Penang : D'Paradise Seafood Teluk Tempoyak

Pagi nie sebelum check out sekali lagi ke kolam renang dan pantai. Bagi puas hati budak-budak tu. Bukan selalu dapat main di kolam dan pantai. Hampir tengahari kami check out.

Sebelum sampai rumah Kami ke hujung satu lagi Penang nie, ke Batu Maung untuk cari makan. Dalam pencarian makan sedap di Penang tak jumpa tempat makan yang sedap di Kawasan Tanjung Bungah dan Batu Ferringhi. Tapi tak kisah sebab Penang nie bukan besar mana pun, jadi kami menghala ke Batu Maung. Lebih tepat ke Teluk Tempoyak.

Sampai ke Batu Maung, mula konpius dimana jalan ke Teluk Tempoyak sebab tak nampak papan tanda. Jumpa seorang Brader kat tepi jalan tanya dia. OKlah jumpa juga simpang. Simpang yang penuh dengan iklan Seafood. Macam-macam restoran ada.
Simpang ke Jalan Teluk Tempoyak, penuh dengan iklan seafood dan chalet.

Kami masuk lorong tersebut. Mula-mula jumpa sebuah restoran seafood disebelah kiri, tapi kami terus lagi hingga ke hujung dan ketemu Medan Selera Teluk Tempoyak. Tapi sayang semua kedai tutup. Tanya kepada Makcik yang ada dekat situ. Dijawab kedai makan tutup hari Isnin, jadi bertepatanlah dengan kedatangan kami hari Isnin. Medan Selera ini dibuka dari petang hingga malam setiap hari kecuali Isnin.
Medan Selera Teluk Tempoyak. Hari ini tutup sebab hari Isnin. Dibuka setiap hari dari petang hingga malam dan tutup hari Isnin.
Pemandangan Jambatan ke dua.

Tak ada rezeki, jadi kami patah balik ke restoran yang ada sebelum sampai ke sini. Boleh tahan perjalanan turun bukit, jalan sempit dan tak berapa rata ~ terbayang macam mana nak datang waktu malam dan ketika berselisih dengan kenderaan lain.
Jalan sempit dilereng bukit untuk ke D'Paradise Seafood.

Berjumpalah dengan Restoran D'Paradise Seafood. Alhamdulillah buka. Sesampai rasanya kami sahajalah  pengunjung yang ada. Boleh pilih sesuka hati nak makan di meja mana, macam booking satu restoran. Mula-mula sampai terpikir pulak takut tak sedap maklumlah lengang sahaja. Dah datang jauh-jauh malaslah nak cari tempat lain pula. Lagi pun dah dah hampir jam 2 petang.

Restoran D'Paradise Seafood..
Kemas, bersih dan selesa.

OK disini kebanyakannya masakan laut, bolehlah pilih nak makan apa, ikan, sotong, ketam, udang, siput, ketam kulit lembut pun ada dengan berbagai pilihan masakan seperti tiga rasa, masam manis, kensom, masak lemak dan sebagainya. Harga mengikut berat makanan tersebut. Disamping itu ada juga nasi goreng dan sebagainya.
Berbagai hasil laut untuk di pilih.

Harga makanan mengikut gram. Harga termasuk masak.

Sementara menunggu makanan sampai kita lawat sekitar restoran dulu. Persekitaran restoran yang selesa dan bersih ditambah pemandangan laut dengan angin memang syahdu.
Pemandangan yang indah diluar restoran.

Nampak sedikit Chalet Seri Idaman.

Selesai memilih apa yang patut, tunggu lebih kurang setengah jam hidangan pun sampai. Nie dia apa yang di pancing dan telah dimasak.
Selalu bila pesan siakap mesti tiga rasa atau masam manis. Tapi kali nie nak ubah selera, kami minta siakap masak kensom. Inilah pertama kali kami oder dan merasai kensom. Alhamdulillah memang sedap dan kena dengan selera aku. Rasa seperti asam pedas tapi lebih berlemak dan ada rasa entahlah ~ nak cerita pun susah. Yang pasti memang sedap.

Udang butter

Sotong goreng kunyit.

Kailan ikan masin.

Nyammmmm tak sabaq.

Keseluruhan makan disini memang sedap dan kena dengan citarasa aku. Tak sia-sia datang jauh-jauh. Harga boleh tahan bergantung apa yang dipilih tapi berbaloi ~ bawa duit secukupnya. Ditambah dengan suasana yang menarik dan bersih. Parking pun ada di hadapan restoran tetapi terhad. Kepada yang nak merasai masakan laut bolehlah datang ke sini.

Restoran D'Paradise Seafood
Jalan Teluk Tempoyak

Dibuka setiap hari dari jam 11 pagi hingga 1.30 malam

Telefon: 04-6266985

Lokasi GPS :
5.278862, 100.289811
5°16'43.9"N 100°17'23.3"E

Lokasi dari Goole Map:

Sesiapa yang hendak menginap di Teluk Tempoyak, ada beberapa chalet yang disediakan seperti Chalet Seri Idaman (04-6265871, 013-4281712) dan Homestay Teluk Tempoyak Indah (013-4895385, 017-4777896).