Penang : Tanjung Bungah

Selesai dan puas hati di Kidland kami bergegas ke Tanjung Bungah pula. Masa cuti sekolah inilah boleh melapangkan fikiran di tepi pantai ~ pakai topi besar, seluar pendek, kemeja bunga-bunga dalam kahyalan sahaja.

Melalui Agoda kami booking hotel Rainbow Paradise Beach Resort Tanjung Bungah untuk semalam. Saja nak bagi bebudak mandi kolam dan pantai sambil lepak-lepak.
Rainbow Paradise Beach Resort.

Selesai check-in apa lagi makan nasi dulu yang dibeli di Restoran Nasi Padang Minang, memang sedaplah sebab dah jam berapa baru dapat makan tengahari. OKlah rehat sebentar.

Rehat pun tak lama, pakat-pakat tak sabar nak mandi kolam. Apa lagi bersiap apa yang patut turun kebawah. Kolam boleh kata padat dengan orang. Kolam untuk dewasa di sini kena pakai pakaian renang, jadi aku tak masuklah ~ tak kuasa nak pakai ketat-ketat. Dah mandi kolam, nak mandi pantai pulak.
Ammar dengan berenang gaya bebas (kaki ke lantai) bawa Fatini berenang dengan pelampung. Firas tak berani masuk.

Kolam boleh kata padat dengan orang. Dah mandi kolam, nak mandi pantai pulak.  Jommm saja.
Tak tahan gelak Sarah lihat Ammar pakai pelampung.

Puas mandi kolam, main pasir pula Firas dan Fatini.

Dah dekat nak senja baru boleh balik. Agenda malam nie yang pertama ialah mencari kedai makan yang sedap di Batu Ferringhi. Cari dari internet kedai makan yang sedap dekat kawasan ini. Ramai yang review menarik di Slow Rock Cafe. Jauh juga perjalanan dari Tanjung Bungah ke Batu Ferringhi (sebenarnya tak jauh mana pun tapi terasa jauh sebab jalan bengkang bengkok). Restoran ini terletak berhadapan Hard Rock Hotel dan Bayview Beach Resort.
Slow Rock Cafe Batu Ferringhi

Restoran nie menyediakan berbagai jenis menu dari roti canai, ala melayu, ala thai dan western. Lihat menu dulu. Dari internet, ramai yang mencadangkan tom yam kelapa. Tapi malang tom yam kelapa dah habis. Jadi oder tom yam mangkuk saja lah dan makanan western.

Menu yang ada di Slow Rock

Makanan boleh kata lambat sampai. Pekerja disitu cakap orang ramai sebab tu lambat. Biasalah kawasan pelancongan dan ditambah musiam cuti sekolah. OKlah layan gambar hidangan yang di pesan.
Pasta and Cheese. Cheese malaut tetapip cair.
Tom yam boleh kata sedap juga.


Kalau tak silap Chicken Chop, sos tu buat aku konpius.

Apa yang kami makan, bagi citarasa aku tak berapa kena dan harga pula taraf pelancong ditambah dengan hidangan yang sampai lambat. Walau bagaimana pun kebersihan dijaga dengan baik dan suasana dalam cafe memang tenang. Bolehlah lepak-lepak.

Lokasi Slow Rock Cafe berhadapan Hard Rock Hotel dan Bayview Beach Resort.

GPS : 5.466794, 100.242163
          5°28'00.5"N 100°14'31.8"E

OKlah setakat ini saja untuk malam ini. Esok sambung lagi.

[ Pautan jalan-jalan kursus ke Ipoh 14/4/2015 hingga 16/4/2015]

1. Kidland Penang
2. Tanjung Bungah, Penang
3. Restoran D Paradise Seafood Teluki Tempoyak

2 comments: