM. Diingatkan kadang-kadang bayar menggunakan RM lebih murah berbanding Dong. Jadi pandai-pandailah congak tukaran matawang. Nak mudah download saja Apps Currency Converter kedalam handphone.
Sebelum sampai sini aku dah download XE Currency Converter, nampak mudah. Rate diatas bukan rate ketika aku kesana tahun lepas.

OKlah cukup dulu, rakyat Vietnam pun nak tidor juga. Balik rehatkan kaki, esok nak jalan lagi.